Τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τα επόμενα κομμάτια και το…ανάγλυφο της ελληνικής πλευράς
Για την πορεία του έργου μιλάει στη «Θ» το διοικητικό μέλος της «Εγνατίας Οδού», κ. Αντώνης Πασχάλης
Αισιόδοξος, αναφορικά με την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος (Δημάριο – Σύνορα) του κάθετου άξονα, εμφανίσθηκε μιλώντας στην «Θ», το διοικητικό μέλος της «Εγνατίας Οδού ΑΕ» και γνωστός συμπολίτης μας κ. Αντώνης Πασχάλης, με αφορμή και την χθεσινή δήλωση του Αντιπεριφερειάρχη Ξάνθης κ. Κωνσταντίνου Κουρτίδη, ο οποίος επισήμανε ότι:
«Επί της θητείας μου πιστεύω ότι θα ολοκληρωθεί ο δρόμος από το Σμόλιαν – Ρούντοζέμ – Δημάριο – Ξάνθη. Άρα αποκτάμε έναν εξαιρετικό οδικό κόμβο, ο οποίος βέβαια θέλει δουλειά, αλλά θα ανοίξουν εκείνα τα σύνορα, άρα θα έχουμε έναν καλύτερο δρόμο σε σχέση με το Ζλάτογκραντ, άρα πιστεύω ότι θα αναπτυχθεί από αυτό το θέμα ο τουρισμός».
Ο κ. Πασχάλης, αναφέρεται και στο στάδιο του δεύτερου τμήματος (Δημάριο – Μελίβοια), το οποίο έχει δημοπρατηθεί από το περασμένο Καλοκαίρι και έχει προσωρινό ανάδοχο, ενώ παράλληλα επισημαίνει ότι έχουν επιλυθεί τα – κατά καιρούς – προβλήματα που είχαν προκύψει επί τω έργω.
Τέλος, αισιοδοξία εκφράζει ο ίδιος αναφορικά και με τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα «αιμοδοτήσουν» τα επόμενα κομμάτια του δρόμου, ενώ παράλληλα στέκεται και στο δύσκολο ανάγλυφο της ελληνικής πλευράς, που αποτελεί έναν από τους παράγοντες «καθυστέρησης» του έργου, σε σχέση με αυτό της βουλγαρικής πλευράς.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ (ΔΗΜΑΡΙΟ – ΣΥΝΟΡΑ) ΘΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ – ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙ ΑΚΟΜΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΑΔΟΧΟ ΓΙΑ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΔΗΜΑΡΙΟ – ΜΕΛΙΒΟΙΑ
Αναλυτικότερα ο κ. Πασχάλης εξήγησε στην «Θ» ότι:
Οι εργασίες συνεχίζονται και το πρώτο κομμάτι, φαίνεται ότι θα ολοκληρωθεί φέτος το Καλοκαίρι. Δηλαδή το κομμάτι Δημάριο – Σύνορα. Το κομμάτι από το Δημάριο μέχρι και την παράκαμψη των Μελιβοίων, έχει δημοπρατηθεί. Δεν έχει υπογραφεί ακόμη η σύμβαση με τον ανάδοχο, γιατί υπήρχαν κάποιες ενστάσεις που εξετάζουν οι αρμόδιος αρχές και μετά μένει να δημοπρατηθεί το κομμάτι από τα Μελίβοια μέχρι τον Εχίνο, το δύσκολο κομμάτι Σμίνθη – Εχίνος κ.ο.κ. Αυτά θα δημοπρατούνται σιγά σιγά και εφόσον ολοκληρώνονται, θα δίνονται στην κυκλοφορία.
Νομίζω ότι είναι πολύ νωρίς να δώσουμε χρονοδιάγραμμα για ένα αυτοκίνητο που θα κάνει την διαδρομή Ξάνθη – Δημάριο.
