Τη «νύφη» πλήρωσαν πάλι οι ασφαλισμένοι!

Προσπάθεια εντοπισμού μη δικαιούχων ΑΜΚΑ, αλλά…

Χρ. Ούτση: “Καλός ο σκοπός, αλλά λάθος ο τρόπος”

Απίστευτη ταλαιπωρία και πολλά ευτράπελα, είχε ως αποτέλεσμα η διαδικασία που ξεκίνησε προκειμένου να εντοπίσει εκείνους που διαμένουν στο εξωτερικό αλλά διαθέτουν ΑΜΚΑ στην Ελλάδα.

Και ενω το σκεπτικό ήταν σωστό, αφού όσοι δεν διαμένουν στην χώρα, δεν έχουν δικαίωμα αριθμού μητρώου κοινωνικής ασφάλισης, εντούτοις ο τρόπος με τον οποίο έγινε φαίνεται να ήταν “ανορθόδοξος”, αφού στην πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ, χαρακτηρίζονται ως μη ασφαλισμένοι, ακόμη και  δημόσιοι υπάλληλοι, συνταξιούχοι και ελεύθεροι επαγγελματίες της χώρας, την ίδια στιγμή που και μόνο η φορολογική τους δήλωση, δηλώνει αυτόματα την μόνιμη κατοικία τους. 

Αποτέλεσμα όλων των  παραπάνω, είναι να βρίσκουν εμπόδια στην εξυπηρέτησή τους πάρα πολλοί Έλληνες πολίτες, με τα κέντρα εξυπηρέτησης πολιτών (ΚΕΠ) να προχωρούν – από τον Απρίλιο ακόμη – σε αποχή διαρκείας, αφού ήταν αυτά που κλήθηκαν να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες για την ενεργοποίηση ΑΜΚΑ, παραπέμποντας τους πολίτες που εντοπίζουν ότι εμφανίζονται ως ανασφάλιστοι στα γραφεία ΑΜΚΑ των κατά τόπους ΕΦΚΑ, όπως εξηγεί μιλώντας την “Θ” η προϊσταμένη του Τμήματος Εξυπηρέτησης Πολιτών του ΚΕΠ Δήμου Ξάνθης κ. Χρύσα Ούτση.

“ΚΑΛΟΣ Ο ΣΚΟΠΟΣ, ΛΑΘΟΣ Ο ΤΡΟΠΟΣ – ΣΕ ΑΠΟΧΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΑ ΚΕΠ”

Αναλυτικότερα η ίδια, εξήγησε στην “Θ” ότι “το κράτος ήθελε να δει ποιοι αλλοδαποί (και γενικά ποιοί) έχουν ΑΜΚΑ και δεν διαμένουν στην Ελλάδα. Διότι όποιος δεν μένει μόνιμα στην Ελλάδα, δεν δικαιούται ΑΜΚΑ. Αυτό που συνέβαινε χρόνια και έδιναν σωρηδόν ΑΜΚΑ ή που κάποιοι από το εξωτερικό πήγαιναν σε έναν γιατρό και για να γραφτούν τα φάρμακα έπρεπε να εκδοθεί ΑΜΚΑ (και εκδίδονταν) ήταν λάθος. Είχαμε διαμαρτυρηθεί τότε ότι δεν πρέπει να γίνεται αυτό. Μετά από χρόνια, αποφάσισαν να δουν ποιοι μένουν πραγματικά μόνιμα στην Ελλάδα και δικαιούνται να έχουν ΑΜΚΑ. Ο σκοπός ήταν καλός. Ο τρόπος όμως ήταν λάθος. 

Στην πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ πού είναι όλα τα ΑΜΚΑ, αντί να ξεχωρίσουν τους αλλοδαπούς για να γίνει ο έλεγχος, όλοι οι πολίτες έχουν ελλιπή στοιχεία και οι περισσότεροι (αν όχι όλοι) φαίνονται ανασφάλιστοι και θα χρειαστεί να ενεργοποιήσουν τον ΑΜΚΑ τους. Για να γίνει αυτό, θα έπρεπε κάποιος να πάει είτε σε ένα ΚΕΠ ή στο γραφείο ΑΜΚΑ μέσα στον ΕΦΚΑ, να προσκομίσει το Ε1 για να φαίνεται η μόνιμη κατοικία του ή κάποιο συμφωνητικό μίσθωσης κατοικίας και κάποια άλλα δικαιολογητικά, για να ενεργοποιηθεί ο ΑΜΚΑ του. Είχε έρθει σε εμάς αυτή η εγκύκλιος και ζητούσε μάλιστα ταχυδρομήσουμε τα έγγραφα στα κατά τόπους καταστήματα ΕΦΚΑ. Βέβαια αν ερχόταν κάποιος στα ΚΕΠ, θα νόμιζε ότι ολοκληρώθηκε η δουλειά του, αλλά στην ουσία δεν θα είχε ολοκληρωθεί διότι θα έμπαινε σε μία γραμμή προτεραιότητας και θα τελείωνε μετά από κάποιο χρονικό διάστημα».

ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΙ ΚΑΙ ΟΙ… ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ- ΧΑΡΤΟΥΡΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ

Στη συνέχεια η κα Ούτση αναφέρθηκε στα ευτράπελα που συμβαίνουν με πιο ενδεικτική την περίπτωση όπου ακόμη και δημόσιοι υπάλληλοι φαίνονταν ανασφάλιστοι: «Όταν όμως μπήκαμε και εμείς και είδαμε πώς ακόμη και εμείς πού είμαστε υπάλληλοι του δημοσίου, φαινόμασταν ως ανασφάλιστοι, προχωρήσαμε σε διαμαρτυρία και είπαμε ότι αυτό δεν έγινε σωστά. Ότι θα έπρεπε να διαχωριστούν οι πολίτες. Και βεβαίως θέσαμε και το ερώτημα γιατί ένας συνταξιούχος πού έχει δουλέψει στην Ελλάδα και μπορεί τώρα να μη μένει στην χώρα, να χρειάζεται να αποδείξει πού μένει για να έχει ενεργό ΑΜΚΑ; 

Έγινε μία συνάντηση των συναρμόδιων υπουργείων με την ομοσπονδία υπαλλήλων ΚΕΠ (Π.Ο.Σ.Ε.Κ.Ε.Π) και τους θέσαμε τα προβλήματά μας και τις παρατηρήσεις μας και βεβαίως ζητήσαμε να δουλέψει η διαλειτουργικότητα. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει διαλειτουργικότητα (αυτό το εργαλείο) με την οποία μπορούν να βλέπουν που μένει ο καθένας από τη φορολογική και να μας ζητούν να μαζεύουμε δικαιολογητικά και να τα στέλνουμε στον ΕΦΚΑ. Πρόκειται για μία χρονοβόρα κατάσταση και για ανθρώπους που δεν χρειάζεται να γίνει. Να ταλαιπωρηθούν δηλαδή ελεύθεροι επαγγελματίες, συνταξιούχοι, δημόσιοι υπάλληλοι, επειδή θέλουμε να “πιάσουμε” αυτούς που δεν μένουν στην Ελλάδα. Θα έπρεπε να βρεθεί ένας διαφορετικός τρόπος. Το υπουργείο εσωτερικών και το υπουργείο εργασίας δεν συμφώνησαν, δεν είναι όλο το θέμα στον “αέρα ” και εμείς από τον Απρίλιο προχωρήσαμε σε μία εξώδικη δήλωση και προκηρύξαμε αποχή μέχρι να λυθεί το θέμα της διαλειτουργικότητας. Το αποστείλαμε στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) που δεν “προσέβαλε” την αποχή των ΚΕΠ. Μας άφησαν δηλαδή να συνεχίσουμε να απέχουμε, διότι προφανώς δεν έχουν να μας πουν και τίποτα και δεν μπορούν να λύσουν το όλο θέμα. Για αυτό λέω πώς σκοπός ήταν καλός, αλλά ο τρόπος λάθος. Θα έπρεπε να διαχωρίσουν τους δημοσίους υπαλλήλους, το συνταξιούχους, τους ελεύθερους επαγγελματίες. Δεν έπρεπε να συμβεί αυτό στα δικά τους ΑΜΚΑ. Θα έπρεπε να γίνει σε συγκεκριμένους ή όπου δεν μπορεί να λειτουργήσει η διαλειτουργικότητα, καθώς υπάρχουν ελλιπή στοιχεία”. 

“ΣΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΑΜΚΑ ΤΟΥ ΕΦΚΑ, ΟΣΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ”

Τι πρέπει όμως να κάνουν όσοι εμφανίζονται ως ανασφάλιστοι; 

Σύμφωνα με την ίδια “εφόσον δημιουργηθεί θέμα, θα πρέπει να απευθυνθούν στο γραφείο ΑΜΚΑ του ΕΦΚΑ, διότι εμείς απέχουμε και να έχουν μαζί τους ενα Ε1 τουλάχιστον και ένα πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, για να ενεργοποιήσουν τον ΑΜΚΑ τους. Εμείς συνεχίζουμε την αποχή διαρκείας μέχρι να ληφθεί το θέμα. Ο τρόπος είναι η διαλειτουργικότητα. Εξάλλου σήμερα γίνονται διασταυρώσεις σε πολλά θέματα. Είναι αδιανόητο να ζητούμε από έναν ελεύθερο επαγγελματία, από ένα συνταξιούχο, από ένα δημόσιο υπάλληλο να αποδείξει ότι διαμένει μόνιμα στην Ελλάδα, εφόσον από τη φορολογική του δήλωση φαίνεται ότι ο άνθρωπος αυτός εργάζεται, πληρώνει φόρους, φαίνεται η κατοικία του κλπ. Από τη στιγμή που ο καθένας μπορεί να βγάλει μόνος του, ηλεκτρονικά, μόνιμη κατοικία, για ποιο λόγο θα πρέπει εμείς να τον βάλουμε σε αυτήν τη διαδικασία;

Ακόμη και εγώ προσωπικά, που πληρώνομαι από το ελληνικό δημόσιο που γνωρίζει ότι μένω στην Ελλάδα, φαινόμουν ανασφάλιστη. Αυτό βέβαια είναι κάτι που φαίνεται στην πλατφόρμα του ΑΜΚΑ (που ανοίγουμε εμείς ως υπάλληλοι και φαίνονται και άλλα στοιχεία) και για αυτό δεν το γνωρίζουν οι περισσότεροι πολίτες. Θα το αντιληφθεί κάποιος, όταν θα πάει να κάνει μία αίτηση η οποία δεν θα προχωρά. Δεν μπορεί να το αντιληφθεί με την πρώτη ματιά. Και βεβαίως εμείς θα τον παραπέμψουμε στο γραφείο ΑΜΚΑ του ΕΦΚΑ”.