Υπόμνημα ΚΕΔΕ στην Βουλή για την Κυβερνησιμότητα

Τις παρατηρήσεις της και τις προτάσεις της κατέθεσε η ΚΕΔΕ στην Επιτροπή της Βουλής, αρμόδια επί θεμάτων του Υπουργείου Εσωτερικών, σχετικά με το Σχέδιο Νόμου «Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Εσωτερικών, Ψηφιακής Ανασυγκρότησης και Τουρισμού και διατάξεις για την ψηφιακή πολιτική, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών»

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«Επείγουσες ρυθμίσεις των Υπουργείων Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Πολιτισμού
και Αθλητισμού, Δικαιοσύνης, Εσωτερικών, Ψηφιακής Ανασυγκρότησης και Τουρισμού και διατάξεις για την ψηφιακή πολιτική, την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και την απλούστευση των διοικητικών διαδικασιών»

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ 1. ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Σύμφωνα με την πρόταση της ΚΕΔΕ το Δημοτικό Συμβούλιο είναι το επιτελικό όργανο του Δήμου και πρέπει να ασκεί τις προγραμματικές και τις κανονιστικές αποφάσεις (π.χ. το τετραετές επιχειρησιακό πρόγραμμα, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης, τα ρυθμιστικά και τα πολεοδομικά σχέδια, τον προϋπολογισμό και τον απολογισμό, το σχέδιο διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του Δήμου, τους Κανονισμούς του Δήμου).
Κατά συνέπεια, οι εκτελεστικού χαρακτήρα αρμοδιότητες και η έκδοση των ατομικών διοικητικών πράξεων πρέπει να ανήκουν στις τρείς Δημοτικές Επιτροπές, δηλαδή στην Εκτελεστική Επιτροπή, την Οικονομική Επιτροπή και την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, καθώς και στα μονομελή όργανα διοίκησης του Δήμου (τον δήμαρχο και τους αντιδημάρχους), σε σύντομο δε χρονικό διάστημα οι ατομικές διοικητικές πράξεις να εκδίδονται από τους διευθυντές του Δήμου (κατ’ αναλογία των προβλεπομένων στο άρθρο 109 του Σχεδίου Νόμου για το Επιτελικό Κράτος).
Για παράδειγμα, το Δημοτικό Συμβούλιο να εγκρίνει τον Κανονισμό χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας των καταστημάτων και επιχειρήσεων και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής να χορηγεί τις άδειες. Το ίδιο πρέπει να συμβαίνει με τη χορήγηση άδειας στάθμευσης αυτοκινήτου ΑΜΕΑ, την αδειοδότηση κολυμβητικής δεξαμενής, την έγκριση της κοπής δέντρου κλπ.
Το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών (ΥΠΕΣ) δεν υιοθετεί την πρότασή μας αλλά προσθέτει (με το άρθρο 16) ορισμένες αρμοδιότητες στην Οικονομική Επιτροπή (όπως την έγκριση μετακίνησης των αιρετών, το ετήσιο πρόγραμμα προσλήψεων, τη διαγραφή χρεών, την έγκριση των προϋπολογισμών των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων του Δήμου κλπ). Επίσης, το Σχέδιο Νόμου δίνει στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής τις αρμοδιότητες που αφορούν τη ρύθμιση της κυκλοφορίας (άρθρο 18, παρ. 15.α).
Διατηρεί όμως τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 72 και της παρ. 3 του άρθρου 73 του Ν.3852/2010 που προβλέπουν ότι «το Δημοτικό Συμβούλιο μπορεί, για θέματα ιδιαίτερα σοβαρά, με ειδική αιτιολογία, και με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών του να αποφασίζει ότι θα ασκήσει το ίδιο τις αρμοδιότητες της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής».
Επίσης, το Σχέδιο Νόμου προβλέπει ότι ειδικά για το επιχειρησιακό πρόγραμμα, τον προϋπολογισμό, το τεχνικό πρόγραμμα, τον ορισμό των φόρων, τελών δικαιωμάτων και εισφορών και το πρόγραμμα διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του Δήμου, ισχύει η ακόλουθη διαδικασία (άρθρα 21, 22, 23, 24 και 25).
Η συζήτηση και η λήψη των σχετικών αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου πραγματοποιείται σύμφωνα με τις εισηγήσεις των τριών Δημοτικών Επιτροπών και τις τυχόν εναλλακτικές προτάσεις που κατατίθενται από τους επικεφαλής των παρατάξεων. Οι εναλλακτικές προτάσεις συνοδεύονται από εισήγηση των αρμόδιων υπηρεσιών, ειδικά δε κάθε εναλλακτική πρόταση επί του προϋπολογισμού συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση και εισήγηση της οικονομικής επιτροπής.
Σημειώνεται εν προκειμένω ότι η οικονομική υπηρεσία και οι λοιπές αρμόδιες υπηρεσίες δεν μπορούν να υποβάλλουν ταυτόχρονα δύο ή τρείς ή τέσσερεις ή περισσότερες «εισηγήσεις» και φυσικά θα έρθουν σε δύσκολη θέση να αιτιολογήσουν ή να τεκμηριώσουν εναλλακτικές προτάσεις που δεν συμφωνούν με το Πρόγραμμα του Δημάρχου.
Στην περίπτωση που το Σχέδιο Νόμου αντί «εισήγηση» εννοεί «γνωμοδότηση» της αρμόδιας υπηρεσίας, να διευκρινιστεί σε σχέση με ποιό προγραμματικό ή κανονιστικό πλαίσιο καλείται να γνωμοδοτήσει η υπηρεσία, όσον αφορά τις εναλλακτικές προτάσεις.

