Μπερδέματα, προβλήματα, διπλοχρεώσεις και… υποκλοπές τραπεζικών κωδικών,  έφεραν οι «Αντι – CoviD» αγορές

Shopping cart on white laptops keyboard

Κ. Γεροστεργίου: Έξαρση του φαινομένου στην πανδημία-Οι τρόποι «θωράκισης» των καταναλωτών και επίλυσης των διαφορών με τις εταιρείες

Μπερδέματα, προβλήματα, διπλοχρεώσεις αλλά και κινδύνους εξαπάτησης προκειμένου να αποσπάσουν «κωδικούς», προσωπικά στοιχεία ή ακόμη και…χρηματικά ποσά, εγκυμονούν αλλά και δημιουργούν οι συναλλαγές μέσω διαδικτύου.
Η «Θ» έγινε δέκτης παραπόνων τουλάχιστον σε δύο περιπτώσεις Ξανθιωτών. Η πρώτη αφορά σε  διπλή χρέωση για το ίδιο προϊόν, που απεστάλη μάλιστα αντί για την Ξάνθη, σε αντίστοιχη διεύθυνση στην Θεσσαλονίκη και η δεύτερη σε «κάλεσμα» από γνωστή τράπεζα για αλλαγή κωδικών πρόσβασης e- banking, χωρίς ο ίδιος να διαθέτει καν λογαριασμό στην εν λόγω τράπεζα.

Πως μπορεί να προστατευτεί ο καταναλωτής; Τι πρέπει να προσέχει; Πως μπορεί να επικοινωνήσει και να διαλευκάνει τι ακριβώς έχει συμβεί ώστε να καταγγείλει αν χρειαστεί την προσπάθεια εξαπάτησης;

 

ΕΞΑΡΣΗ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ

Για όλα τα παραπάνω μίλησε στην «Θ» η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας κ. Κατερίνα Γεροστεργίου, η οποία ανέφερε επακριβώς ότι:
Σε ο,τι αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, πραγματικά τώρα στην πανδημία, υπάρχει μια έξαρση του φαινομένου. Βλέπουμε και φυσικά καταστήματα να έχουν δημιουργήσει ηλεκτρονικά καταστήματα προκείμενου να μην χάσουν την πελατεία τους, τα έσοδα που θα είχαν σε περίπτωση που λειτουργούσαν κανονικά κ.ο.κ. Όσον αφορά στην διπλοχρέωση, χρειάζεται προσοχή γιατί μπορεί να οφείλεται και σε λάθος του καταναλωτή. Δηλαδή να πατήσει κατά λάθος – χωρίς να το συνειδητοποιήσει – διπλή φορά την παραγγελία. Θέλει μεγάλη προσοχή στην παραγγελία. Αφενός μεν να προσέχουμε σε ποια ηλεκτρονικά καταστήματα θα μπούμε να αγοράσουμε τα προϊόντα που χρειαζόμαστε, αν αυτά τα καταστήματα είναι έγκυρα και αξιόπιστα (υπάρχει και το κλειδάκι https που αναφέρεται σε ασφαλή σελίδα).

 

ΕΤΣΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΕΙΤΕ – ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΕ ΑΥΤΑ ΠΟΥ «ΤΣΕΚΑΡΕΤΕ» – ΕΠΙΛΥΣΤΕ ΕΓΓΡΑΦΩΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΑ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΑΣ

Επιπλέον η κ. Γεροστεργίου τόνισε ότι:

Ένα ακόμη στοιχείο είναι πριν πάμε σε οποιαδήποτε παραγγελία, να κάνουμε μια πλοήγηση στην σελίδα για να δούμε αν τα προϊόντα που υπάρχουν σε αυτήν την σελίδα, μας δίνουν όλα τα στοιχεία προκειμένου να γνωρίσουμε τα χαρακτηριστικά τους ώστε να δούμε αν ανταποκρίνονται σε αυτό που θέλουμε; Ή απλά μας έχουν μια φωτογραφία;

