Μια κατάληψη και μια…”απόπειρα” σε σχολεία του Ν. Ξάνθης για κινητά και απουσίες

Αν και υπάρχουν, από την αρχή της χρονιάς σημαντικότερα προβλήματα 

Τι λένε οι εκπρόσωποι των καθηγητών και των γονέων στην “Θ”

Μπορεί η νέα σχολική χρονιά να μην έχει συμπληρώσει ούτε ένα μήνα ακόμη, ωστόσο ξεκίνησαν ήδη – ιδιαίτερα σε Λύκεια του Ν. Ξάνθης – οι απόπειρες κατάληψης και οι καταλήψεις. Χαρακτηριστικό σημερινό παράδειγμα το 2ο ΕΠΑΛ Ξάνθης που προχώρησε σε κατάληψη, ενώ “αποπειράθηκε” να κάνει το ίδιο και το Γενικό Λύκειο Αβδήρων.

Αναφορικά με τους λόγους, αυτοί  ποικίλουν από σχολείο σε σχολείο, ωστόσο το μόνο σίγουρο – περά από τα κινητά και τους νέους νόμους αναφορικά με τις απουσίες- φαίνεται να είναι ότι η νέα σχολική χρόνια έκανε “ποδαρικό” με προβλήματα, αριθμητικά κατά βάση και όχι μόνον…

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην “Θ” η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ξάνθης κ. Μαρία Λουκοπούλου και ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Ξάνθης κ. Αθανάσιος Γανίδης. 

“ΠΟΛΛΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ “

Αναλυτικότερα η κ. Λουκοπούλου, επισήμανε ότι “δεν έχω εικόνα των σχολείων που έχουν κάνει κατάληψη αλλά δεν έχει και νόημα γιατί τα προβλήματα υπάρχουν. Όλα τα σχολεία έχουν προβλήματα. Συνεπώς δεν έχει νόημα να συζητήσουμε το αν έπρεπε να κάνουν ή δεν έπρεπε να κάνουν κατάληψη. Υπάρχουν τρομερά προβλήματα και δεν γίνεται καμία προσπάθεια να λυθούν. Το μόνο που απασχολεί την κυβέρνηση είναι να μας αξιολογήσει. Θα σας πω μόνο ότι έχουμε τμήματα με 29 άτομα. Μπορεί ένας εκπαιδευτικός να κάνει ποιοτικό μάθημα με 29 παιδιά; Σίγουρα τα παιδιά της Ξάνθης συντονίζονται με τα υπόλοιπα παιδιά της χώρας και αυτό είναι λογικό. Θα πρέπει τα παιδιά να αντιδράσουν κάποια στιγμή αλλά εγώ ως εκπαιδευτικός θα έλεγα με κάποιο τρόπο ίσως διαφορετικό. Έχουν αντιμετωπίσουν τρομερά προβλήματα και σε υλικοτεχνικές υποδομές και με όλη τη δομή του σχολείου, την τράπεζα θεμάτων και με ότι συμβαίνει και ότι γίνεται (παλαιωμένα βιβλία, παλαιωμένο πρόγραμμα σπουδών κλπ). Για παράδειγμα έχουν φύγει από το σχολείο τα καλλιτεχνικά και ουσιαστικά τα λύκεια δεν έχουν καθόλου. Έχει φύγει η κοινωνιολογία και ο,τι μπορεί να ανοίξει το μυαλό των παιδιών και τα έχουμε στοιβάξει – κυριολεκτικά – το ένα πάνω στο άλλο και προσπαθούμε να τους “βάλουμε στο κεφάλι” (για αυτό επιμένει η κυβέρνηση αλλά εμείς κάνουμε άλλη δουλειά) την ύλη για να δώσουν την τράπεζα θεμάτων. Αυτό και μόνο ενδιαφέρει την κυβέρνηση και τίποτε άλλο. Μόνο το “φαίνεσθαι” και το αν έχουν κινητά. Κάτι που έχει λυθεί εδώ και 20 χρόνια από την Μαριέττα Γιαννάκου. Αυτή θα είχε απαγορεύσει. Πάντοτε εάν τα παιδιά έβγαζαν το κινητό στην τάξη τους βάζαμε απουσία. Χρόνια συμβαίνει κάτι τέτοιο και το ξέρουν τα παιδιά. Δεν είναι κάτι καινούργιο. Άλλα περιμένουμε από την κυβέρνηση και όχι αυτά. Ξεκινήσαμε τη χρονιά με πολλά προβλήματα γιατί έκλεισαν τμήματα προκειμένου να “εξοικονομήσουν” προσωπικό και να μην πάρουν καινούργιους ανθρώπους. Το συν 10% (σ.σ στα τμήματα) έχει γίνει νόμος. Έχουμε αντιληφθεί ότι τα παιδιά συντονίζονται με τα υπόλοιπα παιδιά της χώρας αλλά θα τους ζητούσαμε να συντονιστούν μεν, αλλά με άλλους τρόπους για να μη χάνουν μαθήματα. Είμαστε πλάι τους στον αγώνα για καλύτερο σχολείο, διαφορετικούς τρόπους. Και βέβαια οι απουσίες είναι το…λιγότερο. Γιατί η κυβέρνηση θέλει παιδιά που να μην ξέρουν τι τους γίνεται. Μπορεί να μας αφήσει η κυβέρνηση να κάνουμε τη δουλειά μας και να μην ανακατεύεται; Πολύ θα την παρακαλούσαμε”.

“ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ, ΑΛΛΑ…”

Από την πλευρά του ο κ. Γανίδης, υπογράμμισε τα εξής:

“Προσωπικά δεν έχω κάποια επίσημη ενημέρωση. Είδα και εγώ από τον τοπικό τύπο ότι ένα σχολείο έχει προχωρήσει σε κατάληψη με αίτημα προφανώς να μην υπάρχουν “τιμωρίες” για την χρήση των κινητών και αναφορικά με τις απουσίες γιατί έχει αυστηροποιηθεί γενικά το πλαίσιο. Αλλά επειδή ούτως ή άλλως εκεί δεν υπάρχουν σύλλογοι γονέων και τα παιδιά δεν έχουν έρθει σε επαφή μαζί μας για να μας ενημερώσουν για τυχόν προβλήματα κλπ, δεν έχουμε εικόνα. Η γενική εικόνα που έχουμε όμως ταιριάζει αυτό που αναφέρει η κ. Λουκοπούλου. Υπάρχουν δηλαδή αυτήν την ώρα προβλήματα στα σχολεία. Κάποια από αυτά δεν έχουν πληρότητα σε καθηγητές ή σε νοσηλευτές ή σε εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής κλπ. Υπάρχουν επίσης προβλήματα ίσως και με τις συγχωνεύσεις τμημάτων. Βέβαια είναι όλα στα πλαίσια της νομοθεσίας αλλά υπάρχει και ένα ερωτηματικό αναφορικά με το αν οι αίθουσες που υπάρχουν υποστηρίζουν το μέγεθος των τμημάτων. Γιατί για να γίνει μία συγχώνευση θα πρέπει να υπάρχει και η κατάλληλη αίθουσα για αυτά τα 29 άτομα. Είναι ένα μεγάλο ερώτημα το οποίο δεν μπορούμε να το απαντήσουμε εμείς γιατί δεν έχουμε την εικόνα των αιθουσών και των τετραγωνικών μέτρων. Όμως σε ό,τι αφορά στο κομμάτι της αυστηροποίησης των ποινών κλπ, η αλήθεια είναι ότι οι παραβατικές συμπεριφορές όχι τόσο στην Ξάνθη όσο κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, οδήγησαν στον αυστηροποιηθούν λίγο οι ποινές στα σχολεία γιατί η κατάσταση άρχισε να ξεφεύγει. Πριν λίγες ημέρες είχαμε κάνει γενική συνέλευση με την ένωση γονέων και εκεί είδαμε και κάποια στοιχεία που δημοσίευσε η Ελληνική Αστυνομία. Σύμφωνα με αυτά, το πρώτο οκτάμηνο του 2024 υπήρχαν περίπου 8.500 συλλήψεις μαθητών για κακουργήματα. Αυτό αυτομάτως μας κάνει να προβληματιστούμε διότι πλέον η κατάσταση στα σχολεία δεν έχει να κάνει μόνο με τις λεγόμενες “κοπάνες” αλλά και με πιο σοβαρά πράγματα. Βέβαια αυτό δεν έχει έρθει ακόμη στην