«Τράπεζα Θεμάτων» για την Α΄Λυκείου… Τράπεζα «προβληματισμού» για τους μαθητές

Αντιμέτωποι με κάτι άγνωστο οι μαθητές – Φοβούνται τι θα τους «κληρώσει»

Τι λένε οι εκπρόσωποι φροντιστών και γονέων στην «Θ»

 

Προβληματισμός επικρατεί στους μαθητές της Α’ Λυκείου, που καλούνται να  εξεταστούν στις φετινές ενδοσχολικές εξετάσεις με την Τράπεζα Θεμάτων, δεδομένης αφενός της «πρώτης επαφής» με την συγκεκριμένη διαδικασία που έγκειται σε δύο θέματα (από τα τέσσερα ερωτήματα στα οποία καλούνται να απαντήσουν για κάθε μάθημα) που θα «κληρωθούν» από το… σύστημα αλλά και δεδομένης της πανδημίας, που αποτέλεσε «τροχοπέδη» για την απρόσκοπτη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία.

Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» ο εκπρόσωπος του Συλλόγου Φροντιστών στην Πανελλήνια Ομοσπονδία κ. Ηρακλής Ζωγράφος καθώς και ο πρόεδρος της Ένωσης Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Ξάνθης κ. Θανάσης Γανίδης.

 

ΔΥΟ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΚΑΙ ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΣΤΙΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΕΣ ΤΗΣ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ

Ειδικότερα ο κ. Ζωγράφος εξήγησε στην «Θ» ότι:

Η υποχρέωση του μαθητή στο τέλος των εξετάσεων να γνωρίζει καλά την ύλη, υπήρχε και θα υπάρχει πάντα. Είτε έχουμε Τράπεζα Θεμάτων είτε όχι, στις ενδοσχολικές εξετάσεις, ο μαθητής υποχρεούται να γνωρίζει καλά, την συγκεκριμένη ύλη.

Η Τράπεζα Θεμάτων, είναι στην ουσία κομμάτια διαγωνισμάτων. Κάθε διαγώνισμα στην Α’ Λυκείου, αποτελείται από 4 ζητήματα. Τα μισά (τα 2) είναι φορτωμένα σε μια πλατφόρμα που ονομάζουμε «Τράπεζα Θεμάτων» και από αυτή θα επιλέγεται το μισό διαγώνισμα στο τέλος της χρονιάς. Τα άλλα δύο θέματα των εξετάσεων τα βάζει η ομάδα διδασκόντων του κάθε σχολείου. Η δυσκολία στους μαθητές, έγκειται στο γεγονός ότι αυτό είναι καινούριο, άγνωστο, δεν το έχουν δει και εν πολλοίς φοβούνται την κλήρωση. Φοβούνται την τύχη και τι θέμα θα τους πέσει. Επειδή ούτως ή άλλως, όλοι είμαστε χρόνια στην εκπαιδευτική διαδικασία, με το προηγούμενο καθεστώς, οι καθηγητές του σχολείου ήξεραν ακριβώς τι παιδιά έχουν στα χέρια τους, ποιο είναι το επίπεδό τους, ποιος είναι ο μέσος όρος και προσπαθούσαν να κινηθούν σε θέματα έτσι ώστε και ο μέτριος μαθητής να γράφει κάτι και ο αδύναμος μαθητής να γράφει κάτι και οι αριστούχοι να πάρουν το «άριστα». Μπορούσε δηλαδή και ο καθηγητής της τάξης αλλά και η ομάδα των εκπαιδευτικών στο τέλος της χρονιάς, να βάλουν θέματα που και να καλύπτουν και όλη την ύλη, αλλά και ενδεχομένως να απευθύνονται και σε όλους τους μαθητές καλά διαβασμένους, μέτρια διαβασμένους κ.ο.κ. Δεν συνέβαινε απαραίτητα αυτό, απλά θα μπορούσε να είναι αυτή η λογική τους. Μπορεί και να μην ήταν. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη. Σε ο,τι αφορά στην διαχείριση μιας τάξης και ενός μαθήματος στις εξετάσεις, υπάρχει και αυτή η οπτική. Βλέπω τι παιδιά έχω στα χέρια μου και προσπαθώ να προσαρμόσω ένα διαγώνισμα, όχι για να γράψουν όλοι αλλά για να είναι ενδεικτικό του μέσου όρου της τάξης. Αυτήν την ευκαιρία τώρα, την έχουν ως προ το ήμισυ, γιατί το υπόλοιπο μισό διαγώνισμα, θα υπάρχει από την Τράπεζα Θεμάτων (την ηλεκτρονική πλατφόρμα).

