Συνεχίζεται το «αλαλούμ» στην μειονοτική εκπαίδευση μέχρι… «νεωτέρας»

Έχουν «τρελάνει» τα παιδιά – Το Υπ. Παιδείας έχασε τα… «αυγά» και τα «πασχάλια»

Π. Κεραμάρης και Γ. Βενετοπούλου μιλούν στην «Θ»

 

Συνεχίζεται το «αλαλούμ» στην μειονοτική εκπαίδευση με μαθητές τριών «ταχυτήτων» και εν αναμονή του πορίσματος της επιτροπής του Υπουργείου Παιδείας, η οποία και θα αποφανθεί σχετικά με το αν θα χρησιμοποιούνται και πως τα βιβλία του προγράμματος εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων (σ.σ πρόγραμμα Φραγκουδάκη) και τα βιβλία των δημοσίων σχολείων.

Η τελευταία διευκρινιστική εγκύκλιος που απέστειλε το Υπουργείο Παιδείας έδινε βάρος στην «διακριτική ευχέρεια» του εκάστοτε εκπαιδευτικού να αποφασίσει για το υλικό που θα χρησιμοποιήσει για τους μαθητές. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της διευκρινιστικής (λόγω της διακριτικής ευχέρειας του εκπαιδευτικού) δεν ήταν καθολική, με αποτέλεσμα μέχρι και σήμερα (και έως ότου αποφανθεί η αρμόδια επιτροπή) να αλλάζει από τάξη σε τάξη (και ανάλογα με τον εκπαιδευτικό) το υλικό που παραδίδεται. Κάποιοι χρησιμοποιούν και τα δύο βιβλία, κάποιοι μόνον αυτά του προγράμματος «Φραγκουδάκη» ενώ κάποιοι άλλοι μόνον τα δημόσια βιβλία των δημοτικών σχολείων, όπως άλλωστε αναφέρθηκε και σε προγενέστερο ρεπορτάζ της «Θ».

Και κάπως έτσι, η εκπαιδευτική χρονιά τελειώνει, αλλά οι μαθητές συνεχίζουν να συμμετέχουν στον χορό που «πρωτοστατεί» το Υπουργείο Παιδείας το οποίο έχει χάσει τα «αυγά» και τα «πασχάλια» στο κομμάτι της μειονοτικής εκπαίδευσης.

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Παναγιώτης Κεραμάρης, καθώς και το μέλος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ) κ. Γιώτα Βενετοπούλου.

«ΣΤΗΝ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ ΕΥΧΕΡΕΙΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ – ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ…»

Ειδικότερα ο κ. Κεραμάρης επιβεβαίωσε το γεγονός ότι μέχρι…«νεωτέρας» αφού αποφανθεί η επιτροπή, έγκειται στην διακριτική ευχέρεια του εκπαιδευτικού, το υλικό που θα χρησιμοποιήσει κατά την διδασκαλία των μαθητών.

Συγκεκριμένα ο κ. Κεραμάρης εξήγησε ότι «στις αρχές της χρονιάς είχε γίνει μια «φασαρία», καθώς οι γονείς ήθελαν να μπουν σε όλα τα μειονοτικά σχολεία, τα βιβλία του δημοσίου. Συναντήθηκαν και με τον υπουργό, ο οποίος δεσμεύθηκε για την σύσταση επιτροπής που θα κοιτάξει το ζήτημα για να δούμε τι πρέπει να γίνει τελικά με τα βιβλία του ελληνόγλωσσου προγράμματος στα μειονοτικά σχολεία. Η εγκύκλιος που είχε σταλεί, ισχύει και αφορά στο ότι ο δάσκαλος της τάξης, ανάλογα με το επίπεδο των μαθητών, μπορεί να χρησιμοποιήσει τα βιβλία του δημοσίου επικουρικά. Αυτό έτσι και αλλιώς γίνονταν από τον δάσκαλο και γίνεται και στα δημόσια σχολεία. Πολλές φορές ο δάσκαλος χρησιμοποιεί ένα υλικό που βοηθά στην διαδικασία της μάθησης. Είναι στην διακριτική ευχέρεια του δασκάλου της κάθε τάξης το πώς θα εφαρμόσει τα όποια βιβλία και το όποιο εκπαιδευτικό υλικό. Προς το παρόν περιμένουμε την απάντηση του υπουργείου. Δεν γνωρίζω αν έχει αποφανθεί η επιτροπή. Αν έχει αποφανθεί θα εκδώσει ανακοίνωση το Υπουργείο Παιδείας. Η επιτροπή θα εξετάσει τι είναι καλύτερο για τα παιδιά. Η αλήθεια είναι βέβαια πως είναι άλλα τα ακούσματα των παιδιών μέσα στην πόλη της Ξάνθης και άλλα τα ακούσματα των παιδιών της ορεινής περιοχής, για παράδειγμα. Τα παιδιά μέσα στην Ξάνθη ακούν και ελληνικά στους δρόμους και στις γειτονιές τους. Την δουλειά των δασκάλων πάντως θα πρέπει να την κρίνουν οι ειδικοί και όχι οι γονείς. Προς το παρόν ισχύει η τελευταία εγκύκλιος του υπουργείου, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία με την επιτροπή που έχει ορισθεί. Δηλαδή οι δάσκαλοι χρησιμοποιούν επικουρικά τα βιβλία του δημοσίου και ο,τιδήποτε άλλο εκπαιδευτικό υλικό κρίνουν ότι μπορεί να βοηθήσει στην μάθηση. Είμαστε σε αναμονή να αποφανθεί η επιτροπή για να δούμε τι θα γίνει με αυτό το ζήτημα».

