Ηρ. Παυλοπούλου: Μήπως η Ξάνθη δεν είναι έτοιμη για κάτι τόσο μεγάλο;
Σ. Μελισσόπουλος: Κατώτεροι των περιστάσεων ο Δήμος και το Κέντρο Πολιτισμού
Ξεκίνησε με τις καλύτερες προοπτικές και με θέληση από τους διοργανωτές. Αγκαλιάστηκε αμέσως από μαθητές και εκπαιδευτικούς απ’ όλη την Ελλάδα, όμως διαπιστώνεται ότι υπάρχουν εξαιρετικά ελλείμματα στην προβολή του θεσμού και εκ τούτου, δεν υπάρχει και η αναμένουσα συμμετοχή του κόσμου στις παραστάσεις.
Ο λόγος για το Φεστιβάλ «Ξάνθη, Πόλις Ονείρων» που κατάφερε να συγκεντρώσει και να συγχρονίσει μουσικά σχολεία από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά όχι και να…συγκεντρώσει τους Ξανθιώτες που δυστυχώς, δεν ήταν εκεί για να χειροκροτήσουν τους μαθητές που κατέθεσαν την «ψυχή» τους, δούλεψαν «σκληρά» και κατάφεραν να ανταπεξέλθουν σε μια εξαιρετικά δύσκολη προσπάθεια, ειδικότερα κατά την τελευταία εκδήλωση που σήμανε και την «λήξη» ενός ακόμη «χατζηδάκειου».
Τελικά είναι οι Ξανθιώτες μόνον για… «σουβλάκια» ή μήπως δεν υπήρξε το ανάλογο ενδιαφέρον από τον Δήμο Ξάνθης και το Κέντρο Πολιτισμού σχετικά με την γνωστοποίηση και την προώθηση του θεσμού στους ίδιους τους δημότες του;
Για όλα τα παραπάνω μίλησαν στην «Θ» τόσο η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του θεσμού κ. Ηρώ Παυλοπούλου, όσο και ο πρ. Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης και υποψήφιος Δήμαρχος Ξάνθης κ. Σάββας Μελισσόπουλος, επί ημερών του οποίου (στην Περιφ. Δ/νση Εκπ/σης) ξεκίνησε ο θεσμός.
«ΑΝΑΡΩΤΙΕΜΑΙ ΜΗΠΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΟΙ ΞΑΝΘΙΩΤΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΟΙ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΤΟΣΟ ΜΕΓΑΛΟ;»
Ειδικότερα η κ. Παυλοπούλου ανέφερε ότι «το θέμα της απουσίας των Ξανθιωτών είναι υπο διερεύνηση. Σίγουρα τις τελευταίες ημέρες δεν βοήθησε και ο καιρός, δεδομένου ότι όταν έπαιζε ο «Πειραιάς» στο Δημοτικό Αμφιθέατρο, αυτό ήταν γεμάτο. Για καλή τους τύχη ήταν «ζεστός» ο χώρος. Σε οποιαδήποτε άλλη σκηνή, εκείνες τις ημέρες που έπαιζαν τα σχολεία είχε κρύο και πολύ αέρα, οπότε φαντάζομαι ότι και αυτός ήταν ένας ανασταλτικός παράγοντας για να συμμετέχει ο κόσμος. Σε ο,τι αφορά την τελετή λήξης, αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα προς διερεύνηση. Αναρωτιέμαι και εγώ μήπως τελικά οι Ξανθιώτες δεν είναι έτοιμοι για κάτι τόσο μεγάλο; Άκουσα και εγώ από πολύ κόσμο που ήρθε από την Αθήνα και από άλλες περιοχές της Ελλάδας, το εύλογο ερώτημα: «Που είναι οι Ξανθιώτες;» Σίγουρα σχολιάστηκε από πολλούς παρόντες η απουσία των Ξανθιωτών».
