Τα ηλεκτρονικά ραντεβού κρύβουν τα προβλήματα κάτω από το «χαλί»

Με μία τραγελαφική κατάσταση έρχονται αντιμέτωποι καιρό τώρα οι ασθενείς που θέλουν να κλείσουν ένα ραντεβού στα εξωτερικά ιατρεία του νομαρχιακού νοσοκομείου Ξάνθης αφού οι διαθέσιμες ημερομηνίες των ραντεβού για τις περισσότερες ειδικότητες είναι ελάχιστες με αποτέλεσμα κάθε μήνα οι πολίτες να έρχονται αντιμέτωποι με το ίδιο σκηνικό, δηλαδή να μην μπορούν να κλείσουν ραντεβού για να εξεταστούν…!

Το πρόβλημα αυτό σύμφωνα με την διοίκηση του νοσοκομείου, οφείλεται στις ελλείψεις που υπάρχουν σε ιατρικό προσωπικό αφού παρά τις προκηρύξεις που γίνονται το ενδιαφέρον για την κάλυψη των θέσεων είναι από μικρό έως και ανύπαρκτο. Σε αυτό συμβάλλουν ουσιαστικά δύο παράγοντες, πάντα κατά την διοίκηση. Ο πρώτος έχει να κάνει με την μεγάλη διαρροή εξειδικευμένου ιατρικού προσωπικού προς το εξωτερικό και ο δεύτερος με το ότι οι μισθοί που προσφέρονται πλέον στους γιατρούς στα δημόσια νοσοκομεία θεωρούνται από τους ίδιους χαμηλοί, τουλάχιστον σε σχέση με αυτούς που μπορούν να βρουν στο εξωτερικό.

Όμως από την άλλη υπάρχουν ενστάσεις και για την ίδια την χρήση του ηλεκτρονικού συστήματος κλεισίματος των ραντεβού. Διότι μπορεί η διοίκηση του νοσοκομείου να διατείνεται ότι αποτελεί έναν απολύτως ανέξοδο τρόπο για να κλείνει κανείς τα ραντεβού του, σε σχέση ειδικά με τα τηλεφωνικά, όμως από την άλλη ο τρόπος αυτός ουσιαστικά καταφέρνει να κρύβει τα προβλήματα που υπάρχουν στο θέμα του προσωπικού του νοσοκομείου κάτω από το «χαλί». Αυτό γίνεται από την ίδια την φύση των ηλεκτρονικών ραντεβού τα οποία δεν επιτρέπουν να μπορέσει να κλείσει κανείς ραντεβού σε βάθος χρόνου παρά μόνο για τον επόμενο μόνο μήνα. Αυτό σημαίνει από την μία ότι δυνητικά κάποιος θα μπορούσε να μην κλείσει ραντεβού ΠΟΤΕ στο νοσοκομείο της Ξάνθης, ειδικά για συγκεκριμένες ειδικότητες, ενώ από την άλλη δεν εμφανίζονται ραντεβού μήνες μετά το κλείσιμό του, όπως θα γινόταν π.χ. αν τα ραντεβού κλείνονταν τηλεφωνικά. Γιατί αν παράδειγμα κάποιος έκλεινε ραντεβού για οφθαλμίατρο μετά από π.χ. οκτώ μήνες, όλοι θα καταλάβαιναν το πρόβλημα που δεν θα ήταν μετά δυνατό να κρυφτεί, ενώ τώρα το πρόβλημα αυτό κρύβεται κάτω από το «χαλί» των μηνιαίων ηλεκτρονικών ραντεβού και δεν γίνεται αντιληπτό…

Ερωτηθείς για το θέμα αυτό ο πρόεδρος του σωματείου νοσοκομειακών γιατρών Ξάνθης, κ. Γεώργιος Γεωργίου, τόνισε ότι: «Είναι πρακτικά αδύνατο να γίνονται καθημερινά ραντεβού στα εξωτερικά ιατρεία, ειδικά σε ειδικότητες όπου θα πρέπει να γίνονται και επεμβάσεις. Συνήθως γίνονται για μία με δύο ημέρες ραντεβού στα εξωτερικά ιατρεία και για τρεις ή τέσσερις ημέρες την εβδομάδα χειρουργεία. Πιστεύω ότι τελικά όλοι οι ασθενείς εξυπηρετούνται».

