Ματθ. Σαββίδης: Σκοπιμότητες και μικροπολιτικά παιχνίδια στην άσκηση αντιπολίτευσης μέσα στο δημοτ. συμβούλιο

Ξεκάθαρη θέση του δημοτ. συμβούλου της παράταξης Δημαρχόπουλου

«Δεν προκύψαμε από ‘λίστα’… Έχουμε εμπιστοσύνη στους νομικούς του Δήμου», συμπληρώνει ο ίδιος, στέλνοντας «μηνύματα» σε πολλές (αντιπολιτευόμενες) κατευθύνσεις…

Η ξεκάθαρη γνωμάτευση του Θωμά Ξανθόπουλου

Τα όσα διαδραματίσθηκαν μέσα στη… «δραματική» συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ξάνθης της περασμένης Παρασκευής, θέλησε να στηλιτεύσει με επιστολή του προς τον Δήμαρχο και τους επικεφαλής των παρατάξεων ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης Δημαρχόπουλου κος Ματθαίος Σαββίδης, θέλοντας να «προλάβει» ανάλογες επιπλοκές και στην συνεδρίαση της Δευτέρας που ακολούθησε (όπου ως γνωστόν τα πράγματα πήγαν προς το χειρότερο)!

Ο κος Σαββίδης αναφέρεται σε σκοπιμότητες και μικροπολιτικά παιχνίδια που εμπλέκονται στις διαδικασίες του δημοτικού συμβουλίου, γεγονός που κάθε άλλο παρά λειτουργεί προς το συμφέρον των πολιτών.

Επισημαίνει το γεγονός ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι όλων των παρατάξεων δεν ελέγχθηκαν με… λίστα και άρα είναι αρμόδιοι και υπεύθυνοι απέναντι στους πολίτες που τους εξέλεξαν και όχι «υποχρεωμένοι» στους επικεφαλής των παρατάξεων (αυτό αφήνει να εννοηθεί)…

Τέλος, ο κος Σαββίδης ζητά από τους παραλήπτες της επιστολής να προηγείται των συνεδριάσεων μία συνάντηση κορυφής με τους επικεφαλής των παρατάξεων και τους νομικούς συμβούλους, ώστε τα όποια προβλήματα νομικής φύσης να επιλύονται πριν την συνεδρίαση του οργάνου.

Απευθυνόμενος δε στους νομικούς του Δήμου, ζητά να διαφωτίσουν τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου επί των διαδικαστικών, κάτι που έσπευσε να κάνει εν συνεχεία ο νομικός σύμβουλος του Δήμου κος Θωμάς Ξανθόπουλος.

Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΥ ΣΑΒΒΙΔΗ

Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε, αξιότιμε κύριε Πρόεδρε του Δημοτικού Συμβουλίου, αξιότιμοι κύριοι επικεφαλής των Δημοτικών Παρατάξεων και σεβαστοί μας Νομικοί Σύμβουλοι μέλη της Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου Ξάνθης,

Την Παρασκευή 11-10-2019, πραγματοποιήθηκε συνεδρίαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου με ποικιλία θεμάτων κάποια εκ των οποίων πολύ σημαντικά.

Δυστυχώς όμως ξεκινήσαμε ΟΛΟΙ ΜΑΣ πολύ άσχημα. Οφείλαμε, σύμφωνα με την άποψή μου, να προχωρήσουμε σε μία σύντομη διαδικασία ψήφισης όλων των Διοικητικών Συμβουλίων των Νομικών Προσώπων του Δήμου μας, ώστε από ΑΥΡΙΟ ΚΙΟΛΑΣ να αναλάβουν τα Δ.Σ. το σημαντικό καθήκον να εργαστούν για το καλό της πόλης μας. Τι κάναμε αντί αυτού;

Εξαντλήσαμε τις δυνάμεις μας μέχρι τις πρώτες πρωινές ώρες, σε μία ΑΝΟΥΣΙΑ προσπάθεια να επιβάλλουμε, ο καθένας από μας, την άποψή του σχετικά με τον τρόπο που πρέπει να γίνει η διαδικασία. Μάλιστα, φτάσαμε στο σημείο να αμφισβητήσουμε ευθέως την ΟΜΟΦΩΝΗ γνωμοδότηση των τριών νομικών του Δήμου Ξάνθης, οι οποίοι ερμηνεύοντας την (προβληματική αλήθεια είναι) Νομοθεσία, μας υπέδειξαν τον τρόπο που έπρεπε να ακολουθήσουμε για να ολοκληρωθεί η ψήφιση των Δ.Σ.

