Ο Δ/νων Σύμβουλος της ΔΕΔΑ, απαντά σε καίρια ερωτήματα, αποκλειστικά στην «Θ» για τα προβλήματα από την νεροποντή
«Δεν υπάρχει ευθύνη, γιατί δεν υπάρχει λάθος», σημειώνει χαρακτηριστικά ο ίδιος
Μεγάλο «ντόρο» και εύλογες ανησυχίες και αντιδράσεις από τους πολίτες της Ξάνθης, προκάλεσαν οι ζημιές που δημιουργήθηκαν στους δρόμους από τους ανοιχτούς χάνδακες του δικτύου φυσικού αερίου που σαν αποτέλεσμα είχαν την δημιουργία προβλημάτων και κατά περίπτωση ζημιών στη διάρκεια και μετά την πρόσφατη νεροποντή που έπληξε την Ξάνθη.
Η «Θ» στο πλαίσιο της αναζήτησης ευθυνών, επικοινώνησε με την διεύθυνση της ΔΕΔΑ και συνομίλησε αποκλειστικά με τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της κ. Μάριο Τσάκα, ο οποίος και απαντά σε καίρια ερωτήματα, όπως μας τα έθεσαν οι αναγνώστες.
Ο κ. Τσάκας, χαρακτηρίζει «ούτε υπερβολικές ούτε δικαιολογημένες» τις αντιδράσεις των Ξανθιωτών, τονίζοντας ότι για τον ίδιο «δεν υπάρχει ευθύνη γιατί δεν υπάρχει κάποιο λάθος», ενώ απαντά και στην ερώτηση για το αν υπάρχει τρόπος «διασφάλισης» των χανδάκων και εξηγεί την προβλεπόμενη διαδικασία που ακολουθείται, η οποία περιλαμβάνει ως πρώτο στάδιο το μπάζωμα με αμμοχάλικο.
Τέλος, ο ίδιος μιλά για το χρονοδιάγραμμα αποπεράτωσης του έργου, που παραμένει σταθερό (ήτοι περί τα τέλη του 2023) και σημειώνει – απευθυνόμενος προς τους Ξανθιώτες – ότι « ή θα γίνουν τώρα τα έργα, σωστά και με τον πιο γρήγορο και καλύτερο τρόπο ή δεν θα γίνουν ποτέ. Το δίλημμα είναι ξεκάθαρο, χωρίς να σημαίνει προφανώς ότι θα επιτρέψουμε να γίνει οποιαδήποτε κακοτεχνία».
Ερ: Γνωρίζετε την δυσφορία που υπάρχει στην πόλη, μετά τις πρόσφατες έντονες βροχοπτώσεις και τις διανοίξεις των χανδάκων που έσκαψε ο εργολάβος για το αστικό δίκτυο φυσικού αερίου. Τις θεωρείτε υπερβολικές ή δικαιολογημένες;
Απ: Ούτε υπερβολικές ούτε δικαιολογημένες – θα έλεγα – θεωρώ τις αντιδράσεις. Τις θεωρώ λογικές με την έννοια του ο,τιδήποτε δυσχεραίνει την καθημερινότητά μας, προφανώς δεν μας αρέσει. Είναι λογικό. Αλλά παρόλα αυτά νομίζω – και δεν αναφέρομαι μόνον στις περιφερειακές πόλεις αλλά και στην Αθήνα, όπου αν έρθετε θα δείτε τι γίνεται στους δρόμους όταν βρέχει – είναι μια πραγματικότητα στην Ελλάδα ότι δεν υπάρχουν όλες οι υποδομές για να διαχέονται εύκολα τα νερά, υπάρχουν και βουλωμένα φρεάτια, υπάρχουν και σκάμματα που είναι όντως ανοικτά. Μπορείς όμως να κάνεις ένα έργο αγωγών 100 χλμ σε κάθε πόλη και να μην υπάρχει ανοικτό σκάμμα; Είναι αδύνατον. Ή μπορείς να προβλέψεις ότι θα γίνει κατακλυσμός στις 13 Ιουνίου; Είναι μια ταλαιπωρία, μέσα στην δυσκολία κίνησης και μέσα σε όλα τα προβλήματα που υπάρχουν στα έργα υποδομών, αλλά είναι η αναμενόμενη και η λογική. Δεν έχει συμβεί κάτι που ξεπερνά την καθημερινότητα των τεχνικών έργων.
