
Μιλά και αναλύει στην «Θ», ο γνωστός Οικονομολόγος Κ. Τριανταφυλλίδης
Με προπληρωμένη κάρτα θα πληρώνονται από τις 15 Μαρτίου και μετά (με μόνη εξαίρεση του επίδομα Α21 που θα ξεκινήσει από τον Μάιο) μια σειρά από επιδόματα και κοινωνικές παροχές, με τους δικαιούχους να αναμένουν (αν δεν έχουν ήδη λάβει) την εν λόγω κάρτα που εκδίδεται αυτόματα και αποστέλλεται στο σπίτι, μέσω του χρηματοπιστωτικού τους ιδρύματος, ενώ ήδη πολλοί επιδοματούχοι φοβούνται ότι θα μπερδέψουν τις… κάρτες τους, αφού με την μια θα μπορούν να κάνουν συναλλαγές για το 50% του επιδόματός τους και με την άλλη θα μπορούν να λάβουν σε μετρητά, το υπόλοιπο 50%.

Και ενώ οι δικαιούχοι των επιδομάτων ετοιμάζονται για λίγο ακόμη «πλαστικό χρήμα», τα χρήματα από το επιδοτούμενο πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία ΜμΕ», δεν έφτασαν ούτε για… «ζήτω», με αποτέλεσμα πολλές επιχειρήσεις να εγκριθούν αλλά να μην… επιδοτηθούν, αφού «τελείωσαν» τα χρήματα του προϋπολογισμού, αφήνοντας ένα μεγάλο ποσοστό των αιτούντων στα «κρύα του λουτρού».
Το αν θα «ζεσταθούν» τελικά, θα το μάθουμε μόνον εάν μεταφερθούν κονδύλια (που ήδη υπάρχουν) από το Ταμείο Ανάκαμψης στον συγκεκριμένο κωδικό, όπως εξηγεί μιλώντας στην «Θ» ο γνωστός Οικονομολόγος στην Ξάνθη κ. Κωνσταντίνος Τριανταφυλλίδης. Ο ίδιος εκτιμά παράλληλα ότι αν παραμείνει το πρόγραμμα με «καλυμμένο» μόλις το 10% των δικαιούχων ΜμΕ, τότε σίγουρα αυτό θα αποτελεί «φιάσκο», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά.
«ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΣΩΣΤΟ ΜΕΤΡΟ Η ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΕΝΗ ΚΑΡΤΑ – ΤΟ 50% ΤΩΝ ΕΠΙΔΟΜΑΤΩΝ, ΜΕΣΩ ΚΑΡΤΑΣ – «ΕΛΕΥΘΕΡΟ» ΤΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ»

Πιο αναλυτικά, αναφορικά με την προπληρωμένη κάρτα και τα επιδόματα που θα λαμβάνουν, με αυτή, από εδώ και στο εξής οι δικαιούχοι, ο κ. Τριανταφυλλίδης, εξήγησε ότι «πρόκειται για μια πρόταση που υπάρχει στο «τραπέζι» εδώ και 6-7 χρόνια, αλλά έχει καθυστερήσει πολύ να το υλοποιήσει το αρμόδιο υπουργείο. Υπήρχε πάντα η υποψία ότι ένα μέρος των χρημάτων που δαπανώνται από το υστέρημα των Ελλήνων φορολογουμένων δεν πηγαίνει για τους σκοπούς που πρέπει να πάει. Δηλαδή για καθαρά κοινωνική πολιτική. Υπήρχαν ακόμη και καταγγελίες ότι δαπανιόνταν χρήματα για παράνομες δραστηριότητες μέσα από αυτά τα κονδύλια. Δεν κατέληγαν δηλαδή εκεί που έπρεπε να καταλήξουν. Ο ένας στόχος ήταν αυτός. Ο δεύτερος στόχος είχε να κάνει με την αύξηση της χρησιμοποίησης πλαστικού χρήματος. Όταν χρησιμοποιούμε φορολογικά μέσα και μέτρα, όπως το να μην έχεις αφορολόγητο αν δεν δαπανήσεις ένα μέρος του εισοδήματος με χρήση πλαστικού χρήματος, πόσο μάλλον θα πρέπει να χρησιμοποιούμε τα ίδια μέτρα όταν το κράτος δίνει δωρεάν χρήμα για κοινωνική πολιτική. Αυτοί ήταν οι δυο λόγοι για τους οποίους απαιτούνταν – από την Τρόικα ακόμη – να γίνει κάτι αναφορικά με τον τρόπο ανάλωσης των χρημάτων από τα επιδόματα.
