Προηγείται η τιμή από την…ποιότητα για την πλειοψηφία των καταναλωτών
Οι πρόεδροι της Ένωσης Καταναλωτών και του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης, μιλούν στην «Θ»
Στα…LIDL για το οικογενειακό – είτε εορταστικό είτε καθημερινό – τραπέζι και σε JUMBO (όπου οι περισσότεροι αφήνουν πολλά περισσότερα χρήματα από αυτά που είχαν προϋπολογίσει, μαζεύοντας ένα προς ένα μέχρι και «αχρείαστα» προϊόντα) για εξοπλισμό κουζίνας, διάκοσμο εορταστικό, αλλά και παιχνίδια, απευθύνεται η πλειοψηφία των καταναλωτών, όπου και συγκεντρώνεται «όλο το χρήμα της πιάτσας». Συμπέρασμα, κοινά αποδεκτό, τόσο από τους επαγγελματίες της πόλης που προσπαθούν να επιβιώσουν όσο και από τους ίδιους τους καταναλωτές.
Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας κ. Κατερίνα Γεροστεργίου και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Ευθύμης Μίλκογλου.
«Ο ΚΟΣΜΟΣ ΕΠΙΚΕΝΤΡΩΝΕΤΑΙ ΣΤΟ…ΦΘΗΝΟΤΕΡΟ»
Ειδικότερα η κ. Γεροστεργίου ανέφερε ότι «ο κόσμος επικεντρώνεται εκεί που είναι τα φθηνότερα. Ειδικά μετά το 2009 που μπήκαμε στην περίοδο της κρίσης, έχει μειωθεί πολύ (ειδικά αυτό το διάστημα των γιορτών) η αγορά που αντιστοιχεί σε προϊόντα και είδη ένδυσης και υπόδησης, ενώ παλαιότερα υπήρχαν και αγορές προς αυτούς τους τομείς. Πλέον επικεντρώνονται κυρίως στο θέμα της διατροφής, για να γεμίσει το τραπέζι και στα παιδιά στα οποία δεν μπορούν να αρνηθούν κάποιο δωράκι. Οπότε βλέπουμε την συγκέντρωση του κόσμου εκεί που μπορούν να βρουν φθηνότερα και με λιγότερα ποσά να γεμίσουν το τραπέζι και να πάρουν δώρα για τα παιδιά».
«ΠΡΩΤΑ Η ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΕΠΕΙΤΑ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ – ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΤΗΝ…ΚΙΝΑ»
«Αναφορικά με το κομμάτι της ποιότητας, βλέπουμε ακόμη και μέσα από ερωτηματολόγια που συμπληρώθηκαν κατά την περίοδο της κρίσης, πως ο καταναλωτής πλέον προβάλλει ως πρώτο λόγο για την αγορά ενός προϊόντος την τιμή του και μετά πηγαίνει στην ποιότητα, ακόμη και σε είδη διατροφής, κάτι που δεν γίνονταν παλαιότερα. Θα αγοράσει δηλαδή ακόμη και κατώτερης ποιότητας τρόφιμα γιατί είναι φθηνότερα. Εμείς επιμένουμε κυρίως στο κρέας. Θα πρέπει, επειδή γίνονται διάφορα, κυρίως το κρέας, να το αγοράζουν από κρεοπώλες και καταστήματα που εμπιστεύονται. Από επαγγελματίες που γνωρίζουν χρόνια και εμπιστεύονται. Έχουμε δει ότι τα διατροφικά σκάνδαλα έχουν εστιαστεί και εντοπιστεί σε πολυκαταστήματα» συνέχισε η ίδια, τονίζοντας ότι «οι μεγάλες εισαγωγές παιχνιδιών γίνονται κυρίως από την Κίνα, όπως και να το κάνουμε. Μάλιστα πριν από μερικά χρόνια, πριν την κρίση, είχαμε και μια online συζήτηση με την τότε επίτροπο και είχαμε συζητήσει ακριβώς πως μπορεί να γίνει ένας έλεγχος της ποιότητας των παιχνιδιών στα ευρωπαϊκά λιμάνια, από όπου βγαίνουν οι μεγάλες ποσότητες. Δηλαδή ακόμη και στα υπόλοιπα καταστήματα τα προϊόντα είναι από εκεί. Δεν σημαίνει απαραίτητα πως αγοράζοντας ένα ρούχο από ένα άλλο κατάστημα, δεν θα είναι κινέζικο. Δυστυχώς, στην Κίνα, λόγω μικρότερου κόστους εργασίας, έχει πάει και η παραγωγή των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων που δίνουν συγκεκριμένες προδιαγραφές για το τι θέλουν, ανάλογα και με την αγορά στην οποία απευθύνονται».
«ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΛΙΓΟΤΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΥΤΕΡΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΠΡΟΪΟΝΤΑ – ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΙΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ»
Κλείνοντας στο μήνυμά της η κ. Γεροστεργίου, σημειώνει ότι «εμείς λέμε ότι είναι καλύτερο να αγοράζουν μικρότερες ποσότητες οι καταναλωτές αλλά να είναι ποιοτικά καλύτερο το προϊον και να μην επηρεάζει μόνο η τιμή. Βέβαια, σε κάθε περίπτωση, ο καταναλωτής διατηρεί τα δικαιώματα που έχει καθόλη την διάρκεια του χρόνου, για επιστροφές προϊόντων ειδικά όταν πρόκειται για παιχνίδια. Μάλιστα στα παιχνίδια λέμε ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις προδιαγραφές για την ηλικία των παιδιών, για τα υλικά από τα οποία είναι κατασκευασμένα τα παιχνίδια, καθώς μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις ακόμη και στην υγεία και στην ασφάλεια των παιδιών. Το CE, είναι μια διασφάλιση, αλλά το βάζει ο παραγωγός και εννοείται ότι το βάζει επειδή τηρεί της προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά δυστυχώς ο ελεγκτικός μηχανισμός που ήταν αρμόδιος ειδικά για αυτά τα βιομηχανικά προϊόντα (στα οποία συγκαταλέγονται και τα παιχνίδια) πλέον έχει κλείσει, οπότε χρειάζεται πολύ μεγάλη προσοχή από αυτούς που αγοράζουν παιχνίδια».
«ΞΕΧΑΣΤΗΚΕ Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΚΡΙΣΗ – ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙΣ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΘΑ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΛΙΓΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ Ή ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ ΠΟΣΟΤΗΤΑ»
Από την πλευρά του ο κ. Μίλκογλου ανέφερε ότι «λόγω κρίσης, ίσως έχει ξεχαστεί η ποιότητα. Είναι πολύ βασικό να κοιτάς την ποιότητα η οποία και στα παιχνίδια και στο φαγητό παίζει ρόλο. Αυτό δεν το καταλαβαίνεις την ώρα που καταναλώνεις ένα προϊόν. Το καταλαβαίνεις όσο περνά ο καιρός. Ένα καλό παιχνίδι δηλαδή, που είναι επώνυμο, είτε το πάρεις από το «Χ» μαγαζί είτε το πάρεις από μια μικρομεσαία επιχείρηση, η τιμή είναι ίδια. Δεν αλλάζει κάτι. Είναι το ίδιο. Όπως και με το φαγητό, οι τιμές «παίζουν» στο ελάχιστο. Το ότι γίνεται χαμός στις αλυσίδες, αυτό είναι αναμενόμενο, για πολλούς και διάφορους λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ότι μπορούν να σταθμεύσουν και αυτό είναι αλήθεια. Επιπλέον μια μεγάλη αλυσίδα, μπορεί να έχει καλύτερες τιμές (σχετικά και πάλι) από μια μικρομεσαία επιχείρηση, αφού άλλο εμπόρευμα παίρνει η μεν, άλλο εμπόρευμα η δε. Μιλάμε πάντα για τα επώνυμα. Αυτό είναι το πρώτο σκέλος. Από την άλλη, η ποιότητα θα πρέπει να αποτελεί πρωτεύον ζήτημα για την υγεία μας. Άρα πρέπει να κοιτάμε τι παιχνίδια παίρνουμε, τι ρούχα παίρνουμε, τι φαγητό τρώμε και από πού είναι. Διαβάζω κατά καιρούς ότι ο ΕΦΕΤ, μετά από καταγγελίες αποσύρει διάφορα προϊόντα από καταστήματα. Αυτά τα ακούει και τα βλέπει ο κόσμος. Οπότε, θα πρέπει να γίνεται μια έρευνα αγοράς, να βλέπουμε από πού είναι το προϊόν και ας μην κοιτάμε την τιμή. Καλύτερα να αφήσεις κάτι που έχει ένα ευρώ και να πάρεις κάτι καλύτερο με ενάμιση ή να πάρεις μικρότερη ποσότητα».
«ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΟΙΤΑΜΕ ΤΙ ΤΡΩΜΕ, ΤΙ ΦΟΡΑΜΕ ΚΑΙ ΤΙ ΑΓΟΡΑΖΟΥΜΕ, ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ – ΣΤΗΡΙΞΤΕ ΤΙΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ»
«Πρέπει να κοιτάμε το φαγητό. Πρέπει να κοιτάμε τι τρώμε. Φτάσαμε εν έτη 2019, να συζητούμε τι πρέπει να τρώμε, τι πρέπει να φοράμε, τι πρέπει να αγοράζουμε σε μια περίοδο κρίσης, κατά την οποία – όντως- κοιτούν όλοι να πάρουν το φθηνό, επειδή τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Όντως έχει τεθεί θέμα επιβίωσης πλέον. Συμφωνώ στο ότι όλο το χρήμα πηγαίνει προς τις αλυσίδες. Ας μην κρυβόμαστε. Αν κάνετε μια βόλτα στην αγορά της πόλης, θα δείτε που έχει περισσότερα αυτοκίνητα και περισσότερο κόσμο» συνέχισε ο ίδιος, σημειώνοντας με έμφαση ότι «ο κόσμος πρέπει να κοιτάει την ποιότητα και την τιμή. Είναι καλό να γίνεται μια έρευνα αγοράς. Το μήνυμα είναι να στηρίζουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Την αγορά της πόλης μας. Εκτός από το ότι είμαστε μια «αλυσίδα» όλοι, στις μεγάλες αλυσίδες οι νέοι εργαζόμενοι δουλεύουν για τέσσερις ώρες με πολύ χαμηλούς μισθούς. Για αυτό και οι νέοι φεύγουν στο εξωτερικό. Ενώ αν οι μικρομεσάιες επιχειρήσεις μπορούν να ανακάμψουν με φοροελαφρύνσεις κλπ, θεωρώ ότι θα μπορέσουν να δώσουν δουλειά σε κόσμο. Είμαστε η «ραχοκοκαλιά» της ελληνικής οικονομίας εδώ και χρόνια, αλλά δυστυχώς χιλιάδες καταστήματα κλείνουν, χιλιάδες επιχειρήσεις φεύγουν στο εξωτερικό, οπότε το μήνυμα είναι συγκεκριμένο. Στηρίζουμε την πόλη μας. Στηρίζουμε τις ΜμΕ γιατί πρέπει να γίνουν όλα ένας «κύκλος» και είναι πολύ βασικό να κοιτούμε και την ποιότητα. Είναι δύσκολοι οι καιροί και το γνωρίζουμε, αλλά είναι καλύτερα αντί να πάρεις 5 πράγματα, να πάρεις 2-3 καλύτερα».