Αν για παράδειγμα αγοράζουμε παπούτσια, η φωτογραφία θα πρέπει να περιστρέφεται, να βλέπουμε όλο το προϊόν, τα διαφορετικά χρώματα, να υπάρχουν τα στοιχεία για το υλικό και γενικά όλα τα χαρακτηριστικά.
Επιπλέον, ένα άλλο στοιχείο εγκυρότητας, είναι το αν μέσα στην σελίδα υπάρχουν τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας και τα πλήρη στοιχεία του εμπορικού καταστήματος (ιδιοκτήτης, ταχυδρομική διεύθυνση και όχι απλά ένα κινητό ή μια ηλεκτρονική διεύθυνση).
Επίσης θα πρέπει να δούμε τους τρόπους πληρωμής. Δίνουν μόνον έναν τρόπο πληρωμής, δηλαδή μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας; Ή και την μέθοδο της αντικαταβολής για παράδειγμα; Αν υπάρχουν διάφορες εναλλακτικές, τότε και αυτό είναι ένας δείκτης αξιοπιστίας. Αν έχει μόνον έναν τρόπο, αυτό θα πρέπει να μας προβληματίσει. Όπως επίσης θα πρέπει να υπάρχει και η δυνατότητα επιστροφής (υπαναχώρησης), επειδή είναι πώληση από απόσταση, σε περίπτωση που ο καταναλωτής δεν το θέλει για διάφορους σοβαρούς λόγους και επιθυμεί να το επιστρέψει.
Τέλος πρέπει να προσέχουμε πολύ και τι πατάμε, γιατί μπορεί να ρίξουμε στο «καλαθάκι» και περισσότερα προϊόντα από αυτά που θέλουμε αλλά και να «διπλοτσεκάρουμε» κατά λάθος το ίδιο προϊόν. Βέβαια, αν είναι σοβαρή η εταιρεία, θα δουν ότι έχει γίνει ένα διπλοτσεκάρισμα και αν πρόκειται για προϊόντα μεγάλης αξίας, ενώ σε περίπτωση που έχουμε κάποιο πρόβλημα, θα πρέπει να το στείλουμε εγγράφως και όχι να προσπαθήσουμε να επικοινωνήσουμε. Η τηλεφωνική επικοινωνία, από ότι έχουμε δει αυτά τα χρόνια, δεν είναι τρόπος ουσιαστικής επίλυσης της διαφοράς.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ E – BANKING ΤΑ SPAMS – ΧΑΘΗΚΑΝ ΠΟΛΛΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΠΟΣΑ ΜΕ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ…ΜΕΘΟΔΟ

Αναφορικά με τα spams, με σκοπό την υποκλοπή προσωπικών δεδομένων και στοιχείων, που σε πολλές περιπτώσεις οδηγεί και στην αφαίρεση χρημάτων από τραπεζικούς λογαριασμούς, η κ. Γεροστεργίου εξηγεί ότι:

Αυτά είναι φαινόμενα που συμβαίνουν όχι μόνο τώρα κατά την περίοδο της πανδημίας και του εγκλεισμού αλλά εδώ και χρόνια, όταν άνοιξε το e- banking. Έχουν χάσει πολλοί άνθρωποι χρήματα και μάλιστα σημαντικά ποσά επειδή ακριβώς έδωσαν τα προσωπικά τους στοιχεία και τους κωδικούς πρόσβασης, μέσω της απάντησης αυτού του μηνύματος που είναι spam. Και βέβαια ο χάκερ σήκωσε χρήματα. Θέλει πολλή προσοχή. Στην εν λόγω περίπτωση ο καταναλωτής ήταν τυχερός, διότι του έστειλαν το μήνυμα προσφωνώντας των με μια ιδιότητα την οποία δεν είχε, ενώ δεν είχε και λογαριασμό σε αυτήν την τράπεζα. Δυστυχώς υπάρχουν και μηνύματα που δεν πρόδηλα. Δεν γίνεται τόσο εμφανές ότι είναι spam και μπαίνουν για να δηλώσουν τα στοιχεία τους. Οπότε έτσι υποκλέπτουν τους κωδικούς πρόσβασης στους λογαριασμούς. Η τράπεζα θα στείλει επιστολή, θα το κάνει μέσω μηνύματος του e- banking αλλά δεν θα σου  στείλει e –mail για να σου πει «άλλαξε τους κωδικούς πρόσβασης». Η τράπεζα δεν ζητά μέσω e- mail την αλλαγή κωδικού. Μπορεί να κλειδώσει για τον Α ή Β λόγο την πρόσβασή σου στο e – banking για την ασφάλεια του λογαριασμού σου και να πάρεις τηλέφωνο (phone banking). Ορισμένες τράπεζες μάλιστα αναφέρουν σε κάποιο μέρος της σελίδας ότι δεν θα επικοινωνήσουν μαζί σου μέσω e- mail για να ζητήσουν κωδικούς ή για την αλλαγή κωδικών. Ο καταναλωτής θα πρέπει να είναι πάρα πολύ προσεκτικός. Όταν δεν ξέρουμε να διαχειριζόμαστε το ιντερνετ, να μην κάνουμε ούτε αγορές τόσο άνετα, ούτε φυσικά να κάνουμε έναν λογαριασμό e – banking αν δεν μπορούμε να τον διαχειριστούμε, γιατί μπορεί να χάσουμε χρήματα.