Νομοσχέδιο και «κάμερες» το… κόκκινο πανί
Τι λένε στη «Θ» Δ. Ντούμος (Διδασκαλικός Σύλλογος) , Σ. Ζήση (ΕΛΜΕ Ξάνθης) και Ν. Ανταμπούφης (ΠΕ.Κ.Ε.Σ ΑΜΘ)
Την κάθετη αντίθεσή τους στα προβλεπόμενα από το πολυνομοσχέδιο για την παιδεία που προωθεί η κυβέρνηση, αλλά και για τις κάμερες στις αίθουσες διδασκαλίας, δήλωσαν «φωναχτά» οι εκπαιδευτικοί Α’ και Β’ βάθμιας εκπ/σης σε όλη τη χώρα και φυσικά και στην Ξάνθη.
Η κινητοποίηση έγινε χθες με πορεία και συγκέντρωση στην κεντρική πλατεία, ενώ οι εκπρόσωποι των εκπ/κών έκαναν δηώσεις στη «Θ» ως εξής:
Δ. ΝΤΟΥΜΟΣ: «ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ – ΣΧΟΛΙΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ»
Μιλώντας για την παραπάνω κινητοποίηση, ο πρόεδρος του Διδασκαλικού Συλλόγου Ξάνθης κ. Δημήτρης Ντούμος ανέφερε στη «Θ»: «υπάρχει πανεκπαιδευτική κινητοποίηση που γίνεται στην Αθήνα αλλά και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, από κοινού με την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και την ΟΙΕΛΕ. Βασικό είναι το πολυνομοσχέδιο και η τελευταία ρύθμιση όσον αφορά στην ζωντανή μετάδοση μέσα από τις σχολικές τάξεις για μαθητές που δεν μπορούν να βρεθούν στο σχολείο. Είναι γνωστό ότι ενώ υπάρχει ο κορωνοϊός, τουλάχιστον οι εκπαιδευτικοί από την πρώτη στιγμή προσπάθησαν να βρεθούν με οποιοδήποτε τρόπο (χωρίς επιμόρφωση) είτε με σύγχρονη είτε με ασύγχρονη, κοντά τους μαθητές τους και κατέβαλλαν σημαντική προσπάθεια ακόμη και ξενυχτώντας, πολλές φορές. Και νομίζω ότι αυτό εκμεταλλεύθηκε (καθώς και την δημοτικότητα) η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και έφερε ένα νομοσχέδιο που δείχνει την απαξίωση προς τα θεσμικά όργανα των εκπαιδευτικών, χωρίς διάλογο και τουλάχιστον δεν αλλάζει και πάρα πολύ το σχολείο, όπως το θέλουμε εμείς.
Ουσιαστικά είναι ένα νομοσχέδιο το οποίο κατά αρχάς επιφέρει την αξιολόγηση, που είναι εσωτερική και εξωτερική και ουσιαστικά με τον τρόπο που πάει να εφαρμοστεί θα κατηγοριοποιήσει τις σχολικές μονάδες με αποτέλεσμα να πάμε σε ένα σχολείο της «αγοράς», να μην υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση και οι γονείς να ψάχνουν να βρουν σχολείο και να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη. Υπάρχει η σχολιοποίηση του νηπιαγωγείου όπου εισάγονται ειδικότητες όπως των Αγγλικών (σε πρώτη φάση) και αργότερα Πληροφορική και Φυσική Αγωγή (τα οποία θα καθοριστούν με Υπουργική Απόφαση) ξεχνώντας όλες τις παραγωγικές και επιστημονικές μελέτες και έρευνες που αναφέρουν ότι άλλος είναι ο ρόλος του νηπιαγωγείου και ξεχνώντας και τα βασικά προγράμματα σπουδών. Στο νηπιαγωγείο δεν υπάρχουν διακριτά γνωστικά αντικείμενα. Από εκεί και πέρα, μεγάλο θέμα είναι η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα. Ενώ πριν ήταν 22 (και το ψήφισε η σημερινή κυβέρνηση επί ΣΥΡΙΖΑ) τώρα αυξάνει τον αριθμό των μαθητών σε 24 