Πραγματικά δεν κατανοώ ποια είναι η σκοπιμότητα όλων των παραπάνω. Επιθυμία μας είναι να υπηρετούμε τον συνδημότη μας ή να συμμετέχουμε σε ΜΙΚΡΟΠΟΛΙΤΙΚΑ παιχνίδια;

Υπενθυμίζω σε όλους, πως δεν έχουμε εκλεγεί με λίστα και πως στα έδρανα του Δημοτικού Συμβουλίου βρισκόμαστε για να υπηρετούμε τις ανάγκες και τα συμφέροντα των συνδημοτών και της πόλης. Οι άνθρωποι που μας επέλεξαν, πίστεψαν σε μας και στις δυνατότητες μας, ώστε να βάλουμε το λιθαράκι μας, στη δύσκολη προσπάθεια της βελτίωσης της ποιότητας ζωής όλων μας. Ευνόητο ότι βρισκόμαστε σε αυτά τα έδρανα, έχοντας το καθήκον να λαμβάνουμε σωστές αποφάσεις, οι οποίες θα στοχεύουν στη συνεχή εξέλιξη προς το καλύτερο της πόλης μας.

Κυρίες και κύριοι. Επειδή δεν είμαι διατεθειμένος να σπαταλήσω από δω και στο εξής ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΛΕΠΤΟ ΤΗΣ ΩΡΑΣ από την θητεία μου ως δημοτικού συμβούλου, σε ανούσιες τακτικές μικροπολιτικής , ΖΗΤΩ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΑΙΤΗΣΗ ΜΟΥ ΤΑ ΕΞΗΣ :

1ον) Από αύριο κιόλας, τουλάχιστον τρεις μέρες πριν από την κάθε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, να γίνεται ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ σύσκεψη όλων των πολιτικών αρχηγών των παρατάξεων. Στη σύσκεψη αυτή να καλείται να παρίσταται και η Νομική Υπηρεσία, με ένα τουλάχιστον εκ των τριών νομικών που την απαρτίζουν. Στη σύσκεψη αυτή, να θέτουν όλοι οι αρχηγοί τους τυχόν προβληματισμούς και τις διαφωνίες τους επί νομικών θεμάτων(γιατί όπως αντιληφθήκαμε όλοι στο τελευταίο συμβούλιο υπάρχει υπόβαθρο γνώσεων νομικής – σε κάποιους εκ των δημοτικών συμβούλων -και ως εκ τούτου νομική άποψη) σε διαδικαστικά ή άλλα ζητήματα που θα αφορούν το Δημοτικό Συμβούλιο που θα ακολουθήσει. Να τεκμηριώνει οπαριστάμενος νομικός του Δήμου και να προχωράει η διαδικασία.

2ον) Σχετικά με το προσεχές Δημοτικό Συμβούλιο : Η Νομική Υπηρεσία να μας ενημερώσει όλους ΕΓΓΡΑΦΩΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ σχετικά με τη διαδικασία ψήφισης ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ των Νομικών Προσώπων που θα πρέπει να ψηφίσουμε τη Δευτέρα 14-10-2019 το βράδυ στις 20:00.

Ζητώντας την κατανόηση, για την πίεση, προς τους τρεις νομικούς μας, θεωρώ πως δεν πρέπει να παραβρεθούμε εκ νέου σε ένα δημοτικό συμβούλιο όπου θα αμφισβητείται από τον καθένα μας η άποψη της Νομικής Υπηρεσίας σε ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ. Ας ενημερωθούμε αναλυτικά και τις όποιες διαφωνίες μας να τις επιλύσουμε ΠΡΙΝ ΤΗ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ. Είμαι βέβαιος ότι η κα Χατζηηλιάδου και οι κύριοι Λάμπρου και Ξανθόπουλος, είναι διατεθειμένοι να μας διαφωτίσουν επί των διαδικαστικών, αλλά και να αφουγκραστούν/κατανοήσουν τις τυχόν διαφωνίες μας.