περιοχή μας, όμως θα πρέπει σε όλα τα σχολεία να ισχύουν τα ίδια μέτρα και σταθμά. Από τη στιγμή που ήταν οι αρμόδιοι ότι οι κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί, αποφάσισαν να αυστηροποιήσουν λίγο παραπάνω τα μέτρα. Ουσιαστικά όμως, αναφορικά με την αυστηροποίηση των απουσιών, ξαναγύρισε το προηγούμενο σύστημα που ισχύει. Αναφορικά με τις καταλήψεις, υπάρχουν θέματα και λόγια για τους οποίους θα πρέπει να παλέψουν οι μαθητές και εμείς μαζί τους για να διεκδικήσουμε κάποια πράγματα. Περάσαμε και εμείς από αυτές τις θέσεις των μαθητών και ξέρουμε πως λειτουργούν και πώς σκέφτονται τα παιδιά. Αυτό όμως που μπορώ να πω είναι ότι τις  περισσότερες φορές οι καταλήψεις δεν έχουν ένα ουσιαστικό υπόβαθρο που να τις νομιμοποιεί. Για παράδειγμα, αν είναι σωστές οι πληροφορίες που έχω, η κατάληψη χθες είχε να κάνει με την χρήση των κινητών. Δεν νομίζω ότι μπορεί κάποιος να θεωρήσει ότι αδικούνται οι μαθητές με το να τους απαγορευτεί η χρήση του κινητού μέσα στο σχολείο. Άρα, αυτή την περίπτωση, ξεκάθαρα η κατάληψη είναι κάτι το παράλογο και κάτι που θα δημιουργήσει προβλήματα στους ίδιους τους μαθητές, διότι μπορεί να “κοπεί” ένας περίπατος και να την “πληρώσουν” όλοι οι μαθητές ανεξάρτητα από το αν ήταν υπέρ η κατά αυτής της απόφασης ή αν συμμετείχαν σε αυτή τη δράση. Γενικά θεωρώ ότι η κατάληψη είναι ένα τελευταίο μέτρο αντίδραση των μαθητών, όταν δεν εισακούγονται τα αιτήματά τους για κάποια προβλήματα. Αλλά αυτή την ώρα, τουλάχιστον για τις συγκεκριμένες καταστάσεις που ακούμε αυτό το διάστημα, δεν έχει να κάνει με κάτι τέτοιο ή τουλάχιστον δεν είναι κάτι αποδεκτό. Δεν μπορώ να πω λοιπόν ότι συμφωνώ με την κατάληψή τους, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν γνωρίζω αν έχουν και άλλα αιτήματα, πιο ουσιαστικά. Πάντα όμως υπάρχει ένας τρόπος για να μπορούμε να τα διεκδικήσουμε. Έτσι θα μπορούσαν να κάνουν κάτι οργανωμένο και με τους συλλόγους των εκπαιδευτικών και με την ένωση γονέων εάν είχαν κάποια ουσιαστικά αιτήματα πού θα βοηθούσαν στην καλύτερη εκπαίδευσή τους”.