Στο δια ταύτα, σήμερα, μια σειρά από επιδόματα (Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, Επίδομα Αναδοχής, Επίδομα Γέννησης, Επίδομα Παιδιού (Α21) από τον Μάιο, Τακτική Επιδότηση Ανεργίας, Επίδομα Αποκλειστικών Νοσοκόμων, Επίδομα Ξεναγών, Επίδομα Δασεργατών, Απομάκρυνση-Διακοπή Εργασιών Εκδοροσφαγέων, Ειδική Επιδότηση Εκδοροσφαγέων, Ειδική Συμπληρωματική Παροχή Ανεργίας Φορτοεκφορτωτών, Επίδομα Μακροχρονίως Ανέργων, Βοήθημα Ανεργίας και Ανεξαρτήτως Απασχολούμενων (τ. ΕΤΑΑ, ΟΑΕΕ, τ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ), Ειδικό Επίδομα Ευάλωτων Ομάδων, Ειδικά Εποχικά Βοηθήματα, Επίδομα Εργασίας, Ειδική Παροχή Προστασίας Μητρότητας, Συμπληρωματική Παροχή Μητρότητας, Επίδομα Γονικής Άδειας) θα μπορούν να λαμβάνονται κατά 50% μόνον μέσω μιας ειδικής κάρτας που έλαβε ή θα λάβει ο δικαιούχος από την τράπεζά του. Οπότε, τα μισά χρήματα θα μπορούν να πηγαίνουν εκεί και να τα χρησιμοποιεί μόνον με την χρήση της κάρτας και τα άλλα μισά θα κατατίθενται, όπως συμβαίνει και σήμερα, στον τραπεζικό του λογαριασμό, οπότε θα είναι για ελεύθερη χρήση. Θεωρώ ότι είναι ένα απολύτως σωστό μέτρο, γιατί συμβάλλει και στους δυο στόχους. Διότι δεν μπορεί να γίνεται ανάληψη όλο το ποσό και να δαπανάται ανεξέλεγκτα. Οι φορολογούμενοι θέλουν να ξέρουν που πηγαίνει έστω το 50%. Για να γίνω πιο συγκεκριμένος υπήρχαν καταγγελίες για ευπαθείς ομάδες πληθυσμού όπου εμφανίζονταν κάποιος σαν δικαιούχος, αλλά εμφανίζονταν κάποιος τρίτος να του παίρνει τα χρήματα και να τα δαπανά (εντελώς παράνομες δραστηριότητες). Αυτή ήταν η καταγγελία που έφτανε στα «αυτιά» των αρμοδίων, η οποία «θεραπεύεται» κατά 50% σήμερα. τουλάχιστον το 50% θα δαπανάται σε εμφανείς προορισμούς (σούπερ μάρκετ, αγορά κλπ) οπότε θεωρούμε ότι αυτό εξυγιαίνει τουλάχιστον κατά το ήμισυ την διαχείριση αυτών των χρημάτων».
Σε ο,τι αφορά στην έκδοση της προπληρωμένης κάρτας, αλλά και στο ενδεχόμενο να είναι «πολύπλοκη» η διαδικασία αυτή (με τόσες κάρτες) για τους δικαιούχους, ο ίδιος τονίζει ότι «η διαδικασία γίνεται αυτόματα. Δεν παρεμβαίνει κάπου ο δικαιούχος. Έρχεται αυτόματα και νομίζω ότι αυτό έχει ήδη γίνει. Βέβαια, οι κάρτες είναι ένα αναγκαίο κακό. Αντιλαμβάνομαι ότι έχει μια δυσκολία αφομοίωσης στην αρχή, αλλά νομίζω ότι μετά θα είναι πιο εύκολα τα πράγματα».

«ΤΟ 10% ΤΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙΤΑΙ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ – ΑΝ ΜΕΙΝΕ ΕΤΣΙ, ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΦΙΑΣΚΟ – ΕΚΤΙΜΩ ΟΤΙ ΘΑ ΜΕΤΑΦΕΡΘΟΥΝ ΚΟΝΔΥΛΙΑ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΟ»
Σε ο,τι αφορά στο θέμα του προγράμματος «Ψηφιακά Εργαλεία ΜμΕ», ο κ. Τριανταφυλλίδης επισήμανε ότι «υπήρχε τεράστιο ενδιαφέρον από τις επιχειρήσεις. Υπήρχε δηλαδή ένας πολύ υψηλός αριθμός επιχειρήσεων που έκαναν αίτηση. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος δεν ανταποκρίνεται σε αυτά τα μεγέθη. Υπάρχει ένα πολύ χαμηλότερο ποσό. Πρακτικά, μια στις δέκα αιτήσεις, χρηματοδοτείται αυτήν την στιγμή. Τυπικά, έγκριση σημαίνει ότι πληροίς τα κριτήρια, κατατάσσεσαι σε μια λίστα και ανάλογα με την μοριοδότηση (που έχει να κάνει με τα έτη λειτουργίας, τον ΚΑΔ και την οικονομική αποτελεσματικότητα) από τα περισσότερα στα λιγότερα μόρια. Ο προϋπολογισμός φτάνει για να καλύψει περίπου το 10% των αιτούντων. Θεωρώ ότι αν μείνει έτσι, θα μιλάμε για φιάσκο. Αφενός δεν μπορεί σε ένα πρόγραμμα τα 90% των αιτούντων να μένει εκτός και αφετέρου η ανάγκη ψηφιοποίησης των επιχειρήσεων είναι δεδομένη. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, όπως και το ελληνικό δημόσιο, είναι δυο πλευρές καθυστερημένες σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Τα χρήματα υπάρχουν στο Ταμείο Ανάκαμψης γενικά, αλλά δεν υπάρχουν στον συγκεκριμένο κωδικό του προγράμματος. Εκτίμησή μου είναι ότι πολύ γρήγορα η κυβέρνηση θα αποφασίσει να μεταφέρει κονδύλια από τον έναν κωδικό στον άλλο, ώστε μεγαλύτερο μέρος των αιτούντων να λάβει τελικά την επιχορήγηση, γιατί δεν νομίζω να παραμείνει έτσι. Τότε θα υπάρχει μια αρνητική επίπτωση και μια αρνητική εικόνα για την κυβέρνηση. Επειδή το πρόγραμμα έχει μια ομαλή υλοποίηση και απορροφησιμότητα και επειδή πιέζει πολύ ο χρόνος με το Ταμείο Ανάκαμψης (οπότε ψάχνουμε να βρούμε ποια προγράμματα μπορούν γρήγορα να απορροφήσουν τους πόλους) καθώς σε 18 μήνες «κλείνει», οπότε αν μείνει κάτι αδιάθετο θα επιστραφεί στην ΕΕ, εκτιμώ ότι θα γίνει αντιληπτό αυτό και θα μεταφερθούν πόροι από άλλα προγράμματα σε αυτό, ώστε να καλυφθεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερος αριθμός των αιτήσεων. Τυπικά είναι σωστή η διαδικασία, αλλά ουσιαστικά εκθέτει το Υπουργείο, γιατί δεν μπορεί να διαφημίζεις ένα πρόγραμμα και στο τέλος να έχεις μερικές δεκάδες ή εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους – τυπικά – που να είναι «εκτός». Οπότε νομίζω ότι θα πρέπει να καλυφθεί με τον τρόπο που είπαμε».

«ΕΙΝΑΙ ΖΗΤΗΜΑ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ, ΤΕΛΙΚΑ, ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ»
Κλείνοντας, ο κ. Τριανταφυλλίδης σημείωσε ότι «από την μια πιέζει ο φορολογικός νομοθέτης να αναβαθμιστούν οι επιχειρήσεις όσον αφορά στην διαδικασία τιμολόγησης, παρακολούθησης βιβλίων κλπ. Από την άλλη πιέζουν οι ίδιες οι ανάγκες της αγοράς για ψηφιοποίηση, για ηλεκτρονικές πωλήσεις κλπ. Αυτές οι δυο τάσεις, έχουν μια «θεραπεία». Την εισαγωγή λογισμικού και εξοπλισμού και την εισαγωγή ψηφιακών διαδικασιών μέσα στις επιχείρησες. Είναι ζήτημα ανταγωνιστικότητας και επιβίωσης, τελικά, των επιχειρήσεων. Και επειδή υπάρχει και το στοίχημα της γρήγορης απορροφητικότητας των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης, νομίζω ότι θα πρέπει να βρεθεί μια λύση και ελπίζω ότι θα βρεθεί».