Στην αναπροσαρμογή της στρατηγικής τους προχωρούν αρκετά ΑΕΙ μετά το φαινόμενο των άδειων αμφιθεάτρων που έφερε ο θεσμός της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Τουλάχιστον 20 πανεπιστημιακά τμήματα αποφάσισαν να «ρίξουν» τους συντελεστές των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής μολονότι, την ίδια ώρα, υπάρχουν και τμήματα που αυξάνουν τους συγκεκριμένους συντελεστές αξιοποιώντας την ευκαιρία που πρόσφερε στις αρχές του φθινοπώρου το υπουργείο Παιδείας για να μπορέσουν τα πανεπιστήμια να επανακαθορίσουν τις βάσεις εισαγωγής στα προγράμματά τους.
Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται τα τμήματα των κεντρικών πανεπιστημίων της χώρας, τα οποία επιθυμούν να «κλείσουν» τις πόρτες τους μειώνοντας τον αριθμό των εισακτέων τους και απευθυνόμενα κυρίως στους… πρώτους των πρώτων. Παράλληλα, όμως, άλλα πανεπιστήμια – όπως π.χ. το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων –, που το καλοκαίρι δεν είχαν ορίσει σχεδόν κανένα συντελεστή στα τμήματά τους, τώρα τους ορίζουν «προς τα πάνω», οπότε αυξάνουν τελικά τα βαθμολογικά κριτήρια για την είσοδο στα προγράμματά τους.
Υπενθυμίζεται ότι η νέα Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής θα μεταβάλλεται κάθε χρόνο και θα προκύπτει από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου πολλαπλασιαζόμενο με τον συντελεστή που ορίζει κάθε τμήμα ΑΕΙ (μεταξύ του 0,80 και του 1,20, με τα ειδικά μαθήματα να προσδιορίζονται μεταξύ 0,70 και 1,20).
Από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, ωστόσο, ίσως θα έπρεπε να γίνει αντιληπτό ότι οι παράλληλες Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής που απαίτησαν φέτος τα τμήματα με ειδικά μαθήματα (με αποκορύφωμα τις αρχιτεκτονικές σχολές) δημιούργησαν προβληματισμούς, αδικίες και ενστάσεις, ενώ οδήγησαν σε… φιάσκο, με κάποια τμήματα να μένουν με ελάχιστους πρωτοετείς. Η βασική πρόταση που έχει κατατεθεί είναι να επιστρέψει η γενική βάση του 10 (όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια) ειδικά και μόνο για τις περιπτώσεις των ειδικών μαθημάτων.
Παράλληλα, όμως, οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι το υπουργείο Παιδείας φαίνεται να… εγκαταλείπει τώρα την ιδέα της δημιουργίας Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών μέσα στα ΑΕΙ (τη νέα μορφή ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης που τόσο καιρό συζητούσε), στις οποίες θα μπορούσαν να μετατραπούν όσα «αδύναμα» τμήματα έμειναν φέτος με πολύ μικρό αριθμό εισακτέων. Έτσι, η αλλαγή αυτή δεν θα συνδεθεί με τη χωροταξική αναδιάρθρωση των πανεπιστημίων και τον νέο νόμο – πλαίσιο για τη λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, τον οποίο και οι εκπρόσωποί της αναμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα.