Πολλά τα προβλήματα στα παλιά σχολικά κτίρια
Τι λένε οι Πρόεδροι των Σχολικών Επιτροπών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
Ύστερα από αρκετές «οχλήσεις» γονέων που απευθύνθηκαν στην «Θ», ανησυχώντας για τα σχολικά κτίρια μέσα στα οποία τα παιδιά τους περνούν πολλές ώρες της ημέρας και μετά το περιστατικό της πτώσης του ανεμιστήρα από την οροφή στο 5ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, που λίγο έλειψε να στοιχίσει ακόμη και την ζωή μικρών μαθητών, επικοινωνήσαμε με τους προέδρους των Σχολικών Επιτροπών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης των Δήμων Ξάνθης και Αβδήρων, προκειμένου να αποτυπώσουμε την «εικόνα» που επικρατεί στα σχολικά συγκροτήματα του Ν. Ξάνθης, από πλευράς σχολικών εγκαταστάσεων.
Όπως ανέκυψε, οι περισσότερες από αυτές είναι παλιές συνεπώς αρκετά και τα προβλήματα που υπάρχουν. Σημαντικά προβλήματα (αφού κάποιες από τις τάξεις είναι «άστεγες», με τους μαθητές να παρακολουθούν τα μαθήματα σε προκάτ) έχουν ιδιαίτερα το 4ο Λύκειο Ξάνθης καθώς και το Ειδικό Σχολείο της Γενισέας. Εν τω μεταξύ, «βρέθηκαν» αίθουσες φέτος για το Μουσικό Σχολείο Ξάνθης, ενώ παράλληλα προχωρά και το έργο της ανέγερσης δύο κτιρίων στην Διομήδεια προκειμένου να «στεγαστούν» τόσο το Μουσικό όσο και το Ειδικό Σχολείο.
Σε ο,τι αφορά τα υπόλοιπα σχολικά κτίρια, έχουν γίνει παρεμβάσεις και συνεχίζουν να γίνονται για να μειωθούν στον μέγιστο βαθμό οι κίνδυνοι, όπως αυτός που «εγκυμονούσε» για δύο μαθήτριες στην Θεσσαλονίκη.
Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Ξάνθης κ. Θεοδώρα Γιαννώτα, ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δήμου Ξάνθης κ. Χρήστος Μούρκας, ο Πρόεδρος της Σχ. Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Δήμαρχος Αβδήρων κ. Γιώργος Τσιτιρίδης καθώς και η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Αβδήρων κ. Παρασκευή Ρούφου.
«ΤΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΙΚΑΝΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΣΤΟ ΕΠΑΚΡΟ – ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ»
Ειδικότερα η κ. Γιαννώτα ανέφερε ότι «εμείς ως Σχολική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχουμε άριστη συνεργασία με τους διευθυντές των σχολείων. Τα αιτήματά τους για κτιριακά θέματα, ικανοποιούνται στο έπακρο. Μόλις έρχεται ένα αίτημα από τον διευθυντή του εκάστοτε σχολείου, αμέσως προσπαθούμε να ικανοποιήσουμε το έργο αυτό, προς όφελος των παιδιών και των εκπαιδευτικών. Μέχρι στιγμής, στα σχολεία μας, έχουμε παρέμβει πάρα πολύ. Κάναμε σοβαρές παρεμβάσεις, κάναμε και ελέγχους σε όλες τις οροφές (με αφορμή και αυτό που έγινε τώρα). Όταν έμπαινε κάποιο συνεργείο ελαιοχρωματισμού, έλεγχε και τις οροφές για να διαπιστωθεί αν κάποια κομμάτια έχουν παρουσιάσει φθορά. Μιλάμε για μικροσυντηρήσεις βέβαια. Δεν έχουμε την δυνατότητα να επέμβουμε σε μεγάλο εύρος εργασιών μέσα στα σχολεία, όμως το κομμάτι που μας αναλογεί θεωρώ ότι το κινούμε πολύ καλά. Αν κάνετε μια βόλτα στα σχολεία της πρωτοβάθμιας του δήμου, θα καταλάβετε τι εννοώ. Βάψιμο, μικροεπεμβάσεις μέσα στα σχολεία και ο,τι αιτούνται οι διευθυντές (αλλά και ο,τι βλέπουμε εμείς) γίνονται. Έχουμε 43 σχολεία. Όλα τα σχολεία του δήμου μας, ήταν μικρά «εργοτάξια»…Έχουν γίνει πάρα πολλές επεμβάσεις. Μπορώ βέβαια να πω ότι τα κτίρια σε γενικές γραμμές είναι παλιά. Το πιο πρόσφατο είναι το 13ο δημοτικό, το 10ο, κάποια (ελάχιστα) ανακαινίστηκαν. Έχουμε παλιά κτίρια αλλά τα συντηρούμε. Αντλούμε πόρους από όπου μπορούμε. Φτάσαμε στο σημείο να αντλούμε από ΣΑΤΑ σχολείων (γιατί αυτά δεν γίνονται μέσα από τα λειτουργικά), έχουμε και την συμπαράσταση όλου του Δημοτικού Συμβουλίου και αυτό το λέω με κάθε ειλικρίνεια. Όταν βλέπουν θέματα με εργασίες σχολείων, οι αποφάσεις είναι ομόφωνες και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Πρέπει να ευχαριστήσω όλους τους Δημοτικούς Συμβούλους και τις παρατάξεις γιατί στέκονται δίπλα μας σε ο,τι κάνουμε και έχουν μια ευαισθησία στο θέμα των παιδιών. Τώρα προσπαθούμε να «τρέξουμε» και το πρόγραμμα «Φιλόδημος». Ήδη έχουμε ενταχθεί ως δήμος στην αναβάθμιση των σχολικών κτιρίων και θα το δούμε και αυτό άμεσα. Πιστεύω να είναι καλύτερες και οι παρεμβάσεις που θα κάνουμε…Πραγματικά δεν θέλω ούτε να «ωραιοποιούμε» καταστάσεις αλλά ούτε και να μειώνουμε την δουλειά που γίνεται. Χρειάζεται σοβαρότητα και ικανοποίηση αιτημάτων προς όφελος πάντα των παιδιών μας».
