Μειωμένο κατά 8 συμβούλους το Δημ. Συμβούλιο Ξάνθης και με ισχυρές συμμαχίες στην αντιπολίτευση

Όλες οι βασικές αλλαγές στο υπο διαβούλευση νομοσχέδιο για τον νέο εκλογικό νόμο…

Ο πρόεδρος της ΠΕΔ ΑΜ-Θ και ο επικεφαλής συνδυασμού της αντιπολίτευσης στον Δήμο Ξάνθης, μιλούν στην «Θ»

 

Τα πάνω-κάτω φέρνει τελικά ο νέος εκλογικός νόμος, που βρίσκεται ήδη σε διαβούλευση, καθώς μειώνεται σημαντικά ο αριθμός των δημοτικών συμβούλων, ενώ από την άλλη δημιουργεί εκ των πραγμάτων νέες πολιτικές συμμαχίες μεταξύ των συνδυασμών της αντιπολίτευσης. Κι αυτό διότι οι πιθανότητες εκπροσώπησης των μικρότερων (σε εκλογική δύναμη) συνδυασμών στο δημοτικό συμβούλιο λιγοστεύουν δραματικά.

Η «Θ» φιλοξενεί σήμερα τον Δήμαρχο Ορεστιάδας και πρόεδρο της ΠΕΔ ΑΜ-Θ κ. Βασίλη Μαυρίδη, (ο οποίος μεταξύ άλλων, επισημαίνει τα σημεία που βρίσκουν αντίθετη την ΠΕΔ, με βασικό την μείωση του αριθμού των συμβούλων) καθώς και τον επικεφαλή του συνδυασμού «Πολίτες για την Ξάνθη» στον Δήμο Ξάνθης κ. Γιώργο Χατζηθεοδώρου που επιβεβαιώνει (μεταξύ άλλων), ότι ο αριθμός των μελών του σώματος στο Δήμο Ξάνθης, θα συρρικνωθεί κατά 8 συμβούλους.

 

ΚΑΜΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ Ή 10% ΑΝΤΙ ΓΙΑ 20% – ΧΡΗΣΙΜΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΟΙ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ

Ειδικότερα ο κ. Μαυρίδης εξήγησε στην «Θ» ότι:

Έχουμε επισημάνει την ξεκάθαρη θέση μας, για καμία μείωση των Δημοτικών Συμβούλων, ιδίως σε δήμους της περιφέρειας, που έχουν άλλα χαρακτηριστικά (όσον αφορά σε πολλές δημοτικές ενότητες που υπάρχουν) και αν τυχόν επιμένουν, το μέγιστο που πρέπει να μειώσουν, είναι στο 10%. Έτσι θα υπάρχει μια σωστή εκπροσώπηση των δημοτικών ενοτήτων. Αυτήν την στιγμή, η μείωση – που προωθείται- είναι γύρω στο 20%.

Αναφορικά με την ποσόστωση, η δική μου θέση είναι ξεκάθαρη – βέβαια θα πρέπει να δημιουργηθούν όλες οι κατάλληλες συνθήκες ώστε να είναι ιδανικές, για να παροτρύνουμε τις γυναίκες να ασχοληθούν – και θεωρώ ότι οποιοδήποτε ποσοστό ανά φύλο, δεν βοηθά προς την κατεύθυνση της ισότητας. Το αντίθετο μάλιστα, νομίζω ότι την επιτείνει και το είδαμε και σε πρακτικό επίπεδο (αν και είχε αυξηθεί και το ποσοστό την προηγούμενη φορά) αφού οι γυναίκες που εκλέχθησαν ήταν λιγότερες, τόσο σε επίπεδο δημάρχων όσο και σε επίπεδο δημοτικών συμβούλων. Άρα πρέπει να ωριμάσουν και οι συνθήκες έτσι ώστε να ξεκινούν και οι γυναίκες από την ίδια αφετηρία. Για τις δημοτικές κοινότητες, δεν πρέπει να καταργηθούν στις έδρες των δήμων – τουλάχιστον στους δήμους κάτω των 100.000 κατοίκων – γιατί είναι ένα πολύ χρήσιμο «εργαλείο» και προσφέρουν τόσο οι πρόεδροι όσο και οι σύμβουλοι των δημοτικών κοινοτήτων, στην εύρυθμη λειτουργία των δήμων. Και γενικά, το κάτω από τους 500, που ανέφερε το αρχικό, νομίζω ότι πρέπει να πάει κάτω από 300 ώστε να έχουν πρόεδρο κοινότητας. Εδώ μάλιστα, η άποψή μας είναι ότι πρέπει να υπάρχει ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο τόσο για τους προέδρους των κοινοτήτων όσο και για τα «κοινοτικά συμβούλια» (ας τα χαρακτηρίσω). Σε χωριστές υποψηφιότητες, είμαστε αντίθετοι.