Σας στέλνω με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ως κατεπείγουσα την παρούσα επιστολή, τη οποία τη Δευτέρα το πρωί θα καταθέσω επίσημα όπως προβλέπεται.

Ας σπεύσουμε όλοι μας, βάζοντας κατά μέρος τις όποιες διαφωνίες να ασχοληθούμε ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΟΒΑΡΑ με τα προβλήματα της πόλης που όλοι ισχυριζόμαστε πως αγαπάμε.

Οι Ξανθιώτες μας παρακολουθούν, μας ζυγίζουν και μας κρίνουν! Να μη τους απογοητεύσουμε! Ας τους κάνουμε περήφανους! Το οφείλουμε στους εαυτούς μας, στα παιδιά μας και στον τόπο μας!

Η ΞΕΚΑΘΑΡΗ ΝΟΜΙΚΗ ΓΝΩΜΑΤΕΥΣΗ ΤΟΥ ΘΩΜΑ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΥ

Απαντώντας στο ερώτημα που προφορικά μου έθεσε ο κ. Δήμαρχος, σχετικά με την διαδικασία ανάδειξης των Αντιπροέδρων στα νομικά πρόσωπα του Δήμου Ξάνθης, έχω να παρατηρήσω τα ακόλουθα :

Στη διάταξη αρθ.6 § 1 του Ν. 4623/2019 ορίζεται ότι «Όπου στις διατάξεις νόμων, προεδρικών διαταγμάτων και λοιπών κανονιστικών πράξεων, προβλέπεται ο ορισμός μελών στη διοίκηση των νομικών προσώπων των δήμων και των περιφερειών, καθώς και των συνδέσμων τους, κατά συγκεκριμένη αναλογία, τα τρία πέμπτα (3/5) των μελών, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου του διοικητικού συμβουλίου, με τους αναπληρωτές τους, υποδεικνύονται από τον δήμαρχο ή τον περιφερειάρχη, αντίστοιχα, και τα δύο πέμπτα (2/5) από τις λοιπές παρατάξεις».

Στην αιτιολογική έκθεση του ανωτέρω νομοθετήματος ορίζονται τα ακόλουθα: «Με το άρθρο 6 εισάγονται ρυθμίσεις για τη συγκρότηση των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων των δήμων και των περιφερειών, συμπεριλαμβανομένων των ΔΕΥΑ, ώστε να επιτυγχάνεται σε κάθε περίπτωση ότι η πλειοψηφία προέρχεται από τον συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης, ώστε να μπορεί να διοικηθεί το νομικό πρόσωπο και να λαμβάνονται αποφάσεις, οι οποίες απηχούν τη λαϊκή εντολή».

Κατά την υπ’αριθ.102/13.09.2019 ερμηνευτική εγκύκλιο ΥΠΕΣ με θέμα «Συγκρότηση των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων των Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού», σκοπός των διατάξεων αυτών είναι να διασφαλίζεται, σε κάθε περίπτωση, ότι η πλειοψηφία προέρχεται από τον συνδυασμό με τον οποίο εξελέγη ο Δήμαρχος ή ο Περιφερειάρχης, ώστε να μπορεί να διοικηθεί το νομικό πρόσωπο και να λαμβάνονται αποφάσεις που απηχούν τη λαϊκή εντολή, ενώ η υπόδειξη του δημάρχου είναι δεσμευτική για το συμβούλιο, όπως άλλωστε οπουδήποτε η νομοθεσία προβλέπει υποδεικνυόμενα μέλη στις διοικήσεις νομικών προσώπων, πλην της περίπτωσης που ρητώς ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 13 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (εφόσον το αρμόδιο για την υπόδειξη όργανο, εν προκειμένω ο δήμαρχος ή ο περιφερειάρχης, δεν υποδείξει μέλη, η συγκρότηση του οικείου συμβουλίου τεκμαίρεται νόμιμη χωρίς αυτά).

