Πληγή στην αγορά ή επιχειρηματική ανάπτυξη τα e-shops;

Ευθ. Μίλκογλου: Μόδα απρόσωπη που επηρεάζει όμως την αγορά

Κ. Γεροστεργίου: Ελλοχεύουν διάφοροι κίνδυνοι – Προσοχή στην ταυτότητα του καταστήματος

Μπορεί τα ηλεκτρονικά καταστήματα , πολλά εκ των οποίων έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα λόγω covid19,  να αποτελούν μια σύγχρονη μέθοδο εμπορίου, ωστόσο αφενός επηρεάζουν  και «πληγώνουν»  την τοπική αγορά (αν και κάποιοι καταστηματάρχες έχουν δημιουργήσει ως υποστηρικτικό κομμάτι το e- shop) και αφετέρου εγκυμονούν πολλούς κινδύνους για τους καταναλωτές όσον αφορά την ασφάλεια των συναλλαγών τους.

Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα που ανακύπτουν από το ρεπορτάζ της «Θ» στο οποίο μιλούν ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Ευθύμης Μίλκογλου καθώς και η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας κ. Κατερίνα Γεροστεργίου.

 

ΜΟΔΑ ΠΟΥ ΜΕΓΑΛΩΣΕ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ, ΑΛΛΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΟ ΤΟ ΑΠΡΟΣΩΠΟ – ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ

Αναλυτικότερα ο κ. Μίλκογλου ανέφερε στην «Θ» ότι «σαφώς και επηρεάζει την αγορά. Είναι μια μόδα και αυτό, που κατά την διάρκεια της πανδημίας έχει αυξηθεί. Αλλά είναι άλλο το απρόσωπο. Πολλές φορές άκουσα σχόλια «παρήγγειλα μπλούζα ή παπούτσια, αλλά δεν ήταν αυτά που είδα, ήταν διαφορετικά» ή «παρήγγειλα βιβλίο αλλά δεν ήταν αυτό που είδα, ήταν τελείως διαφορετικό».

Η «δικλείδα» που έχουμε εμείς είναι ότι δεν είμαστε απρόσωποι. Ήμαστε στα καταστήματα. Επίσης αν συνεχιστεί αυτή η τάση θα κλείσουν χιλιάδες επιχειρήσεις. Αυτό σημαίνει ακόμη περισσότερη ανεργία. Και δεν είναι μόνο ότι θα κλείσουν τα καταστήματα.

Είναι και οι θέσεις εργασίας, αφού οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις όταν υποστηρίζονται έχουν αποδείξει ότι απορροφούν πολλούς εργαζόμενους. Εγώ αυτό που προτείνω πάντα είναι το «πρώτα τα καταστήματα».

Είναι πολύ ωραίο πράγμα να αγοράζεις το βιβλίο σου ή την τσάντα σου από ένα βιβλιοπωλείο ή να παίρνεις τα ρούχα και τα παπούτσια σου από ένα κατάστημα. Το βλέπεις μελλοντικά.

Ότι υπάρχει δυνητικά θέση εργασίας και για το παιδί σου, διότι δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα και δεν μπορούν να γίνουν όλοι δημόσιοι υπάλληλοι, ούτε μπορούν να γίνουν όλοι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα. Μετά είναι οι επιχειρήσεις, οπότε δημιουργούμε θέσεις εργασίας. Από εκεί και πέρα, με το δικό μου μυαλό, θεωρώ ότι είναι κάτι που βρίσκεται σε έξαρση μετά την πανδημία, οπότε εκείνο το δίμηνο έχει αλλάξει όλο το ρουν της ζωής μας. Κανείς δεν μπορεί να ξέρει πόσο θα συνεχιστεί αυτό.

Προσωπικά θεωρώ ότι δεν θα είναι τόσο έντονο σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Από την άλλη πολλοί έχουν χάσει τα χρήματά τους, επειδή έκαναν παραγγελίες και δεν υπήρχε κατάστημα από πίσω. Το βασικό είναι ότι πάντα κοιτάς να υπάρχει αντικαταβολή. Να μην βάζεις τα χρήματα και μετά να έρχεται το εμπόρευμα.

Υπάρχει δικλείδες. Ο κόσμος πρέπει να προσέξει. Είναι κάτι που έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια αλλά μετά την πανδημία το φαινόμενο είναι εντονότερο. Πιστεύω ότι σιγά σιγά θα κατευνάσει. Και επαναλαμβάνω ότι είναι άλλο να βλέπεις και να συγκρίνεις από κοντά, καθώς υπάρχουν και άλλα από πίσω.

Ακούμε στην τηλεόραση ότι συλλαμβάνονται κάποιοι με μαϊμού προϊόντα (παπούτσια, ρούχα, βιβλία, τετράδια κ.α). Η αγορά έχει «ανοίξει» τόσο πολύ που δεν ξέρεις τι θα πάρεις. Ενώ από ένα κατάστημα θα είναι αυτό που θα δεις, θα δοκιμάσεις, θα το πάρεις και αν έχεις κάποιο πρόβλημα θα το επιστρέψεις».