 

ΑΔΙΑΦΟΡΟ ΤΟ 3% – ΤΟ ΚΥΡΙΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΜΕΤΡΟ

Αναφορικά με το «πλαφόν» εισόδου των παρατάξεων, ο πρόεδρος της ΠΕΔ ΑΜΘ υπογράμμισε ότι:

Θεωρούμε ότι είναι αδιάφορο το 3% γιατί υπάρχουν περιπτώσεις – έχουμε κάνει τα μαθηματικά μοντέλα –  συνδυασμών με 7% που να μην μπορεί να εκλέγει. Το κύριο κριτήριο, θα έπρεπε να είναι το εκλογικό μέτρο, δηλαδή ο πληθυσμός διά των εδρών ενός Δημοτικού Συμβουλίου, προσαυξημένο κατά μία μονάδα. Αυτό να είναι και στην πράξη το εκλογικό μέτρο, άρα θεωρούμε ότι είναι περιττή η θέσπιση ενός 3%.

 

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΔΙΟΡΘΩΘΟΥΝ ΓΙΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΕΝΑΝ «ΚΑΘΑΡΟ» ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΝΟΜΟ ΠΟΥ ΘΑ ΔΩΣΕΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΣΤΟΥΣ ΔΗΜΟΥΣ

Κλείνοντας, αναφορικά με το σύνολο του νομοσχεδίου που αφορά σε δημοτικές και περιφερειακές εκλογές, ο  κ. Μαυρίδης, σημείωσε ότι:

Υπάρχουν σημεία που μπορούν να διορθωθούν, για αυτό έχει βγει και στην διαβούλευση. Ήδη έχουν διορθωθεί κάποια, σε σχέση με το προσχέδιο και το νομοσχέδιο που βγήκε προς διαβούλευση. Χρειάζονται κάποιες διευκρινίσεις και κάποια ξεκάθαρα πράγματα, έτσι ώστε να έχουμε έναν εκλογικό νόμο που και πολύ καθαρός θα είναι αλλά και θα δώσει κυβερνησιμότητα στους δήμους. Προς αυτήν την κατεύθυνση έγκεινται και οι παρατηρήσεις που έχουμε κάνει. Όσον αφορά στην απλή αναλογική, αποδείχθηκε στην πράξη – παρόλο που ήρθαν και τόσες διορθωτικές – ότι υπάρχουν ακόμη δημοτικά συμβούλια που δεν μπορούν να πάρουν κρίσιμες αποφάσεις, γιατί δυστυχώς, στο πολιτικό μας dna δεν έχουμε ωριμάσει έτσι ώστε να κάνουμε συμπράξεις, συνενώσεις και να έχουμε συνεργασία, ακόμη και σε πολύ απλά πράγματα. Έχουμε πολύ δρόμο ακόμη για να πάμε σε ένα τέτοιο επίπεδο συνεργασιών.

