– Ξεκινήσατε το 2005 από εδώ απ’ την Ξάνθη και παίζετε μέχρι και σήμερα. Όσον αφορά τη δισκογραφία, έχετε μέχρι σήμερα 5 album.Το “Moment of Life” – 2007, “Our Way”-2011, “The Sence” – 2015, “Material Life” – 2018 και το “Restart” το φετινό σας, 2020. Και από singles το “Light a Candle”- Χριστούγεννα 2012, “Justify my Night” -2017, “Average Guy” πέρσι τον Οκτώβριο και το “Lifting Myself”-2020.
– Ποια ήταν η σπίθα που ώθησε στη δημιουργία του συγκροτήματος;
– (Μιχάλης) Το ότι θέλαμε όλοι να παίζουμε σε συγκρότημα. -επειδή μας άρεσε να ακούμε συγκροτήματα θέλαμε κι εμείς να κάνουμε συγκρότημα- και το ότι ήμασταν πολύ δεμένη παρέα τότε.
– Τι αποτελεί πηγή έμπνευσης για σας ώστε να γράψετε κάποιο καινούριο κομμάτι, μιας έχουμε πρόσφατο και τον καινούριο δίσκο, και πως ξεκινάτε να γράψετε ένα καινούριο κομμάτι;
– (Τάσος) Ε νομίζω ότι τα κομμάτια πάντα γράφονται μέσα από βιώματα που έχουν τα μέλη της μπάντας. Από βιώματα που μπορεί να έχουμε, από το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε τη δεδομένη στιγμή που γράφουμε τη μουσική κι από παραστάσεις, από εικόνες.Ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα κομμάτι που δε μπήκε στον δίσκο βέβαια… Ξεκίνησα και έστειλα ένα beat στον Μιχάλη το οποίο το εμπνεύστηκα από τον ήχο που έκανε το πλυντήριο καθώς δούλευε. Δηλαδή η έμπνευση μπορεί να έρθει από παντού. Και, φυσικά, αυτό ολοκληρώνετε ακόμα πιο πολύ και ενισχύεται με τον στίχο όπως τον τελειοποιεί πάντα ο Μιχάλης.
– Και… ποια είναι η διαδικασία για να γράψετε ένα καινούριο κομμάτι; Πώς ξεκινάτε;
– (Μιχάλης) Έχουμε δοκιμάσει πολλές διαδικασίες και… τις χρησιμοποιούμε πάνω κάτω όλες. Δηλαδή μπορεί ένα κομμάτι να γραφτεί εξ ολοκλήρου απ’ τον έναν απ’ τους δύο, μπορεί ένα κομμάτι να προκύψει από το να τζαμάρουμε στο στούντιο οι δυο και να καταλήξουμε σ’ ένα απόσταγμα που μετά θα το φτιάξουμε, μπορεί να γράψει κάποιος μια μελωδία, έναν ρυθμό, και να το στείλει στον άλλον… Ας πούμε, το “Lifting Myself” γράφτηκε μόνο με e-mail. Έγραψε κάτι ο ένας, το έστειλε με e-mail στον άλλον, απάντησε με e-mail. Δηλαδή… ναι. Τόσα χρόνια που είμαστε τις έχουμε ακολουθήσει πάνω κάτω όλες.
