Με βήματα «χελώνας» η εφαρμογή της μελέτης για το κέντρο– Δεν βρέθηκε ανάδοχος για την Παλιά Πόλη που ακόμη περιμένει…

Έτοιμες εδώ και δύο χρόνια οι κυκλοφοριακές μελέτες αλλά…

Αργ. Πλέσιας: «Παράγοντας πολιτικής προτεραιότητας η εφαρμογή μιας μελέτης»

 

Μπορεί μετά από πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα και κατόπιν διαβουλεύσεων και συζητήσεων να έχουν ολοκληρωθεί εδώ και δύο χρόνια οι Κυκλοφοριακές Μελέτες για το κέντρο της Ξάνθης και την Παλιά Ξάνθη (σ.σ ρυθμιστικό σχέδιο), ωστόσο η εφαρμογή της μεν πρώτης γίνεται με βήματα… «χελώνας», καθώς φέτος (σύμφωνα και με την Διευθύντρια της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Ξάνθης κ. Κατερίνα Μανά) θα υλοποιηθούν οι σχολικοί δακτύλιοι, ενώ για την δεύτερη δεν έχει βρεθεί ακόμη ο ανάδοχος που θα κάνει την προμήθεια όσων χρειάζονται (προμήθεια υλικών) όπως άλλωστε επιβεβαίωσε ο ίδιος ο Δήμαρχος Ξάνθης κ. Χαράλαμπος Δημαρχόπουλος κατά την προχθεσινή παρουσίαση των «πεπραγμένων» της Δημοτικής Αρχής.

Μελέτες για τις οποίες μίλησε στην «Θ» ο γνωστός Πολιτικός Μηχανικός του ΤΕΕ  Θράκης κ. Αργύρης Πλέσιας, ο οποίος επισήμανε μεταξύ άλλων ότι η εφαρμογή μιας μελέτης είναι θέμα πολιτικής βούλησης.

«ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΜΙΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣ»

Ειδικότερα ο ίδιος ανέφερε επακριβώς στην «Θ» ότι «μπορεί να υπήρξαν μεγάλες καθυστερήσεις στις μελέτες (θα μπορούσαν δηλαδή να είχαν ολοκληρωθεί νωρίτερα) αλλά έπρεπε να περάσουν από συμβούλια, διαβουλεύσεις και μια διαδικασία. Οι κυκλοφοριακές μελέτες όμως έχουν κλείσει εδώ και δύο χρόνια. Οι απαιτούμενες εγκρίσεις έχουν παρθεί από πρόπερσι το καλοκαίρι. Από εκεί και πέρα η εφαρμογή και για την μια και για την άλλη, είναι ένας παράγοντας πολιτικής προτεραιότητας. Υποθέτω ότι ο κάθε δήμαρχος ή ο κάθε αντιδήμαρχος ιεραρχεί και δίνει εντολές στην υπηρεσία. Την ιεράρχηση δεν την κάνει πλέον ο μελετητής, αλλά η πολιτική ηγεσία με την διοικητική ηγεσία. Μπορεί να δημιουργηθούν προβλήματα στην εφαρμογή για παράδειγμα, οπότε πρέπει να τα λύσει η Τεχνική Υπηρεσία και να τα εφαρμόσει ή να μην είναι σε πρώτη προτεραιότητα από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας».

 

«ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΑΜΕ ΤΙΣ ΔΡΑΣΕΙΣ – ΔΕΝ ΠΡΟΧΩΡΗΣΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΥΚΛΙΚΩΝ ΚΟΜΒΩΝ»

«Εμείς στην κυκλοφοριακή μελέτη (σ.σ του κέντρου της Ξάνθης) προτείναμε 30-40-50 δράσεις οι οποίες είχαν μια αδρομερή κοστολόγηση. Γιατί όταν δεν κάνεις μελέτη εφαρμογής εκτιμάς το κόστος και μετά πρέπει να γίνει η μελέτη εφαρμογής για να βγουν τα τεύχη δημοπράτησης και το ακριβές κόστος. Μάλιστα είχαμε προτείνει (συνήθως δεν γίνεται αυτό) και μια βαθμολογία των δράσεων, καθώς ορισμένες δράσεις δεν μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Αν για παράδειγμα θέλεις να κάνεις μια δράση που απαιτεί την αλλαγή του πολεοδομικού σχεδίου, θα χρειαστείς δυο χρόνια για να το αλλάξεις. Συνεπώς υπάρχουν κάποιες δράσεις που ξέρουμε εκ των προτέρων ότι δεν μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα. Οπότε κάναμε μια ταξινόμηση σχετικά με αυτές που μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα, αυτές που μπορούν να εφαρμοστούν μεσοπρόθεσμα και αυτές που μπορούν να εφαρμοστούν μακροπρόθεσμα (άνω της πενταετίας) αφού απαιτούν άλλες ενέργειες. Κατά συνέπεια τους δώσαμε ένα «εργαλείο» για να ξέρουν ποια είναι άμεσης εφαρμογής που δεν απαιτούν αδειοδοτήσεις αλλά μια πολιτική και μια τεχνική ωριμότητα» συνέχισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «στα πλαίσια αυτά τους είχαμε πει να προχωρήσουν με ένα πρόγραμμα κυκλικών κόμβων, το οποίο δεν προχώρησε. Ξέρω ότι έχουν βάλει και ετοιμάζουν κάποια τεύχη δημοπράτησης για να κάνουν μελέτες οδικής ασφάλειας, δηλαδή μελέτη για σχολικούς δακτυλίους, μελέτη για οδική ασφάλεια σε κάποια επικίνδυνα σημεία κλπ. Η προσωπική μου άποψη σαν μελετητής, είναι πως το σημαντικό ήταν οι κυκλικοί κόμβοι. Στο κομμάτι αυτό, από όσο ξέρω δεν έχει προχωρήσει κάποια μελετητική ωρίμανση».

«ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΟ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΒΟΥΛΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΞΑΝΘΗ»

Σε ο,τι αφορά την κυκλοφοριακή μελέτη της Παλιάς Ξάνθης ο κ. Πλέσιας σημείωσε με έμφαση ότι «εκεί νομίζω ότι είναι ισχυρότερο το ζήτημα της πολιτικής βούλησης. Έχω την αίσθηση ότι θα μπορούσε να προχωρήσει πολύ νωρίτερα η προμήθεια ενός συστήματος παρακολούθησης. Εμείς είχαμε πει ότι πρέπει να γίνει ένα σύστημα παρακολούθησης με κάμερες κλπ, στην κατεύθυνση να αρχίσει να δουλεύει ο έλεγχος της εισόδου στην Παλιά Πόλη. Ο στόχος εκείνης της μελέτης, με τα μέτρα που προτείναμε, ήταν ότι θα έφευγε το 60% του κυκλοφοριακού φόρτου από την παλιά πόλη. Οπότε θα ήταν πολύ πιο ανθρώπινες και στην «κλίμακα» οι κινήσεις στην παλιά πόλη. Δυστυχώς από όσο ξέρω, δεν υπήρξε κάποια κινητικότητα στο κομμάτι αυτό».