Επανέρχεται η Δ/ντρια Β’ Βάθμιας Εκπ/σης στο επίμαχο θέμα και εξηγεί τους λόγους της επιμονής της
“Για αυτό επιλέχθηκε το 1ο Γυμνάσιο”, εξηγεί η ίδια στην “Θ”
Επανέρχεται στην επικαιρότητα, μετά την κινητοποίηση εκπαιδευτικών και ΕΛΜΕ, το θέμα της μετατροπής του 1ου Γυμνασίου Ξάνθης σε πειραματικό, αυτή τη φορά με αποκλειστικές δηλώσεις της Δ/ντρίας Β’ Βάθμιας Εκπ/σης Ξάνθης κ. Μάλαμας Σιδηροπούλου στην “Θ”, η οποία δίνει και τις απαραίτητες διευκρινίσεις, αναφορικά με την λειτουργία ενός πειραματικού γυμνασίου, τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές κλπ.
Υπενθυμίζεται ότι το θέμα της μετατροπής της εν λόγω σχολικής μονάδας, δημοσιοποίησε πρώτη η “Θ”, ενώ παράλληλα κάλυψε με σχετικό ρεπορτάζ και την κινητοποίηση της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Ξάνθης και των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας, έξω από την “δευτεροβάθμια”.
“ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΩΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ – ΕΠΙΤΑΚΤΙΚΗ Η ΑΝΑΓΚΗ ΥΠΑΡΞΗΣ ΤΟΥ”
Αναλυτικότερα, η κ. Σιδηροπούλου, θέλησε αρχικά να ξεκαθαρίσει την έννοια του “πειραματικού” επισημαίνοντας τα εξής:
“Τα πειραματικά σχολεία έχουν σαν στόχο να εφαρμόσουν πιλοτικά – και να πειραματιστούν σε – νέα προγράμματα σπουδών, μεθόδους διδασκαλίας, νέο εκπαιδευτικό υλικό, καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, σχολικά εγχειρίδια και ακόμη και σε τρόπους λειτουργίας και διοίκησης μίας σχολικής μονάδας. Πειραματίζονται λοιπόν στις εκπαιδευτικές καινοτομίες που εισάγει το Υπουργείο Παιδείας, πριν αυτές περάσουν και εφαρμοστούν στα άλλα σχολεία. Όπως γνωρίζετε, η Ξάνθη εδώ και χρόνια έχει πειραματικό νηπιαγωγείο και δημοτικό, έχει πρότυπο ΕΠΑΛ, έχει το πρότυπο Εκκλησιαστικό Σχολείο, αλλά υπάρχει ένα μεγάλο κενό αναφορικά με το ότι δεν έχει πειραματικό γυμνάσιο, ούτε λύκειο. Επομένως η ανάγκη είναι επιτακτική και γίνεται ακόμη επιτακτικότερη διότι ακριβώς οι γονείς – ιδίως των παιδιών που τελειώνουν το πειραματικό δημοτικό- βρίσκουν ένα κενό και τα παιδιά μοιράζονται στα διάφορα σχολεία ανάλογα με την χωροταξική κατανομή τους. Αυτήν την ανάγκη, μας την επικοινωνούν κάθε χρόνο, όχι μόνον οι γονείς των παιδιών πού τελειώνουν το πειραματικό δημοτικό αλλά και πολλοί γονείς της Ξάνθης. Θεωρούν ότι η Ξάνθη σε αυτό έχει μείνει πίσω και δεν έχουν άδικο. Οι γειτονικοί νομοί (Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη) έχουν εδώ και χρόνια πειραματικά σχολεία. Και γυμνάσια και λύκεια. Όλα αυτά οδήγησαν στη σκέψη για πρόταση από την ΔΔΕ για πειραματικό γυμνάσιο. Αργότερα θα ακολουθήσει και λύκειο”.
“ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΤΙΡΙΟ, ΓΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΕΞ ΑΡΧΗΣ”
Η «Θ» έθεσε υπόψη της κας Σιδηροπούλου και την άποψη-πρόταση των εκπ/κών για την εξ αρχής δημιουργία ενός πειραματικού Γυμνασίου, ώστε να μην διασαλευθούν λεπτές ισορροπίες, που έχουν και ένα σαφώς κοινωνικό αποτύπωμα. Στην πρόταση αυτή η Δ/ντρια της Β’ Βάθμιας Εκπ/σης Ξάνθης απαντάει ως εξής: “Δεν σας κρύβω ότι έγινε μία έρευνα για να δημιουργηθεί ένα σχολείο από την αρχή, επειδή αυτό θα γλίτωνε αρκετά προβλήματα από αυτά που δημιουργήθηκαν (μη υπαρκτά κατά τη γνώμη μου) και αντιδράσεις, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει κτίριο που να μπορεί να το χρησιμοποιήσει ο δήμος. Η πρόθεση, η θέληση και το ενδιαφέρον του δήμου ήταν πάρα πολύ μεγάλο, αλλά δεν υπάρχει κτίριο. Το να κτιστεί μελλοντικά είναι κάτι πολύ ασαφές και ξέρετε και πόσο χρονοβόρο είναι.
Τα πειραματικά σχολεία της περιοχής μας είναι σχολεία που λειτουργούσαν και μετατράπηκαν σε πειραματικά. Δεν δημιουργήθηκαν από την αρχή καινούργια σχολεία. Το ίδιο συνέβη και στους γειτονικούς νομούς αλλά και στους περισσότερους νομούς της χώρας. Είναι ελάχιστα τα σχολεία που ξεκινούν εξαρχής ως πειραματικά”.
“ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΕΠΙΛΕΧΘΗΚΕ ΤΟ 1ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ”
Σε ερώτηση της “Θ” αναφορικά με τους λόγους για τους οποίους επιλέχθηκε το 1ο Γυμνάσιο Ξάνθης και όχι κάποιο άλλο για την μετατροπή του ως πειραματικό, η ίδια απαντά ότι “σύμφωνα με το ΦΕΚ που χαρακτηρίζει τα πειραματικά σχολεία και όλη τη λειτουργία τους (4692/2020), τα κριτήρια για να χαρακτηριστεί ένα δημόσιο σχολείο σαν πρότυπο ή πειραματικό, είναι τα προσόντα και η επάρκεια του εκπαιδευτικού προσωπικού (επιστημονική κατάρτιση, οργανικές θέσεις κλπ). Δεν θέλουμε ένα σχολείο που να έχει λίγες οργανικές θέσεις, αλλά ένα σχολείο με πολλούς μόνιμους εκπαιδευτικούς. Ένα άλλο κριτήριο είναι το να συμμετέχει το σχολείο και να έχει διακριθεί σε διάφορες δράσεις, δημιουργικές δραστηριότητες, πολιτιστικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, διεθνείς και πανελλήνιους διαγωνισμούς. Ένα ακόμη κριτήριο είναι οι εκθέσεις αξιολόγησης του σχολείου πού πρέπει να είναι καλές. Επιπλέον είναι και το μέγεθος της σχολικής μονάδας αλλά και η τοποθεσία.
Το 1ο Γυμνάσιο επιλέχθηκε γιατί πληρούσε τα περισσότερα από αυτά τα κριτήρια. Είναι ένα καλά οργανωμένο σχολείο το οποίο επιθυμούμε – και κατά την μετατροπή του σε πειραματικό – να συνεχίσει να λειτουργεί έτσι ακριβώς αλλά και με την ίδια σύσταση. Τους εκπαιδευτικούς και τη διεύθυνση”.