– Στούντιο που; Δικό σας;
– (Μιχάλης) Όχι όχι. Ε… πάντα έχουμε έναν χώρο δικό μας -μπορούμε και στα σπίτια μας, έχουμε αυτή τη δυνατότητα- αλλά, στην Ξάνθη έχουν ανοίξει και έχουν κλείσει πολλά στούντιο, έχουμε πάει σε όλα.Πρώτα τελειοποιούμε τα μέρη του κομματιού και όταν πηγαίνουμε να ηχογραφήσουμε το κομμάτι είναι, μια διεκπεραιωτική διαδικασία. Μάλιστα, και με τον σύγχρονο ήχο, πολλά μπορείς να τα ηχογραφήσεις και στο σπίτι σου. Δηλαδή, synthesizers, plug-ins, vst… Στον τελευταίο δίσκο, μέχρι και φωνές γράψαμε στο σπίτι μου. Οι κιθάρες όλες γίνονται με τη μέθοδο του re-amping, δηλαδή ηχογραφώ την κιθάρα στο σπίτι μου «γυμνή» και μετά απλά πάω στο στούντιο να πειραματιστώ με τους ενισχυτές, οπότε είναι μια διαδικασία πολύ γρήγορη και σου σώζει και πολλά χρήματα, αν φυσικά έχεις τον εξοπλισμό στο σπίτι σου. Έχουμε επενδύσει πολύ σε εξοπλισμό οπότε…
– (Τάσος) Αυτό που είναι περισσότερο αναγκαίο είναι τα τύμπανα, τα φυσικά τύμπανα -αν υπάρχουν στο κομμάτι- να ηχογραφηθούν…
– Πως σας επηρέασε γενικά η καραντίνα στο να συνθέσετε ένα τραγούδι, να το ηχογραφήσετε;
– (Μιχάλης)Ήμασταν ήδη πολύ θερμοί στο να γράφουμε, επειδή εκείνη την περίοδο τελειώναμε τον δίσκο… Ο δίσκος ήταν 95% έτοιμος όταν έσκασε η καραντίνα και είπαμε να μην τον κυκλοφορήσουμε μέσα στην καραντίνα γιατί γενικά ο κόσμος στην πληροφορία φερόταν πολύ διαφορετικά.
– (Τάσος) Μόλις τον είχαμε στείλει για mastering.
– (Μιχάλης) Ναι, είχαμε κάνει τις τελευταίες συνευρέσεις ιντερνετικά, με Skype… Anyway, και σκεφτόμασταν, επειδή πολλοί καλλιτέχνες έβγαζαν περιεχόμενο στο διαδίκτυο, -δεν θέλαμε να βγάλουμε τον δίσκο- έτσι όπως ήμασταν πάνω στον ειρμό να κάνουμε ένα τραγούδι. Απ’ την αρχή… και ό,τι βγει. Δεν το σκεφτήκαμε και πολύ… σε 48 ώρες ήταν έτοιμο.
– Πώς διαχειρίζεστε ένα δημιουργικό κόλλημα;
Ποιος είναι ο δικός σου στόχος, ποιος είναι ο δικός μου; Ψάχνεις να βρεις τον κοινό στόχο. «-Εγώ τα τύμπανα θέλω να είναι δυνατά εδώ, γιατί ο στίχος πάει έτσι κι έτσι. -Ναι, αλλά είναι και μετά δυνατά τα τύμπανα. Δεν μπορεί να είναι για δύο λεπτά δυνατά», παράδειγμα τώρα. Κοιτάς τον κοινό στόχο. Όταν κοιτάξεις τον κοινό στόχο και ο άλλος αποκαλύψει πίσω από την άποψη του τι στόχο έχει, κι όταν είναι αρκετά ειλικρινής για να σου πει ότι «εγώ θέλω τα τύμπανα έτσι γιατί…
– (Τάσος) …γιατί έκανα ένα ωραίο γύρισμα εδώ και θέλω να φανεί» ας πούμε.
– (Μιχάλης) Ναι. Όταν είσαι αρκετά ειλικρινής, αποβάλλεις το εγώ σου και κοιτάξεις τον κοινό στόχο και… είσαι αρκετά ειλικρινής να πεις πόσο πολύ πιστεύεις αυτό που λες.-
– Κουράζεστε ποτέ;
– (Μιχάλης) Κουραζόμαστε αλλά το να είσαι σε μπάντα έχει πολλές διαφορετικές διαδικασίες που σε ξεκουράζουν ενεργητικά, δηλαδή το να είσαι σε φάση που να φτιάχνεις τον δίσκο ή να είσαι όλη την ώρα στο mix, ή μέσα στο στούντιο σε κουράζει μετά από κάποιους μήνες -την πρώτη φορά ίσως σε κουράσει απ’ τον πρώτο μήνα, μετά όσο το κάνεις περισσότερες φορές μπορεί να σε κουράσει στους έξι μήνες, στους οκτώ μήνες. Μετά όμως μπορείς να πεις ότι μπορείς ρε παιδί μου ότι “μπορώ να βγω να κάνω live”, ότι μπορώ να υποστηρίξω το περιεχόμενο μου. Το οποίο είναι κάτι τελείως διαφορετικό. Σε ξεκουράζει!
