Δημ. Μπαξεβανάκης: Τα ΕΠΑΛ, το πρόγραμμα μαθητείας, τα «δίγλωσσα» νηπιαγωγεία, το ΔΠΘ και μια… τέταρτη Νομική Σχολή
Επισκέψεις σε σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα της περιοχής αλλά και συναντήσεις με συνδικαλιστικούς φορείς, είχε χθες στην Ξάνθη, ο υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κ. Δημήτρης Μπαξεβανάκης, ο οποίος μίλησε το μεσημέρι σε τοπικά Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και για μια μεγάλη «ατζέντα» σε θέματα που άπτονται κυρίως δευτεροβάθμιας αλλά και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ειδικότερα ο ίδιος αναφέρθηκε στα ΕΠΑΛ της περιοχής που επισκέφθηκε και τι συνάντησε σε αυτά, στους στόχους του υπουργείου για ισότιμα επαγγελματικά και γενικά λύκεια (καθώς υπάρχει μια λανθασμένη αντίληψη στην κοινωνία όπως υπογράμμισε), στο πρόγραμμα μαθητείας και το πώς αυτό μπορεί να υλοποιηθεί προκειμένου οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ να έχουν άμεση σύνδεση με την τοπική κοινωνία, αλλά και στα «δίγλωσσα» νηπιαγωγεία και το πιλοτικό πρόγραμμα που «τρέχει».
Ανάμεσα στα θέματα για τα οποία μίλησε, ήταν επίσης το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, που «ταλανίζεται» μεταξύ άλλων και από ζητήματα που άπτονται της Δικαιοσύνης, αλλά και η δημιουργία μιας τέταρτης Νομικής Σχολής.
Αξίζει να σημειωθεί αφορμή για την επίσκεψη του κ. Μπαξεβανάκη στην περιοχή, αποτέλεσαν τα εγκαίνια του νέου ΕΠΑΛ της Θάσου, με το οποίο όπως ο ίδιος σημείωσε «επιλύθηκε ένα χρόνιο πρόβλημα που αντιμετώπιζαν οι μαθητές, οι οποίοι αναγκάζονταν να πηγαινοέρχονται καθημερινά στην Χρυσούπολη».
«ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΙΣΟΤΙΜΑ ΤΑ ΕΠΑΛ ΜΕ ΤΑ ΓΕΛ…»
Πιο αναλυτικά ο υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ανέφερε ότι «επισκεφθήκαμε τις δύο τελευταίες ημέρες την περιοχή. Αφορμή ήταν τα εγκαίνια του νέου ΕΠΑΛ που δημιουργήσαμε στην Θάσο, λύνοντας ένα πρόβλημα που αφορούσε δεκάδες μαθητές της περιοχής οι οποίοι αναγκάζονταν να περνούν κάθε μέρα με το καράβι στην Χρυσούπολη. Ήταν ένα αίτημα δεκαετιών όπως μας είπαν, που ήταν σχετικά απλό να λυθεί και απορήσαμε γιατί τόσα χρόνια δεν μπορούσε να αντιμετωπιστεί. Με την ευκαιρία αυτή επισκεφθήκαμε σχεδόν όλα τα Επαγγελματικά Λύκεια της περιοχής. Συζητούμε με τους εκπαιδευτικούς μας και με τους μαθητές και εξηγούμε τις αλλαγές που έχουμε δρομολογήσει για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και αυτές είναι αφενός σε ο,τι αφορά την συνέχιση των σπουδών των αποφοίτων μας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, η δυνατότητα που δώσαμε να εισάγονται οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ και στα πανεπιστήμια (σε ποσοστό 1% των θέσεων πέρυσι και φέτος με νομοσχέδιο που καταθέσαμε χθες, το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε 5%) και αφετέρου σε ο,τι αφορά την επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων, καθιερώσαμε την τάξη μαθητείας. Πέρυσι που ήταν η πρώτη εφαρμογή είχαμε 1200 αποφοίτους στο πρόγραμμα, ενώ φέτος ο αριθμός αυτός έχει ξεπεράσει τις 3000. Ο θεσμός αυτός συναντά την καθολική αποδοχή