Μ. Τσιακίρογλου: «Λέμε ναι στην εφαρμογή του… όμως σε όλες τις κατευθύνσεις»

Αντικαπνιστικός νόμος:  Άμεσα η πλήρης απαγόρευση καπνίσματος σε όλα τα δημόσια κτίρια

Δηλώσεις στην «Θ» και από τον Αστ. Διευθυντή και τον προϊστ. Δ/νσης Υγείας

Η καθολική απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους τους δημόσιους κλειστούς χώρους, η εντατικοποίηση των ελέγχων όπως και η εφαρμογή κυρώσεων για τους παραβάτες, με τη δραστική συμμετοχή και της Αστυνομίας, καθώς και η λειτουργία τηλεφωνικής γραμμής για καταγγελίες σχετικά με τον αντικαπνιστικό νόμο, αποτελούν τα βασικά σημεία της αντικαπνιστικής… εκστρατείας που έχει σχεδιάσει το υπουργείο Υγείας και δρομολογεί άμεσα η κυβέρνηση.
Ενεργοποιώντας πλέον όλον τον ελεγκτικό μηχανισμό, όπως τροχαία, δημοτική αστυνομία, λιμενικό, Περιφέρειες, Επιθεωρητές Υγείας, αλλα και εντάσσοντας σε αυτόν με καθοριστικό ρόλο την Ελληνική Αστυνομία η οποια σημερα έχει ρόλο επικουρικό, εάν και εφόσον κληθεί και εάν και εφόσον μπορει να συνδράμει, το υπουργείο Υγείας είναι πεπεισμένο αλλα και αποφασισμένο να διώξει τα… σύννεφα καπνού από τη χώρα.

Για όλα τα παραπάνω, μίλησαν στην «Θ» η πρόεδρος της ΟΕΒΕ Ν. Ξάνθης κ. Μαίρη Τσιακίρογλου, ο Αστυνομικός Διευθυντής Ξάνθης κ. Χρήστος Σταμπουλής, ο οποίος εξηγεί ότι ως τώρα ο ρόλος της αστυνομίας ήταν επικουρικός, καθώς και ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Υγείας της Περιφερειακής Ενότητας Ξάνθης κ. Λάμπρος Τσούργιαννης.

 

«ΔΕΝ ΛΕΜΕ ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΑΝΤΙΚΑΠΝΤΙΣΤΙΚΟ ΑΡΚΕΙ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΠΡΟΣ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ»

Ειδικότερα η κ. Τσιακίρογλου ανέφερε επακριβώς ότι «κατά αρχήν πρέπει να επισημάνουμε ότι ο αντικαπνιστικός νόμος δεν προέκυψε ξαφνικά. Υπάρχει εδώ και χρόνια. Είναι μια ευρωπαϊκή οδηγία που δεν έχει σταματήσει να υπάρχει σαν νόμος του κράτους και αυτό που πρέπει να διευκρινίσουμε είναι ότι αν πάρει κάποιος στα χέρια του τον αντικαπνιστικό νόμο και δει ποιες είναι άμεσες προτεραιότητες και από πού πρέπει να ξεκινήσει ο έλεγχος, θα διαπιστώσει ότι τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος έρχονται σε προτεραιότητα τέταρτα ή πέμπτα. Στην «πυραμίδα» των ελέγχων είναι οι δημόσιες υπηρεσίες, τα νοσηλευτικά ιδρύματα, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, οι πρωτοβάθμιες μονάδες υγείας, τα δημόσια κτίρια που συναθροίζεται κόσμος και μετά έρχονται οι χώροι υγειονομικού ενδιαφέροντος. Αυτό το οποίο συναντούσαμε τα τελευταία χρόνια ήταν μια έντονη κατάσταση ελέγχων μόνον προς τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και δεν γνωρίζω φυσικά αν γίνονταν έλεγχοι προς την κατεύθυνση που προανέφερα. Αυτό που ακούσαμε προ ημερών από τα χείλη του πρωθυπουργού, είναι ότι γίνεται καθολική απαγόρευση του τσιγάρου από τα δημόσια κτίρια (υπουργεία, βουλή, δημόσιες υπηρεσίες) και ουσιαστικά ο εκλεκτής γίνεται πλέον και ελεγχόμενος. Εμείς δεν λέμε όχι στον αντικαπνιστικό νόμο, όταν όμως αυτός γίνεται προς όλες τις κατευθύνσεις και όχι μόνον προς μια επαγγελματική ομάδα, ενώ όλοι οι υπόλοιποι χώροι μένουν στο απυρόβλητο. Μπορούμε να πούμε ότι μια δημόσια υπηρεσία έχει πιο «δημόσιο χαρακτήρα» από ένα εστιατόριο».