«ΑΨΟΓΟ ΤΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑΤΙ – Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΑΦΟΡΟΥΣΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΞΑΝΘΗΣ – Η ΠΟΛΗ ΗΤΑΝ ΑΠΟΥΣΑ»
«Ενδεχομένως, εν τέλει, ο κόσμος της Ξάνθης να μην είναι έτοιμος για κάτι τόσο μεγάλο όπως προείπα. Για ο,τιδήποτε αφορά τα πολιτιστικά δρώμενα (επί της ουσίας πολιτιστικά δρώμενα και όχι τα…σουβλάκια, οπου ναι μεν διασκεδάζει ο κόσμος, αλλα αφορούν τις ΓΠΠ και τα Καρναβάλια). Αυτό είναι ένα μεγάλο πολιτιστικό δρώμενο που συμβαίνει στην πόλη μας κατά την διάρκεια του έτους. Η είσοδος είναι ελεύθερη. Το…σουβλάκι όμως το πληρώνεις και αναρωτιέμαι αν τελικά ο κόσμος απλά δεν είναι έτοιμος για κάτι τέτοιο» συνέχισε η ίδια, σημειώνοντας ότι «συμφωνώ απόλυτα πως σε Γιορτές Παλιάς Πόλης και Καρναβάλι δίνονται πολλά χρήματα. Να σας πω ότι το Μουσικό Σχολείο Ξάνθης, είναι ένα σχολείο με ελάχιστους πόρους και με μέγιστο εκπαιδευτικό προσωπικό. Ο,τι έχουμε καταφέρει μέχρι στιγμής, το έχουμε κάνει με ελάχιστα χρήματα και τα τελευταία χρόνια με την βοήθεια του δήμου. Το καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό κομμάτι, όπως διαπιστώσατε, πήγε άψογα από όλους εμάς που υπαγόμαστε στο Μουσικό Σχολείο. Το κομμάτι της προώθησης όλου αυτού, αφορούσε τον Δήμο Ξάνθης ο οποίος ήταν ο άμεσα εμπλεκόμενος, διότι όλα αυτά ήταν μια συνδιοργάνωση. Προσωπικά έχω ερωτηματικά. Η πόλη ήταν απούσα, για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς. Δέχομαι καθημερινά ευχαριστήρια τηλεφωνήματα και αναρτήσεις και στα social media και προσωπικά τηλεφωνήματα από εκπαιδευτικούς άλλων περιοχών στην Ελλάδα και είμαι σοκαρισμένη με τα θετικά σχόλια που έχουν να κάνουν με όλο αυτό και επίσης έχει σχολιαστεί από όλους η απουσία του κόσμου της Ξάνθης. Το ζητούμενο βέβαια είναι ότι όλο αυτό γίνεται για τους μαθητές μας, που είναι απόλυτα ευχαριστημένοι και ικανοποιημένοι και έχουν φύγει με μαγικές αναμνήσεις. Κατά το ήμισυ, ο στόχος επετεύχθη».
«ΕΙΧΑΜΕ ΑΛΛΑ ΟΝΕΙΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ – Ο ΔΗΜΟΣ ΜΟΝΟΝ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΚΑΝΕ»
Από την πλευρά του ο κ. Μελισσόπουλος επισήμανε ότι «όταν είχε γίνει το πρώτο «Χατζιδάκειο», που το συνδυοργανώσαμε και ήταν μια έμπνευση του κ. Κακκάρα, τότε διευθυντή του Μουσικού Σχολείου, δώσαμε μια Συνέντευξη Τύπου (εγώ, ο τότε Δήμαρχος Ξάνθης κ. Μιχάλης Στυλιανίδης, ο κ. Κακκάρας και μάλιστα είχε βοηθήσει πολύ και ο κ. Παναγιώτης Σωτηρόπουλος αλλά και οι γονείς των παιδιών με τον κ. Σταύρο Κοκκινίδη). Τότε που συνδιοργανώσαμε και στηρίξαμε το πρώτο «Χατζιδάκειο» Φεστοβάλ είχαμε σκεφθεί τα εξής: Πρώτον πως είναι ο,τι πιο καινοτόμο μπορούσε να υπάρξει στον πολιτισμό και να «καλλιεργηθεί» και να αναπτυχθεί στην Ξάνθη. Είχαμε άλλα όνειρα για την εξέλιξη του φεστιβάλ αυτού. Δεύτερον είχαμε πει πως για να στηριχθεί αυτός ο θεσμός, δεν είναι μόνον το γεγονός ότι πρέπει να καθιερωθεί με κάποιο τρόπο αλλά θα πρέπει να διοργανώνεται κάθε φορά με μεγαλύτερη επάρκεια (για αυτό δημιουργήθηκαν και οι ομάδες των εθελοντών) και να υποστηρίζεται ως ένας πολύ μεγάλος θεσμός, που θα αποτελεί το επίκεντρο του πολιτιστικού ενδιαφέροντος για την περιοχή μας και ειδικά για τους νέους ανθρώπους. Θα έδειχνε επίσης και μια τρομερή εξωστρέφεια για την πόλη, ενώ παράλληλα θα ήταν και ένα πολιτιστικό γεγονός, άξιο αναφοράς, σε πανελλήνιο επίπεδο. Αντίθετα και πολύ σωστά επισημάνθηκε, φέτος παρουσιάστηκαν ελλείψεις σχετικά με την οργάνωσή του, όχι σε αυτόν καθαυτόν τον τεχνικό τομέα (stands, σημεία, μεγαφωνικές εγκαταστάσεις, δεξιώσεις, events κλπ) αλλά στο να εμφυσήσουμε στον κόσμο ότι αυτό είναι το σπουδαιότερο πολιτιστικό γεγονός, αφορά τους νέους ανθρώπους (που αυτοί είναι η ελπίδα του τόπου) και ότι πραγματικά οι νέοι από όλη την Ελλάδα και από όλα τα Μουσικά Σχολεία που θα έρθουν εδώ, θα «φιλοτεχνήσουν» με έναν άλλο τρόπο την «εικόνα» της Ξάνθης στο πανελλήνιο στερέωμα και όλο αυτό ήταν ένα «στοίχημα» που έπρεπε να κερδίσει ο δήμος. Φυσικά ο δήμος μόνο αυτό δεν έκανε».
