Τι λένε στην «Θ» αυτοδιοικητικοί και υπηρεσιακοί προϊστάμενοι
Μόλις…έναν κοινωνικό λειτουργό, για τους επιτόπιους ελέγχους διαθέτει το Τμήμα Κοινωνικής Πρόνοιας του Δήμου Ξάνθης, το οποίο έχει εγγεγραμμένους στις καταστάσεις του, 2.500 επιδοματούχους σε όλο τον Νομό Ξάνθης!
Κάτι που επιβεβαιώνει στην «Θ» η Προϊσταμένη του τμήματος κ. Ξανθή Γκαϊτατζή, η οποία και επισημαίνει ότι τα «8μηνα», που ήδη έχουν τελειώσει, έδωσαν μια «ανάσα» για την διεκπεραίωση των γραφειοκρατικών αλλά και επιτόπιων ελέγχων, αλλά πλέον δεν υφίστανται…
Εν τω μεταξύ, πιο «καθησυχαστικός» εμφανίζεται ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πρόνοιας του Δήμου Ξάνθης κ. Στέφανος Ιγιαννίδης, ο οποίος επισημαίνει μιλώντας στην «Θ» πως ο έλεγχος είναι διπλός, καθώς από την μια έχουν αυστηροποιηθεί τα κριτήρια υπαγωγής και έγκρισης των αιτήσεων και από την άλλη ότι ο κοινωνικός λειτουργός επισκέπτεται τις οικίες των επιδοματούχων και επιβλέπει τις συνθήκες διαβίωσής τους…
«ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟΙ ΚΑΙ ΕΠΙΤΟΠΙΟΙ ΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ»
Ειδικότερα ο ίδιος αναφέρει επακριβώς ότι «από τους ελέγχους έχει μειωθεί ο αριθμός των πραγματικών δικαιούχων. Αν για παράδειγμα ο κοινωνικός λειτουργός πηγαίνει τρεις φορές στο σπίτι και δεν βρίσκει τον υποτιθέμενο δικαιούχο που έχει κάνει αίτηση, επειδή αυτός βρίσκεται στο εξωτερικό για δουλειά (αυτό είναι ένα πρόσφατο παράδειγμα), το επίδομα κόβεται. Γιατί να μπαίνουν χρήματα στον λογαριασμό του, αφού ο ίδιος είναι αλλού για δουλειά; Εν τω μεταξύ επιτόπιοι έλεγχοι γίνονται καθημερινά. Τα δε κριτήρια έχουν αυστηροποιηθεί. Για παράδειγμα για να είναι κάποιος δικαιούχος ΚΕΑ, θα πρέπει να υποβάλλει λογαριασμό ΔΕΗ 6 μηνών, διαφορετικά δεν «τρέχει» η αίτηση. Παλαιότερα το «σύστημα» δέχονταν την αίτηση με ΔΕΗ στο όνομα κάποιου ο οποίος θα μπορούσε να νοικιάσει πρόσφατα. Τώρα είναι απαραίτητος ο λογαριασμός ΔΕΗ, για τουλάχιστον 6 μήνες, στο όνομα του αιτούντα. Υπήρχαν περιπτώσεις που εικονικά για μια ημέρα, γίνονταν ένα ενοικιαστήριο για παράδειγμα, κατέθεταν έγγραφα, έβγαιναν δικαιούχοι και μετά άλλαζαν ξανά τα στοιχεία. Πλέον αυτό δεν συμβαίνει. Και ο γραφειοκρατικός έλεγχος είναι πολύ σημαντικός δηλαδή».
«ΕΧΟΥΝ ‘ΣΦΙΞΕΙ’ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ…»
«Προσωπικά δεν μπορώ να πω ότι όλα τα χρήματα πηγαίνουν στις σωστές «τσέπες». Δεν μπορώ να γνωρίζω αν υπάρχουν περιπτώσεις δικαιούχων, που οικειοποιούνται και ξοδεύουν τα χρήματα για τον εαυτό τους, όμως τόσο από τους γραφειοκρατικούς (και αυστηροποιημένους) όσο και από τους επιτόπιους ελέγχους, γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια. Αν για παράδειγμα γίνει μια αίτηση ΚΕΑ από κάποιον που παίρνει επίδομα παιδιού (Α21) και δεν το δηλώνει, η αίτηση «μπλοκάρει» και για έξι μήνες δεν έχει την δυνατότητα να υποβάλλει αίτηση ενώ ζητούνται πίσω και τα χρήματα που λάμβανε εάν τα έπαιρνε» συνέχισε ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι «τα πράγματα έχουν «σφίξει» πολύ, ενώ αναφορικά με τους κοινωνικούς λειτουργούς του δήμου, επισημαίνει ότι «και τα 8μηνα ακόμη πήγαιναν για επιτόπιους ελέγχους σε προνοιακούς επιδοματούχους. Αυτό συνέβαινε σε καθημερινή βάση».