“ΚΑΝΕΝΑΣ ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΔΙΩΞΕΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΑΠΟ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ”
Όσον αφορά τις μεταβολές στις θέσεις εργασίας των εκπαιδευτικών, η κ. Σιδηροπούλου τόνισε ότι “μόλις χαρακτηριστεί το σχολείο ως πείραματικό με ΦΕΚ, οι εκπαιδευτικοί που έχουν μόνιμη θέση σε αυτό καλούνται να δηλώσουν εάν θα παραμείνουν ή όχι. Είναι δική τους η επιλογή. Και αυτό γιατί κανένα πειραματικό σχολείο, δεν έχει οργανικές θέσεις. Άρα αμέσως δεν θα υπάρχει κανένας εκπαιδευτικός με οργανική θέση στο σχολείο, συνεπώς εκείνοι που ηδη έχουν όργανική εκεί, θα την μεταφέρουν κάπου αλλού (μέσα στην ίδια περιοχή σχολείων). Ο εκπαιδευτικός δεν πρόκειται να φύγει από το σχολείο. Κανείς δεν πρόκειται να τον διώξει, παρά μόνο αν το θελήσει ο ίδιος. Άρα όταν θα του ζητηθεί να κάνουν δήλωση, όσοι θέλουν – και εύχομαι να θελήσουν όλοι- μένουν στο σχολείο για δύο χρόνια. Στο τέλος της διετίας αξιολογούνται (όπως θα αξιολογούνται όλοι οι εκπαιδευτικοί μέχρι τότε, καθώς τελείωσε η περίοδος που αξιολογούνταν μόνο οι νεοδιόριστοι) και εφόσον κριθούν τουλάχιστον “ικανοποιητικοί” από τους συμβούλους με τους οποίους έχουν μία άριστη σχέση και από τον διευθυντή του σχολείου (η αξιολόγηση έχει 4 βαθμίδες) και εφόσον θελήσουν να συνεχίσουν, παραμένουν για μία τετραετία. Στο τέλος της τετραετίας, θα αξιολογηθούν και πάλι. Αυτό όμως θα ισχύει για όλους τους εκπαιδευτικούς. Δεν πρόκειται κανείς να τους μετακινήσει από το σχολείο που θέλουν. Και εμείς αυτό θέλουμε. Να μην μετακινηθεί κανείς. Δεν ξέρω γιατί δεν γίνεται κατανοητό. Θα παραμείνει το σχολείο τους και απλά θα αλλάξουν κάποια πράγματα προς το καλό όλων. Των εκπαιδευτικών, των μαθητών και της ίδιας της πόλης της Ξάνθης”.
“ΗΘΙΚΗ Η ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ – ΕΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΤΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟ “ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ”
Σε άλλη ερώτηση της “Θ” αναφορικά με το αν η μετατροπή του εν λόγω γυμνασίου αποτελεί “ντιρεκτιβα” του Υπουργείου Παιδείας, η ίδια απαντά ότι “όχι. Είναι ηθική υποχρέωση, γιατί πάντα κοιτάμε για το καλύτερο και το ποιοτικότερο για τα παιδιά μας. Η πίεση είναι μεγάλη από όλους τους γονείς αλλά ακόμη και απο γονείς που θέλουν να έρθουν στην Ξάνθη. Από οικογένειες μορφωμένων ανθρώπων που θέλουν για τα παιδιά τους μία καλύτερη ποιότητα στην εκπαίδευση. Η υποχρέωση λοιπόν είναι ηθική. Από την θέση αυτή που είμαι, προτείνω για κάτι καλύτερο για την ίδια την Ξάνθη”, ενώ αναφορικά με το επιχειρημα των εκπαιδευτικών ότι “θα χαθεί το σχολείο της γειτονιάς και αυτό θα επιβαρύνει και τα υπόλοιπα γυμνάσια της Ξάνθης”, σημειώνει τα εξής:
