Τα σενάρια για νέα μέτρα και καλοκαιρινή επιταγή ακρίβειας: Πώς θα αυξηθούν οι δικαιούχοι του Fuel Pass

Η έκρηξη του πληθωρισμού στο 11,3% τον Μάιο οδηγεί την κυβέρνηση στον σχεδιασμό ενός ολιστικoύ πακέτου μέτρων προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι κραδασμοί από την ραγδαία αύξηση των τιμών.

Στο τραπέζι μπαίνει ένα νέο πλαίσιο μέτρων που ξεκινά από τις παρεμβάσεις στα τιμολόγια ρεύματος, περνά στην επέκταση της επιδότησης στην τιμή της βενζίνης και του diesel κίνησης και καταλήγει στη στήριξη επιχειρήσεων και νοικοκυριών.

Στόχος είναι να απορροφηθούν οι κραδασμοί από την ανοδική κούρσα των τιμών. Προϋπόθεση να δημιουργηθεί ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος. Τα νέα από την αύξηση του ΑΕΠ κατά 7% το πρώτο τρίμηνο του έτους έφεραν χαμόγελα, ενώ αύξησαν και τα όπλα στη φαρέτρα του οικονομικού επιτελείου προκειμένου να ενταθούν οι προσπάθειες.

Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα: Στο υπουργείο Οικονομικών περιμένουν τις επόμενες ημέρες να έχουν πλήρη εικόνα για τα δημοσιονομικά περιθώρια, ώστε να οριστικοποιηθούν οι παρεμβάσεις. Στο Μέγαρο Μαξίμου αντίστοιχα περιμένουν τις εισηγήσεις των συναρμόδιων υπουργείων προκειμένου να λάβουν αποφάσεις ανάλογα με τη βαρύτητα των αναγκαίων παρεμβάσεων, αλλά και την ειδική στόχευση σε κοινωνικές ομάδες που θα πρέπει να έχουν τα μέτρα.

Fuel Pass: Το σενάριο της διεύρυνσης του εισοδηματικού κριτηρίου

Ανοιχτά παραμένουν όλα τα σενάρια σχετικά με την οριστικοποίηση του πακέτου μέτρων, καθώς το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα περιμένει μέχρι και την τελευταία στιγμή προκειμένου να λάβει τις οριστικές αποφάσεις. Το μόνο δεδομένο είναι ότι η κυβέρνηση αποκλείει οποιαδήποτε παρέμβαση στους φόρους, οι οποίοι επιβαρύνουν την τιμή, ενώ προκρίνει το μηχανισμό επιδότησης διευρύνοντας το κύκλο των δικαιούχων.

Συγκεκριμένα, το επίδομα καυσίμων θα συνεχιστεί και για την περίοδο Ιουλίου – Αυγούστου, εντάσσοντας ωστόσο περισσότερους δικαιούχους, ενώ ταυτόχρονα είναι εξαιρετικά πιθανό να αυξηθεί το ποσό της επιδότησης στα 40 έως 60, από 30 έως 50 που ήταν στον προηγούμενο κύκλο.

Τα κριτήρια που ίσχυαν στον πρώτο κύκλο για τους δικαιούχους ήταν να είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας με δηλωθέν οικογενειακό εισόδημα φορολογικού έτους 2020 έως 30.000 ευρώ. Προκειμένου να διευρυνθεί ο κύκλος των δικαιούχων εξετάζεται το ενδεχόμενο το εισοδηματικό κριτήριο να αυξηθεί στην περιοχή των 40.000 έως 45.000 ευρώ.

Βέβαιη η παράταση της επιδότησης στο ντίζελ

Στο τραπέζι παραμένει η πρόταση να ακολουθηθεί και στη βενζίνη το μοντέλο που έχει ακολουθηθεί στην επιδότηση της τιμής τους ντίζελ στην αντλία. Εάν συνδυαστικά με το επίδομα καυσίμων αποφασιστεί και το μοντέλο του ντίζελ για τη βενζίνη, θα γίνει απευθείας επιδότηση στα διυλιστήρια για να πέσει κάτω από τα 2 ευρώ το λίτρο η τιμή. Σύμφωνα με εκτιμήσεις που υπάρχουν τα κονδύλια που θα χρειαστούν για την επιδότηση της τιμής, στην ουσία θα επιστραφούν από την αποκατάσταση της κατανάλωσης, η οποία καταγράφει σημαντική μείωση τους τελευταίους μήνες.

Βέβαιο θεωρείται ότι θα αποφασιστεί η παράταση της επιδότησης στην αντλία στο πετρέλαιο κίνησης. Η επιδότηση της τιμής στα διυλιστήρια για το πετρέλαιο κίνησης, έφερε απευθείας μείωση της τιμής και ταυτόχρονα σχετική συγκράτηση των αυξήσεων σε σχέση με τη βενζίνη.

Στο τραπέζι καλοκαιρινή επιταγή ακριβείας

Πέρα από τα μέτρα τα οποία αφορούν απευθείας τη συγκράτηση των τιμών στην ενέργεια και την επιδότηση βενζίνης και ηλεκτρικού ρεύματος, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης εξετάζει τα δημοσιονομικά περιθώρια προκειμένου να επαναλάβει το καλοκαίρι την «επιταγή ακρίβειας» η οποία δόθηκε το Πάσχα.

Δικαιούχοι το Πάσχα ήταν όσοι είχαν ετήσιο ατομικό εισόδημα 7.200 ευρώ και ακίνητα περιουσία έως 200.000 ευρώ.