των εκπαιδευτικών μας, των μαθητών αλλά και της κοινωνίας και φαίνεται ότι αυτά τα δύο μέτρα που έχουμε θεσμοθετήσει και υλοποιούμε, θα αποτελέσουν το ισχυρό χαρτί για την επαγγελματική εκπαίδευση. Ο στόχος μας είναι σε μερικά χρόνια να μπορεί η ελληνική κοινωνία να πει πως το ΕΠΑΛ είναι ένα καλό σχολείο, είναι ένα λύκειο ισότιμο με το γενικό και ότι οι οικογένειες και οι μαθητές αποφασίζουν να επιλέξουν ή το ένα ή το άλλο λύκειο με βάση αυτό που τους αρέσει και με βάση αυτό που νομίζουν ότι θα είναι καλύτερο για το μέλλον των παιδιών. Αυτό βέβαια είναι δύσκολο. Έχουμε να αναμετρηθούμε με αντιλήψεις δεκαετιών της κοινωνίας και αυτές τις αντιλήψεις προσπαθούμε να αλλάξουμε σταδιακά».
«ΗΡΘΑΜΕ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΔΥΣΚΟΛΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΣΤΟ ΕΠΑΛ ΓΛΑΥΚΗΣ»
Αναφορικά με το τι συνάντησε στα ΕΠΑΛ και ιδιαίτερα στο ΕΠΑΛ Γλαύκης ο κ. Μπαξεβανάκης τόνισε ότι «εκεί συναντήσαμε τους εκπαιδευτικούς μας και μαθητές από το σχολείο και ήρθαμε αντιμέτωποι με όλη την δύσκολη πραγματικότητα που βιώνουν οι άνθρωποι εκεί, τις πολλές δυσκολίες που έχουν οι μαθητές στα μειονοτικά σχολεία, τις δυσκολίες που έχουν όσον αφορά την προσαρμογή τους και την εκμάθηση της γλώσσας. Ήταν μια «πλούσια» εμπειρία για εμάς και θα μεταφέρουμε στον υπουργό, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα για τα θέματα της μειονοτικής εκπαίδευσης, ο,τι αποκομίσαμε και ο,τι νομίζουμε πως πρέπει να αλλάξει στην περιοχή, ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες στην χώρα το εκπαιδευτικό δικαίωμα που έχει κάθε άλλη περιοχή. Να μπορούν οι μαθητές, να αποκτούν τα εφόδια όπως σε όλες τις άλλες περιοχές της χώρας. Αυτό έχει πολύ δουλειά. Πήραμε μια «γεύση» αλλά νομίζω κατανοήσαμε τουλάχιστον σε πρώτη επαφή τις πολλές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι εκεί».
«ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΑΛΛΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΑΠΟ ΤΟ…ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
Δυσκολίες οι οποίες ίσως αποτελούν και τον λόγο για τον οποίο κάποιοι επιλέγουν το ιδιωτικό μειονοτικό γυμνάσιο και λύκειο (;).
«Εμείς αυτό που θέλουμε είναι να δημιουργήσουμε και να πείσουμε τις οικογένειες ότι το συμφέρον των μαθητών είναι να πηγαίνουν στο δημόσιο σχολείο, κάτι που αρκετοί μαθητές το επιλέγουν. Οι υπόλοιποι όμως, μια αρκετή… πλειοψηφία επιλέγει άλλους δρόμους. Εμείς δεν πρόκειται να επιβάλλουμε με την βία απολύτως τίποτα. Η μέθοδός μας είναι η πειθώ και η αναβάθμιση της εκπαίδευσης που παρέχουν τα δημόσια σχολεία, είτε είναι δημοτικά, είτε γυμνάσια, είτε γενικά και επαγγελματικά λύκεια» υπογράμμισε ο κ. Μπαξεβανάκης, σημειώνοντας ότι «αυτός είναι βέβαια ένας δύσκολος δρόμος και εδώ οι νοοτροπίες που έχουμε και για τις οποίες είπα πριν, είναι πολύ ισχυρές. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες τους οποίους εσείς γνωρίζετε καλύτερα από εμένα. Ο δικός μας στόχος είναι τα δημόσια σχολεία να είναι καλά σχολεία και με το παράδειγμά τους και με την πρακτική τους να πείθουν ότι αξίζει να τα επιλέξει κανείς».
«ΘΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ ΤΕΛΙΚΟ ΣΤΟΧΟ…»
Επεξηγώντας τους στόχους του υπουργείου ο υφυπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, τόνισε ότι «σκοπός μας είναι τα δύο λύκεια να γίνουν ισότιμα και στην συνείδηση του κόσμου. Εκεί έχουμε δρόμο μέχρι να κατακτήσουμε στην πράξη της ισοτιμία της κοινωνίας, οι θετικές διακρίσεις υπάρχουν και αν σήμερα επιχειρούσαμε να καταργήσουμε αυτές τις διακρίσεις και να πάμε σε μια πλήρη ισοτιμία από σήμερα, αυτό θα υποτιμούσε την πλειοψηφία των πιο φτωχών στρωμάτων που στέλνουν τα παιδιά τους στα επαγγελματικά λύκεια. Άρα λοιπόν θετικές διακρίσεις θα υπάρχουν για όσο διάστημα θεωρείται απαραίτητο. Αυτήν την στιγμή το ποσοστό των μαθητών που επιλέγουν το ΕΠΑΛ είναι κάτι λιγότερο από το 30% του μαθητικού πληθυσμού, ενώ στα γενικά λύκεια πηγαίνει λίγο παραπάνω από το 70%. Θέλουμε σταδιακά να αντιστρέψουμε αυτήν την στάση, στοχεύοντας προς μια αναλογία ένα προς ένα. Αυτό όμως θα γίνει μόνο με μέτρα αναβάθμισης και στήριξης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Δεν είναι στις προθέσεις μας η λήψη άλλων μέτρων με βίαιο τρόπο. Μόνο με το να πειστεί ένα κομμάτι της κοινωνίας ότι αυτά τα σχολεία είναι καλά σχολεία και αν θέλετε την γνώμη μου, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, ο απόφοιτος ΕΠΑΛ, έχει πολύ καλύτερες επαγγελματικές προοπτικές από έναν απόφοιτο ΓΕΛ, αλλά αυτό δεν αρκεί να το λέει το υπουργείο. Πρέπει να πεισθεί για αυτό η ελληνική κοινωνία. Σήμερα στα ΕΠΑΛ φοιτούν 1300 μαθητές περισσότεροι από πέρυσι. Αυτό είναι ένα μικρό δείγμα αλλά δείχνει ότι η δουλειά μας έχει αρχίσει να δίνει κάποιους μικρούς καρπούς. Φιλοδοξούμε να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια αυτή η τάση και να φτάσουμε στο ποσοστό που σας είπα».
«ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΠΑΛ ΠΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ, ΠΡΟΣΛΗΦΘΗΚΑΝ ΚΑΝΟΝΙΚΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ…»
Για το πρόγραμμα μαθητείας ο κ. Μπαξεβανάκης ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «πρόκειται για ένα πρόγραμμα που αφορά τα παιδιά μας και στους επιχειρηματίες, στις τοπικές αγορές και στα ΕΒΕ, λέμε αυτό ακριβώς. Είναι λοιπόν ένα πρόγραμμα που είναι προς όφελος όλων μας και αυτό που θέλουμε να πούμε στους επιχειρηματίες που είναι διστακτικοί (και είναι και η εποχή τέτοια που κάνει αρκετούς να δυσκολεύονται) ας συνομιλήσουν με συναδέλφους τους οι οποίο τόλμησαν και μπήκαν στο πρόγραμμα. Θα τους μεταφέρουν την μεγάλη τους ικανοποίηση για το ότι οι απόφοιτοί μας είναι όντως ώριμοι και έχουν και ένα καλό επίπεδο γνώσεων, εφόσον έχουν πάρει απολυτήριο και πτυχίο. Η εμπειρία λοιπόν λέει ότι οι απόφοιτοί μας μπορούν να σταθούν καλά στις ανάγκες της αγοράς και ότι μπορούν πολύ εύκολα να προσαρμοστούν στο εργασιακό περιβάλλον. Αυτό που μας έρχεται ως εικόνα είναι πως οι περισσότεροι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα μαθητείας, προσελήφθησαν σαν κανονικοί εργαζόμενοι. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις βρήκαν στο πρόσωπο των μαθητευόμενων, εργαζόμενους που είναι άξιοι να συνεχίζουν να εργάζονται στις επιχειρήσεις αυτές.. με μια μικρή επένδυση (9,5€) εκπαιδεύουν έναν εργαζόμενο με ένα πολύ χαμηλό κόστος και μπορούν να δουν αν στο τέλος του ενιάμηνου, αυτός ο εργαζόμενος είναι άξιος και ικανός να συνεχίσει να εργάζεται στην επιχείρηση ή όχι. Ως προς τις δημόσιες επιχειρήσεις τώρα, αρκετές ανταποκρίθηκαν με μεγάλη χαρά, άλλες πάλι όχι τόσο. Εμείς ως υπουργείο έχουμε επαφή με τους δημόσιους οργανισμούς, με περιφέρειες, με δήμους, με νοσοκομεία, εναπόκειται όμως και εν μέρει και στους τοπικούς παράγοντες της εκπαίδευσης, των σχολείων, στους εκπαιδευτικούς, στους διευθυντές κλπ για να σπάσουν αυτόν τον «πάγο» που υπάρχει».
«ΕΥΘΥΝΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΞΑΝΘΗΣ ΤΟ ΜΗ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΜΕΝΟ ΘΕΡΜΟΚΗΠΙΟ ΤΟΥ 1ΟΥ ΕΠΑΛ»
Πίσω τώρα, στα ΕΠΑΛ της δικής μας περιοχής και αναφερόμενος στο… θερμοκήπιο του 1ου ΕΠΑΛ Ξάνθης που δεν έχει αδειοδότηση, ο υφυπουργός ανέφερε ότι «υπάρχουν πάρα πολλές γραφειοκρατικές διαδικασίες. Για το θέμα του θερμοκηπίου (επειδή το ψάξαμε ενδελεχώς) δυστυχώς είναι ευθύνη του Δήμου Ξάνθης και σε αυτό δεν χρειάζεται να κάνω κάποιο περαιτέρω σχόλιο».
«ΘΑ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΓΛΩΣΣΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ…»
Στα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο κ. Μπαξεβανάκης αναφέρθηκε στα «δίγλωσσα νηπιαγωγεία», σημειώνοντας ότι «αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως η εμπειρία που αποκομίσαμε είναι ότι τα παιδιά στα δίγλωσσα νηπιαγωγεία «υποχρεώνονται» να μαθαίνουν ελληνικά και τουρκικά ενώ δεν είναι αυτή η μητρική τους γλώσσα και δημιουργείται μια σύγχυση στο μυαλό των παιδιών και μάλιστα σε τόσο μικρές ηλικίες. Αυτή είναι η εμπειρία που μας μεταφέρθηκε σήμερα και την οποία θα συζητήσουμε πολύ αναλυτικά με τον υπουργό και προς το παρόν δεν θα ήθελα να κάνω κανένα περαιτέρω σχόλιο. Ασφαλώς θα συζητηθεί αλλά δεν μπορώ να πω περισσότερα ως προς το τι μέλλει γενέσθαι».