 

«ΨΗΛΑ ΣΤΗΝ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΣΕ ΚΑΠΝΙΣΤΕΣ ΑΠΟ ΟΤΙ ΣΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ Ο ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΚΑΠΝΙΖΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΜΗ ΚΑΠΝΙΖΟΝΤΩΝ»

«Αντιλαμβάνομαι το πρόβλημα που θα δημιουργηθεί, αλλά αν ο νόμος θεσπιστεί σωστά και γίνονται καθολικοί έλεγχοι προς όλες τις κατευθύνσεις, θεωρώ ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα, γιατί αν δεν θα καπνίζει κανένας δεν θα δημιουργείται και αθέμιτος ανταγωνισμός. Μέχρι τώρα βλέπουμε το παράδοξο του τύπου: «εντός Ξάνθης απαγορεύεται, εκτός Ξάνθης επιτρέπεται, άρα πηγαίνουμε εκεί». Εάν υπάρχουν καθολική απαγόρευση και εντατικοί έλεγχοι προς όλες τις κατευθύνσεις, θεωρώ ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα. Είναι δύσκολο να εφαρμοστεί στην πράξη βέβαια. Ας βλέπουμε τα πράγματα ρεαλιστικά. Η ταβέρνα, το εστιατόριο κλπ είναι η διασκέδαση του Έλληνα, οπότε και αντιλαμβάνεστε ότι πάει να βάλει «φρένο» σε αυτό ο νόμος, θα πρέπει όμως κάποια στιγμή να εναρμονιστούμε και να συμμορφωθούμε όλοι» συνέχισε η ίδια, ενώ αναφορικά με το αν στην «ατζέντα» των επαγγελματιών βρίσκεται τόσο το θέμα των προστίμων από τους ελέγχους, όσο και το ζήτημα της δημιουργίας καταστημάτων «καπνιζόντων» και «μη καπνιζόντων» σημείωσε ότι «σαφώς παραμένουν στην ατζέντα των επαγγελματιών όπως επίσης παραμένουν τόσο στην ατζέντα της ομοσπονδίας, του σωματείου αλλά και της ΓΣΕΒΕΕ. Το πρόστιμο θα πρέπει να περάσει στον παραβάτη – καπνιστή – καταναλωτή με το σκεπτικό ότι εγώ δεν μπορώ να αστυνομεύσω τον πελάτη. Αυτήν την στιγμή, έχουμε το παράδοξο ότι ο παραβάτης καπνιστής έχει ένα πρόστιμο της τάξης των 50 ευρώ. Τα δικά μας ξεκινούν από 500 και στο πέμπτο πρόστιμο γίνεται οριστική ανάκληση αδείας. Όταν ο παραβάτης καπνιστής θα γνωρίζει ότι είναι 500 για αυτόν και 50 για τον καταστηματάρχη, είναι δύσκολο να πει ότι δεν τον ενδιαφέρει και να καπνίσει. Η δε πρόταση για καταστήματα «καπνιζόντων» και «μη καπνιζόντων» παραμένει επίσης στην ατζέντα μας (βάσει κάποιων τετραγωνικών πάντοτε). Είναι δυο προτάσεις που έχουμε καταθέσει και θα ξανακαταθέσουμε και στα αρμόδια υπουργεία και στον υπουργό και είμαστε ανοιχτοί προς οποιαδήποτε συζήτηση…»

 

«ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΜΕ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΜΑΣ»