«ΔΕΝ ΕΙΔΑ ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΕΓΙΝΕ Η ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΚΑΙ Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΤΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ – ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΑΙΖΟΥΝ ΣΕ…ΑΔΕΙΕΣ ΠΛΑΤΕΙΕΣ»
«Εγώ δεν είδα με ποιο τρόπο έγινε η προώθηση και η προβολή του γεγονότος αυτού, δεν είδα τον δήμο να νοιάζεται και να καλεί τους πολίτες, να τους ενημερώνει, να φωνάξει του Πολιτιστικούς Συλλόγους και να τους βάλει στο «παιχνίδι», να βάλει μέσα καλλιτεχνικά σχήματα της Ξάνθης και γενικά να εμφυσήσει σε όλους ότι αυτό για εμάς είναι το κορυφαίο γεγονός που έχει παρόν και μέλλον για τον τόπο. Φυσικά μη κάνοντας όλα αυτά, οι πολίτες αδράνησαν και υπο το «πλάτος» των άλλων γεγονότων που συμβαίνουν την περίοδο αυτή (γιορτές, διακοπές, εκλογές) δεν έγινε η κατάλληλη «καμπάνια» ώστε να υποστηριχθεί ο θεσμός» συνέχισε ο ίδιος, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «φυσικά τα παιδιά των Μουσικών Σχολείων και οι καθηγητές δεν μπορούν να παίζουν σε άδειες πλατείες και σε άδεια σημεία. Πως καλλιεργείται το ενδιαφέρον του κόσμου για έναν θεσμό; Και ποιος θα το καλλιεργήσει; Αυτά είναι τα ερωτήματα. Ο δήμος, αντίθετα σε όλα αυτά, προσπάθησε ουσιαστικά να «μονοπωλήσει» ο ίδιος την προβολή (ότι μόνος του…συνδιοργανώνει αυτό το φεστιβάλ) αφήνοντας έξω τους φορείς που βοήθησαν και προφανώς ίσως αφήνοντας έξω και κομμάτια της εκπαίδευσης που θα μπορούσαν να βοηθήσουν) και όλα αυτά, ουσιαστικά έφεραν αυτό το αποτέλεσμα. Τόσο ο δήμος όσο και το Κέντρο Πολιτισμού (δεν ξέρω ποιος είναι συμμέτοχος σε αυτό το φεστιβάλ) φάνηκαν κατώτεροι των περιστάσεων και θα πρέπει να προσέχουν πάρα πολύ, διότι αυτό είναι ένα πολιτιστικό «κεφάλαιο» που δημιουργήσαμε εμείς το 2015 και το οποίο στα επόμενα 3-4-5 χρόνια κινδυνεύει να χαθεί για την πόλη μας».
«ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΤΟ ΘΕΜΑ – ΕΙΝΑΙ Η ΑΞΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΠΟΥ ΔΕΙΧΝΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΘΕΣΜΟ»
Κλείνοντας ο κ. Μελισσόπουλος σημείωσε με έμφαση ότι «δεν είναι το χρηματικό κομμάτι (που και αυτό είναι και ξέρουμε πολύ καλά τι γίνεται στους άλλους θεσμούς και με ποιον τρόπο λειτουργούν και με ποιο τρόπο γίνονται και οι απευθείας αναθέσεις κλπ). Για μένα δεν είναι μόνον τα λεφτά. Είναι η αξία και το ενδιαφέρον που δείχνεις για έναν θεσμό. Προσωπικά για εμένα, αυτός δεν είναι ο τρίτος πολιτιστικός θεσμός. Θα μπορούσε να είναι ο πρώτος σε αξία και ενδιαφέρον θεσμός, για την πόλη μας γιατί πραγματικά δίνει ελπίδα και ενότητα και αφορά τους νέους ανθρώπους που είναι το παρόν και το μέλλον αυτής της πόλης».