Ερ: Επειδή οι πολίτες ρίχνουν ευθύνες στον Δήμο Ξάνθης, για την κατάσταση που επικράτησε μετά την βροχόπτωση στα έργα της ΔΕΔΑ, θεωρείτε πως ευθύνεται τελικά ο Δήμος, μήπως ευθύνεται αποκλειστικά ο εργολάβος ή κατά την άποψή σας, δεν ευθύνεται κανείς;
Απ: Αν είναι θέμα ευθύνης, όλοι ευθύνονται στο μέρος που τους αναλογεί. Για μένα δεν υπάρχει ευθύνη, γιατί δεν υπάρχει κάποιο λάθος. Ευθύνη, αναζητάς στο λάθος. Το ότι υπάρχουν ανοικτά χαντάκια σε μια πόλη που σκάβεται για να κάνεις 100 χλμ δίκτυο, δεν είναι λάθος. Είναι ευτυχία και ευλογία. Το αν έβρεξε έντονα και συμπαρέσυρε κάποια πράγματα που προφανώς δεν μπορεί να είναι ασφαλτοστρωμένα σε ρυθμό μιας ή δύο ημερών από όταν σκάβεται ένα χαντάκι, είναι μια πραγματικότητα. Δεν βρίσκω ότι υπάρχει ευθύνη. Ούτε ο Δήμος φταίει σε κάτι και προφανώς και η υλοποίηση των έργων δεν μπορεί να γίνει με άλλο τρόπο.
Ερ: Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα διασφάλισης των χανδάκων, ώστε να μην συμβεί κάτι παρόμοιο σε ενδεχόμενη προσεχή νεροποντή (που σύμφωνα με την ΕΜΥ αναμένεται ούτως ή άλλως);
Απ: «Διασφάλιση χανδάκων» με την έννοια του να βρεθεί ένας τρόπος να σκάβεις το πρωί στις 8.00 και στις 11.00 να είναι ασφαλτοστρωμένο, σας απαντώ με πάσα ειλικρίνεια ότι δεν υπάρχει. Υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για το πότε σκάβεις και το πότε πρέπει να ασφαλτοστρώσεις, είναι στην σύμβαση του εργολάβου και εννοείται ότι παρακολουθούμε την ορθότητα εκτέλεσης της σύμβασης. Δεν σας κρύβω ότι κάποια στιγμή, πριν τον Χειμώνα, υπήρξε πρόβλημα με την ασφαλτόστρωση που οφείλονταν στο ότι δεν μπορείς να ασφαλτοστρώσεις όταν έχει -5ο. Εκεί, είχαμε όντως ανοικτά χαντάκια και σε μεγαλύτερη έκταση από ό,τι σήμερα. Αλλά πείτε μου, τι λύση υπάρχει με -5ο; Αυτήν την στιγμή, η κατάσταση με τα υλοποιούμενα εργοτάξια και μη ασφαλτοστρωμένα, είναι πολύ καλύτερη από τότε που είχαμε ξαναβρεθεί. Είναι πολύ μικρότερο, το μήκος των ακάλυπτων χανδάκων.
