Πριν…20 χρόνια η τελευταία συντήρηση του γεφυριού στο Πίλημα – Έκδηλη η ανησυχία των πολιτών
Κ. Ζαγναφέρης και Αργ. Πλέσιας, μιλούν στην «Θ»
Έκδηλη είναι η ανησυχία των Ξανθιωτών, αναφορικά με την επικινδυνότητα των γεφυρών της περιοχής, που μόνο λίγες δεν είναι, ύστερα και από το πρόσφατο περιστατικό στην Καβάλα, με την πτώση γέφυρας «ταχείας κυκλοφορίας»…
ΑΝΗΣΥΧΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ – «ΜΗ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΜΕΝΗ» Η ΘΟΛΩΤΗ ΣΤΟ ΠΙΛΗΜΑ
Συγκεκριμένα η «Θ» δέχθηκε σωρεία ερωτημάτων για τις δύο γέφυρες των Κιμμερίων, τις γέφυρες του Κοσύνθου αλλά και για την «θολωτή» γέφυρα του Πιλήματος, η οποία μάλιστα είναι «μη κατηγοριοποιημένη» αφού είναι λίθινη. Μάλιστα για την συγκεκριμένη γέφυρα, υπάρχουν πρωτοσέλιδα ρεπορτάζ της «Θ», αλλά και επισημάνσεις του εκδότη μας Τένη Καμαρίδη στις στήλες του.
Πρόκειται για μια γέφυρα, η οποία σύμφωνα με τον Αντιπεριφερειάρχη Ξάνθης κ. Κωνσταντίνο Ζαγναφέρη, τελευταία φορά συντηρήθηκε μετά τις πλημμύρες του…1996.
ΠΡΙΝ ΑΠΟ…20 ΧΡΟΝΙΑ Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΤΟΥ ΠΙΛΗΜΑΤΟΣ
Ειδικότερα όπως αναφέρει ο ίδιος στην «Θ» σχετικά με την γέφυρα του Πιλήματος «η συγκεκριμένη γέφυρα είναι παραδοσιακή και για την «περάσουμε» και να επέμβουμε με εργασίες, πρέπει να πάρουμε άδεια από την Εφορεία Νεωτέρων Μνημείων. Τα προβλήματα της γέφυρας είναι γνωστά και μάλιστα μετά τις πλημμύρες του 1996 έτυχε να την έχω επισκευάσει προσωπικά ως εργολάβος. Ήταν σε καλή κατάσταση. Για τώρα όμως δεν ξέρω. Η τελευταία συντήρηση έγινε γύρω στο 2000. Αναφορικά τώρα με τις γέφυρες που είναι μέσα στην πόλη, αυτές είναι δημοτικές και θα πρέπει να ρωτήσετε τον δήμο. Όσες γέφυρες ανήκουν στο δίκτυο για την συντήρηση του οποίου έχει την αρμοδιότητα η Περιφερειακή Ενότητα Ξάνθης, έχουν γίνει έλεγχοι».
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ…ΕΛΕΓΧΟΥ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ
Για τους…ανύπαρκτους μηχανισμούς ελέγχου αλλά και συντήρησης (καθώς η θεωρία διαφέρει από την πράξη) μίλησε στην «Θ» ο γνωστός Πολιτικός Μηχανικός του ΤΕΕ Θράκης κ. Αργύρης Πλέσιας.
Ειδικότερα ο ίδιος ανέφερε ότι «έχουμε δύο γέφυρες καινούριες στον Πολύσιτο και στα Κιμμέρια και οι υπόλοιπες είναι παλιές. Αυτή στο Πίλημα είναι μη κατηγοριοποιημένη, είναι λίθινη. Όλες οι υποδομές θέλουν έναν έλεγχο και μια συντήρηση και όσο βαρύτερες είναι αυτές οι υποδομές, τόσο ακριβότερή και με ισχυρότερες απαιτήσεις, είναι αυτή η συντήρηση η οποία πρέπει να γίνει.
«ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΟ ΕΛΛΕΙΜΑ ΣΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ»
Δυστυχώς στην Ελλάδα έχουμε μάθει να νομοθετούμε με την λογική της μετάθεσης ευθυνών κατά το νομοθετικό πλαίσιο. Επί της ουσίας δεν σκέφτεται κανείς τι μπορεί να γίνει για τον απλούστατο λόγο του για να κάνει τελικά κάποιος έναν έλεγχο επάρκειας πρέπει να υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο εγχειρίδιο και κάποιες συγκεκριμένες γνώσεις όπως συμβαίνει σε όλους τους μηχανισμούς. Δεν είναι δυνατόν να πάει κάποιος για συντήρηση σε ένα εργοστάσιο, χωρίς να ξέρει τι έχει εκεί μέσα ή που πρέπει να βάλει το λάδι, να ελέγξει το «α» ή το «β». Δυστυχώς, ιδιαίτερα μετά τον Καλλικράτη όπου μεταφέρθηκε ένα μεγάλο κομμάτι αρμοδιοτήτων στην περιφερειακή τοπική αυτοδιοίκηση, δεν έχουμε μεταφέρει παράλληλα και τις αντίστοιχες δομές ελέγχου, συντήρησης κλπ, με αποτέλεσμα να υπάρχει ένα σημαντικότατο έλλειμα. Κάποια στιγμή αυτό το έλλειμα θα έβγαζε και αστοχίες. Μια από αυτές που είδαμε ήταν η αστοχία της Καβάλας. Είναι έλλειμα παρακολούθησης».
«ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΝ ΜΗΤΡΩΟ ΓΕΦΥΡΩΝ»
«Δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου αυτήν την στιγμή, στους περισσότερους φορείς, όπως δεν υπάρχει ούτε μηχανισμός καταγραφής. Πριν από μερικά χρόνια η Εγνατία είχε βγάλει 4 συμβάσεις για να δημιουργηθεί μητρώο γεφυρών στις περισσότερες περιοχές της χώρας. Είχε βγει η δική μας προσφορά σαν πρώτη στις τρεις αλλά δεν ανατέθηκαν για διάφορους λόγους. Το αποτέλεσμα είναι ότι δεν υπάρχει καν μητρώο γεφυρών. Άρα ένα βασικό σημείο είναι ότι πρέπει να έχουμε πρώτα μητρώο γεφυρών. Δεύτερο σημείο είναι να κάνουμε μηχανισμό ελέγχου είτε σαν υπηρεσία, είτε σαν ανάθεση μιας σύμβασης για να ελέγχουμε περιοδικά τις γέφυρες. Καταλαβαίνετε ότι μια γέφυρα «χ» μέτρων πρέπει να ελέγχεται κάθε μήνα ή κάθε εξάμηνο ή κάθε πέντε χρόνια κ.ο.κ. Θα πρέπει δηλαδή να δημιουργήσουμε ένα μηχανισμό καταγραφής και ελέγχου των υφιστάμενων υποδομών. Όταν κάνουμε ελέγχους, έχουμε και παρατηρήσεις. Το «τάδε» πρέπει να πάει στην ελαφριά συντήρηση, το «τάδε» στην συντήρηση της δεκαετίας. Υπάρχει δηλαδή η τεχνογνωσία για το πώς παρακολουθούμε ένα τεχνικό έργο» συνέχισε ο ίδιος, επισημαίνοντας παράλληλα ότι «πρόσφατα διάβασα στον τύπο ότι ο υπουργός ανακοίνωσε ότι θα γίνει μητρώο υποδομών της χώρας ώστε όλα τα έργα να καταγραφούν. Το δυστύχημα σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι συνήθως κάνουμε νόμους θεωρητικούς. Λέμε να γίνει ένα «μητρώο» αλλά είναι σαν το «Γενηθήτω φως». Δεν είμαστε Θεοί για το «Γενηθήτω και δημιουργηθήτω μητρώο». Για να δημιουργηθεί το μητρώο θα πρέπει κάποιοι άνθρωποι να το σκεφτούν, να δημιουργήσουν συγκεκριμένες φόρμες καταγραφής, συγκεκριμένα θέματα που πρέπει να λυθούν προ της εφαρμογής, αλλιώς δεν εφαρμόζεται τίποτα».
«ΑΣΤΟΧΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΜΕ – ΜΕ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΜΕΙΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ»
Συνεχίζοντας ο κ. Πλέσιας τόνισε ότι «όταν θέλουμε να πούμε στην Ελλάδα κάτι, λέμε «έκανα νόμο να γίνει αυτό» αλλά μετά η εφαρμογή του θα γίνει με εγκύκλιο, με υπουργική απόφαση που δεν γίνεται ποτέ. Υπάρχουν πάρα πολλές γέφυρες που έχουν προβλήματα πανελλαδικά. Δεν είναι θέμα μόνον της Ξάνθης. Είναι όλης της Ελλάδας. Ξαφνικά δηλαδή απομονώσαμε την Ξάνθη; Μιλάμε για γενικότερη κατάσταση. Από την άλλη μεριά πρέπει να γνωρίζουμε ότι η τεχνολογία και η τεχνογνωσία συνεχώς εξελίσσονται. Έχουμε συνεχώς καινούρια γνώση που δεν είναι αποτυπωμένη στις παλιές κατασκευές (και δεν θα μπορούσε να είναι). Μήπως νομίζετε ότι στα σπίτια μας είναι αποτυπωμένη για αυτά τα σπίτια που είναι κτισμένα πριν από το 1959 ή πριν το 1985 ή πριν από το 1995; Έχουν άλλους κανονισμούς και άλλη γνώση επάνω τους, οπότε δεν έχουν και το ίδιο επίπεδο απόκρισης στον σεισμό. Άρα ο,τι ισχύει για τα σπίτια και τα γραφεία μας, ισχύει και για τις υπόλοιπες υποδομές. Από την στιγμή που δεν υπάρχει μηχανισμός ελέγχου είναι προφανές ότι υπάρχουν πιθανότητες, ορισμένα έργα να αστοχήσουν επειδή δεν τα παρακολουθούμε. Αν δημιουργηθεί μηχανισμός ελέγχου θεωρώ ότι μειώνεται πάρα πολύ η πιθανότητα να έχουμε ουσιώδεις αστοχίες (που να θέτουν σε κίνδυνο τουλάχιστον την ζωή). Όχι ότι δεν θα χαλάσουν και δεν θα αστοχήσουν οι υποδομές, αλλά θα έχουμε τουλάχιστον μια πρόληψη των συνεπειών αυτών των πραγμάτων. Άρα με τον έλεγχο και με την επιθεώρηση μπορεί να γίνει, συνεπώς πρέπει να υπάρξει ένας μηχανισμός που θα τα κάνει αυτά».