Όπως είναι ευρύτερα γνωστό χωρίς να υπάρχει καμία διχογνωμία ως προς το ζήτημα αυτό, ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. δημοτικών Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ., αναπληρώνει τον πρόεδρο στην άσκηση των καθηκόντων του, όταν αυτός για οποιονδήποτε λόγο απουσιάζει ή κωλύεται, ενώ είναι πρόσωπο που εντάσσεται στον «σκληρό πυρήνα» της διοίκησης του Νομικού Προσώπου, συμμετέχοντας στη διαμόρφωση και στη λήψη αποφάσεων που απηχούν τη λαϊκή εντολή, όπως αυτή έχει αποτυπωθεί στο εκλογικό αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών, με την εκλογή Δημάρχου .

Περαιτέρω, στη διάταξη αρθ.240 § 1 εδ.η του Ν.3463/2006 προβλέπεται ότι «Μετά τον ορισμό των μελών το δημοτικό συμβούλιο εκλέγει από τα μέλη αυτά τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο» ενώ σ’αυτήν αρθ..255 § 4 εδ.α του Ν.3463/2006 ότι «Το δημοτικό συμβούλιο ορίζει από τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρό του» .

Μετά όμως την ψήφιση της ρύθμισης αρθ. 6 § 1 του Ν.4623/2019, ισχύουν τα εξής : ως προς τον ορισμό μελών Δ.Σ. τα 3/5 υποδεικνύονται ως ελέχθη πλέον από το Δήμαρχο και το ίδιο ισχύει πλέον και ως προς τον ορισμό του Προέδρου του Δ.Σ., με τους αναπληρωτές τους κατά το γράμμα της ανωτέρω διάταξης, υπόδειξη μάλιστα που είναι δεσμευτική για το δημοτικό συμβούλιο κατά την προαναφερόμενη 102/2019 εγκύκλιο. Εκ των υστέρων ακολουθεί ψηφοφορία από το δημοτικό συμβούλιο με σκοπό την έγκριση της γενόμενης υπόδειξης.

Μεταξύ των προσώπων που ως ελέχθη υποδεικνύονται από το Δήμαρχο, είναι και αυτό του αναπληρωτή του Προέδρου του Δ.Σ., ενώ ως αναπληρωτής του, πιστεύω πως δε μπορεί παρά να νοείται ο αντιπρόεδρος του Δ.Σ. που πρέπει να υποδεικνύεται και αυτός από το Δήμαρχο, στο πλαίσιο ενίσχυσης της κυβερνησιμότητας, της χάραξης και υλοποίησης της πολιτικής για την οποία εξελέγη, που είναι ως ελέχθη και ο σκοπός της όλως πρόσφατης διάταξης αρθ.6 του Ν.4623/2019 .

Οποιαδήποτε άλλη ερμηνευτική προσέγγιση, όπως εκλογή αντιπροέδρου, είτε από το δημοτικό συμβούλιο, είτε από το ίδιο το υποδειχθέν Δ.Σ. του Νομικού Προσώπου, θα παραγνώριζε τις ουσιώδεις μεταβολές που επήλθαν με το Ν. 4623/2019, και κυρίως τη βούληση του νομοθέτη, όπως αυθεντικά εκφράζεται, με την αιτιολογική έκθεση της διάταξης αρθ.6, όσο και με την πρόσφατη 102/2019 ερμηνευτική εγκύκλιο.

Εξάλλου, πιστεύω πως μόνον ως παράδοξο θα μπορούσε να θεωρηθεί ο Δήμαρχος να υποδεικνύει κατά νόμο το πρόσωπο του Προέδρου του Δ.Σ. και να μην μπορεί κατά λογική ακολουθία να υποδείξει και αυτό του αντιπροέδρου, ήτοι του προσώπου αυτού, που φύσει και θέση αναπληρώνει τον Πρόεδρο του Δ.Σ. στην άσκηση των καθηκόντων του, όταν ο τελευταίος για διαφόρους λόγους απουσιάζει ή κωλύεται.