Ελ. Τάτσιου: Ήθελα να αναδειχθεί σε παγκόσμιο επίπεδο, ο πόθος των Ελλήνων για την Παιδεία
Στα πλαίσια του εορτασμού για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση και στο πλαίσιο Προγραμματισμού σχολικών δράσεων για το σχολικό έτος 2021-2022, το 2o Γυμνάσιο Ξάνθης επιθυμώντας το άνοιγμά του στην τοπική κοινωνία διοργάνωσε την Δευτέρα το βράδυ, την παρουσίαση του βιβλίου Educational Policies of the Greek Nation the years before and during the Greek War of Independence 1821-1827 – «Η Εκπαιδευτική πολιτική του Ελληνικού Κράτους στα χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης 1821-1827» της κ. Έλενας Τάτσιου.
Το βιβλίο προλόγισε η πρώην Σύμβουλος Αγγλικής Γλώσσας στην ΑΜΘ κ. Συμεωνίδου Μεταξένη, ενώ μαθητές και μαθήτριες του 2ου Γυμνασίου παρουσίασαν τις σημαντικότερες ενότητες του βιβλίου, συνοδεία μουσικού σχήματος του σχολείου.
Παράλληλα, εγκαινιάστηκε η Έκθεση Πυρογραφίας με πίνακες του κ. Δετσαρίδη Δημητρίου, με θέμα την Ελληνική Επανάσταση του 1821, ενώ έγιναν και τα αποκαλυπτήρια πίνακα Πυρογραφίας που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό. Η βραδιά, περιείχε βέβαια και εκπλήξεις, αφού αποκαλύφθηκαν ακόμη τρεις προσωπογραφίες, του κ. Δετσαρίδη, με τα πρόσωπα των κ. Έλενα Τάτσιου, Δήμητρα Χατζή και Άννα Λιόλου (μέλη του Λυκείου των Ελληνίδων).
Επίσης, παρουσιάσθηκε και έκθεση παραδοσιακών φορεσιών, πιστών αντιγράφων φορεσιών της εποχής του 1821, σε συνεργασία με το Λύκειο Ελληνίδων Ξάνθης.
Η εκδήλωση, πραγματοποιήθηκε με την στήριξη του Κέντρου Πολιτισμού του Δήμου Ξάνθης και με την πολύτιμη βοήθεια του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Γυμνασίου Ξάνθης, στην αίθουσα «Βιργινία Τσουδερού» (καπναποθήκη «Π») του Ιδρύματος Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης.
ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΧΘΕΙ ΣΕ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΕΠΙΠΕΔΟ, Ο ΠΟΘΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Σε δηλώσεις της, μετά το πέρας της τριπλής – επί της ουσίας – εκδήλωσης, η κ. Τάτσιου, εξήγησε τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να εκδώσει στην αγγλική, το εν λόγω πόνημα.
Αναλυτικότερα, η ίδια επισήμανε ότι:
Το πόνημα αυτό, εκδόθηκε στην αγγλική, γιατί ήθελα πραγματικά να γίνει κάτι σε παγκόσμιο επίπεδο. Καθώς δούλευα με την εργασία και την έρευνα, έβλεπα ότι αυτός ο λαός – ο ελληνικός λαός – το 1821 με 1827 που πολεμούσε για την Ελευθερία του, για την ύπαρξή του στον ευρωπαϊκό χώρο, είχε τέτοιο πόθο για την παιδεία. Αυτό έπρεπε να αναδειχθεί και να το μάθει όλος ο κόσμος. Εκτός αυτού, ας μην ξεχνάμε ότι είμαι και Καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας και ήθελα πάρα πολύ να βγάλω κάτι και στην αγγλική. Ούτως ή άλλως στην ελληνική το δούλεψα (όπως στην ελληνική το δουλεύουν και οι μαθητές), αλλά – θεώρησα – ότι στην αγγλική θα γίνονταν γνωστό – όλο αυτό – σε παγκόσμιο επίπεδο. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό ότι έχει βγει σε μεγάλες πλατφόρμες όπως η Amazon και το επόμενο πόνημά μας (μαζί με τον κ. Συρόπουλο) έχει να κάνει με την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης και ουσιαστικά θα εκδοθεί από τον εκδοτικό οίκο Cambridge College του Ηνωμένου Βασιλείου. Μας κάνει ακόμη πιο περήφανους, γιατί αυτό που πέρασε η Ελλάδα, ο μοναδικός αγώνας για Ελευθερία το 1821 – μετά από 400 χρόνια σκλαβιάς – μετουσιώθηκε πραγματικά μέσω της παιδείας του Ελληνικού Έθνους.