 

ΑΠΟ ΤΟΥΣ 41 ΣΤΟΥΣ 33 ΔΗΜΟΤΙΚΟΥΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥΣ – ΑΥΤΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗΣ ΒΟΡΙΔΗ, ΣΤΟ ΥΠ.ΕΣ

Από την πλευρά του ο κ. Χατζηθεοδώρου, επισήμανε ότι:

Πράγματι, θα δούμε και συνδυασμούς με 7% να μένουν εκτός και κάπου αλλού συνδυασμούς με 2,7% να είναι εντός. Το 3% δεν είναι ένα πάγιο ποσοστό που θα λέει ότι «επάνω από αυτό μπαίνεις» ή «δεν μπαίνεις». Τα πράγματα γίνονται πάρα πολύ δύσκολα. Ουσιαστικά είναι η κατάργηση της απλής αναλογικής, ο φόβος δηλαδή της Δημοκρατίας (με λίγα λόγια) που αυτό ακριβώς δεν εκπροσωπεί η Νέα Δημοκρατία. Και νομίζω ότι ήταν πολύ ξεκάθαρη και η μετακίνηση του κ. Βορίδη στο Υπ. Εσωτερικών, γιατί αυτός ήταν ο σκοπός (και με την ρήση του κ. Βορίδη ότι «εμείς πρέπει να εξαφανίσουμε τις ιδέες της αριστεράς» γιατί θεωρούν ότι η απλή αναλογική είναι μόνο για τους αριστερούς και δεν έχουν κατανοήσει τι σημαίνει Δημοκρατία και αυτό είναι το μεγάλο πλήγμα σήμερα με την ΝΔ). Όσον αφορά στην κατάργηση του «Κλεισθένη», αυτό έγινε μέσα στους επόμενους δύο μήνες που ανέλαβε η ΝΔ με τις 14 τροπολογίες Θεοδωρικάκου, που ουσιαστικά απαξίωσε το Δημοτικό Συμβούλιο και πέρασε όλες τις αρμοδιότητες στην Οικονομική Επιτροπή όπου και εκεί ο κάθε δήμαρχος, έχει την απόλυτη πλειοψηφία, άσχετα με το ποσοστό με το οποίο εκλέχθηκε ως παράταξη. Το κραυγαλέο παράδειγμα είναι στην πόλη μας, που ο σημερινός δήμαρχος ουσιαστικά ήταν δεύτερος την Α΄Κυριακή με ένα 24 και κάτι %, κατάφερε να γίνει δήμαρχος την Β΄Κυριακή και με αυτό το ισχνό ποσοστό, με δέκα Δημοτικούς Συμβούλους, σήμερα είναι πιο δυνατός από ότι είναι όλοι οι υπόλοιποι 31 Δημοτικοί Σύμβουλοι (30 για τον δικό μας δήμο, διότι εμείς έχουμε την πολυτέλεια να έχουμε έναν σύμβουλος στον αέρα και αυτά είναι από τα άγραφα, που δυστυχώς είχε την δύναμη να κάνει σήμερα ο δήμαρχος, γιατί καλύπτεται απόλυτα από ένα τέτοιο στρεβλό σύστημα, που έφερε τότε ο κ. Θεοδωρικάκος). Σήμερα, έρχεται το επίσης χειρότερο. Ακόμη μεγαλύτερη συρρίκνωση της Δημοκρατίας, με λιγότερους πλέον Δημοτικούς Συμβούλους (από 41 στους 33), με προβλήματα που θα δούμε μπροστά μας, όπως είναι και η Οικονομική Επιτροπή – αν και με το 43% θα μπορεί να εκλέγεται πλέον ένας δήμαρχος, με απόλυτη πλειοψηφία. Αυτό σημαίνει ότι στους 33 θα έχει τους 21, μπορεί και τους 25, οπότε λοιπόν θα κάνει την δουλειά του ως αυτοκράτορας, ως βασιλιάς – δήμαρχος. Το προσχέδιο, μπορεί να αλλάξει. Ακόμη και 20-13 να είναι, μιλάμε για το ίδιο πράγμα. Και πάλι δηλαδή, ο ρόλος της αντιπολίτευσης θα είναι γραφικός και προφανώς και οι παρατάξεις θα είναι και λιγότερες, διότι ο προηγούμενος νόμος, έδινε την δυνατότητα να περάσει μέσα στο ΔΣ ένας πολύ μεγάλος αριθμός παρατάξεων – υπήρχε ένας πλουραρισμός – και άρα και μια μεγαλύτερη ελευθερία έκφρασης και από τον κόσμο.

