Στο τραπέζι παραμένουν όλες οι προτάσεις προκειμένου να υπάρξουν ελαφρύνσεις για ιδιοκτήτες ακινήτων με αξία ακίνητης περιουσίας άνω των 250.000 ευρώ. Με τα έως τώρα δεδομένα το νέο σχέδιο αφορά τους ιδιώτες, καθώς για τις επιχειρήσεις ο συμπληρωματικός φόρος θα εξακολουθεί να επιβάλλεται ξεχωριστά από τον κύριο.
Οι αλλαγές θα συζητηθούν με τους δανειστές στη μεταμνημονιακή αξιολόγηση (13η) του Ιανουαρίου και έως τότε η αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών θα πρέπει να λύσει το γρίφο της απορρόφησης των επιβαρύνσεων από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών για τα χαμηλής και μεσαίας αξίας ακίνητα.
Οι αλλαγές
Όλα τα σενάρια τα οποία εξετάζονται από το οικονομικό επιτελείο έχουν μια κοινή συνισταμένη, καθώς το αποτέλεσμα των αλλαγών θα πρέπει να είναι δημοσιονομικά ουδέτερο. Ως εκ τούτου, μεταξύ άλλων εξετάζεται και το ενδεχόμενο της διεύρυνσης των κλιμακίων με ταυτόχρονη μείωση του ποσού του κύριου φόρου με βάση την τιμή ζώνης.
Δεδομένο θεωρείται η ενσωμάτωση του συμπληρωματικού φόρου στον κύριο, χωρίς ακόμα να έχουν καταλήξει στο εάν θα υπάρχουν εξαιρέσεις. Αυτό σημαίνει ότι ο συμπληρωματικός φόρος θα υπολογίζεται για κάθε ακίνητο ξεχωριστά με βάση μία νέα ενιαία κλίμακα με περισσότερους συντελεστές σε σχέση με το σημερινό καθεστώς.
Πέραν τον αλλαγών που εξετάζονται στους συντελεστές με στόχο αυτοί να αυξάνονται ανάλογα με την τιμή ζώνης της περιοχής που βρίσκεται το ακίνητο και την αξία του, σχεδόν βέβαιο θεωρείται ότι θα υπάρξουν αλλαγές στους συντελεστές παλαιότητας, προκειμένου να υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη στον υπολογισμό του φόρου.
Το εγχείρημα κρύβει πολλές δυσκολίες καθώς μια οριζόντια ρύθμιση ανάλογα των ετών παλαιότητας δεν θα αποδώσει την πραγματική εικόνα της αγοράς. Για παράδειγμα ανακαινισμένο σπίτι 30ετίας μπορεί να αυξάνει την αξία του ακινήτου πολλαπλάσια σε σχέση με ένα νεόδμητο σπίτι στην ίδια περιοχή.
Παρά το γεγονός ότι στο οικονομικό επιτελείο θεωρούν αναγκαία μια παρέμβαση τους συντελεστές παλαιότητας προκειμένου να υπολογίζεται δικαιότερα ο φόρος, κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών στο παρελθόν έχει τονίσει ότι μια τέτοια άσκηση κρύβει πολλές δυσκολίες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει βεβαιότητα ότι μπορεί να ολοκληρωθεί.
Συμπληρωματικός φόρος
Αναφορικά με τον συμπληρωματικό φόρο στο οικονομικό επιτελείο εξετάζουν όλα τα πιθανά σενάρια, χωρίς όμως να έχουν καταλήξει στον τελικό. Με τη μέθοδο η οποία υπολογίστηκε και ο φετινός ΕΝΦΙΑ, ο φόρος επιβαρύνει με συντελεστές κλιμακούμενους από 0,15% έως 1,15% τα φυσικά πρόσωπα με αστική ακίνητη περιουσία (κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων ή οικισμών εκτάσεις γης) συνολικής αντικειμενικής αξίας μεγαλύτερης των 250.000 ευρώ.
Οι προτάσεις που εξετάζονται ξεκινούν από την πλήρη ενσωμάτωση του συμπληρωματικού φόρου στον κύριο, με στόχο να φορολογείται το ακίνητο και όχι η συνολική περιουσία του ιδιοκτήτη. Με αυτό τον τρόπο στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι θα υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη στην φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας, ενώ παράλληλα θα βοηθήσουν στην τόνωση της αγοράς κατοικίας.
Χωρίς καμία αλλαγή αναμένεται να παραμείνουν εκπτώσεις και απαλλαγές του ΕΝΦΙΑ για τους οικονομικά ευάλωτους, ανάλογα με εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια.