Πανελλαδικές Εξετάσεις 2020: Για καλό ή για…κακό η περίοδος του κορωνοϊού για τους υποψηφίους;

Κ. Κετίπης: «Μουδιασμένοι μεν…προετοιμασμένοι δε οι τελειόφοιτοι»
Αθ. Γανίδης: «Υπάρχουν τα θετικά, υπάρχουν και τα αρνητικά»

Στις 15 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και στις 16 Ιουνίου για τα Επαγγελματικά, θα ξεκινήσουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, που φέτος θα είναι διαφορετικές, αφού ήδη οι υποψήφιοι φοιτητές έχουν περάσει μια πρωτόγνωρη περίοδο εγκλεισμού λόγω κορωνοϊού, αφήνοντας πίσω τα δια ζώσης μαθήματα σε σχολεία και φροντιστήρια. Αυτό βέβαια από την μια βοήθησε στην καλύτερη προετοιμασία των παιδιών, αφού παράλληλα μειώθηκε στο μισό η αρχική εξεταστέα ύλη αλλά από την άλλη η ψυχολογία τους είναι βεβαρυμμένη, καθώς αγχώνονται τόσο για την διεξαγωγή της διαδικασίας όσο και για το τι μέλλει γενέσθαι και από τον Σεπτέμβρη.
Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν στην «Θ» ένας εκ των ιδιοκτητών του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Πρότυπο Μάθησης» κ. Κώστας Κετίπης καθώς και ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Ξάνθης κ. Αθανάσιος Γανίδης.

«ΒΕΒΑΡΥΜΜΕΝΗ Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ – ΕΜΕΙΝΑΝ ΠΟΛΥ ΚΑΙΡΟ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ, ΑΛΛΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΤΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ»

Ειδικότερα ο κ. Κετίπης ανέφερε στην «Θ» ότι «η ψυχολογία των υποψηφίων είναι λίγο βεβαρυμμένη, γιατί τα παιδιά έμειναν πολύ καιρό στο σπίτι, έχασαν την επαφή που είχαν με το σχολείο – και για αυτούς ήταν η τελευταία χρονιά – τα διαδικτυακά μαθήματα ως έναν βαθμό αποδίδουν, αλλά κάποιες φορές είναι πιο δύσκολο σε σχέση με την φυσική παρουσία, άρα έχουμε μια ανασφάλεια σε αυτό το κομμάτι από την πλευρά των παιδιών. Ευτυχώς τα πράγματα πήγαν καλά, τουλάχιστον για εμάς. Η προετοιμασία έγινε στον καλύτερο βαθμό μιας και είχαν χρόνο για το διάβασμά τους, ενώ μειώθηκε αισθητά η ύλη των μαθημάτων στο μισό από την αρχική που είχε δώσει το υπουργείο, οπότε διασφαλίστηκε αυτό το κομμάτι. Τα παιδιά έχουν έναν ενδοιασμό για το τι θα γίνει. Τα παιδιά γενικώς είναι προετοιμασμένα και παράλληλα «μουδιασμένα» όπως όλη η κοινωνία. Όπως όλοι εμείς που βλέπουμε για πρώτη φορά όσα συμβαίνουν, έτσι και οι μαθητές».

«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ ΣΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΔΟΥΜΕ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΧΡΟΝΩΝ – ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΧΑΙΡΟΝΤΑΙ, ΕΚΕΙ ΑΓΧΩΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ»

«Αναφορικά με τα θέματα, ο,τι και αν γίνει επειδή πρόκειται για πανελλαδικές, πρέπει να είναι αξιοκρατικά. Είναι δεδομένο αυτό. Τα παιδιά έχουν να διαχειριστούν την μισή ύλη, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας είχε «δουλευτεί» πριν κλείσουν τα σχολεία ή τουλάχιστον από τα φροντιστήρια και τους ιδιωτικούς φορείς. Τα θέματα λοιπόν πρέπει να είναι αξιοκρατικά και να ληφθούν υπόψιν οι κοινωνικοί παράγοντες που είναι πολύ σημαντικοί. Ένα υπουργείο δεν είναι τεχνοκρατικό, δηλαδή βλέπει και τις κοινωνικές συνθήκες, λαμβάνει και τον κοινωνικό «παλμό», οπότε και θα πρέπει να λάβει υπόψιν του κάποια θέματα. Κατά βάση όμως ο θεσμός των πανελλαδικών πρέπει να είναι αξιοκρατικός όπως είναι πάντα» συνέχισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «πρέπει να υπάρχει μια διαβάθμιση στα θέματα, όπως υπάρχει πάντα και να μην δούμε φαινόμενα προηγούμενων χρόνων όπως θέματα που ήταν αρκετά δύσκολα. Για παράδειγμα, η περσινή χρονιά ήταν μια δύσκολη χρονιά. Γενικά τα παιδιά είχαν και χρόνο για το διάβασμά τους και λιγότερη ύλη για να διαχειριστούν, αλλά υπάρχει και το αντίβαρο. Ενώ δηλαδή είναι πολύ θετικό αυτό το κομμάτι, υπάρχει και το αρνητικό που έγκειται στην ψυχολογία, με βάση τον εγκλεισμό αλλά και με βάση το τι θα γίνει στο μέλλον. Τα παιδιά δεν γνωρίζουν καν – αν με το καλό περάσουν στο πανεπιστήμιο – πως θα είναι τον Σεπτέμβρη η κατάσταση, τι θα κάνουν, πως θα το κάνουν, βλέποντας και μέσα στις οικογένειές τους τον οικονομικό παράγοντα (υπάρχουν και άνθρωποι που δεν δουλεύουν). Όλο αυτό περνά στην ψυχολογία των παιδιών και εκεί που χαίρονται, εκεί αγχώνονται κιόλας».