 

ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΤΑ E – SHOPS, ΛΟΓΩ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ – ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ – ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ

Από την πλευρά της η κ. Γεροστεργίου επισήμανε ότι «υπάρχει από παλιά αυτό το ζήτημα, αλλά λόγω της κατάστασης με την πανδημία, τον φόβο των καταναλωτών να τα επισκεφθούν και τον περιορισμό του αριθμού ανά φυσικό κατάστημα, αυξήθηκαν πάρα πολύ τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Έχουμε διάφορα προβλήματα. Τα είχαμε έτσι και αλλιώς και για αυτό ως ενώσεις καταναλωτών συστήνουμε στους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν πρόκειται να αγοράσουν προϊόντα και υπηρεσίες από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα ώστε ούτε χρήματα να χάσουν αλλά και να μην έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία τους, διότι είδαμε ότι αγοράζουν ακόμη και συμπληρώματα διατροφής. Το πρώτο που πρέπει να προσέχει κάποιος είναι να αγοράζει από έγκυρα καταστήματα. Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει βλέποντας την ιστοσελίδα αλλά και τις πληροφορίες που δίνονται κάτω από χρήστες αυτής. Θα πρέπει να αναγράφονται στην ιστοσελίδα όλα τα στοιχεία που δείχνουν την ταυτότητα του ιδιόκτητη του ηλεκτρονικού καταστήματος και μάλιστα πέρα από την ηλεκτρονική διεύθυνση θα πρέπει να υπάρχει και ταχυδρομική διεύθυνση και όχι απλώς ένα τηλέφωνο επικοινωνίας, διότι μπορεί να μην υφίσταται καν αυτό το κατάστημα. Έτσι κάποιος μπορεί να κάνει κάποια παραγγελία και στο τέλος να χάσει τα χρήματά του, γιατί δεν θα έρθει ποτέ το προϊόν, παρόλο που το έχει πληρώσει».

 

«ΕΤΣΙ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΤΕ ΤΗΝ ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ ΕΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΟΣ»

«Κάποια φυσικά καταστήματα, προκειμένου να διατηρήσουν την πελατεία τους έχουν ανοίξει και ηλεκτρονικά καταστήματα. Εκεί έρχονται να λειτουργήσουν συμπληρωματικά στο φυσικό κατάστημα. Δεν είναι απαραίτητα κακό δηλαδή.

Τα φυσικά καταστήματα βέβαια, δεν πρόκειται να εξαφανιστούν, τουλάχιστον τα επόμενα χρόνια, αλλά εξαιτίας ιδιαίτερων συνθηκών όπως η πανδημία και ο εγκλεισμός του πολίτη στο σπίτι του για μεγάλο χρονικό διάστημα οδήγησε στην ύπαρξη και κάποιων ηλεκτρονικών καταστημάτων ακόμη και μεγάλων σουπερ μάρκετ.

Παράλληλα με το φυσικό κατάστημα έχουν δημιουργήσει και τα ηλεκτρονικά καταστήματα, από τα οποία μπορεί κάποιος να παραγγείλει όχι μόνον ηλεκτρικές, ηλεκτρονικές συσκευές (βλέπουμε ότι κυρίως αυτό αγοράζουν οι πολίτες μέσα από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα) αλλά ακόμη και τρόφιμα. Για αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.

Πρέπει να τηρηθούν ορισμένοι κανόνες. Όπως προανέφερα, το ηλεκτρονικό κατάστημα θα πρέπει να δίνει την πληροφορία στον πολίτη για όλα τα στοιχεία (ιδιοκτήτης, στοιχεία επικοινωνίας, ταχυδρομική διεύθυνση, φυσικό κατάστημα κ.α.).

Ξέρουμε ότι υπάρχουν εταιρείες με ηλεκτρονικά καταστήματα που δημιούργησαν φυσικά καταστήματα προκειμένου να έχουν κάποια έδρα» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας παράλληλα ότι «ένα ακόμη σημείο είναι ο χρόνος που βρίσκεται στην αγορά ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Αν είναι χρόνια, τότε ο πολίτης μπορεί να το επισκεφθεί πιο πολύ από ότι ένα κατάστημα που εμφανίσθηκε αυτήν την περίοδο του covid και του εγκλεισμού.

Θα πρέπει επίσης να υπάρχει η δυνατότητα υπαναχώρησης και αυτό να αναφέρεται στην ιστοσελίδα του καταστήματος. Ένα πρόβλημα που έχουμε εντοπίσει είναι ότι δεν υπάρχει δυνατότητα υπαναχώρησης, όταν το προϊόν δεν ανταποκρίνεται στα χαρακτηριστικά που έχει ζητήσει ο πελάτης.

Επιπλέον οι καταναλωτές πρέπει να ελέγχουν οπωσδήποτε πριν από την πληρωμή, αν το ηλεκτρονικό κατάστημα παρέχει ασφαλή σύνδεση για την μεταφορά των ευαίσθητων δεδομένων, γιατί όταν πληρώνουν με πιστωτική κάρτα θα πρέπει να ξέρουν ότι θα πάρουν μόνον αυτά τα στοιχεία και τα χρήματα που αντιστοιχούν στην αγορά ενός προϊόντος και δεν θα εξαφανίζονται περισσότερα χρήματα.»