 

ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ, ΠΛΕΟΝ, ΠΟΛΥ ΔΥΝΑΤΕΣ ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΧΤΥΠΗΣΟΥΜΕ ΤΟ «ΠΑΛΙΟ», ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ – ΕΙΜΑΙ ΑΙΣΙΟΔΟΞΟΣ

Επιπλέον ο κ. Χατζηθεοδώρου εξήγησε ότι:

Τώρα, δεν νομίζω ότι θα κατέβουν πολλές παρατάξεις. Που θα διεκδικήσουν τι (;) Ουσιαστικά, αν δεν έχεις την δυνατότητα να διεκδικήσεις να πάρει τον δήμο, νομίζω ότι εκεί θα το σκεφτείς πολύ σοβαρά, διότι και ως αντιπολίτευση θα παίζεις έναν ρόλο «διακοσμητικό» (τουλάχιστον). Στο προηγούμενο διάστημα, με τον προηγούμενο νόμο της απλής αναλογικής, υποτίθεται ότι όλοι θα είχαμε φωνή. Κάτι που είδαμε ότι πολύ γρήγορα καταστρατηγήθηκε και δυστυχώς δεν δόθηκε αυτή η δυνατότητα. Θεωρώ ότι τουλάχιστον με την η δική μας συμμετοχή, αλλά και πολλών ανθρώπων μέσα από το συμβούλιο που είμαστε σήμερα στην αντιπολίτευση, πρέπει να σταματήσει αυτή η παντοδυναμία κάποιων ανθρώπων, κουμπάρων και θείων, που είναι μέσα στον Δήμο Ξάνθης. Αυτό για να το πετύχουμε πλέον, χρειάζονται πάρα πολύ δυνατές συμμαχίες, κάτι που εμείς αποδείξαμε μέσα στο ΔΣ. Δεν ήταν ιδεολογικές συμμαχίες, αλλά συμμαχίες ανάγκης  και συμμαχίες κοινού συμφέροντος του τόπου (το τονίζω). Εμείς αυτό που θέλαμε, ήταν να βοηθήσουμε τον τόπο, τους συνδημότες μας, να μπορέσουμε να πάμε ένα βήμα μπροστά. Δυστυχώς, με αυτήν την καινούρια δημοτική αρχή (που δεν είναι καθόλου καινούρια αν σκεφτεί κανείς ότι όλοι αυτοί που εκλέχθηκαν  είναι «αρχαίοι» δημοτικοί σύμβουλοι και μάλιστα ο πιο «αρχαίος» είναι ο σημερινός δήμαρχος, ο οποίος υποτίθεται θα ήταν και τόσο ενημερωμένος και έμπειρος και άρα θα βλέπαμε πάρα πολύ γρήγορα και το έργο του. Έχουν περάσει όμως σχεδόν δυο χρόνια και βλέπουμε ένα, όχι μηδενικό έργο, απλώς κάτι… εκατοντάδες δεκάδες απευθείας αναθέσεων). Άρα αυτό που χρειάζεται σήμερα, είναι πλέον οι δυνατές συμμαχίες που πρέπει να γίνουν για το καλό το τόπου και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι πολύ γρήγορα θα έχουμε και τέτοια δείγματα (και τέτοια μηνύματα) πιο απτά και θεωρώ ότι μόνο έτσι μπορούμε να χτυπήσουμε αυτό το πολύ παλιό, το «διεφθαρμένο» (σε εισαγωγικά για να μην παρεξηγηθώ). Μιλώ για συμμαχίες που θα μπορέσουν να είναι ένα πολύ μεγάλο «μέτωπο», μια μεγάλη «συμμαχία νίκης» για να μπορέσει αυτός ο τόπος, να αλλάξει ρότα. Είναι ο μόνος τρόπος. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη και νομίζω ότι σύντομα θα έχουμε πιο πολλές απόψεις, προς αυτή την κατεύθυνση.