«ΟΙ ΠΑΛΙΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΕΧΟΥΝ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ»
Από την πλευρά του ο κ. Μούρκας, για το κομμάτι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στον Δήμο Ξάνθης ανέφερε ότι «οι παλιές κατασκευές έχουν κάποια θέματα συντήρησης στα οποία δώσαμε και βαρύτητα ως επιτροπή, με την δυνατότητα που έχουμε και μέσα στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μας. Για παράδειγμα, στο 2ο ΕΠΑΛ, στο 1ο Γυμνάσιο, στο 2ο και 3ο Γυμνάσιο, στο 4ο Λύκειο και το 5ο Γυμνάσιο, στο 4ο και 6ο Γυμνάσιο. Επίσης, έγιναν παρεμβάσεις και στο 2ο ΓΕΛ. Σε αυτά τα κτίρια έχουν γίνει έργα, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, όπως διαμορφώσεις κοινοχρήστων χώρων, μονώσεις, συντηρήσεις, επιδιορθώσεις, παρεμβάσεις σε τουαλέτες, αλλαγές κουφωμάτων κλπ».
«ΤΟ 4Ο ΛΥΚΕΙΟ ΘΕΛΕΙ…ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Ο,ΤΙ ΤΙΘΕΤΑΙ ΥΠΟΨΙΝ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ, ΚΟΙΤΑΖΟΥΜΕ ΝΑ ΤΟ ΕΠΙΛΥΣΟΥΜΕ»
«Το 4ο Λύκειο θέλει καινούριο σχολείο. Αυτήν την στιγμή, συστεγάζεται με το 5ο Γυμνάσιο. Είναι φιλοξενούμενο και κάποιοι μαθητές κάνουν μάθημα σε προκάτ. Θέλει επίσης συντήρηση και το 2ο ΕΠΑΛ που έχει παλιές εγκαταστάσεις. Εκεί κάνουμε συντηρήσεις κεραμιδιών, αλλαγές κουφωμάτων, αλλάξαμε τα σίδερα για λόγους ασφαλείας, κάναμε και παρεμβάσεις στους ηλεκτρολογικούς πίνακες μετά από προτροπή των καθηγητών, επίσης για λόγους ασφαλείας. Τα περισσότερα κτίρια, δεν είναι πολύ παλιά, αλλά δεν παύουν να είναι παλαιά. Γίνονται συνέχεια παρεμβάσεις, στο πλαίσιο το δικό μας» συνέχισε ο ίδιος, επισημαίνοντας παράλληλα ότι «οι παρεμβάσεις που έγιναν στο 2ο και 3ο γυμνάσιο ήταν αυτές που προανέφερα. Παρεμβάσεις, μονώσεις, επισκευή εξωτερικού τοίχου και αλλαγές κουφωμάτων. Αυτά έγιναν φέτος. Στο 2ο ΕΠΑΛ θα γίνει ένα έργο συντήρησης κεραμιδιών, αλλαγές κουφωμάτων και δίνουμε και κάποια χρήματα για αλλαγή παλαιών ηλεκτρολογικών για λόγους ασφαλείας μέσα στα εργαστήρια που έχουν. Επίσης θα γίνουν και κάποιες συντηρήσεις σε σημεία που έχουν φθαρεί. Στο 4ο Λύκειο τώρα, προς το παρόν, διορθώσαμε τα ΠΡΟΚΑΤ συντηρώντας την κατάσταση. Τα βάψαμε και τα περιποιηθήκαμε και υπάρχει μια (όσο γίνεται) καλύτερη κατάσταση. Εκεί έγιναν επίσης παρεμβάσεις στις τουαλέτες, που ήταν χρόνιο το θέμα, λειτουργήσαμε ανελκυστήρες στο 2ο ΓΕΛ και στο 5ο Γυμνάσιο για λόγους προσβασιμότητας ΑμεΑ, στο 1ο Γυμνάσιο δημιουργήθηκε ράμπα, έγιναν διαμορφώσεις κοινοχρήστου χώρου και από την πίσω πλευρά, βάφτηκε και μονώθηκε σε ένα σημείο. Σε όλα τα σχολεία έγιναν παρεμβάσεις. Δεν κάναμε επεμβάσεις μόνο σε σχολεία τα οποία έχουν δικά τους χρήματα και διαχειρίζονται και τα οποία είναι σχετικά καινούρια. Δηλαδή σε 1ο ΓΕΛ, 3ο ΓΕΛ και 7ο Γυμνάσιο. Η επιτροπή μας, είναι απολύτως για την διαχείριση των κονδυλίων που κάνουμε εμείς με την μεταφορά των πιστώσεων για συντηρήσεις και λειτουργικά έξοδα. Αυτή είναι η αρμοδιότητά μας. Για ο,τιδήποτε άλλο άπτεται των μηχανικών ζητημάτων (σ.σ. όπως στατική επάρκεια) είναι θέμα της Τεχνικής Υπηρεσίας και όχι της επιτροπής…Ο,τι έρχεται στα υπόψιν μας από τους διαχειριστές που έχουμε ορίσει σε κάθε σχολικό συγκρότημα, που είναι οι διευθυντές των σχολείων, κοιτάζουμε να το επιλύσουμε».