ΛΥΘΗΚΑΝ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΠΡΟΚΥΨΕΙ
Αναφορικά με τα προβλήματα που προέκυψαν στη διάρκεια των εργασιών, ο ίδιος επισημαίνει ότι:
Αυτά λύθηκαν. Ένα σημαντικό πρόβλημα που υπήρξε στο πεδίο ήταν ότι η πρώτη χάραξη ως ένα σημείο ήταν προβληματική, οπότε έπρεπε να γίνει μια μετατόπιση. Έγιναν όλες οι διαδικασίες και μετατοπίσθηκε ο δρόμος. Ο δρόμος ουσιαστικά έχει ανοίξει. Δεν είναι λειτουργικός ακόμη, γιατί δεν έχει ασφαλτοστρωθεί πλήρως, ούτε έχουν ολοκληρωθεί όλα τα τεχνικά. Αυτά γίνονται σιγά σιγά. Αισιοδοξούμε ότι μέσα στους επόμενους μήνες, θα έχουμε υπογράψει ως Εγνατία Οδός και την σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου για το Δημάριο – Μελίβοια. Αυτό δημοπρατήθηκε το Καλοκαίρι του 2021, υπάρχει προσωρινός μειοδότης, απλώς υπάρχουν κάποιες ενστάσεις. Η αρμόδια αρχή προδικαστικών προσφυγών, τις εξετάζουν και ελπίζουμε ότι δεν θα έχουμε άλλο κύκλο ενστάσεων. Συνήθως, στα δημόσια έργα, όταν η κρίση των αρχών δεν δικαιώνει τον μειοδότη, ο μειοδότης προσφεύγει σε δεύτερο βαθμό. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα έχουμε τέτοια, για να μην καθυστερήσει κι άλλο η διαδικασία. Και αυτά είναι πράγματα που εκφεύγουν από τον κύριο του έργου που είναι η Εγνατία στην προκειμένη περίπτωση.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΠΟ ΠΛΕΥΡΑΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΕΩΝ
Αναφορικά με το αν υπάρχουν χρήματα και για τα επόμενα κομμάτια, ο κ. Πασχάλης σημείωσε ότι:
Από πλευράς χρηματοδοτήσεων, δεν υπάρχει πρόβλημα. Υπάρχουν χρηματοροές και για τα επόμενα κομμάτια. Υπάρχουν τα «σχήματα». Το ΕΣΠΑ (είναι ένα από αυτά), το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, λιγότερο, τα Διακρατικά Προγράμματα όπως το Interreg, το οποίο ουσιαστικά χρηματοδότησε το πρώτο κομμάτι (Δημάριο – Σύνορα). Υπάρχουν τα χρηματοδοτικά εργαλεία λοιπόν και δεν νομίζω ότι θα υπάρχει πρόβλημα στην χρηματοδότηση.
ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΔΥΣΚΟΛΟ ΕΡΓΟ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΒΟΥΛΓΑΡΟΥΣ – ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΤΟ ΑΝΑΓΛΥΦΟ
Τέλος, αναφορικά με το γεγονός ότι από την πλευρά της Βουλγαρίας προχωρούν πολύ πιο γρήγορα τα έργα, σε σχέση με την ελληνική πλευρά, ο κ. Πασχάλης σημείωσε ότι:
Βοηθά και το ανάγλυφο. Εμείς κάνουμε πολύ πιο δύσκολο έργο, σε σχέση με το έργο που κάνουν οι Βούλγαροι. Το δικό μας έργο είναι πάρα πολύ δύσκολο. Το ανάγλυφο δεν έχει καμία σχέση. Το ίδιο πράγμα με αυτό που υπάρχει όπως φεύγετε από Κομοτηνή για να πάτε στο Κίρτζαλι. Όταν μπαίνει στην Βουλγαρία, είναι ένα οροπέδιο. Σε καμία περίπτωση δεν έχουν τα τούνελ και τις γέφυρες που είχαμε εμείς εδώ, σε αυτά τα 25 χιλιόμετρα. Είναι και αυτό.