– Εγώ βλέπω ότι τα τελευταία πέντε χρόνια πάντως, από τους καλλιτέχνες που ακολουθώ κλπ, ότι η συζήτηση για τα οικονομικά είναι στο πρώτο πλάνο.
– (Μιχάλης) Είναι στο πρώτο πλάνο, κάτι ακόμα το οποίο έχουμε καταλάβει κι εμείς είναι ότι οι καλλιτέχνες είναι πολύ πολύ δύσκολα βιώσιμοι μόνο από το καλλιτεχνικό τους.
– (Μιχάλης) Ή είναι βιώσιμοι με παράπλευρες δουλειές πάλι με το καλλιτεχνικό τους. Δηλαδή με το που κάποιος καταφέρνει και κάνει το deal με τη δισκογραφική, κατευθείαν επενδύει αλλού για να μπορεί να είναι βιώσιμος τα επόμενα δέκα, δεκαπέντε χρόνια. Δε σε καθιστά βιώσιμο κανένα record deal και κανένα Spotify.
Πως σας αντιμετωπίζουν στην πόλη σας;
– (Μιχάλης) Δεν υπάρχει σωστή αξιολόγηση του τι γίνεται γιατί άνθρωποι που είναι σε θέσεις κομβικές πιστεύω πως δεν αξιολογούν. Για μένα είναι ανεπίτρεπτο, ας πούμε, να είσαι στο Σπίτι Πολιτισμού και να μην είσαι σε κάθε live, που έχει κάθε βδομάδα.
– (Τάσος) Ή να μην ξέρεις ποιες μπάντες υπάρχουν στην πόλη, τι παίζουν… Ή να μην κάνεις, ας πούμε, ένα φεστιβάλ που να αφιερώνεται εξολοκλήρου στις τοπικές μπάντες. Μία φορά το χρόνο, έτσι; Δεν υπάρχει.Υπάρχει το φεστιβάλ των Γιορτών Παλιάς Πόλης. Άμα ρωτούσαμε κάποιον υπεύθυνο θα μας έλεγε ότι υπάρχει η σκηνή στην Πυξίδα, που από κει μπορεί να περάσει και να παίξει κι ο οποιοσδήποτε στις Γιορτές Παλιάς Πόλης, αλλά δεν εννοούμε αυτό. Εννοούμε κάτι το οποίο να είναι όντως από την πόλη για την πόλη.
– Με ποιους καλλιτέχνες έχετε συνεργαστεί πάνω στη σκηνή;
– (Τάσος) Έχουμε μοιραστεί τη σκηνή με διάφορους καλλιτέχνες όπως ο Μύρωνας Στρατής, ο Ματιάμπα, ο Πλιάτσικας, ο Γιώργος Γάκης κα. Τα τελευταία χρόνια με μια πιο παλιά μπάντα, τους Matisse. Υπήρχε μια εποχή που οι συναυλίες είχαν άνθιση κι εμείς είχαμε την ευκαιρία να παίξουμε μαζί με σημαντικούς καλλιτέχνες και μπάντες. Μέσα από μια τέτοια συνύπαρξη στη σκηνή, δένεσαι με τους άλλους καλλιτέχνες και λειτουργείτε σαν ομάδα.
– Ποιους καλλιτέχνες θαυμάζετε και θα θέλατε να συνεργαστείτε μαζί τους;
– (Μιχάλης) Υπάρχουν καλλιτέχνες που θα θέλαμε να συνεργαστούμε μαζί τους για διαφορετικούς λόγους. Και αυτοί αλλάζουν ανά καιρούς. Υπάρχουν καλλιτέχνες που διακρίνονται για το καλλιτεχνικό κομμάτι, άλλοι πάλι για το επιχειρηματικό ή το παραγωγικό. Με κάποιους η συνεργασία θα έμοιαζε με όνειρο, όταν λέμε για παράδειγμα ότι θα θέλαμε να συνεργαστούμε με κάποιον στην Αμερική.
– (Μιχάλης) Εγώ έχω όνειρο να συνεργαστώ με τους Daft Punk, στο στούντιο τους το Παρίσι. Πιστεύω ότι θα ήταν ένα φοβερό σεμινάριο.