«ΕΓΙΝΕ Η ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ, ΔΗΜΟΠΡΑΤΕΙΤΑΙ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ – 210.000 ΕΥΡΩ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΓΙΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΣΕΙΣ»
Στον Δήμο Αβδήρων τώρα και συγκεκριμένα από πλευράς Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ο πρόεδρός της και Δήμαρχος Αβδήρων κ. Γιώργος Τσιτιρίδης αναφέρει ότι «πάντα κάνουμε μικρές παρεμβάσεις στα σχολεία του δήμου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, επειδή τα χρήματα που μας δίνει το κράτος είναι περιορισμένα. Συνολικά είναι 35.000 ευρώ τα οποία δίνουν για επισκευές των κτιρίων τον χρόνο και για την πρωτοβάθμια και την δευτεροβάθμια. Όμως έχει βγει το πρόγραμμα «Φιλόδημος» από το οποίο το κράτος δίνει χρήματα σε όλους τους δήμους για την συντήρηση των σχολικών κτιρίων. Στον Δήμο Αβδήρων το ποσό αντιστοιχεί 105.000 ευρώ. Από εκεί και πέρα, από ιδίους πόρους ο δήμος έβαλε άλλες 105.000 ευρώ. Αυτήν την στιγμή έχει γίνει η καταγραφή όλων των αναγκών σε όλα τα σχολεία και σε πρωτοβάθμια και σε δευτεροβάθμια εκπαίδευση από μηχανικό του δήμου, από απλές παρεμβάσεις (όπως βάψιμο εσωτερικών χώρων) μέχρι ο,τιδήποτε άλλο χρειαστεί επισκευή ή μόνωση. Για αυτά γίνεται η μελέτη, έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση από τον «Φιλοδημο» σε σύνολο 210.000 (105.000 από το ΥΠΕΣ και 105.000 από ιδίους πόρους) και σύντομα θα δημοπρατηθεί. Πιστεύουμε ότι οι ανάγκες οι οποίες υπάρχουν και είναι αρκετές σε ορισμένα σχολεία (ιδίως σε κάποια νηπιαγωγεία ή στο Ειδικό Σχολείο και σε κάποια άλλα) με τα χρήματα αυτά θα επιδιορθωθούν και θα γίνουν όλες οι παρεμβάσεις που απαιτούνται σε όλες τις σχολικές μονάδες. Δεν υπάρχει κίνδυνος σε κανένα σχολείο. Αν υπάρχει κίνδυνος, γίνεται άμεσα παρέμβαση. Είχε γίνει και στο Λύκειο Αβδήρων και στο Μουσικό και στο Ειδικό Σχολείο. Κίνδυνος κατάρρευσης κτιρίου ή οποιοσδήποτε άλλος κίνδυνος, σίγουρα δεν υπάρχει. Εάν υπάρξει τέτοιο θέμα, ο δήμος με δικά του χρήματα επεμβαίνει και τα διορθώνει χωρίς να περιμένουμε την χρηματοδότηση που είναι εξειδικευμένη (σ.σ ΣΑΤΑ σχολείων). Αν υπάρχει πραγματικό πρόβλημα, τότε ο δήμος με ιδίους πόρους λύνει τα προβλήματα. Από εκεί και πέρα, έχουν καταγραφεί όλα τα προβλήματα και σύντομα θα δημοπρατηθεί το έργο ύψους 210.000 ευρώ για όλα τα σχολεία του δήμου. Τα περισσότερα κτίρια των σχολείων, είναι παλιά. Υπάρχουν δηλαδή δημοτικά σχολεία που είναι και από το…1960 και 1970 και νεότερα, από το 1980. Καινούρια σχολεία (δεκαετίας) είναι ελάχιστα. Όμως κίνδυνος δεν υπάρχει γιατί γίνονται κάθε χρόνο παρεμβάσεις και συντηρήσεις».