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου είναι τα εξής:

Η μεγάλη μείωση του αριθμού των Δημοτικών Συμβούλων όπως περιλαμβάνεται στο σχέδιο ανάλογα με τον πληθυσμό (από 41 στους 33 για τον Δήμο Ξάνθης)

Δημοτικές Κοινότητες με πληθυσμό μικρότερο των 500 κατοίκων έχουν έναν εκπρόσωπο.

Δημοτικές Κοινότητες          Με πληθυσμό 501-3.000 έχουν Συμβούλιο με 3 μέλη. Με πληθυσμό 3.001 -15.000 έχουν Συμβούλιο με 5 μέλη. Με πληθυσμό 15.001-50.000 έχουν Συμβούλιο με 7 μέλη          και με πληθυσμό μεγαλύτερο από 50.000 έχουν Συμβούλιο με 9 μέλη

Η διάρκεια της δημοτικής περιόδου γίνεται 5 χρόνια.

Η πρώτη Κυριακή των εκλογών είναι η Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023

Η προσαύξηση των υποψηφίων Δημοτικών Συμβούλων είναι 120%.

Η προσαύξηση των υποψηφίων Συμβούλων Δημοτικής Κοινότητας είναι 150%

Η ποσόστωση για κάθε φύλο γίνεται 33%.

Η δήλωση κάθε συνδυασμού υποβάλλεται στην πύλη υποψηφιοτήτων μέχρι στις 30 Ιουνίου του έτους διεξαγωγής των εκλογών.

Η ανακήρυξη των συνδυασμών γίνεται στις 15 Ιουλίου.

Η εκλογή εκπροσώπων των Κοινοτήτων με πληθυσμό έως 500 κατοίκους γίνεται με ενιαίο ψηφοδέλτιο των μεμονωμένων υποψηφίων και αποτελεί τμήμα των ψηφοδελτίων όλων των συνδυασμών.

Στις Κοινότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο από 500 κατοίκους οι υποψήφιοι περιλαμβάνονται στο ψηφοδέλτιο του υποψηφίου δημάρχου.

Δεν εκλέγονται συμβούλια δημοτικής Κοινότητας στις Κοινότητες, που αποτελούν έδρες των Δήμων.

Δήμαρχοι με θητεία 8 ετών μετά την 1/1/2011 εκλέγονται Δημοτικοί Σύμβουλοι χωρίς σταυρό.

 

ΕΚΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Θεωρείται επιτυχών ο συνδυασμός που συγκεντρώνει την πρώτη Κυριακή 43%+1

Επανάληψη της ψηφοφορίας γίνεται για τους δύο συνδυασμούς που έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά όταν δεν έχει πιάσει κάποιος από αυτούς το 43%+1.

Μπαίνει πλαφόν 3% για τους συνδυασμούς για συμμετοχή στο Δημοτικό Συμβούλιο.

Ο συνδυασμός του επιτυχόντος Δημάρχου λαμβάνει τα 3/5 των εδρών του Δημοτικού Συμβουλίου. Επίσης έχει την πλειοψηφία του Συμβουλίου των Δημοτικών Κοινοτήτων με πληθυσμό πάνω από 500 κατοίκους.