Τα παιδιά, ανέγνωσαν ενότητες του βιβλίου που πραγματεύεται την εκπαιδευτική πολιτική και το πώς αυτή μετουσιώθηκε μέσα στα Συντάγματα από το 1821 έως 1827, λίγο πριν έρθει ο Καποδίστριας.
ΘΕΛΑΜΕ ΝΑ ΑΝΟΙΞΟΥΜΕ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΑΣ ΣΤΗΝ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ «ΤΡΙΠΤΥΧΟ» ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ – ΙΣΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΜΟΡΦΩΣΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΤΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ
Αναφορικά με την εκδήλωση, η ίδια τόνισε ότι:
Έγινα πάρα πολλές επετειακές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση. Νομίζω όμως πως μια εκδήλωση σαν αυτή δεν έχει γίνει, μετά από μια έρευνα που έκανα σε πανελλήνιο επίπεδο, διότι συνδύασε παρουσίαση βιβλίου, έκθεση πυρογραφίας, παρουσίαση ενοτήτων μέσα από το βιβλίο από τα παιδιά του Γυμνασίου και φορεσιές – πιστά αντίγραφα της ενδυμασίας των Ελλήνων της Επανάστασης (η φορεσιά της Αμαλίας, η φορεσιά της Ύδρας, ο Έυζωνας κ.α) αλλά και χορωδία (αφού τραγούδησαν και τα παιδάκια της Α΄Γυμνασίου, που έχουν να συμμετάσχουν σε εκδήλωση περίπου 2.5 χρόνια εξαιτίας του κορωνοϊου).
Θέλαμε να ανοίξουμε το σχολείο μας στην τοπική κοινωνία – και όπως είδατε η αίθουσα ήταν κατάμεστη – με αυτό το τρίπτυχο εκδηλώσεων, μέσα σε μια. Μας στήριξε ο κόσμος και ομολογώ ότι στεναχωρήθηκα διότι πολλοί δεν κατάφεραν να την παρακολουθήσουν καθώς οι θέσεις ήταν περιορισμένες στο Ίδρυμα Θρακικής Τέχνης και Παράδοσης, αλλά η αγάπη του κόσμου, η αγάπη των γονέων για το 2ο Γυμνάσιο Ξάνθης, η αγάπη των παιδιών μας και η προσπάθεια των εκπαιδευτικών μας, υποστηρίχθηκε από τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων και όλους τους γονείς του σχολείου.
Είναι μεγάλη υπόθεση να συμμετέχουν ενεργά τα παιδιά. Ας μην ξεχνάμε επίσης πως οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου στο μάθημα της Ιστορίας, ασχολούνται με την νεοελληνική ιστορία, οπότε υπήρξε και το κατάλληλο κοινό για να ασχοληθεί με την εκπαίδευση στα χρόνια αυτά της Επανάστασης και να δουν ότι πραγματικά τα Συντάγματά μας από το 1821 έως και το 1827 ήταν από τα πρώτα Συντάγματα παγκοσμίως, απόλυτα φιλελεύθερα και απόλυτα αφοσιωμένα στην ισότητα σε αγόρια και κορίτσια (κάτι που ακούστηκε πολλές φορές κατά την εκδήλωση και μάλιστα μου έκανε τρομερή εντύπωση όταν το ερευνούσα).
Ας μην ξεχνάμε ότι πολλοί λαοί αγωνίζονται ακόμη για αυτήν την ισότητα στην εκπαίδευση (ανάμεσα σε αγόρια και κορίτσια), ενώ εμείς μέσω του Προεπαναστατικού Σχεδίου Συντάγματος του Ρήγα Βελεστινλή, αυτό το είχαμε κάνει πραγματικότητα εν μέσω πολέμου. Και αυτό για μένα είναι το σημαντικότερο. Ισότητα στα δύο φύλα και δωρεάν μόρφωση για όλους (και για αυτό είχε μεγάλη σημασία να γίνει πόνημα του ελληνικού κράτους, της ελληνικής κυβέρνησης και όχι του κάθε δήμου ξεχωριστά). Σε αυτό, διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο και ο Διαφωτισμός. Ας μην ξεχνάμε και τον νεοελληνικό διαφωτισμό –πριν από τα χρόνια της επανάστασης – με τον Αδαμάντιο Κοραή και το πόσο προσπαθούσαν να δώσουν στον ελληνικό λαό αυτό που λέμε παιδεία. Διότι μέσω της παιδείας, ο άνθρωπος γίνεται Ελεύθερος. Και εκείνη την εποχή το είχαν ανάγκη έτσι ώστε να καλλιεργηθεί το φρόνημα των Ελλήνων, η εθνική συνείδηση και η εθνική ταυτότητα και να μπορέσει να απελευθερωθεί το Ελληνικό Έθνος.