Τέλος σε ο,τι αφορά τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Δήμο Αβδήρων, η Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής κ. Ρούφου, από την δική της πλευρά αναφέρει ότι «όσον αφορά το θέμα των ανεμιστήρων, δεν έχουμε. Είχαμε όμως τα παλιά φωτιστικά με τις λάμπες φθορίου που ήταν πολλά σε όλες τις οροφές των κτιρίων του δημοσίου, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν αντικατασταθεί και όπου έλειπαν μπήκαν και τα προστατευτικά όπως προβλέπεται από την νομοθεσία. Ως επιτροπή, έχουμε το Μουσικό Σχολείο, το Ειδικό Σχολείο, τρία Γυμνάσια και ένα Λύκειο».
«ΤΑΚΤΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΚΤΙΡΙΑΚΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ»
Αναφορικά με το Μουσικό και το Ειδικό Σχολείο η κ. Ρούφου επισημαίνει ότι «στο μουσικό πήραν καινούριες αίθουσες, αυξήθηκε ο αριθμός των μαθητών μας και τακτοποιήθηκαν έτσι. Τώρα όσον αφορά το Ειδικό Σχολείο της Γενισέας, τα μισά μαθήματα γίνονται σε ΠΡΟΚΑΤ αίθουσες και τα μισά μέσα στο κεντρικό κτίριο της Γενισέας, όπου μπήκαν ως φιλοξενούμενοι και παραμένουν. Σαφώς και όπου χρειάστηκε έγιναν παρεμβάσεις. Χωρίσαμε τις αίθουσες για να εξυπηρετηθεί και το Ειδικό Σχολείο και φέτος που αυξήθηκε ο αριθμός των μαθητών, κάνουμε ενέργειες με τον παλιό ΟΣΚ και θα μας φέρουν έναν οικίσκο ακόμη. Βέβαια αυτό δεν το ήθελαν ούτε οι γονείς ούτε οι καθηγητές όμως δεν έχουμε άλλη λύση. Το οικόπεδο 17 στρεμμάτων στην Διομήδεια όπου θα κτιστούν δύο νέα κτίρια (Μουσικό και ΕΕΕΕΚ) είναι σε πολύ καλό δρόμο τα τελευταία χρόνια. Οι αίθουσες θα δημιουργηθούν υπό ειδικές συνθήκες, καθώς πολλά μουσικά όργανα απαιτούν χώρους 4χ4 ή 3χ3. Όπως και το Ειδικό Σχολείο πρέπει να έχει ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες, με ράμπες που έχουμε προσθέσει και στην Γενισέα….Γενικά στα ήδη υπάρχοντα κτίρια όπου χρειάζονται παρεμβάσεις γίνονται. Κτιριακά όλα τα σχολεία είναι τακτοποιημένα προς το παρόν. Δεν υπάρχει επικινδυνότητα. Αποκαταστήσαμε κάποιο κατασκευαστικό θέμα με υγρασία που είχε το Γυμνάσιο Αβδήρων με ειδική μελέτη που έγινε από τον μηχανικό του δήμου. Δεν έχουμε βασικές ανάγκες, αν και τα κτίρια αυτά (όπως τα Γυμνάσια Γενισέας, Πολυσίτου και Αβδήρων) είναι κτισμένα από 1987 από τις κοινότητες. Είναι παλιά αλλά μπορώ να πω ότι είναι πολύ…καλύτερα και από τα καινούρια που φτιάχνουν τώρα. Οι συντηρήσεις γίνονται. Τώρα αν οι διευθυντές ήθελαν κάτι παραπάνω που δεν γίνεται, ο,τι καθυστερεί, καθυστερεί λόγω του νόμου του 2016 που πρέπει να ακολουθήσουμε (αίτημα, ανάρτηση, πρόσκληση προμηθευτή, διοικητικό συμβούλιο, αξιολόγηση προσφορών κλπ). Αυτά δεν είναι από τον δήμο…»