Και τώρα (σ.σ. μετά την σφοδρή νεροποντή) οι εργολάβοι μας έβγαλαν συνεργεία, αντέδρασαν, μάζεψαν πέτρες κλπ. Στην κορύφωση του φαινομένου, προφανώς μπορεί να υπάρξουν ξανά κάποια αντίστοιχα θέματα, αλλά δεν οφείλονται σε κακή εκτέλεση. Οφείλονται στα φυσικά φαινόμενα και στο πως εκδηλώνονται. Η φύση είναι κάτι που ξεπερνά τις προβλέψεις. Αν μου πείτε ότι κάποιος δεν έχει τοποθετήσει σήμανση στους δρόμους ή ότι δεν έχουν βάλει πλέγματα ώστε να μην πέσει κάποιος, αυτά είναι παραλείψεις του εργολάβου και οφείλουμε να του επιβάλλουμε τις προβλεπόμενες ρήτρες. Αλλά – δυστυχώς – για την βροχή, δεν μπορούμε να βάλουμε ρήτρες στον Θεό.
Το αμμοχάλικο, είναι το πρώτο στάδιο της αποκατάστασης. Πριν ρίξεις άσφαλτο, ρίχνεις αμμοχάλικο το οποίο «κάθεται». Βάζεις λίγο μεγαλύτερη ποσότητα η οποία κατακάθεται και μετά ασφαλτοστρώνεις και πάλι λίγο ψηλότερα με τα γνωστά «σαμαράκια», τα οποία με τον καιρό έρχονται στο επίπεδο του δρόμου. Αυτή είναι η διαδικασία. Δεν μπορούμε να παρακάμψουμε την στρώση με το αμμοχάλικο για να επιταχύνουμε την ασφαλτόστρωση.
Ερ: Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων της ΔΕΔΑ και πότε παίρνει αέριο το πρώτο σπίτι;
Απ: Τα πρώτα σπίτια έχουν πάρει ήδη αέριο. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου συγχρηματοδοτούμενου έργου με την Περιφέρεια, είναι – όπως έχουμε πει – το τέλος του 2023. Σε όλες τις πόλεις έχουμε ξεκινήσει και υλοποιούνται συνδέσεις. Υπάρχουν νοικοκυριά που έχουν φυσικό αέριο.
Το βασικό μήνυμα όλης αυτής της κουβέντας, νομίζω ότι είναι πως τόσο μεγάλα έργα, που γίνονται μετά από δεκαετίες στην ελληνική περιφέρεια, έχουν δυσκολίες, έχουν προβλήματα στην καθημερινότητα, αλλά μπροστά στο όφελος ότι η πόλη της Ξάνθης, η Βιομηχανική Περιοχή και επεκτάσεις της Βιομηχανικής Περιοχής, τροφοδοτούνται με αέριο και μπορούν να συμβάλλουν στην μεγάλη ανάπτυξή της και στην εξοικονόμηση των νοικοκυριών, η όποια καθημερινή ταλαιπωρία που ζούμε όλοι είναι μικρή μπροστά σε αυτό που πάμε να πετύχουμε. Ο κίνδυνος να «κολλούσαν» αυτά τα έργα και να μην προχωρούσαν (γιατί αυτός ο κίνδυνος αυτός είναι μη αναστρέψιμος και στην επόμενη περίοδο του ΕΣΠΑ δεν μπορούν να χρηματοδοτηθούν έργα φυσικού αερίου) θα σήμαινε ότι άφηνε την πόλη της Ξάνθης, της Κομοτηνής, της Λαμίας, την Πάτρας κλπ χωρίς φυσικό αέριο. Αυτό δεν πρέπει να το κρύβουμε από τον κόσμο. Ή θα γίνουν τώρα τα έργα, σωστά και με τον πιο γρήγορο και καλύτερο τρόπο ή δεν θα γίνουν ποτέ. Το δίλημμα είναι ξεκάθαρο, χωρίς να σημαίνει προφανώς θα επιτρέψουμε να γίνει οποιαδήποτε κακοτεχνία. Εκεί είναι για να επεμβαίνουν οι επιβλέποντες της εταιρίας μας προς τον εργολάβο και να διορθώνεται όποιο «κακό κείμενο». Αλλά η γενική αρχή είναι: Ή θέλουμε να έρθει το φυσικό αέριο στην πόλη μας ή θέλουμε να μείνουμε χωρίς αέριο και χωρίς όλα τα καλά του.