Γ. ΧΑΤΖΗΘΕΟΔΩΡΟΥ: «ΕΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ…»
Για το θέμα αυτό, ο Γραμματέας της Ν. Ε. ΣΥΡΙΖΑ Ξάνθης, συμπλήρωσε ότι «νομίζω ότι ήταν ξεκάθαρες οι δηλώσεις και του υπουργού και οι δικές μας και ξεχνάμε κάτι πάρα πολύ σημαντικό. Ότι αυτά τα νηπιαγωγεία έχουν ένα αναλυτικό πρόγραμμα στην ελληνική γλώσσα. Δεν μίλησε κανείς για κάποια αλλαγή και είναι ξεκάθαρο αυτό. Εκείνο που ήθελε να εφαρμόσει τι ΙΕΠ, ως ένα πιλοτικό πρόγραμμα, ουσιαστικά ήταν μια δοκιμή για το πώς θα λειτουργήσει ένας δεύτερος εκπαιδευτικός που γνωρίζει την μητρική γλώσσα των παιδιών και το είχαμε ξεκαθαρίσει και αυτό. Ότι η μητρική γλώσσα των παιδιών μπορεί να είναι η τουρκική, μπορεί να είναι η ρομανί, μπορεί να είναι και η πομακική. Η διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικών έχει ολοκληρωθεί και ήταν αρκετές οι αιτήσεις. Έχουν τοποθετηθεί οι άνθρωποι και έχει τελειώσει η διαδικασία. Αυτό είναι το εύκολο κομμάτι…»
ΤΟ ΔΠΘ ΚΑΙ Η…ΤΕΤΑΡΤΗ ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
Τέλος αναφορικά με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και τις υποθέσεις που έχουν λάβει τον δρόμο της Δικαιοσύνης, αλλά και αναφορικά με μια…τέταρτη Νομική Σχολή ο υφυπουργός σημείωσε ότι «την εμπλοκή με την Δικαιοσύνη δεν θέλω να την σχολιάσω. Σε ό,τι αφορά τα εκπαιδευτικά ζητήματα η κατεύθυνση του υπουργείου είναι να υπάρχει συνεννόηση και συνέργεια ανάμεσα στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της κάθε περιφέρειας και με βάση την αυτόβουλη θέληση των ιδρυμάτων να υπάρχουν περιθώρια συγκλίσεων και βαθύτερα. Τα ιδρύματα είναι αυτοτελή, το υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει στα προγράμματα σπουδών τους και αυτό που θέλουμε είναι σύγκλιση, συνεργασία και αν μπορεί να επιτευχθεί και η συγχώνευση των ιδρυμάτων… αυτό δεν θα επιβληθεί από το υπουργείο. Όπου υπάρχει ακαδημαϊκή κοινότητα και διάθεση αυτής της εξέλιξης, αυτό θα έρθει το υπουργείο να το νομοθετήσει. Όπου δεν υπάρχει, δεν θα έρθει με το «ζόρι» τίποτα απολύτως. Σε ο,τι αφορά την Νομική Σχολή, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι υπάρχουν σοβαρές σκέψεις για να δημιουργηθεί μια τέταρτη σχολή στην Ελλάδα. Σε ποιο πανεπιστήμιο θα δημιουργηθεί είναι ακόμη υπό συζήτηση. Το πανεπιστήμιο της Πάτρας είναι από τα πιθανά ιδρύματα. Επίσης ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν μιλάμε για αύξηση του αριθμού των εισακτέων στις σχολές της Νομικής. Ήδη έχουμε νομίζω αρκετούς νομικούς στην χώρα. Ο αριθμός των εισακτέων θα είναι ο ίδιος και αν αποφασισθεί δημιουργία τέταρτης σχολής, ο αριθμός αυτός θα διαιρεθεί διά του τέσσερα και όχι δια του τρία όπως γίνεται σήμερα».