«ΚΑΙ ΘΕΤΙΚΟΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΟΣ Ο ΑΝΤΙΚΤΥΠΟΣ ΣΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ – ΕΙΧΑΝ ΧΡΟΝΟ ΓΙΑ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΚΑΙ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΥΛΗ, ΑΛΛΑ Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ»

Από την πλευρά του ο κ. Γανίδης επισήμανε ότι «όλη αυτή η ιστορία για τα παιδιά της Γ΄Λυκείου νομίζω ότι είχε και θετικό και αρνητικό αντίκτυπο. Ο θετικός αντίκτυπος είναι ότι είχαν περισσότερο χρόνο για να επικεντρωθούν καθαρά στα μαθήματα των πανελληνίων και δεν ασχολήθηκαν όλο αυτό το διάστημα με τα υπόλοιπα μαθήματα, είχαν περισσότερο χρόνο γιατί δεν πήγαιναν στο σχολείο, ενώ – από ότι γνωρίζω – τα περισσότερα φροντιστήρια λειτούργησαν κανονικά εξ αποστάσεως (το ίδιο συνέβη και με τα σχολεία για τα βασικά τους μαθήματα). Επίσης μειώθηκε και η ύλη, οπότε σε αυτήν την περίπτωση, είναι πάλι ευνοημένα τα παιδιά, διότι θα έχουν λιγότερα πράγματα με τα οποία θα πρέπει να ασχοληθούν, οπότε προσωπικά εκτιμώ ότι είναι πιθανόν να ανέβουν και οι βάσεις. Σίγουρα η ψυχολογία τους δεν είναι και η καλύτερη με την έννοια ότι δεν γνωρίζουν τι θα ακολουθήσει, αν θα μπορέσουν να πάνε στην Σχολή τους, αν θα συνεχίσουν και μετά εξ αποστάσεως μαθήματα, αλλά σε κάθε περίπτωση, θεωρώ ότι τα παιδιά αυτά είναι επικεντρωμένα στο ορόσημο που έχουν θέσει, δηλαδή την διεξαγωγή των εξετάσεων και νομίζω ότι δεν προβληματίζονται ιδιαίτερα για το μετά αλλά περισσότερο για το τι θα γίνει τώρα. Νομίζω ότι γενικά θα τους βγει σε καλό όσον αφορά στην προσπάθεια που κάνουν».

«ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΤΕΛΙΚΑ ΘΑ ΤΟΥΣ ΒΓΕΙ ΣΕ ΚΑΛΟ»

«Φαντάζομαι ότι σίγουρα κάποια από τα παιδιά επηρεάστηκαν ψυχολογικά, αλλά επειδή αυτήν την περίοδο όσοι δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις επικεντρώνονται στα μαθήματά τους και δεν ενδιαφέρονται πολύ για το τι γίνεται πέρα από αυτό – τουλάχιστον τα περισσότερα – δεν νομίζω πλέον να παίζει τόσο μεγάλο ρόλο η ιστορία με τον κορωνοϊό. Τουλάχιστον όχι σε αυτά τα παιδιά» συνέχισε ο ίδιος, τονίζοντας ότι «σίγουρα δεν υπάρχει σύγκριση αυτών των εξετάσεων με τα προηγούμενα χρόνια. Απλά στην συγκεκριμένη περίπτωση, επειδή οι μαθητές είχαν περισσότερο χρόνο, νομίζω ότι η προετοιμασία τους (έτσι όπως έγινε) θα βγει τελικά σε καλό. Δηλαδή θα έχει έναν αντίκτυπο και αυτό θα φανεί στις βάσεις. Τουλάχιστον η δική μου εκτίμηση είναι ότι φέτος θα ανέβουν οι βάσεις σε γενικές γραμμές.  Μπορεί σε κάποιες μεμονωμένες σχολές να υπάρχουν αυξομειώσεις αλλά σε έναν μέσο όρο, εκτιμώ ότι θα πάμε προς τα επάνω φέτος».

«ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΑΥΤΕΣ ΟΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ»

Κλείνοντας ο κ. Γανίδης σημείωσε ότι «επειδή έχουμε να κάνουμε με έναν ανταγωνισμό ουσιαστικά, με την έννοια ότι η βαθμολογία θα μετρήσει συγκριτικά και όχι σαν απόλυτη τιμή, δεν σημαίνει ότι όσοι γράψουν από 10 και επάνω θα περάσουν όλοι. Το να είναι εύκολα τα θέματα και να γράψουν όλοι, δεν θα αλλάξει την κατάσταση. Είτε είναι δύσκολα τα θέματα είτε εύκολα, πάλι θα περάσουν αυτοί που πρέπει να περάσουν και με την σειρά που πρέπει. Αυτός που θα γράψει με εύκολα θέματα το 20, με δύσκολα θα γράψει 18. Αλλά αυτό θα είναι αναλογικό και στους πιο χαμηλούς μαθητές. Απλά θα πρέπει να προσεχθεί αυτή η «αναλογικότητα». Δηλαδή να είναι τα θέματα διαβαθμισμένα με τέτοιον τρόπο ώστε να υπάρξει ξεκάθαρη διαβάθμιση των αποτελεσμάτων για να μπορούν να επιλεγούν και οι καλύτεροι για κάθε σχολή. Σίγουρα θα είναι διαφορετικές αυτές οι εξετάσεις θα είναι εξετάσεις – με τέτοιο background – που δεν έχουμε ξαναδεί και ελπίζουμε να μην ξαναδούμε. Εγώ θέλω να ευχηθώ σε όλα τα παιδιά να πετύχουν τους στόχους τους, όποιοι και αν είναι αυτοί, να κάνουν λίγη ακόμη υπομονή και πιστεύω ότι όλα θα πάνε καλά».