– (Τάσος) Σε επίπεδο συνεργασίας με ιντριγκάρει περισσότερο το live. Θα ήθελα να παίξουμε με τους Daft Punk, Red Hot Chilli Peppers, Weeknd, τους Chic…αν μπορούσαμε μια μέρα να παίξουμε support.
((Μιχάλης) Εδώ να πούμε ότι μας ενδιαφέρουν άτομα που μπορεί να μην είναι γνωστοί ως μουσικοί, αλλά ως producers. Όπως για παράδειγμα ο Max Martin που είναι υπεύθυνος για μια σειρά επιτυχιών από τους Weeknd, την Britney Spears, τους Bon Jovi κ.α. Όπου βάλει το χέρι του, γίνεται επιτυχία, ως άλλος Nile Rodgers.
Περιγράψτε ο ένας τον άλλο με μια λέξη.
(Μιχάλης) Ο Τάσος είναι επίμονος, θέτει στόχους και τους πραγματοποιεί.
(Τάσος) O Μιχάλης όταν τον βαράνε δεν πέφτει όπως εγώ, το λαμβάνει ως κίνητρο για να γίνει καλύτερος.
Το αγαπημένο σας φαγητό;
(Μιχάλης) Spaghetti and meat balls μετά από live.
(Τάσος) Κατά περιόδους και περιοχές έχουμε διάφορες παραδόσεις. Στην Κομοτηνή ας πούμε hot dog, στην Ξάνθη μια περίοδο τρώγαμε frozen yoghurt. Στο τελευταίο live φάγαμε burger.
Τι ζώδιο είστε.
(Μιχάλης) Καρκίνος με επιρροή από Τοξότη.
(Τάσος) Ταύρος με Τοξότη.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας τραγούδι από τα δικά σας;
(Τάσος) Αν και ανά περιόδους αλλάζουν, αυτή την περίοδο στέκομαι για κάποιο λόγο στο “Lifting myself”. Κάθε φορά που το ακούω, το απολαμβάνω και το ακούω προσεκτικά.
(Μιχάλης) Εμένα μου αρέσει η αυθάδεια του Average Guy που δεν την έχουν τα υπόλοιπα τραγούδια μας. Και το Restart.
Τι συμβουλές θα δίνατε σε μια νέα μπάντα;
(Μιχάλης) Να γράφουν δικιά τους μουσική και να έχουν όραμα, όχι απλά να το κάνουν επειδή έχουν ελεύθερο χρόνο.
Θα μας πείτε λίγα λόγια για το Restart;
(Μιχάλης/Τάσος) Μετά την περιοδεία του Material Life, αναθεωρήσαμε αρκετά πράγματα σχετικά με τους στόχους μας. Είχαμε κατορθώσει και να ηχογραφήσουμε σε μεγάλα στούντιο και να περιοδεύσουμε επί μακρόν. Αυτό που θέλαμε πλέον είναι να γράψουμε ένα δίσκο που να μιλάει για πιο προσωπικά θέματα, όπως τον θέλαμε εμείς. Ο δίσκος μιλά για την πανδημία, την καραντίνα, σχέσεις που τελείωσαν άσχημα. Το υλικό που μπήκε στο project ήταν το μεγαλύτερο που βγάλαμε ποτέ. Και το feedback που πήραμε για το άλμπουμ ήταν θετικό.
Ηχογραφήθηκε στην Ξάνθη με τη βοήθεια του συνεργάτη μας του Γιάννη Βαρελίδη και στη Θεσσαλονίκη με τον Απόστολο Σιώπη, συνεργάτη μας επί χρόνια.
Για να διαβάσετε ολόκληρη την συνέντευξη, επισΚεφτείτε το μπλογκ μας
https://musicingreecemousikoxanthis.blogspot.gr/
Επιμέλεια συνέντευξης: Ιωάννα Κουτάκη, Ελισάβετ Παπαδοπούλου, Κωστής Ζιαγκλιαβός, Παναγιώτης Κουτάκης (καθηγητής)
Επιμέλεια απομαγνητοφώνησης: Μαρία Ευφραιμίδου, Κωστής Ζιαγκλιαβός, Παναγιώτης Κουτάκης (καθηγητής)