ΕΝΑΣ ΜΟΝΙΜΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ -ΟΛΟΣ ΚΙ ΟΛΟΣ-ΣΤΟΝ ΔΗΜΟ ΞΑΝΘΗΣ!
Για τους επιτόπιους ελέγχους, στις οικίες των δικαιούχων προνοιακών επιδομάτων, μίλησε στην «Θ» η Προϊσταμένη του Τμήματος Κοινωνικής Πρόνοιας κ. Ξανθή Γκαϊτατζή, η οποία επισήμανε ότι «αυτήν την στιγμή, μόνιμο στον Δήμο Ξάνθης, για όλο το νομό, έχουμε έναν κοινωνικό λειτουργό για 2.500 επιδοματούχους, ο οποίος κάνει επιτόπιους ελέγχους. Σε αυτούς τους 2.500 επιδοματούχους, οι κοινωνικές έρευνες γίνονται εκ περιτροπής, όταν λήγει το επίδομα κάποιου, κάθε χρόνο που χρειαζόμαστε την αυτοπρόσωπη παρουσία ή όταν παρίσταται ανάγκη. Αυτοί είναι οι δικαιούχοι προνοιακών επιδομάτων, που περνούν από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ). Σαφώς και γίνονται επιτόπιοι έλεγχοι, γιατί δεν έχεις επίδομα αν δεν έχεις έρευνα. Σίγουρα το νούμερο του ενός κοινωνικού λειτουργού για 2.500 ανθρώπους είναι δυσανάλογο».
«ΔΥΣΚΟΛΟ ΝΑ ΕΛΕΓΘΟΥΝ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΕΤΟΣ ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ – ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΜΕ»
«Εμείς, στα πλαίσια και της έκτακτης αλλά και της τακτικής αναθεώρησης, προσπαθούμε να ελέγχουμε όλες τις περιπτώσεις. Φυσικά όπως καταλαβαίνετε, 2500 επιδοματούχοι είναι δύσκολο να ελεγχθούν και μέσα στο έτος, όμως ελέγχεται ένα πολύ μεγάλο ποσοστό. Επίσης, μετά την νομοθεσία με την οποία έγινε υποχρεωτικό το ΚΕΠΑ και κάποιοι πέρασαν αναγκαστικά, «έσφιξαν» ακόμη περισσότερο τα πράγματα» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας ότι «πέραν αυτού, το κομμάτι του ελέγχου φιλτράρεται και γραφειοκρατικά. Από την στιγμή που έχεις το ΚΕΠΑ, εκ των πραγμάτων ξέρεις ότι έχεις την αναπηρία. Από εκεί και πέρα ο Κοινωνικός Λειτουργός θα εξετάσει κατά περίπτωση, παίρνοντας ένα «ιστορικό», το κοινωνικό περιβάλλον του επιδοματούχου και κάθε χρόνο (αν όχι ετησίως, στον ενάμιση χρόνο) θα εξετάσει την αυτοπρόσωπη παρουσία του, δηλαδή την μόνιμη κατοικία του. Τώρα βέβαια που τα προνοιακά επιδόματα πήγαν στα Κέντρα Κοινότητος, με αυτόματη σύνδεση με το Κέντρο Πιστοποίησης Αναπηρίας, θα αποσυμφορηθεί λίγο η κατάσταση, αφού θεωρητικά θα διασταυρώνονται τα στοιχεία μέσω συστήματος. Άρα εφόσον υπάρχει αναπηρία εκ των πραγμάτων, θα είναι εξαιρετικά λίγες οι περιπτώσεις που θα πρέπει να διασταυρώσει στοιχεία ο κοινωνικός λειτουργός. Θα είναι μόνον για περιπτώσεις Εισαγγελέα και έκτακτες περιπτώσεις κοινωνικής επέμβασης».
«ΑΝΑΣΑ» ΠΟΥ…ΚΟΠΗΚΕ ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΙ ΜΕ 8ΜΗΝΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
Κλείνοντας η κ. Γκαϊτατζή σημείωσε ότι «ο κοινωνικός λειτουργός για τον Δήμο Ξάνθης (δηλαδή για όλο τον Νομό Ξάνθης) είναι ένας. Υπάρχουν και κοινωνικοί λειτουργοί, που δεν ανήκουν στον δήμο, αλλά στα Κέντρα Κοινότητας, στην «Δράση» ή στο «Βοήθεια στο Σπίτι». Τέλος όσον αφορά στα 8μηνα, αυτά βοήθησαν πολύ, τόσο στο γραφειοκρατικό κομμάτι όσο και στον επιτόπιο έλεγχο. Ήρθαν περίπου 12-15 (έρχονταν κατά διαστήματα) κοινωνικοί λειτουργοί, αλλά αυτό είναι προσωρινή λύση αφού ήταν για 8 μήνες».