“Το επιχείρημα για το “σχολείο της γειτονιάς” ακούγεται λίγο ελιτίστικο γιατί αφορά μόνο στους μαθητές των πόλεων. Ας αναλογιστούμε πόσα χιλιόμετρα κάνουν την ημέρα οι μαθητές των απομακρυσμένων χωριών ή οι μαθητές των νησιωτικών περιοχών, για να πάνε στο σχολείο της περιοχής τους. Επίσης, υπάρχουν διαφορετικοί τύποι σχολείων (Μουσικό κλπ) που αν τα επιλέξει ένας μαθητής, κάνει πολλά χιλιόμετρα. Δεν έχουμε πάντα το σχολείο της γειτονιάς. Για την εισαγωγή στο πειραματικό, προκηρύσσεται ο αριθμός των μαθητών που θα φοιτήσουν από το καλοκαίρι ακόμη. Η προκήρυξη αυτή βγαίνει μετά από εισήγηση του επιστημονικού εποπτικού συμβουλίου του πειραματικού, που έχει μεγάλη αυτονομία και ευελιξίας στις εισηγήσεις του. Αυτοί εισηγούνται σε μία ανώτερη επιτροπή, αλλά συνήθως η εισήγηση εισακούγεται εφόσον είναι σε λογικά πλαίσια. Εισηγούνται λοιπόν τον αριθμό των μαθητών που θα φοιτήσουν. Σήμερα η Α τάξη του 1ου Γυμνασίου, έχει περίπου 135 μαθητές. Μπορούμε να κρατήσουμε και τον ίδιο αριθμό, αλλά ο σκοπός είναι να είναι λίγο μικρότερος για να γίνεται και καλύτερη δουλειά μέσα στις τάξεις. Όταν οι αιτήσεις είναι περισσότερες, τότε θα γίνει κλήρωση. Παρόλα αυτά, οι μαθητές που έχουν ήδη αδέρφια στην Β και Γ τάξη που παραμένουν ως έχουν, προηγούνται. Είτε δεν θα μπουν καθόλου στην κλήρωση είτε θα μπουν σε μία ειδική κλήρωση. Συνήθως αυτοί οι μαθητές είναι μέσα. Ακόμη και αν υπάρχει ένας μαθητής που μένει απέναντι από το σχολείο αλλά είναι εκτός κλήρωσης, δεν θα πάει και στην… Αθήνα να φοιτήσει. Για αυτό ένας ακόμη λόγος – και θεωρώ ο πιο σημαντικός- για την επιλογή του 1ου Γυμνασίου, είναι η χωροταξική του θέση διότι είναι ακριβώς στη μέση και υπάρχουν πολλά όμορα σχολεία σε μικρή απόσταση. Δεν είναι αυτό το πρόβλημα. Θα πάει σε ένα πολύ κοντινό σχολείο ανάλογα με το πού μένει. Άρα το πρόβλημα -αν και προσωπικά δεν βλέπω πρόβλημα-, είναι πολύ μικρότερο από τα οφέλη που θα φέρει το πειραματικό. Επιπλέον θα ήθελα να τονίσω ότι τα πειραματικά σχολεία έχουν διασύνδεση με τα πανεπιστήμια και ένας ακόμη λόγος για να γίνει στην Ξάνθη, είναι γιατί έχουμε τόσο καλά πανεπιστημιακά τμήματα. Είναι ένα δώρο που μας προσφέρεται από το υπουργείο το οποίο βρίσκαμε μόνο στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Δώρο που το έχουν αδράξει και άλλες επαρχιακές πόλεις, πιο μικρές από την Ξάνθη και εδώ υστερούμε.
Θεωρώ ότι οι αντιδράσεις οφείλονται στο χαρακτηριστικό που έχουμε σαν λαός να αντιστεκόμαστε στις όποιες αλλαγές συμβαίνουν. Είμαστε η πρώτη χώρα στον κόσμο που έχει τόσο μεγάλη αντίσταση στην αλλαγή, σύμφωνα με έρευνες. Είμαι βέβαιη ότι οι εκπαιδευτικοί θα προτάξουν την πρόοδο των μαθητών τους, όπως συνάδει στο λειτούργημα που επιτελούν και όλοι οι Ξανθιώτες θα “αγκαλιάσουν” και θα υποστηρίξουν το νέο σχολείο, που προσφέρει προστιθέμενη αξία στην πόλη.