Τι το θες το… καλαμάκι;

Τέλος στα πλαστικά «ρουφηχτήρια» και στους αναδευτήρες ποτών

Κ. Γεροστεργίου: «Μπορούμε και χωρίς αυτό – Σοβαρά τα προβλήματα από τα πλαστικά σε στεριά και θάλασσα…»

Μ. Τσιακίρογλου: «Βιοδιασπώμενα καλαμάκια αλλά μεγαλύτερο το κόστος που θα επωμιστούμε…»

 

Καταργούν σταδιακά τα πλαστικά καλαμάκια και τους αναδευτήρες ποτών οι εταιρείες-μέλη της Ένωσης Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών.

Σημειώνεται ότι η ΕΝΕΑΠ εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου αλκοολούχων ποτών, που εισάγουν και διακινούν το 80% των διεθνών μαρκών premium αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα.

kalamakia-1024x791

Η απόφαση πραγματοποιήθηκε με αφορμή την ανακοίνωση της βρετανικής κυβέρνησης τη Πέμπτη 19 Απριλίου πως προτίθεται να απαγορεύσει μέχρι το τέλος του χρόνου τα πλαστικά καλαμάκια, τους πλαστικούς αναδευτήρες ποτών και καφέδων καθώς και τις πλαστικές μπατονέτες.

Τα μέλη της ΕΝΕΑΠ παύουν να χρησιμοποιούν μη βιοδιασπώμενα πλαστικά καλαμάκια και αναδευτήρες ποτών στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες- είτε πρόκειται για εταιρικές εκδηλώσεις είτε για διαφημίσεις ή προωθητικές ενέργειες- με σκοπό την σταδιακή κατάργησή τους.

 

ΔΙΙΣΤΑΝΤΑΙ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ

Θέμα για το οποίο οι απόψεις διίστανται, αφού από την μια μεριά πρόκειται για ένα φιλοπεριβαλλοντικό μέτρο και από την άλλη τα βιοδιασπώμενα καλαμάκια θα…αγοράζονται ακριβότερα από τους επαγγελματίες (όπως συμβαίνει και με τις βιοδιασπώμενες σακούλες). Εν τω μεταξύ ήδη οι τοπικοί επαγγελματίες «χαρίζουν» στους πελάτες τους το τέλος της πλαστικής σακούλας και δεν το μετακυλούν σε αυτούς, προκειμένου να μην αυξήσουν και τις τιμές των τελικών υπηρεσιών τους και με δεδομένο ότι έχουν καθημερινή επαφή με τον πελάτη.

Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα που ανακύπτουν από το ρεπορτάζ της «Θ» στο οποίο μιλούν η Πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Καβάλας και Οικολόγος κ. Κατερίνα Γεροστεργίου καθώς και η Πρόεδρος της ΟΕΒΕ Νομού Ξάνθης κ. Μαίρη Τσιακίρογλου.

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΕΡΟΣΤΕΡΓΙΟΥ

«ΣΟΒΑΡΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΣΤΕΡΙΑ ΚΑΙ ΘΑΛΑΣΣΑ…»

Ειδικότερα η κ. Γεροστεργίου αναφέρει ότι «θεωρώ ότι το μέτρο είναι προς την θετική κατεύθυνση γιατί ξέρουμε ότι γενικότερα τα πλαστικά έχουν επιφέρει σοβαρά προβλήματα τόσο στην στεριά όσο και στην θάλασσα. Καταναλώνουμε τέτοιον όγκο απορριμμάτων, εξαιτίας της χρήσης των πλαστικών, γιατί δεν πηγαίνουν και για ανακύκλωση, με αποτέλεσμα να επιβαρύνουμε σοβαρότατα όλα αυτά τα χρόνια το περιβάλλον στο οποίο ζούμε. Πιθανότατα να φτάσουμε εκεί που φτάσαμε με την πλαστική σακούλα γιατί και αυτό μειώνει το κόστος. Δηλαδή για κάθε επιχείρηση, αυτά τα υλικά τα οποία είναι μιας χρήσης, έχουν οικονομική επιβάρυνση στο τελικό προϊόν και στην υπηρεσία που μας προσφέρεται. Επομένως θεωρώ ότι αυτό που κάποια χρόνια πριν, πέρασε ως μόδα, διότι το πλαστικό ήταν «μόδα» (αν σκεφτούμε ότι αντικαταστάθηκαν τα φυτικά νήματα από το πλαστικό). Επομένως θεωρούμε ότι αυτό μπορεί να οδηγήσει και στην μείωση (πιθανότατα) των προϊόντων ή των υπηρεσιών που συνδέονται με την χρήση του πλαστικού. Για παράδειγμα ο καφές».