ΟΛΑ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ…ΚΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΥΟ ΘΕΜΑΤΩΝ

Επιπλέον ο ίδιος επισήμανε ότι:

Ο φόβος των μαθητών λοιπόν, έγκειται στο ότι δεν το έχουν ξαναζήσει, στο είμαστε σε μια διετία περίεργων καταστάσεων (πέρυσι λόγω πανδημίας τα παιδιά δεν έγραψαν εξετάσεις) και στο ότι έρχεται να προστεθεί κάτι νέο στην εξέτασή τους. Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι ίδια. Η διδασκαλία, η δουλειά την ύλη και η ανάγκη για κατοχή ύλης, είναι ίδια. Ο τρόπος εξέτασης δεν είναι διαφορετικός, αλλά η κλήρωση των θεμάτων είναι διαφορετική. Στην ουσία η Τράπεζα Θεμάτων, είναι κλήρωση. Είναι περισσότερο ψυχολογικό, θα έλεγα, το θέμα. Φοβούνται τι θα τους τύχει. Σίγουρα η πανδημία το επιτείνει όλο αυτό. Δεν είμαστε ούτε φέτος (ούτε πέρυσι) σε φυσιολογικές χρονιές. Ναι, μπορούμε να λέμε ότι φέτος η τηλεκπαίδευση δουλεύει πολύ καλύτερα απο πέρυσι, μπορούμε να λέμε ότι με την τηλεκπαίδευση προχωρά η ύλη, καλύπτονται πράγματα κλπ, αλλά όλοι οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε ότι η πραγματική δουλειά στην πραγματική τάξη, δεν συγκρίνεται με τίποτα. Για αυτό τα παιδιά δυσκολεύονται περισσότερο φέτος. Έχουν να αντιμετωπίσουν από τον Νοέμβριο μέχρι και τώρα κλειστά σχολεία, σχολεία που ανοιγοκλείνουν κλπ και θα τους έρθει και στο τέλος της χρονιάς και η Τράπεζα Θεμάτων. Αλλά δεν είναι για να κινδυνολογούμε. Δεν είναι άσχημα τα πράγματα καθώς από την στιγμή που θα γίνει σωστά η δουλειά και θα υπάρχει κατοχή ύλης, δεν έχει σημασία αν το «Πυθαγόρειο Θεώρημα» θα το ζητήσει ο καθηγητής του σχολείου ή θα βγει από την Τράπεζα Θεμάτων. Το σημαντικό είναι να ξέρεις το Πυθαγόρειο Θεώρημα. Καταλαβαίνω απόλυτα την ψυχολογική πίεση, δυστυχώς όμως είναι απόφαση της κυβέρνησης, είναι απόφαση του υπουργείου και έχει γίνει νόμος, ότι οι ενδοσχολικές εξετάσεις για την Α΄Λυκείου θα γίνουν με την Τράπεζα Θεμάτων. Οι εξετάσεις του χρόνου, θα γίνουν για την Α και Β΄ με Τράπεζα Θεμάτων και οι εξετάσεις του 2023 θα γίνουν και για τις τρεις τάξεις με τον ίδιο τρόπο. Βαθύτερος στόχος, είναι να γίνουν κάποια στιγμή και οι πανελλήνιες εξετάσεις μέσα από Τράπεζα Θεμάτων, αλλά δεν ξέρω μέχρι που θα φτάσουμε. Το πρώτιστο μέλημα όλων μας είναι να είμαστε υγιείς. Να φύγουμε από όλη αυτήν την κατάσταση, να επανέλθουμε σε μια κανονικότητα (όποια κανονικότητα) και όλα θα γίνουν. Επειδή ούτως ή άλλως, είμαι αισιόδοξος, συνεχίζουμε την δουλειά μας, συνεχίζουμε το έργο μας, μαθαίνουμε την ύλη μας και δεν μας φοβίζει μια πλατφόρμα.

