ΣΕΚΑΠ: Πώς οι Ιάπωνες της JTI την έχουν εξελίξει σε κερδοφόρα εξωστρεφή εταιρεία

  • Από τα χρέη και τη διάσωση η άλλοτε Συνεταιριστική Καπνοβιομηχανία έχει αποκτήσει διεθνοποιημένο ρόλο εντός του πολυεθνικού Ομίλου με εξαγωγές σε 9 ευρωπαϊκές χώρες, έχοντας αλλάξει επιχειρηματικό μοντέλο και προχωρώντας σε επενδύσεις 40 εκατ. ευρώ

Δεν έχουν περάσει πάρα πολλά χρόνια από τότε που η άλλοτε Συνεταιριστική Ελληνική Καπνοβιομηχανία, κατά κόσμο ΣΕΚΑΠ, «βούλιαζε» υπό το βάρος των τεράστιων συσσωρευμένων χρεών ακολουθώντας τρόπο τινά την τύχη του βασικού μετόχου της, της ATE Bank, ενώ είχε προηγηθεί και η αποκάλυψη της υπόθεσης λαθρεμπορίας όταν ο εντοπισμός πλοίου στην Αιδηψό με τσιγάρα της εταιρείας λειτούργησε ως άκρη του νήματος. Η διαδικασία εκκαθάρισης – πτώχευσης κατά τη διετία 2011 – 2013 θα αποδειχθεί επώδυνη και το 2013 θα της δοθεί μία νέα ευκαιρία μέσα απ’ την εξαγορά της απ’ τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη μέσω της ρωσικής Donskoy Tabak. Η εποχή Σαββίδη θα κρατήσει μόλις πέντε χρόνια, καθώς η Japan Tobaco International, θα εξαγοράσει τον ρωσικό όμιλο απ’ τον επιχειρηματία με αποτέλεσμα και η ΣΕΚΑΠ, να περάσει πλέον κάτω απ’ την ομπρέλα του πολυεθνικού κολοσσού ξεκινώντας για την ίδια ένα νέο Κεφάλαιο στην ιστορία της. Σε αυτό η εταιρεία δείχνει να ακολουθεί όχι μόνο έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης αλλά να αποτελεί περιφερειακό «κλειδί» στην στρατηγική του Ομίλου JTI στην Ευρώπη καθώς το εργοστάσιο της Ξάνθης σήμερα έχοντας αλλάξει το επιχειρηματικό μοντέλο λειτουργίας του παράγει προϊόντα του ιαπωνικού Ομίλου για δέκα ευρωπαϊκές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της ελληνικής.

Για να γίνει αυτό βέβαια προηγήθηκαν επενδύσεις που έχουν ξεπεράσει ως σήμερα τα 40 εκατ. ευρώ τόσο σε κτιριακές εγκαταστάσεις όσο και σε μηχανολογικό εξοπλισμό, μετατρέποντας το εργοστάσιο της Ξάνθης σε μία σύγχρονη παραγωγική βάση που ακολουθεί τις τεχνολογικές εξελίξεις.

Έτσι, και το 2023, όπως φαίνεται στις οικονομικές καταστάσεις που δημοσιοποίησε η ΣΕΚΑΠ, οι οποίες ενοποιούνται απευθείας στη μητρική JT INTERNATIONAL HOLDING B.V., η παραγωγή προϊόντων καπνού αυξήθηκε μέσα στο 2023, συνεχίζοντας την παραγωγή τσιγάρων για τα σήματα Camel και Winston , BF, GR καθώς επίσης κι άλλα διεθνή σήματα όπως τα Mayfair, Benson & Hedges. Σημειωτέον πως κατά την εξαγορά της ΣΕΚΑΠ το 2018, η παραγωγική δυνατότητα του εργοστασίου ήταν 0,7 δισ τσιγάρα, για να αγγίξει σήμερα με τη νέα επένδυση τα 5 δισ τσιγάρα.

«Στόχος της JTI είναι να διατηρήσει το εργοστάσιο της Εταιρείας στην Ξάνθη, ενσωματώνοντάς το όλο και περισσότερο στον Όμιλο, στα πρότυπα και τις επιχειρησιακές κατευθυντήριες γραμμές του, μέσω στρατηγικών επενδύσεων, παρέχοντας θέσεις εργασίας και βελτιώνοντας την παραγωγική μονάδα, με οδηγό την ποιότητα και τις ανάγκες του καταναλωτή», αναφέρει η διοίκηση της ΣΕΚΑΠ υπό τον Πρόεδρο κ. Cleber Da Rodda, ο οποίος ανέλαβε καθήκοντα στο εργοστάσιο τον περασμένο Απρίλιο.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις που δημοσιοποιήθηκαν, το 2023 ο κύκλος εργασιών της ΣΕΚΑΠ αυξήθηκε στα 57,68 εκατ. ευρώ, από 55,22 εκατ. ευρώ το 2022. Εξ αυτών τα 40,5 εκατ. ευρώ αφορούν πωλήσεις στην Ελλάδα και τα 17,18 εκατ. ευρώ στις υπόλοιπες χώρες.

Το νέο μοντέλο

Σημειωτέον πως απ’ τα τέλη του 2019 η ΣΕΚΑΠ έχει αλλάξει επιχειρηματικό μοντέλο και λειτουργεί υπό σύμβαση παραγωγής προϊόντων με τον όμιλο JTI έναντι του προηγούμενου μοντέλου του πλήρως αυτόνομου διανομέα καπνικών προϊόντων. Μάλιστα υπό το νέο μοντέλο λειτουργίας, η εταιρεία, δεν είναι πλέον υπόχρεη για την απόδοση φόρων για καπνικά προϊόντα καθ’ όλη τη διάρκεια της χρήσης του 2023. Αντίθετα υποχρέωση έχει η JTI Hellas η οποία και είναι η εμπορική εταιρεία, που διανέμει τα προϊόντα στη λιανική.

Σημειωτέον πως η JTI στην εγχώρια αγορά καπνικών προϊόντων, είναι πρώτη στην κατηγορία του τσιγάρου με τις μάρκες Winston, Camel, Old Holborn, ενώ είναι η μόνη πολυεθνική εταιρεία που παράγει «παραδοσιακά» καπνικά προϊόντα στη χώρα μας μετά και την εξαγορά της, κατέχοντας σήμερα την 1η θέση στην κατηγορία και τη 2η θέση της αγοράς προϊόντων καπνού.

Μάλιστα, ο ιαπωνικός κολοσσός στον χώρο των καπνικών σχεδιάζει να ανοίξει σύντομα και καταστήματα στην Ελλάδα προωθώντας το τεχνολογικά εξελιγμένο προϊόν θερμαινόμενου καπνού. Ας σημειωθεί ότι η χώρα μας είναι μέσα στις 10 πρώτες που λανσαρίστηκε το Ploom.

newmoney.gr