Από την πλευρά του ο κ. Σταμπουλής ξεκαθάρισε ότι «περιμένουμε να δούμε την εγκύκλιο που προβλέπει ποια θα είναι ακριβώς η αρμοδιότητά μας. Βέβαια υπάρχει η βούληση να είναι πιο αποφασιστικοί οι έλεγχοι. Περιμένουμε ωστόσο να δούμε τις αρμοδιότητες και τους ρόλους της κάθε υπηρεσίες. Ας περιμένουμε να δούμε τι ακριβώς θα προβλέπεται για να μιλάμε και για πιο απτά θέματα. Είναι θέμα ημερών να υπογραφούν τα προεδρικά διατάγματα. Η συμμετοχή μας μέχρι στιγμής στους ελέγχους είναι επικουρικοί. Υπάρχουν οι επόπτες υγείας και εάν χρειαστεί τους συνοδεύουμε. Περιμένουμε λοιπόν να δούμε τι θα προβλέπει η εγκύκλιος».

«ΝΑ ΜΠΕΙ ΠΙΟ ΕΝΕΡΓΑ ΣΤΟΥΣ ΕΛΕΓΧΟΥΣ Η ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ  – ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ Η ΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ – ΝΑ ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΣΤΟΥΣ ΚΑΠΝΙΣΤΕΣ»

«Μέχρι στιγμής ισχύει αυτό που ίσχυε αναφορικά με τους ελέγχους. Αν δεν μπει πιο ενεργά η αστυνομία, η αλήθεια είναι ότι ο τρόπος εφαρμογής του νόμου, δεν είναι τόσο αποτελεσματικός. Για παράδειγμα, βρίσκουμε κάποιον καπνιστή αλλά δεν μπορούμε να απαιτήσουμε να πάρουμε τα στοιχεία του. Αν δεν μας τα δώσει, θα πρέπει να ζητήσουμε την συνδρομή της αστυνομίας. Κατά κύριο λόγο είναι αστυνομικό μέτρο, οπότε θα πρέπει να υπάρχει πιο ενεργός ρόλος της αστυνομίας» υπογράμμισε από την πλευρά του ο κ. Τσούργιαννης, σημειώνοντας παράλληλα ότι «θα πρέπει να αλλάξει και η νοοτροπία του κόσμου για να μπορεί να εφαρμόζει το νόμο. Το θέμα δεν είναι να είναι κατασταλτικός ο νόμος. Είναι ένας νόμος που δύσκολα εφαρμόζεται στην Ελλάδα. Προσωπικά θεωρώ ότι θα πρέπει να αλλάξει λίγο η λογική του νόμου. Ίσως δηλαδή τα πρόστιμα θα πρέπει να είναι λίγο μεγαλύτερα στους καπνιστές προκειμένου να υπάρχει το μέτρο του «φόβου» ότι αν καπνίσουν θα πληρώσουν αρκετά, ώστε να το σκεφτούν λίγο περισσότερο και όχι τόσο στα καταστήματα. Ο νόμος που βάζει υψηλά πρόστιμα στα καταστήματα, κάνει στην ουσία τα καταστήματα να είναι υπεύθυνα για την εφαρμογή του,  κάτι που κατά την άποψή μου δεν είναι ο κύριος στόχος. Θα πρέπει ο ίδιος ο πολίτης να φροντίζει να μην καπνίζει και ένας λόγος για να μην καπνίζει είναι να φοβηθεί το υψηλό πρόστιμο. Αναφορικά με τους ελέγχους και εμείς θα πρέπει να βγαίνουμε (όπως και βγαίναμε) και επίσης να υπάρχει και μια μεγάλη καμπάνια (και από την δική μας υπηρεσία αλλά και από άλλες) για την ευαισθητοποίηση του κόσμου και την εφαρμογή της νομοθεσίας. Θεωρώ ότι η αστυνομία, επειδή κάποια στιγμή είχε αντικαταστήσει την δημοτική αστυνομία πήρε και τις αρμοδιότητες για να μπορεί να ελέχγει τον αντικαπνιστικό νόμο. Θα μπορούσε να βγει και μόνη της για ελέγχους. Εμείς ως υπηρεσία βγαίνουμε και αυτοδύναμα και με μεικτό κλιμάκιο. Οι έλεγχοι δεν έχουν σταματήσει γενικά. Σίγουρα βέβαια κατά την διάρκεια του καλοκαιριού είναι λιγότεροι γιατί δεν έχει και λογική, αφού ο  κόσμος είναι όλος έξω».