 

ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑ ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ – ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ Ο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΕΙΝΑΙ ΜΗΠΩΣ ΠΡΟΣΤΕΘΕΙ ΣΤΙΣ… ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ

Από την πλευρά του ο κ. Γανίδης επισήμανε ότι:

Για την ώρα, έτσι όπως ακούγεται και αν παραμείνει αυτό, δεν νομίζω να υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, με την έννοια ότι η Τράπεζα Θεμάτων, από την στιγμή που θα είναι κοινή για όλα τα σχολεία, πάλι θα οδηγήσει σε μια διαβάθμιση που οδηγούν και οι τωρινές εξετάσεις. Ίσως να είναι και πιο «δίκαιο» με την έννοια ότι θα υπάρχει ένα κοινό πλαίσιο που θα πρέπει να διδαχθεί στα παιδιά από κάθε ενότητα και κάθε μάθημα και θα εξετασθούν, τουλάχιστον με βάση τα μισά θέματα, από αυτό το πλαίσιο. Εγώ νομίζω ότι ο κυριότερος προβληματισμός είναι μήπως αυτό «προστεθεί» στις πανελλήνιες. Εκεί θα είναι πρόβλημα, διότι ουσιαστικά, τα παιδιά στο Λύκειο θα πρέπει να δίνουν για τρία χρόνια εξετάσεις, με το μυαλό στις πανελλήνιες και αυτό θα είναι λίγο προβληματικό. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη και ίσως και πολλών γονέων. Για την ώρα πάντως, τουλάχιστον η δική μας άποψη, σαν Ένωση Γονέων, είναι ότι προς το παρόν δεν δημιουργεί κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, τουλάχιστον έτσι όπως μας το έχουν παρουσιάσει. Νομίζω ότι πιο πολύ ο προβληματισμός οφείλεται στην παλαιότερη λειτουργία αυτού του συστήματος – πριν από κάποια χρόνια – όπου προσμετρούσε στις πανελλήνιες ο βαθμός και των τριών τάξεων του Λυκείου και εκεί υπήρχε μια δύσκολη κατάσταση για τους μαθητές γιατί ήταν ουσιαστικά σε «μόνιμες» πανελλήνιες για μια τριετία. Φοβούνται μήπως τελικά πάει να περάσει κάποιο ανάλογο μέτρο. Αν για παράδειγμα, μπει η Τράπεζα Θεμάτων και προσμετρώνται και οι βαθμοί της κάθε τάξης στον βαθμό των πανελληνίων, εκεί δημιουργείται ένα θέμα γιατί ουσιαστικά τα παιδιά θα πρέπει να βρίσκονται για τρία χρόνια σε κατάσταση πανελλαδικών. Και είναι μεγάλο χρονικό διάστημα πίεσης, για αυτές της ηλικίες. Σίγουρα, για τα παιδιά φέτος είναι και κάτι άγνωστο, αλλά επειδή το Υπουργείο και οι εκπαιδευτικοί που έχουν δημιουργήσει την «Τράπεζα» γνωρίζουν πως έχει λειτουργήσει τα τελευταία χρόνια η εκπαίδευση και ότι έχουν δημιουργηθεί κάποια κενά, θεωρώ ότι και η διαβάθμιση και η επιλογή των θεμάτων, θα είναι τέτοια ώστε να μπορούν τα παιδιά να ανταπεξέλθουν, τουλάχιστον με μια φυσιολογική προσπάθεια.  Θα το δούμε. Είναι κάτι καινούριο. Κάθε πρόταση που μπορεί να περιλαμβάνει κάποια προσπάθεια βελτίωσης του συστήματος, μπορεί τελικά στην εφαρμογή της, να αποδείξει το αντίθετο. Δηλαδή, καλά μας τα παρουσία το υπουργείο σαν μεταρρυθμίσεις, αλλά θα δούμε πως θα λειτουργήσουν. Δεν βιαζόμαστε να κρίνουμε αυτό το σύστημα, αλλά περιμένουμε να δούμε πως θα λειτουργήσει και θα το κρίνουμε ανάλογα.