Τα τουριστικά τρένα που… δεν «σφυρίζουν» πια στην Ξάνθη

Χωρίς «τρενάκια» τα Στενά του Νέστου και η Παλιά Πόλη-Το ένα παραμένει καμένο και το άλλο στα αζήτητα!

Φέξε μου και…γλίστρησα για την επαναλειτουργία τους

Μπορεί οι Γιορτές Παλιάς Πόλης να τελείωσαν, ωστόσο η έλλειψη του πράσινου τουριστικού τρένου που κάηκε πέρυσι (μαζί με αυτό της Δ.Ε Σταυρούπολης) άφησε πικρή γεύση σε μικρούς και μεγάλους που θα ήθελαν να περιηγηθούν με αυτό στα γραφικά σοκάκια. Ακόμη μεγαλύτερη πικρία ωστόσο, υπάρχει για τους επαγγελματίες εναλλακτικού τουρισμού και για όλα τα συναφή με τον τουρισμό επαγγέλματα που δραστηριοποιούνται στην περιοχή της Γαλάνης (Στενά Νέστου) και έχουν να ακούσουν εδώ και τρία χρόνια το τουριστικό τρενάκι του Νέστου να «σφυρίζει». Μήπως όμως, αυτές οι ελλείψεις μας οδηγήσουν στο να χάσουμε εντελώς το τουριστικό…τρένο της περιοχής;

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού του Δήμου Ξάνθης κ. Παναγιώτης Αμβροσιάδης και ο γνωστός επαγγελματίας εναλλακτικού τουρισμού (Riverland) κ. Ηλίας Μιχαηλίδης.

«ΠΡΟΧΩΡΟΥΜΕ ΣΕ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΡΕΝΟΥ, ΑΛΛΑ…ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΧΡΟΝΟ»

Αναλυτικότερα, ο κ. Αμβροσιάδης, επισήμανε στην «Θ» ότι «το τρενάκι κάηκε πέρυσι. Προχωρούμε όμως τις ενέργειες για την αποκατάσταση. Εννοείται ότι το χρειαζόμαστε και το θέλουμε και ο ίδιος ο Δήμαρχος το θέλει επίσης. Γίνονται ενέργειες για την αποκατάσταση (προσπαθούμε να δούμε πως θα γίνει) για το πράσινο τρενάκι. Προς το παρόν δεν είναι στην σκέψη μας ένα καινούριο τρενάκι. Είναι κοστοβόρα βέβαια η αποκατάσταση και λίγο μακροπρόθεσμη. Για να γίνουν όλα αυτά, χρειάζεται χρόνο. Ωστόσο το βλέπουν οι υπηρεσίες. Χρειάζονται μελέτες από τεχνικούς, μηχανικούς κλπ. Εν τω μεταξύ, στο σημείο, ήταν και το τρενάκι της πρώην Δημοτικής Ενότητας Σταυρούπολης και κάηκε ένα βαγόνι και δυστυχώς δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί αν δεν ολοκληρωθούν οι διάφορες τεχνικές μελέτες για να μπορέσει να βγει έστω και με ένα βαγόνι. Για την ώρα, κοιτούμε πρώτα το πράσινο τρενάκι. Το τρενάκι το αγαπούσαν μικροί και μεγάλοι. Ευελπιστούμε ότι θα προλάβουμε κάποια στιγμή να βγει».

«ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΠΟΥ ΔΙΑΣΧΙΖΕΙ ΤΑ ΣΤΕΝΑ, ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΤΟ ΔΟΥΜΕ ΜΕΣΑ ΣΤΟΥΣ ΒΑΣΙΚΟΥΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ ΜΑΣ – ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ»

Από την πλευρά του ο κ. Μιχαηλίδης, διευκρίνισε αρχικά ότι «μεταξύ άλλων το τρενάκι είναι και ο μοναδικός τρόπος για κάποιους επισκέπτες να επισκεφθούν τον Νέστο διότι όπως καταλαβαίνετε δεν είναι όλοι οι τουρίστες ικανοί να κωπηλατήσουν ή να περπατήσουν στα μονοπάτια των Στενών. Κάποιοι ενδεχομένως να είναι κάποιας ηλικίας και νομίζω ότι θα έπρεπε να δούμε και αυτούς τους ανθρώπους που είναι αρκετοί και έρχονται από το εξωτερικό (όχι μόνον το Καλοκαίρι που ούτως ή άλλως γίνεται χαμός στην Ελλάδα αλλά και την εποχή του Φθινοπώρου και του Χειμώνα). Το τρένο που διασχίζει τα Στενά, σίγουρα είναι κάτι που θα έπρεπε να το δούμε γενικότερα μέσα στους βασικούς μας τουριστικούς πόρους. Εξυπηρετεί τα πάντα».

«ΘΕΛΑΜΕ ‘’ΠΡΑΣΙΝΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ’’ ΑΛΛΑ…. – ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ – ΒΑΣΙΚΗ ΛΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΤΟ ΤΡΕΝΟ»

«Ενώ ήμασταν σε μια φιλοσοφία – όσο γίνεται – σε αυτό που θέλει να κάνει η Ευρώπη, δηλαδή την κίνηση με μέσα μεταφοράς, με ομαδικούς τρόπους κλπ και όλα αυτά που θέλουμε στον «πράσινο τουρισμό», δυστυχώς – ενώ ήμασταν τυχεροί και λόγω του τρένου ήμασταν πρωτοπόροι πάνω σε αυτό – φτάσαμε στο σημείο να υστερούμε στα βασικά και σε αυτά που η Ευρώπη θα ήθελε να έχει. Το τρένο έχει να «σφυρίξει» εδώ και τρία χρόνια. Και δυστυχώς, για εμένα ευθύνη έχουν καθαρά όλοι οι Δήμαρχοι της περιοχής που δεν στάθηκαν απέναντι σε αυτό, γιατί με το να κάνουμε συναυλίες ή εκδηλώσεις, απευθυνόμαστε και πάλι σε αυτούς που μπορούν να έρθουν με τα δικά τους οχήματα. Η πολιτική του Δήμου μας, είναι τόσο απογοητευτική στον τουρισμό, που πιστεύω ότι κάποιοι άνθρωποι…δεν την θέλουν την τουριστική ανάπτυξη» συνέχισε ο ίδιος, τονίζοντας παράλληλα ότι «είναι αδιανόητο να έχει μειωθεί τόσο πολύ η πρόσβαση στην Σταυρούπολη – που είναι ο βασικός τουριστικός προορισμός κοντά στην φύση – την οποία θέλουμε υποτίθεται να αναπτύξουμε, λέμε λόγια και δεν υπάρχει δρομολόγιο για να πάει κάποιος εκεί με μέσο μαζικής μεταφοράς. Το τρένο που ήταν μια πολύ βασική λύση για τους επισκέπτες και τους διερχόμενους, έχει και αυτό σταματήσει και δεν αντιδρά κανένας».

«ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ – Ο ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΑΘΕΡΑ ΒΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΕΥΣΗ, ΑΛΛΙΩΣ…ΤΟ ΧΑΣΑΜΕ ΤΟ ΤΡΕΝΟ»

