Στ. Βαρελίδης: «Τι είναι… e-mail; Υποχρεωνόμαστε σε παιδιά, εγγόνια και γείτονες για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες»

Στ. Βαρελίδης: «Τι είναι… e-mail; Υποχρεωνόμαστε σε παιδιά, εγγόνια και γείτονες για τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες»

Ψηφιακή διακυβέρνηση και διευκολύνσεις, αλλά…όχι για όλους!

«Έχουμε ένα κινητό για να τηλεφωνούμε και να μας τηλεφωνούν – Δεν ξέρουμε από αυτά τα μηχανήματα», εξηγεί στην «Θ» ο πρόεδρος των μελών του ΚΑΠΗ Ξάνθης

Μπορεί η ψηφιακή διακυβέρνηση να διευκολύνει τους πολίτες προκειμένου να εξυπηρετηθούν ηλεκτρονικά χωρίς να χρειάζεται η φυσική τους παρουσία, καθώς πλέον τα περισσότερα στοιχεία πιστοποιούνται μέσω taxisnet (σε σημείο που βαίνει… αχρείαστη η ταυτοποίηση με την ταυτότητα), ωστόσο δεν συμβαίνει το ίδιο με τους μεγαλύτερους σε ηλικία συνανθρώπους μας και περισσότερο με τα άτομα τρίτης ηλικίας που έμαθαν να ζητούν χειρόγραφα, με φυσική παρουσία στις εκάστοτε υπηρεσίες, το πιστοποιητικό που επιθυμούν και δεν έχουν ιδέα από κωδικούς, e- mails, κωδικούς μιας χρήσης και υπολογιστές.

Αντίστοιχα ανίδεοι, είναι και αναφορικά με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές προκειμένου να αποπληρώσουν χρέη προς την εφορία, καλούμενοι να καταβάλλουν τα μετρητά σε ένα μηχάνημα με οθόνη αφής, αντί για το ταμείο πόσο μάλλον να αποπληρώσουν όλες τις υποχρεώσεις τους προς άλλες υπηρεσίες ή και παρόχους μέσω e- banking.

Έτσι, οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας που δεν αναγνωρίζουν καν έναν υπολογιστή, ένα laptop ή ένα tablet, καλούνται να «υποχρεωθούν» σε παιδιά, εγγόνια ή και γείτονες, προκειμένου να εξυπηρετηθούν για οποιαδήποτε συναλλαγή χρειάζονται ή ακόμη και για ένα απλό πιστοποιητικό.

Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα που ανακύπτουν από το ρεπορτάζ της «Θ» στο οποίο μιλά ο πρόεδρος των μελών του ΚΑΠΗ Ξάνθης κ.  Στυλιανός Βαρελίδης.

«ΕΧΟΥΜΕ ΕΝΑ ΚΙΝΗΤΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΛΕΦΩΝΟΥΜΕ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΣ ΤΗΛΕΦΩΝΟΥΝ – ΥΠΟΧΡΕΩΝΟΜΑΣΤΕ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ, ΕΓΓΟΝΙΑ ΚΑΙ ΓΕΙΤΟΝΕΣ – ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΤΑΛΑΙΠΩΡΙΑ»

Πιο αναλυτικά, ο ίδιος επισημαίνει ότι «εμείς οι ηλικιωμένοι δεν ξέρουμε ούτε να χειριστούμε αυτά τα μηχανήματα. Έχουμε τα κινητά μόνο για να παίρνουμε και να μας παίρνουν ένα τηλέφωνο. Δεν ξέρουμε καλά καλά πώς να στείλουμε ένα μήνυμα. Πόσο μάλλον από υπολογιστές, οι οποίοι λείπουν στους περισσότερους φυσικά. Δεν έχουν όλοι. Άρα, θα πάμε στα παιδιά μας. Αν τα ξέρουν εκείνοι, καλώς. Αλλιώς θα πάμε σε κανέναν γείτονα. Είναι πραγματική ταλαιπωρία γιατί υποχρεώνεσαι συνέχεια για να βρεις μια άκρη. Εμείς είμαστε της παλιάς σχολής. Θυμάμαι όταν έκανα γραμματέας στην Κοινότητα Καρυοφύτου και έρχονταν κάποιος για πιστοποιητικό, κάναμε την αίτηση με το χέρι. Δεν ξέρουμε τίποτα από όλα αυτά. Τουλάχιστον εγώ που είμαι εκπρόσωπος του ΚΑΠΗ και της τρίτης ηλικίας, δεν γνωρίζω τίποτα από αυτά. Κανονικά θα έπρεπε να ξέρω, αλλά δεν μπορούμε ούτε να τα μάθουμε ούτε να τα συγκρατήσουμε στην μνήμη μας αυτά».

«ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΘΗΚΑΝ ΟΙ ΝΕΟΙ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΘΟΥΝ ΟΙ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΙ ΣΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΠΟΧΗΣ – ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΑΠΟ E-MAIL»

«Η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, δέχομαι οπωσδήποτε ότι έχει προσφέρει διευκολύνσεις στους νέους, αλλά οι ηλικιωμένοι δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις απαιτήσεις της σημερινής εποχής. Τα εγγόνια, τα παίζουν στα δάκτυλα αυτά, αλλά εμείς δεν μπορούμε. Διαφορετικά, θα πας στο ΚΕΠ και θα περιμένεις στην ουρά. Οπωσδήποτε είναι πολύ δύσκολο για εμάς. Δεν γνωρίζουμε ούτε από e- mail, ούτε από internet. Φυσικά οι περισσότεροι άνω των 80 είναι και αγράμματοι. Μερικοί δεν ξέρουν ούτε την υπογραφή τους να βάλουν. Και κάποιοι 60 χρονοι δεν έχουν mail. Αυτά τα έχουν οι νέοι, οι άνθρωποι που ασχολούνται με διάφορες υπηρεσίες, αυτοί που εμπορεύονται και έχουν δοσοληψίες και οι επιχειρηματίες. Ένας άνθρωπος της τρίτης ηλικίας, τι δοσοληψίες να έχει;» συνέχισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας ότι «έχουμε ένα κινητό και παίρνουμε ένα τηλέφωνο και όταν χτυπάει, απαντάμε».

«ΗΤΑΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΟΤΑΝ ΠΗΓΑΙΝΕΣ ΣΤΟ ΤΑΜΕΙΟ, ΕΔΙΝΕΣ ΤΟ ΧΑΡΤΙ ΣΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΝΕΣ – ΔΕΝ ΤΑ ΞΕΡΟΥΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΒΑΖΕΙΣ ΧΡΗΜΑΤΑ»

Τέλος, αναφορικά με τις τράπεζες και τις έξυπνες συναλλαγές, ο κ. Βαρελίδης σημείωσε ότι «χθες πήγα να πληρώσω την εφορία. Εγώ, από αυτά τα ηλεκτρονικά μηχανήματα που βάζεις εσύ τα λεφτά, δεν τα ξέρω. Πήγα και ζήτησα να με βοηθήσουν και ευτυχώς με βοήθησαν οι άνθρωποι και έβαλα τα λεφτά στο μηχάνημα. Είμαι ένας άνθρωπος μεγάλης ηλικίας και δεν τα καταλαβαίνω, ούτε μπορώ να τα συγκρατήσω. Ήταν καλύτερα που πήγαινες με την σειρά στο ταμείο, έδινες το χαρτί σου, πλήρωνες και έφευγες. Τώρα, σου λένε πλήρωσέ τα στο μηχάνημα».