Επικαλούνται από ψυχιατρικά προβλήματα των παιδιών μέχρι και…διαζύγια οι γονείς για να αλλάξουν σχολείο – Αδειάζουν τα περιφερειακά σχολεία
«Κάθε παιδί στο σχολείο που ανήκει» συγκλίνουν οι Μ. Λουκοπούλου και Αθ. Γανίδης, μιλώντας στην «Θ»
Μπορεί η περίοδος των εγγραφών στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να έχει τελειώσει πριν ακόμη ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά, ωστόσο φαίνεται πως αυτό το διάστημα έχει ξεκινήσει μια «άτυπη» περίοδος «πιεστικών» μεταγραφών, από γονείς που θέλουν να…αλλάξουν σχολείο στα παιδιά τους, επικαλούμενοι πολλούς και διάφορους λόγους που αγγίζουν ακόμη και τα όρια της…«παράνοιας».
Μάλιστα, όπως καταγγέλλει η ΕΛΜΕ Ξάνθης, στο επίσημο ιστολόγιό της «παρατηρούνται απαράδεκτα περιστατικά απειλών και προπηλακισμών εναντίον των διευθύνσεων των σχολείων που δεν υποχωρούν στις απαιτήσεις ορισμένων γονέων».
Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΞΑΝΘΗΣ
Πιο συγκεκριμένα για τις παράτυπες μεταγραφές, αναφέρεται:
Τα σχολεία της Ξάνθης αντιμετωπίζουν για ακόμη μια χρονιά το πρόβλημα των σχολείων αυτό των παράτυπων μεταγραφών.
Οι γονείς, έχοντας την αντίληψη των σχολείων δύο κατηγοριών, μετέρχονται όλων των θεμιτών και αθέμιτων μέσων, προκειμένου να πετύχουν την πολυπόθητη μεταγραφή. Αποτέλεσμα είναι να «γεμίζουν» ορισμένα σχολεία ενώ άλλα, κυρίως τα «περιφερειακά» σχολεία, να αντιμετωπίζουν έως και τον κίνδυνο κλεισίματος. .
Μετά από συνεχείς επαφές με τη Διεύθυνση Β/θμιας έχουμε πετύχει ώστε τόσο τα αποδεικτικά στοιχεία που απαιτούνται για τη μεταγραφή όσο και οι συστάσεις της Διεύθυνσης Β/θμιας προς τις/τους διευθύντριες/ές να είναι αυστηρότερα. Ωστόσο το πρόβλημα εξακολουθεί να υφίσταται και να παρατηρούνται απαράδεκτα περιστατικά απειλών και προπηλακισμών εναντίον των διευθύνσεων των σχολείων που δεν υποχωρούν στις απαιτήσεις ορισμένων γονέων. Σημαντικό μερίδιο ευθύνης ανήκει στη ΔΙΔΕ η οποία υποχωρεί στις επίμονες απαιτήσεις των κηδεμόνων και εγκρίνει τις μεταγραφές παρά τις αντίθετες εισηγήσεις των σχολείων. Όλα αυτά δημιουργούν κλίμα έντασης και προστριβών μεταξύ των σχολείων.
Όλες οι πλευρές οφείλουν να εφαρμόσουν τη σχετική νομοθεσία η οποία ορίζει ότι οι μεταγραφές, σε περίπτωση αλλαγής διεύθυνσης γίνονται με τη σύμφωνη γνώμη και των δύο σχολείων. Μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις που ορίζονται σαφώς στην Κοινή Υπουργική Απόφαση 79942/ΓΔ4/2019 – ΦΕΚ 2005/Β/31-5-2019, και μόνο σε αυτές, θα πρέπει να εμπλέκεται η διεύθυνση.
Η Διεύθυνση Β/θμιας οφείλει να δώσει ένα τέλος σε αυτή την κατάσταση και να διαφυλάξει την ομαλή λειτουργία των σχολείων.
Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» η πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ξάνθης κ. Μαρία Λουκοπούλου, καθώς και ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Ξάνθης κ. Αθανάσιος Γανίδης, συγκλίνοντας στο ότι «κάθε παιδί πρέπει να πηγαίνει στο σχολείο που ανήκει».