«Είναι αδιανόητο. Δεν έχουμε κανένα σκεπτικό και το αφήνουμε…όπως πάει. Δεν υπάρχει καμία απολύτως εξέλιξη επί του θέματος, εκτός από εξαγγελίες του τύπου «θα μαζευτούμε να το δούμε». Ο τουρισμός δεν είναι κάτι που μπορείς να το έχεις στο μυαλό σου και να εφαρμόσεις κάτι όποτε θέλεις. Χρειάζεται σταθερά βήματα και στόχευση. Αν εμείς απλά έχουμε ιδέες και καθίσουν – όταν καθίσουν – οι δήμαρχοι να φτιάξουν μια κοινοπραξία ή οτιδήποτε, όταν θα βρουν ευρωπαϊκό πρόγραμμα ή όταν τους ευνοήσουν οι συγκυρίες…το τρένο το χάσαμε. Και γενικά χάσαμε το τρένο του τουρισμού» υπογράμμισε επίσης ο ίδιος, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι «δεν πρόκειται να «σφυρίξει». Βλέπετε πως ο Πρωθυπουργός πηγαίνει σε κάποιο σχολείο να μιλήσει και βγαίνει ο διευθυντής να του πει τα προβλήματα. Εδώ, ένας πολιτικός να έχει έρθει και να βγήκε κάποιος «δικός» μας, να του πει ότι «έχουμε αυτό το πρόβλημα και πρέπει να μας δει η Αθήνα». Δεν το έκανε κανείς. Το μόνο που κάνουμε είναι να τους καλωσορίζουμε. Είμαστε ο μόνος τόπος που οι πολιτικοί μας τον εμφανίζουν χωρίς προβλήματα».

Η «ΑΛΥΣΙΔΑ» ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ, ΤΑ ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΑ ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΤΩΝ…ΑΡΓΩΝ ΤΡΕΝΩΝ ΤΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ

Κλείνοντας ο κ. Μιχαηλίδης αναφέρθηκε και στην αλυσίδα των εργαζομένων πίσω από κάθε επαγγελματία, που δραστηριοποιείται στην περιοχή, αλλά και στις δυσκολίες εύρεσης νέων εργαζομένων, καθώς και στην αλυσίδα των διαφόρων κλάδων που «κινεί» ένας επισκέπτης. Επιπλέον αναφέρθηκε στα δρομολόγια των λεωφορείων– ελείψει τρένου – ενώ σχολίασε ότι «δυστυχώς βλέπουμε τρένα να κινούνται στην γραμμή που κουβαλούν είτε άρματα είτε καύσιμα και αυτό που δεν μπορεί να πάει, είναι το τουριστικό τρένο», επικαλούμενος το παράδειγμα των αργών τρένων σε Αυστρία,  Ελβετία και Ηνωμένο Βασίλειο, που προσφέρουν περιήγηση.

«Οι Αυστριακοί που διαφημίζουν το πιο αργό τρένο είναι ανόητοι; Και εμάς δεν μας καλύπτει που έχουμε ένα απίστευτο τοπίο και αντί αυτό να είναι ο πρώτος μας τουριστικός πόρος, κοιτιόμαστε και λέμε «είχαμε κόσμο φέτος»; Μέχρι πότε θα τον έχουμε τον κόσμο, αν δεν μπορούμε να τον έχουμε ικανοποιημένο» αναρωτήθηκε ο κ. Μιχαηλίδης, ενώ αναφερόμενος στο τρενάκι της Δ.Ε Σταυρούπολης, σημείωσε ότι «αυτό το τρενάκι που θα μπορούσε να αναδείξει τον Μακεδονικό Τάφο (Σταυρούπολη – Κομνηνά) δεν δούλεψε ποτέ. Το κατέβασαν στην Ξάνθη και κάηκε. Και έκανε διαδρομή επί της Λ. Στρατού, για να δουν τι;».

Τέλος, επισήμανε για άλλη μια φορά το πρόβλημα στάθμευσης που αντιμετωπίζει η περιοχή της Γαλάνης, υπογραμμίζοντας ότι «ένα τέτοιο τρένο, θα μπορούσε να κάνει δρομολόγια από το χωριό και να υπάρχει ένα οργανωμένο πάρκινγκ με εισιτήριο. Έτσι γίνεται στο εξωτερικό. Η διαχείριση των επισκεπτών είναι κάτι σημαντικό».