με την δυνατότητα προσάρτησης 10% (άρα πάμε στους 26) και αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν μετακινήσεις πρώτα των εκπαιδευτικών και έπειτα και των μαθητών σε όμορα σχολεία. Ήδη με μια πρόχειρη εκτίμησή μας, χάνονται 8 θέσεις δασκάλων και 11 θέσεις νηπιαγωγών στην πόλη μας. Σε άλλες πόλεις ανάλογα με το δυναμικό των μαθητών χάνονται περισσότερες. Επίσης υπάρχει ο εκπαιδευτικός εμπιστοσύνης (υπεύθυνος για όλα τα θέματα του σχολείου) αλλά νομίζω ότι έτσι και αλλιώς τα παιδιά για όποιο θέμα έχουν πηγαίνουν στον δάσκαλο της τάξης. Αυτό σίγουρα ότι θα διαταράξει τις σχέσεις μεταξύ των εκπαιδευτικών και του διευθυντή των σχολείων όσον αφορά σε κάποιες ιδιαιτερότητες των μαθητών, όπως η σχολική βία κ.α. για τα οποία έτσι και αλλιώς βγαίνουν προγράμματα. Τέλος δεν υπάρχει καμία αναφορά στο πολυνομοσχέδιο για το ολοήμερο σχολείο και η κυβέρνηση έρχεται να βάλει το κερασάκι στην τούρτα, με την τελευταία ρύθμιση για την οποία δεν υπάρχει καμία έγγραφη βεβαίωση από την ανεξάρτητη αρχή προσωπικών δεδομένων…»
«ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΤΑ ΟΠΟΙΑΣΔΗΠΟΤΕ ΒΙΝΤΕΟΣΚΟΠΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ»
Από την πλευρά της η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ξάνθης κ. Σοφία Ζήση επισήμανε: «συγκεντρωθήκαμε σήμερα εδώ για να διαμαρτυρηθούμε και να δηλώσουμε την αντίθεσή μας απέναντι στην νέα τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα για την εκπαίδευση. Η Γ Λυκείου ξεκίνησε την περασμένη Δευτέρα και ακολουθεί η Β΄και η Α΄ Τάξη του Λυκείου και στη συνέχεια τα Γυμνάσια και δεν ξέρουμε τι θα επακολουθήσει. Βέβαια είμαστε υπέρ του να ανοίξουν τα σχολεία με προϋποθέσεις, να τηρηθούν όλοι οι κανόνες υγιεινής και τα μέτρα που ορίζουν οι ειδικοί να είναι όσο το δυνατόν πιο αυστηρά, γιατί στα σχολεία έχουμε ανηλίκους που έχουν επαφή με γονείς, με ανθρώπους μεγάλης ηλικίας, με τους καθηγητές που θα πρέπει να προστατευθούν και οι οποίοι αντιμετώπισαν με επιφύλαξη το άνοιγμα και δικαιολογημένα. Και βέβαια το κυριότερο από όλα είναι η βιντεοσκόπηση των μαθημάτων που προσπαθεί να περάσει το Υπουργείο Παιδείας αυτές τις ημέρες. Σε αυτό είμαστε όλοι αντίθετοι. Πρόκειται για καταστρατήγηση των προσωπικών δεδομένων. Απευθυνόμαστε σε ανήλικα παιδιά, οπότε είμαστε κατά οποιασδήποτε βιντεοσκόπησης του μαθήματος. Οι μαθητές που δεν θα παραβρεθούν στις σχολικές αίθουσες, μπορούν να παίρνουν το μάθημα φωτοτυπημένο ή από κάποιο αρχείο. Μπορούν να έχουν επικοινωνία με τον καθηγητή, ενώ τις απορίες και τις ερωτήσεις μπορεί να τις καλύπτει ο καθηγητής με ένα τηλέφωνο ή με ένα mail (προσωπικά ο ένας στον άλλον) όπως κάναμε τόσο καιρό με την ασύγχρονη εκπαίδευση ή μέσω των συμμαθητών. Εξάλλου οι καθηγητές είναι πάντα στις επάλξεις και πρόθυμοι να βοηθήσουν, να προσφέρουν και να καλύψουν οποιαδήποτε ανάγκη των μαθητών».
«ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ ΛΑΘΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ Η…ΜΟΝΙΜΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ –ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ»
Αναφορικά με το αν υπάρχουν φόβοι σχετικά με το ενδεχόμενο να γίνει η εξ΄ αποστάσεως εκπαίδευση ένας στόχος «μόνιμης» εκπαίδευσης, η κ. Ζήση τονίζει ότι «φυσικά αυτό θα είναι ένα πολύ μεγάλο λάθος για τα σχολεία, γιατί η δια ζώσης εκπαίδευση είναι αυτή που παιδαγωγεί σωστά τους μαθητές, που βοηθά στην επικοινωνία, στην ομαδοσυνεργατικότητα κλπ. Να μιλάμε για τηλεκπαίδευση, για τα μεταπτυχιακά δηλαδή για ενήλικους, αλλά όχι για το σχολείο όπου μέχρι τα 18 χρόνια, το παιδί πρέπει να μάθει κάποια πράγματα, κάποιες συμπεριφορές, να το υποστηρίξουμε ψυχολογικά και παιδαγωγικά και να υπάρχει άμεση επαφή. Υπάρχουν κάποια σημεία στο νομοσχέδιο που ίσως να είναι προς στην θετική κατεύθυνση. Θα τα δούμε να εφαρμόζονται. Κάποια όμως είναι προς την αρνητική κατεύθυνση, θέλουν οπωσδήποτε και αλλαγή (κάποια) και διόρθωση και το υπουργείο θα πρέπει να ακούσει τους εκπαιδευτικούς. Δεν μπορεί να βγαίνει τίποτα χωρίς προηγούμενη συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς. Σε γενικές γραμμές το νομοσχέδιο θέλει πολλές διορθώσεις και αλλαγές, αλλά όχι απόσυρση…»
«ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ Η ΒΙΝΤΕΟΣΚΟΠΗΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΕΞ΄ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ – ΑΜΦΙΣΒΗΤΕΙΤΑΙ Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ»
Τέλος από την δική του πλευρά ο Οργανωτικός Συντονιστής του ΠΕ.Κ.Ε.Σ Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού) κ. Νίκος Ανταμπούφης σημείωσε ότι «το θέμα των ημερών στον εκπαιδευτικό κόσμο είναι το ζήτημα της ζωντανής αναμετάδοσης των μαθημάτων που έχουν ξεκινήσει να γίνονται και σε αναμονή της Υπουργικής Απόφασης που θα δίνει τις κατάλληλες οδηγίες, είναι φυσιολογικό σε όλα τα ΠΕ.Κ.Ε.Σ της χώρας, όπως και στο δικό μας, να μας απασχολήσει το ζήτημα. Εμάς βέβαια μας έχει απασχολήσει στο κομμάτι που μας αφορά, δηλαδή το επιστημονικό και παιδαγωγικό μέρος της όλης πρόβλεψης. Ξεκάθαρα μπορούμε να πούμε ότι πρώτα από όλα, η ζωντανή τηλεοπτική αναμετάδοση του μαθήματος, δεν έχει καμία σχέση με αυτό που ονομάζουμε «εξ αποστάσεως εκπαίδευση». Είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Δεύτερον αμφισβητείται η παιδαγωγική και επιστημονική αξία του όλου εγχειρήματος μια και δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για μάθημα, αφού οι μαθητές που θα παρακολουθούν την εικόνα, εν είδει ριάλιτι , δεν θα έχουν την δυνατότητα να παρεμβαίνουν, να συμμετέχουν, να συνδιαμορφώνουν, μαζί με τους υπόλοιπους μαθητές το κλίμα της τάξης. Πρόκειται για έναν κοινό τόπο και μια κοινή κατεύθυνση της συντριπτικής πλειοψηφίας των συντονιστών εκπαιδευτικού έργου και είναι η δική μας συνεισφορά με επιστημονικά και παιδαγωγικά επιχειρήματα σε αυτόν τον διάλογο που έχει ξεκινήσει, τονίζοντας ότι θα πρέπει να περιοριστεί σε τέτοιου είδους μέτρα και θα πρέπει επιτέλους να μιλήσουν ευθαρσώς και να πάρουν θέση όλοι οι ειδικοί και οι αρμόδιοι απέναντι στο ζήτημα και να μην ξεπέσει αυτή η συζήτηση σε ένα «κουτσομπολιό» σε επίπεδο κοινωνικών μέσων δικτύωσης».