 

«ΝΑ ΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΤΟ ΥΠ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΣΤΕΙΛΕΙ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ»

Από την πλευρά της η κ. Βενετοπούλου υπογράμμισε ότι «ο δάσκαλος νομίζω πως ξέρει πολύ καλά να κάνει την δουλειά του και γνωρίζει τι χρειάζεται το παιδί ή τα παιδιά της τάξης. Όσον αφορά τώρα το αν πρέπει να γίνεται αυτό και να έχουμε μαθητές τριών «ταχυτήτων», θα πρέπει να αναλάβει την ευθύνη το Υπουργείο Παιδείας και να στείλει μια διευκρινιστική για το τι ακριβώς θα πρέπει να γίνει στα συγκεκριμένα σχολεία. Μέχρι τώρα δεν είχαμε κάποια «ευαισθητοποίηση» του Υπουργείου Παιδείας για να ξέρουμε τι να ακολουθήσουμε και οι δάσκαλοι.  Από εκεί και πέρα θεωρώ ότι θα έπρεπε ο Σύλλογος Διδασκόντων τι θα κάνει και πως θα χειριστεί το θέμα αν υπάρχουν δύο τμήματα στην ίδια τάξη, για να μην έχουμε μαθητές που διδάσκονται διαφορετικά πράγματα. Βέβαια, αν θυμάμαι καλά, στην εγκύκλιο που έστειλε το υπουργείο έγραφε ότι είναι στην διακρικτική ευχέρεια του εκπαιδευτικού και αν το επιθυμεί και βλέποντας και την πρόοδο των μαθητών και όχι ότι θα το έχει ως σχολικό «εγχειρίδιο» και θα ακολουθεί πιστά το αναλυτικό πρόγραμμα. Διότι αυτήν την στιγμή το αναλυτικό πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων όπως ξέρετε, ακολουθεί το Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων (που μάθαμε να το λέμε «Φραγκουδάκη»).

 

«ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟ ΙΔΙΟ – ΣΕ ΚΑΘΕ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΠΟΙΟΙ ΒΓΑΙΝΟΥΝ ΑΔΙΚΗΜΕΝΟΙ»

«Θα έπρεπε να ισχύει για όλα τα παιδιά και ο σύλλογος διδασκόντων θα έπρεπε να αποφασίσει αν θα το ακολουθήσει αυτό ή όχι. Να δοθεί δηλαδή στην διακριτική ευχέρεια του συλλόγου διδασκόντων γνωρίζοντας το υλικό που έχει μπροστά του ο κάθε εκπαιδευτικός και το κάθε σχολείο» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας ότι «δεν μπορεί να υπάρχουν για παράδειγμα δύο τμήματα στην Γ΄Δημοτικού και ο ένας δάσκαλος να κάνει μισά – μισά τα μαθήματα και ο άλλος να κάνει μόνο το ένα κομμάτι, όποιο και αν είναι αυτό. Εξάλλου αυτά τα παιδιά μπορεί «αύριο» να κάνουν μεταγραφή σε ένα άλλο σχολείο, οπότε θα έχουν κάποιες δυσκολίες καθώς δεν θα μπορούν να κάνουν ούτε το ένα ούτε το άλλο σωστά. Θα έπρεπε επίσης το Υπουργείο Παιδείας να δώσει τις διευκρινίσεις και να δώσε και την ευχέρεια στους εκπαιδευτικούς έτσι ώστε και να συνεννοηθούν και να συμβαδίζουν. Ή θα μπορούσε να τα χωρίσει και σε «ομάδες σχολείων». Αυτήν την στιγμή έχουμε πολλά μικρά σχολεία, τουλάχιστον στον Νομό Ροδόπης. Θα μπορούσαν αυτά τα διθέσια σε ομάδες, όπως είναι χωρισμένα να κάνουν το ίδιο πρόγραμμα, είτε του ενός είτε του άλλου είτε και των δύο μαζί. Αυτά τα παιδιά μπορεί στο μέλλον να βρεθούν συμμαθητές σε άλλο τμήμα. Αυτό έπρεπε να το προνοήσει και να το αναλάβει η διοίκηση. Και όλα αυτά εν αναμονή του πορίσματος της επιτροπής, η οποία δεν ξέρουμε πότε θα βγάλει το αποτέλεσμα που περιμένουμε. Σαφώς και για κάποιους είναι μια χαμένη χρονιά. Σίγουρα σε κάθε αλλαγή συστήματος είτε σε κάποια αλλαγή σχολικών βιβλίων, κάποιοι βγαίνουν αδικημένοι».