 

«ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΚΑΛΑΜΑΚΙ – ΙΣΩΣ ΝΑ ΦΕΡΕΙ ΝΕΟ ΚΥΚΛΟ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΑΥΤΗ Η ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ…»

«Ως απλοί χρήστες, αν δεν χρειάζεται πολύ αφρό ο καφές για παράδειγμα, κάποιος θα μπορεί να τον πιει χωρίς καλαμάκι» συνεχίζει η ίδια, σημειώνοντας επίσης ότι «ενδεχομένως να βγουν και ποτήρια που μπορεί να έχουν ενσωματωμένο καλαμάκι (υποθέτω, δεν το γνωρίζω όμως) και αυτό θα είναι καινοτομία με την οποία θα μπορούν να ασχοληθούν άνθρωποι που έχουν σπουδάσει και ασχολούνται με αυτό και έτσι να δημιουργηθεί και ένας άλλος κύκλος εργασιών».

ΜΑΙΡΗ ΤΣΙΑΚΙΡΟΓΛΟΥ

«ΒΙΟΔΙΑΣΠΩΜΕΝΑ ΚΑΛΑΜΑΚΙΑ ΑΛΛΑ…ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ»

Στον αντίποδα, από πλευράς επαγγελματιών τώρα η κ. Τσιακίρογλου αναφέρει ότι «θεωρώ ότι θα βγουν στην θέση τους βιοδιασπώμενα καλαμάκια τα οποία φυσικά θα έχουν μεγαλύτερο κόστος από τα σημερινά. Δεν μπορείς πλέον όμως να χρεώσεις και το καλαμάκι. Αντιλαμβάνεστε ότι για άλλη μια φορά αυξάνεται το κόστος των επιχειρήσεων υγεινονομικού ενδιαφέροντος (Καφέ, Μπαρ και ευρύτερα της εστίασης), τα οποία έχουν άλλη διακίνηση αναψυκτικών και ποτών. Θεωρώ λοιπόν ότι θα πάμε σε βιοδιασπώμενα καλαμάκια, με υψηλότερο κόστος, που πάλι φυσικά θα επωμιστούν οι επαγγελματίες. Φυσικά δεν έχουν καμία σχέση στην τιμή, αφού και οι βιοδιασπώμενες σακούλες είναι πολύ πιο ακριβές, από τις κοινές σακούλες που ξέραμε μέχρι σήμερα. Το ζήτημα είναι ότι δεν μπορείς να χρεώσεις ακόμη και το καλαμάκι στον πελάτη. Πολλές επιχειρήσεις αυτήν την στιγμή, «χτυπούν» στην απόδειξη το περιβαλλοντικό τέλος της σακούλας και δεν το εισπράττουν όμως, στα ταμεία τους».

 

«ΕΙΝΑΙ ΑΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΜΕΤΑΚΥΛΥΣΟΥΜΕ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΤΟΝ ΠΕΛΑΤΗ…»

«Όταν υπάρχει διαπροσωπική σχέση με τον πελάτη, δεν μπορείς να το κάνεις εύκολα, όπως μια μεγάλη και απρόσωπη επιχείρηση, όπως τα μεγάλα μάρκετ. Ούτως ή άλλως έχουμε ήδη φορτωθεί το κόστος της πλαστικής σακούλας (και πολλά ακόμη πράγματα) και σε αυτό έρχεται να προστεθεί και το καλαμάκι» συνεχίζει η ίδια, σημειώνοντας ότι «πάντα εμείς την…πληρώνουμε. Δεν είναι ότι κινούμαστε επάνω σε αυτό το πράγμα (σε 0,2 και 0,3€ για τις σακούλες και τα καλαμάκια), όλα αυτά όμως συσωρευτικά, δημιουργούν μια αύξηση του κόστους των επιχειρήσεών μας, το οποίο με τις υπάρχουσες συνθήκες δεν μπορούμε να το μετακυλήσουμε στον πελάτη. Είναι αδύνατον. Τις πλαστικές σακούλες που έχουμε ήδη, μπορούμε να τις διαθέσουμε στο καταναλωτικό κοινό μέχρι τέλος Ιουνίου, μετά θα πρέπει να προβούμε είτε σε χάρτινες σακούλες (που για εμένα είναι το πιο φυσιολογικό) είτε σε ειδικές βιοδιασπώμενες σακούλες, που θα φέρουν επάνω ένα ειδικό barcode. Το..χάρτινο βέβαια καλαμάκι, είναι πολύ δύσκολο άρα και απίθανο για τα ροφήματα όπως ο καφές, τα αναψυκτικά κλπ. Άρα θα πάμε σε…βιοδιασπώμενη λύση αναγκαστικά. Αλλιώς τον κρύο καφέ κάποιος θα τον πίνει με το στόμα. Στην Αγγλία υπήρξε η πρόθεση να χρεώνουν και τα χάρτινα κυπελάκια του καφέ. Θέλω να πιστεύω ότι δεν θέλουν να γίνει, γιατί αν θέλουν μπορούν να το κάνουν. Το θέμα είναι ότι ο Έλληνας έχει τον καφέ στην κουλτούρα του, είναι η διασκέδασή του, οπότε θεωρώ ότι είναι ένα επιπρόσθετο κίνητρο για να μην γίνει. Ήδη έγιναν πολλά, κατόπιν ευρωπαϊκών οδηγιών και υποδείξεων, τα οποία βεβαίως έχουν επιβαρύνει πάρα πολύ τις επιχειρήσεις. Είναι καλό λοιπόν να είμαστε πραγματιστές και να παίρνουμε αποφάσεις με λογική».