Κυκλοφοριακή Αγωγή: Από τη θεωρία στην πράξη
Ευ. Στυλιανίδου: «Με απλά μέσα, διάθεση και συνεργασία»
Σ. Γουναρίδου: «Από μικρή ηλικία πρέπει να ξεκινά η κυκλοφοριακή αγωγή»
Ποιος είπε ότι το μάθημα σε ένα Δημοτικό Σχολείο μπορεί να γίνει μόνο μέσα στην τάξη; Αντιθέτως, μπορεί να γίνει εξίσου σωστά και με ενδιαφέρον ένα μάθημα, όταν τα παιδιά βιώνουν άμεσα αυτά που μαθαίνουν στην τάξη. Κάτι που φαίνεται να γνωρίζουν καλά η διευθύντρια και οι εκπαιδευτικοί του 13ου Δημοτικού Σχολείου Ξάνθης, το οποίο επισκέφθηκε χθές η «Θ» για να αποτυπώσει το μάθημα της «Κυκλοφοριακής Αγωγής» (μια αγωγή που όλοι και όχι μόνον οι μαθητές θα πρέπει να διαθέτουν) που «παραδόθηκε» στα παιδιά της πρώτης, της δευτέρας και της τρίτης δημοτικού με έναν διαφορετικό και εναλλακτικό τρόπο, αφού οι μικροί οδηγοί χρησιμοποίησαν τα ποδήλατά τους και έτσι το μάθημα έγινε…παιχνίδι.
Για αυτό το διαφορετικό παιχνίδι, που το σίγουρο είναι ότι θα εντυπωθεί στα παιδιά μίλησαν στην «Θ» η Διευθύντρια του 13ου Δημοτικού Σχολείο Ξάνθης κ. Εύη Στυλιανίδου αλλά και η Δασκάλα της Α΄Δημοτικού κ. Σοφία Γουναρίδου.
«ΜΕ ΑΠΛΑ ΜΕΣΑ, ΔΙΑΘΕΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ»
Ειδικότερα η κ. Στυλιανίδου ανέφερε ότι «το σχολείο λειτουργεί μαθησιακά και διδακτικά σε όλα τα επίπεδα και δεν είναι ακριβώς μια και μόνο διδασκαλία μέσω των σχολικών βιβλίων. Εδώ και αρκετά χρόνια, υπάρχει ο θεσμός των σχολικών δραστηριοτήτων, κατά τις οποίες γίνονται προγράμματα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, πολιτιστικών θεμάτων, αγωγής υγείας και κυκλοφοριακής αγωγής. Αυτό που είδατε είναι μια εξαιρετική και συνεργατική δουλειά μεταξύ των εκπαιδευτικών, κυρίως και του εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής αλλά και των δασκάλων. Σε αυτά τα προγράμματα «ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη». Είναι σημαντικό το ότι σε αυτό το σχολείο, τέτοια προγράμματα γίνονται εξαιτίας της συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών, μεταξύ των δασκάλων, μεταξύ των τμημάτων και των παιδιών (αφού αυτή είναι η κύρια επιδίωξή μας) και είναι πολύ σημαντικό επίσης το ότι έχουμε εξαιρετική συνεργασία με τους γονείς, οι οποίοι όπως είδατε άλλωστε, έφεραν τα ποδήλατα των παιδιών τους για να γίνει το μάθημα σωστά. Πραγματικά μπορούμε να μετατρέψουμε το σχολείο σε πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής, χωρίς να χρειαστεί να απευθυνθούμε σε κάποιον ιδιώτη που έχει πάρκο κυκλοφοριακής αγωγής ή να το απαιτούμε από τον εκάστοτε δήμο να το κάνει. Συμφωνούμε ότι ως δημοτικό είναι χρήσιμο, όμως το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής μπορεί να γίνει στο σχολείο με απλά μέσα και διάθεση».
«ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ, ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΙΑΣΙΑ»
«Όπως είδατε στην αυλή, τα παιδιά συμμετέχουν, συνεννοούνται και συνεργάζονται εξαιτίας βέβαια της πολύ μεγάλης καθοδήγησης των δασκάλων τους» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας ότι «όλα είναι θέμα θέλησης και εκείνο που θέλω να επισημάνω είναι πως αυτό δεν είναι ένα γεγονός το οποίο εσείς αποτυπώνετε σήμερα, έχοντας περάσει και έχοντας δει μια γιορτή κυκλοφοριακής αγωγής, αλλά ότι αυτό συμβαίνει πάρα πολύ συχνά και δεν είναι δυνατόν κάθε φορά να αποτυπώνεται και να βγαίνει στην κοινωνία. Είναι συνεχής πρακτική. Υπάρχουν απλά μέσα και υλικά και βέβαια αυτό συμβαίνει σε όλα τα σχολεία. Υπάρχουν πραγματικά εξαιρετικές δραστηριότητες οι οποίες «σημαδεύουν» τα παιδιά. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνεται και κάθε μέρα, γιατί θέλει κατάλληλη οργάνωση, μεγάλη επεξεργασία και επιπλέον χρόνο (διότι «κατηγορούμαστε» ότι δουλεύουμε λίγο). Για να δουλέψουμε με τα παιδιά, είναι πολύ μεγάλη η προετοιμασία μας».
«Η ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΞΕΝΙΚΑ ΑΠΟ ΜΙΚΡΗ ΗΛΙΚΙΑ»
Από την πλευρά της η κ. Γουναρίδου, υπογράμμισε ότι «αποφασίσαμε με την άλλη Δασκάλα της Α΄Δημοτικού κ. Μαίρη Παπαβασιλείου, να κάνουμε με την Γυμνάστριά μας κ. Πόπη Τσακουρίδου το πρόγραμμα της κυκλοφοριακής αγωγής. Σε αυτό συμμετέχουν παιδιά πρώτης, δευτέρας και τρίτης τάξης. Είναι στο πρόγραμμά μας να κάνουμε κυκλοφοριακή αγωγή, ωστόσο επειδή και τα παιδιά κάνουν πολλές βόλτες με τα ποδήλατα, θεωρήσαμε ότι είναι καλό να πούμε πέντε βασικά πράγματα για το πώς πρέπει να κυκλοφορούν με ασφάλεια. Αυτό πρέπει να ξεκινά από πολύ μικρή ηλικία. Μεγαλώνοντας βέβαια μπαίνουν και άλλοι παράγοντες μέσα όπως είναι το σπίτι, το οικογενειακό περιβάλλον, ίσως κάποιες φορές και η τηλεόραση αλλά και τα άλλα μέσα. Μπορεί να κάνουν καλό, αλλά μπορεί να επηρεάσουν κιόλας. Εμείς προσπαθούμε να τους δείξουμε τα βασικά πράγματα για το πώς πρέπει να κυκλοφορούν και από εκεί και έπειτα τα ίδια τα παιδιά να τα μεταβιβάσουν και στους γονείς τους, γιατί για εμάς είναι σημαντικό και το οικογενειακό περιβάλλον. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, γίνεται σε όλες τις χρονιές και αφορά όλα τα τμήματα, απλώς προσπαθούμε κάθε φορά να το εμπλουτίζουμε για να το κάνουμε πιο ενδιαφέρον και να μην αρκούμαστε μόνο στην θεωρία. Να το κάνουμε στην πράξη έτσι ώστε τα παιδιά να μπορούν να το δουν σαν παιχνίδι και έπειτα να το εφαρμόσουν στην ζωή τους».