«ΡΟΥΤΙΝΑ ΟΙ ΑΠΕΙΛΕΣ – ΕΠΙΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ Ή ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΜΕΧΡΙ ΚΑΙ…ΔΙΑΖΥΓΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΜΕΤΑΓΡΑΦΗ»
Πιο συγκεκριμένα η κ. Λουκοπούλου εξηγεί ότι «υπάρχουν και περιστατικά προπηλακισμών ενώ οι απειλές και η κακή συμπεριφορά, είναι πλέον…ρουτίνα. Όταν ο διευθυντής ή η διευθύντρια αρνείται την μεταγραφή (που είναι και παράνομη) τότε έχουμε απειλές. Ξεκινάμε από την ειρωνεία ότι «εμείς θα σας φέρουμε αύριο άλλη διεύθυνση» και φτάνουμε στο σημείο, όταν η διεύθυνση του σχολείου επιμένει ότι δεν μπορεί να γίνει η μεταγραφή, να απειλούμαστε ξεκάθαρα. Το πρόβλημα δεν έχει επιλυθεί όσο θέλαμε. Προφανώς έχει περιοριστεί αρκετά αλλά αυτοί που επιμένουν είναι στην κατηγορία του «μάγκα». Επειδή με νόμιμο τρόπο δεν γίνεται να κάνουν μεταγραφή (επειδή ακριβώς αυστηροποιήθηκαν τα κριτήρια) έρχονται τώρα και σκέφτονται διάφορου «συνδυασμούς». Από το να επικαλεστούν ψυχολογικά ή ψυχιατρικά προβλήματα του παιδιού, από το να το πάνε από το Γενικό Λύκειο στο ΕΠΑΛ, θεωρώντας ότι από το ΕΠΑΛ μπορεί να πάει οπουδήποτε μετέπειτα (κάτι που δεν ισχύει, αλλά παραμένει ως εντύπωση). Ή να το εγγράψουν στο εκκλησιαστικό σχολείο, νομίζοντας ότι το παιδί μετά θα μπορεί να πάει όπου θέλει. Ο νόμος λέει ότι το παιδί θα γυρίσει στο σχολείο από όπου έφυγε. Έχουν την εντύπωση αυτή όμως και έτσι υπάρχει μια κινητικότητα ως προς τις μεταγραφές. Επειδή έχει αυστηροποιηθεί ο νόμος σχετικά με το ποιος έχει την κηδεμονία του παιδιού δεν είναι τόσο εύκολο να επικαλεστούν οι γονείς ότι είναι άλλος ο κηδεμόνες. Παρόλα αυτά, επικαλούνται μέχρι και…διαζύγια για να πουν ότι το ένα παιδί μένει αλλού».
«ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΚΑΙ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΟΥ ΔΙΝΟΥΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥΣ – ΜΟΝΟ 5 ΠΑΙΔΙΑ ΣΤΗΝ Α΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΟΝ ΕΧΙΝΟ»
«Παιδαγωγικά και μόνον, όταν ο γονέας έρχεται με το «έτσι θέλω», φέρεται άσχημα στο σχολείο και θεωρεί δικαίωμά του να παραβιάσει τον νόμο, προφανώς και δεν δίνει το καλό παράδειγμα στο παιδί του. Είναι απαράδεκτη αυτή η συμπεριφορά. Εμείς δεν θέλουμε σχολεία δύο ταχυτήτων. Τα σχολεία είναι ισάξια. Οι συναδέλφισσες και οι συνάδελφοι επιλέγονται τυχαία για το σχολείο στο οποίο θα τοποθετηθούν. Άρα δεν είναι ότι το ένα σχολείο έχει τους καλύτερους καθηγητές και το άλλο σχολείο, έχει λιγότερο καλούς καθηγητές. Άρα το επίπεδο των σχολείων είναι το ίδιο και είναι εξαιρετικό για όλα τα σχολεία. Εμείς το έχουμε διαπιστώσει και ως γονείς και νομίζω ότι όλοι οι γονείς γνωρίζουν το επίπεδο που έχουν τα σχολεία μας. Συνεπώς δεν έχει νόημα να χρησιμοποιούν τέτοιους τρόπους για να πάνε σε άλλα σχολεία. Δεν θα κερδίσουν κάτι» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας ότι «τα περιφερειακά σχολεία με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο κλεισίματος. Φανταστείτε ότι στον Εχίνο η Α΄Γυμνασίου έχει μόνο πέντε παιδιά. Του χρόνου μπορεί να μην έχει παιδιά. Προφανώς και εμείς δεν θέλουμε να κλείσει το σχολείο του Εχίνου».
«ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΟΥ – ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΙΠΛΑ ΣΕ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΑΝ ΑΠΟΦΑΣΙΣΟΥΝ ΝΑ ΑΥΣΤΗΡΟΠΟΙΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ»
Από την πλευρά του ο κ. Γανίδης υπογράμμισε ότι «η αλήθεια είναι πως έχω ακούσει διάφορες περιπτώσεις για παράτυπες μεταγραφές. Η δική μας θέση είναι ότι δεν θα πρέπει να γίνεται αυτό. Ξεκάθαρα θα πρέπει το κάθε παιδί να πηγαίνει στο σχολείο της περιοχής του, σε αυτό που ανήκει. Ως Ένωση Γονέων βέβαια, εμείς δεν μπορούμε να το ελέγξουμε. Θα πρέπει ο κάθε διευθυντής να ελέγχει τα στοιχεία που προσκομίζουν οι γονείς και αν καταλαβαίνει από κάποιο από αυτά, ότι το παιδί δεν πρέπει να πάει εκεί, να μην κανει δεκτή την εγγραφή. Βέβαια για προπηλακισμούς δεν έχω ακούσει, αλλά είναι φαινόμενα που καταδικάζουμε ξεκάθαρα. Θεωρούμε ότι αυτό δημιουργεί και πρόβλημα γιατί τα σχολεία του κέντρου είναι πιο επιβαρυμένα. Είναι λογικό όταν αδειάζουν τα περιφερειακά, να δημιουργείται θέμα. Εμείς είμαστε ξεκάθαρα αντίθετοι αλλά δεν είναι κάτι που μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε εμείς. Τα περιφερειακά δηλαδή, θεωρούνται χειρότερα σχολεία; Δεν θεωρώ κάτι τέτοιο. Είναι όλα δημόσια σχολεία, έχουν όλα το ίδιο επίπεδο και θεωρούμε ότι το κάθε παιδί πρέπει να πηγαίνει στο σχολείο της περιοχής του (και μιλούμε για όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως) και θα πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να ελεγχθεί αυτό…Κανένας δεν νομίζω ότι μπορεί να προσκομίσει πλαστά δικαιολογητικά, γιατί μετά θα έχει και τις επιπτώσεις από τον νόμο. Με αυτόν τον τρόπο αδειάζουν από την άλλη και τα περιφερειακά σχολεία και δημιουργείται ο κίνδυνος κλεισίματος κάποιων σχολείων ή τουλάχιστον μείωση προσωπικού κλπ. Είναι πολλά τα προβλήματα που δημιουργούνται. Είναι πολύ θετικό που αυστηροποιήθηκαν τα κριτήρια. Συμφωνούμε με αυτό και θα είμαστε δίπλα στην δευτεροβάθμια και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αν αποφασίσουν να αυστηροποιήσουν την διαδικασία, γιατί θεωρούμε ότι είναι ξεκάθαρο ότι κάθε παιδί θα πρέπει να πηγαίνει στο σχολείο της περιοχής του. Μιλάμε για δημόσια εκπαίδευση, εκπαίδευση για όλους, θα πρέπει να είναι όλα ίδια για όλους και από εκεί και έπειτα, είναι στην κρίση του καθενός και στην επιλογή του, αν θεωρεί ότι δεν τον καλύπτει η δημόσια εκπαίδευση, να βρει κάποια άλλη λύση. Αλλά το θέμα είναι πως η δημόσια εκπαίδευση πρέπει να είναι ίδια για όλους με ίσες ευκαιρίες και ίσα δικαιώματα».