Από την πλευρά της η γνωστή φαρμακοποιός της Ξάνθης, κα Κωνσταντίνα Κραββαρίτου, σημειώνει πως: «Είναι αλήθεια ότι πολλοί ασθενείς καταφεύγουν σε μας για το κλείσιμο του ραντεβού τους. Παρόλο που το ίδιο το ηλεκτρονικό σύστημα είναι απλό και φιλικό στον χρήστη το πρόβλημα είναι οι πολύ λίγες διαθέσιμες ημερομηνίες που υπάρχουν… Προφανώς δεν υπάρχουν αρκετοί γιατροί σε όλες τις ειδικότητες και γι’ αυτό συμβαίνει αυτή η κατάσταση, σε σημείο που πολλές φορές και για συγκεκριμένες ειδικότητες δεν μπορούμε ούτε εμείς να κλείσουμε ραντεβού για τους ανθρώπους που μας το ζητούν…»

ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑΚΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ

Γ. ΓΕΩΡΓΙΟΥ: «ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ Η ΖΗΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ»

Αναλυτικότερα ο κ. Γεωργίου τόνισε ότι: «Το βασικό πρόβλημα που υπάρχει με τα ραντεβού στα εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου Ξάνθης είναι το γεγονός ότι τελικά η ζήτηση για ιατρικές υπηρεσίες είναι μεγαλύτερη από την προσφορά για να το πω απλά… Είναι αυτό που βλέπουμε με το να ανοίγουν τα ραντεβού ενός μήνα να πλακώνουν όλοι και μέσα σε λίγα λεπτά να κλείνουν όλα τα ραντεβού. Σαν γιατροί συνήθως βλέπουμε δυο φορές την εβδομάδα από περίπου είκοσι περιστατικά την φορά. Αυτά είναι τα συνήθη νούμερα για την ορθοπεδική ή την καρδιολογική κλινική που συνήθως έχουν και τα περισσότερα περιστατικά. Δυστυχώς τα ραντεβού αυτά δεν μπορούν να γίνονται καθημερινά διότι ειδικά στις χειρουργικές ειδικότητες περίπου δύο με τρεις φορές την εβδομάδα πραγματοποιούνται χειρουργεία και δύο φορές επίσης την εβδομάδα ή καμιά φορά και τρεις φορές την εβδομάδα γίνονται εξωτερικά ιατρεία. Κάθε φορά επίσης που έχουμε εξωτερικά ιατρεία είναι πρακτικά αδύνατο να εξετάσει κανείς περισσότερα από είκοσι περιστατικά συνολικά. Αφιερώνοντας σε κάθε περιστατικό κατά μέσο όρο 35 λεπτά δεν γίνεται να μπουν π.χ. 40 περιστατικά σε μία μέρα. Για να μην πω ότι πολλές φορές έρχονται και επείγοντα ή ημιεπείγοντα περιστατικά τα οποία επίσης εξετάζονται εμβόλιμα. Όσον αφορά την ηλεκτρονική μορφή του κλεισίματος των ραντεβού αυτή έγινε για να μην υπάρχουν οικονομικές επιβαρύνσεις από τα τηλεφωνήματα στον κόσμο που θέλει να κλείσει ραντεβού. Προσωπικά νομίζω ότι μπορεί να υπάρχει μια μικρή ταλαιπωρία αλλά τελικά όλοι οι ασθενείς εξυπηρετούνται. Εκεί που οι αναμονές είναι πραγματικά πολύ μεγάλες είναι στα μεγάλα νοσοκομεία του κέντρου, ειδικά της Αθήνας. Σε κάποιες κλινικές βέβαια υπάρχει πρόβλημα και το γνωρίζουμε αλλά γενικά πιστεύω ότι ο κόσμος εξυπηρετείται».

ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΙ ΞΑΝΘΗΣ

Κ. ΚΡΑΒΒΑΡΙΤΟΥ: «ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΛΕΙΣΟΥΜΕ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΕ ΑΣΘΕΝΕΙΣ»

Από την δική της πλευρά η κα Κραββαρίτου τόνισε ότι: «Για να ξεκινήσουμε από αυτό πρέπει να πω ότι το να χειριστείς το σύστημα, για να κλείσεις ή να βρεις το ραντεβού σου, είναι πάρα πολύ εύκολο. Είναι ένα πολύ απλό σύστημα και φιλικό στον χρήστη. Από εκεί και πέρα όμως δεν δίνονται από το νοσοκομείο, χωρίς να έχει να κάνει με την ηλεκτρονική μορφή του κλεισίματος των ραντεβού, πολλά ραντεβού εβδομαδιαίως. Ίσως δεν υπάρχουν αρκετοί γιατροί για να γίνει αυτό. Αυτή είναι η εξήγηση ου δίνει η διοίκηση. Έτσι για παράδειγμα το οφθαλμολογικό, που το εξυπηρετεί η κα Σταμπουλή, δίνει μόλις ένα ραντεβού την εβδομάδα, δηλαδή τέσσερα ραντεβού τον μήνα. Το αν μπορεί να δώσει η κα Σταμπουλή περισσότερες μέρες για ραντεβού είναι ανάλογα με τις υποχρεώσεις που υπάρχουν και εμείς δεν γίνεται να το γνωρίζουμε αυτό. Διότι η ίδια κάνει και χειρουργεία». Αναφορικά με το ότι δυνητικά θα μπορούσε κανείς, με βάσει και το πόσο ανάρπαστα γίνονται τα ηλεκτρονικά ραντεβού, να μην μπορέσει κανείς να κλείσει ακόμη και ποτέ ραντεβού σε μία προβληματική ειδικότητα η ίδια παραδέχθηκε πως: «Έτσι όπως το θέτετε θα μπορούσε να γίνει αυτό διότι επειδή είναι λίγα τα ραντεβού που δίνονται κλείνονται αμέσως κάθε φορά και μπορούν να κλειστούν μόνο για έναν μήνα. Είναι μία κατάσταση που την έχω διαπιστώσει κι εγώ γιατί έρχεται κόσμος να τους κλείσουμε ραντεβού από το φαρμακείο και δεν μπορούμε γιατί απλά είναι κλεισμένα όλα τα ραντεβού… Απ’ όσο ξέρω μάλιστα μπαίνουν και έκτακτα ραντεβού, λίγα μεν αλλά υπάρχουν. Το θέμα που υπάρχει είναι ότι δεν είναι αρκετοί οι ιατροί. Για παράδειγμα όταν έχεις μόνο έναν οφθαλμίατρο πώς να εξυπηρετηθεί ένας ολόκληρος νομός. Βέβαια το να κλείνουμε τηλεφωνικά τα ραντεβού για τρεις ή τέσσερις μήνες μετά δεν είναι λύση και πιστεύω στο ηλεκτρονικό σύστημα. Όμως παράλληλα είναι και ένας τρόπος για μην εμφανίζονται τα προβλήματα που πραγματικά υπάρχουν στην αληθινή τους διάσταση και γίνονται πιεστικά. Είναι ένα καλό σύστημα το κλείσιμο του ηλεκτρονικού κλεισίματος του ραντεβού όμως έτσι θάβονται τα προβλήματα που είναι υπαρκτά από την έλλειψη γιατρών. Σε κάποιες πάντως ειδικότητες βρίσκουμε πάντα όπως π.χ. στις χειρουργικές αλλαγές, κάτι που σημαίνει ότι δίνεται προτεραιότητα. Είναι όμως και κάποιες ειδικότητες, όπως π.χ. η οφθαλμολογική, η γυναικολογική, ακόμη και η ορθοπεδική κλινική, όπου τα πράγματα για το κλείσιμο ηλεκτρονικού ραντεβού είναι πραγματικά δύσκολα…»