Ποια προϊόντα εγκαταλείπουν οι καταναλωτές λόγω ακρίβειας

Άρον άρον εγκαταλείπουν άλλοτε βασικά προϊόντα οι Έλληνες καταναλωτές σε μια προσπάθεια να προστατευθούν από το κύμα των ανατιμήσεων που πλήττει και τη χώρα μας.

Αγαθά που μέχρι και τα τέλη του περασμένου χειμώνα δεν έλειπαν από κανένα σπίτι δεν αποτελούν πρώτη προτεραιότητα και μένουν όλο και περισσότερο απούλητα στα ράφια των σούπερ μάρκετ και των άλλων σημείων λιανικής πώλησης.

Το «καλάθι των 50 προϊόντων και πως θα επηρεάσει την αγορά;

Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης να «βάλει φρένο» στην αυξητική τάση των τιμών σε πενήντα προϊόντα βασικής διατροφής και διαβίωσης ενδεχομένως να ωφελήσει έως ένα σημείο τη μέση οικογένεια. Άγνωστο πόσο αποτελεσματική θα είναι και πως θα την αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές όταν «σβήσουν τα φώτα». Σίγουρα όμως θα επηρεάσει την αγορά. Τομείς και κλάδοι που θα περιληφθούν θα καταγράψουν αύξηση των πωλήσεων αλλά όχι ανάλογη και της αξίας των προϊόντων τους, ενώ όσοι μείνουν απέξω θα «μπουν τάχιστα στον… χειμώνα».

Τα δεδομένα θα αλλάξουν για πολλούς με βάση το καλάθι των 50 προϊόντων αλλά είναι άγνωστο αν στους κερδισμένους θα βρεθεί και η ελληνική οικογένεια.

Η περικοπή της κατανάλωσης παραμένει πάντοτε η κυρίαρχη λύση για τους καταναλωτές

Συγκεκριμένα για την περίοδο του Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2022, οι πωλήσεις τεμαχίων στα γαλακτοκομικά προϊόντα άγγιξαν πτώση της τάξεως του -4,8% και τα κατεψυγμένα κινήθηκαν στο -5%. Δύο πολύ βασικοί τομείς της ελληνικής διατροφής βλέπουν τις προοπτικές των πωλήσεών τους να επιδεινώνονται και μάλιστα με μεγάλη ταχύτητα.

Τα αλκοολούχα επίσης έχασαν ποσοστό 6,9% των πωλήσεών τους σε τεμάχια σε σύγκριση με το οκτάμηνο του 2021, ενώ και τα μαγειρικά συμπληρώματα και οι σάλτσες έχασαν πωλήσεις σε τεμάχια στα επίπεδα του 1,1%.

Την ευρύτερη κατηγορία των τροφίμων δείχνουν να συγκρατούν οι ανοδικές πωλήσεις τεμαχίων στα συσκευασμένα τρόφιμα αλλά και στα σνακ με 1,9% και 1% αντίστοιχα, ενώ οριακά ανοδικά κινήθηκαν τα συμπληρώματα διατροφής με 0,2%.  

Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους υποκατηγορίες που δεν εντάσσονται στα τρόφιμα όπως τα καθαριστικά σπιτιού, είχαν πτώση κατά -6,5%, ενώ τα λοιπά προϊόντα σπιτιού κινήθηκαν επίσης πτωτικά κατά -6,1%.

Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και ομορφιάς έχασαν πωλήσεις σε τεμάχια της τάξεως του -5,2% και τα προϊόντα ατομικής υγιεινής κινήθηκαν με -4,6%.  

Σχεδόν όλοι οι Έλληνες αισθάνονται ότι έχουν επηρεαστεί προσωπικά από την ακρίβεια και η χαμηλή αυτοπεποίθηση, που αισθάνονται, τους έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση των αγορών τους, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια, με το 68% να δηλώνει ότι θα μειώσει κι άλλο τις αγορές, το 28% θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και μόνο το 4% σκοπεύει να αυξήσει τις αγορές, ενώ το 70% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα δήλωσε ότι αισθάνεται οικονομικά ανασφαλείς.

Επίσης, ολοένα και περισσότεροι Έλληνες δηλώνουν ότι, όταν τελειώσουν όλα αυτά, δεν θα αγοράζουν και δεν θα ξοδεύουν, όπως παλιά, με ότι αυτό συνεπάγεται για την αγορά.

Πάει… περίπατο η ποιότητα

Το 70% των Ελλήνων αγοράζουν τρόφιμα με μοναδικό κριτήριο την τιμή τους, την ώρα που το ίδιο ποσοστό στην Ε.Ε. πέφτει θεαματικά στο 54% βάσει της έρευνας του Ευρωβαρόμετρου τα αποτελέσματα της οποίας συμπυκνώνει το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών σε ανακοίνωσή του. Οι Έλληνες καταναλωτές ενδιαφέρονται κυρίως να αντιμετωπίσουν τις ανάγκες της καθημερινότητας ακόμη και όταν χρειάζεται να «αδιαφορήσουν» για την ποιότητα. «Κυνηγάνε» το πιο φθηνό κρέας και όχι το πιο ποιοτικό και ασφαλές για παράδειγμα.

Προσφορές και εκπτώσεις κυνηγούν οκτώ στους 10 καταναλωτές ενώ δύο στους τρεις έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων. Έξι στους 10 δηλώνουν ότι έχουν μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος, ενώ το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, σύμφωνα με νέα έρευνα και του ΙΕΛΚΑ

Στα βασικά συμπεράσματα της έρευνας, υπογραμμίζεται η ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων και συγκεκριμένα:

-Το 84% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις (έναντι 79% στη μέτρηση του Απριλίου 2022), άλλωστε η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%.

-Το 75% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%.

-Το 67% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου (έναντι 61% στη μέτρηση του Απριλίου).

Αντίστοιχη είναι και η συμπεριφορά σε σχέση με την εξοικονόμηση στην κατανάλωση του ηλεκτρικού ρεύματος. Συγκεκριμένα το 63% του κοινού δηλώνει ότι έχει μειώσει το τελευταίο διάστημα την κατανάλωση ρεύματος. Πρόκειται άλλωστε και για τη δαπάνη με τη μεγαλύτερη ανατίμηση το τελευταία διάστημα.

Εκτός των βασικών αγαθών, εντονότερη είναι η τάση εξοικονόμησης χρημάτων στις δευτερεύουσες αγορές, όπως είναι οι αγορές για προσωπική φροντίδα, για είδη οικιακής βελτίωσης ή για αγορές παγίων.

Συγκεκριμένα:

-Το 83% δηλώνει ότι έχει αναβάλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα, για ρούχα ή για είδη σπιτιού (έναντι 75% στη μέτρηση του Απριλίου). Πρόκειται για μία τάση που συμπίπτει σε μία χρονική συγκυρία κατά την οποία η αγορά ανέμενε μεγαλύτερη κίνηση λόγω και της εκπτωτικής περιόδου.

-Το 44% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καταγράφεται και σήμερα, αρκετά εντονότερα.