  1. ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΑΡΑΤΑΞΕΩΝ
    Το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΣ υιοθετεί την πρότασή μας για τη σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων στην οποία συμμετέχει η παράταξη με την οποία έχει εκλεγεί ο Δήμαρχος (άρθρο 14). Η σύμπραξη «λογίζεται ως η παράταξη με την οποία εξελέγη ο Δήμαρχος για την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων».
    Το Σχέδιο Νόμου δεν δίνει τα διοικητικά κίνητρα που προτείναμε στην περίπτωση που το κοινό δημοτικό πρόγραμμα της σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων εγκριθεί από την πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου, δηλαδή τη μεταφορά πρόσθετων αρμοδιοτήτων στις τρεις Δημοτικές Επιτροπές.
    Επίσης, πρέπει να διορθωθεί το πρώτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 14, με τη συμπλήρωση ότι αντικαθίσταται η παρ. 7 του άρθρου 66 του Ν. 3852/2010 όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 73 του Ν. 4555/2018, διότι αλλιώς καταργείται η υποχρέωση της δημοτικής αρχής να παραχωρήσει χώρο και γραμματειακή υποστήριξη στις δημοτικές παρατάξεις.
  2. ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ – ΕΚΛΟΓΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ
    Το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΣ διασφαλίζει την πλειοψηφία της «παράταξης» του Δημάρχου στην Οικονομική Επιτροπή και στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής (άρθρο 15, παρ. 1).
    Επίσης, προβλέπει ότι «στις συνεδριάσεις των Επιτροπών αυτών δύναται να παρίσταται χωρίς δικαίωμα ψήφου ένας δημοτικός σύμβουλος από κάθε παράταξη που δεν εξέλεξε μέλος σε αυτές», επιλογή που ενισχύει τη διαφάνεια της λειτουργίας τους (άρθρο 15, παρ. 3).
    Η παρ. 3 του άρθρου 15 περιγράφει «εκλογή» μελών ενώ πρόκειται για υπολογισμό του αριθμού των μελών με τα οποία εκπροσωπούνται οι παρατάξεις.
  3. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
    Συμφωνούμε με τη διεύρυνση των αρμοδιοτήτων της Οικονομικής Επιτροπής (άρθρο 16) και διαφωνούμε με τον περιορισμό της αρμοδιότητάς της, που αφορά τη διεξαγωγή διαγωνισμών για έργα, μελέτες, προμήθειες και υπηρεσίες, με προϋπολογισμό μόνο μέχρι 60.000 € (Ο περιορισμός αυτός δεν ισχύει στο Ν. 3852/2010 «Καλλικράτης»).
    Οι περ. α ́ και ζ ́αφορούν το ίδιο αντικείμενο. Οι περ. β ́ και η ́μπορούν να συνενωθούν σε μια περίπτωση. Στην περ. ιζ ́ να προστεθούν οι προμήθειες και να αποσαφηνιστεί ότι αυτή αφορά όλες τις αποφάσεις που συνδέονται με τις συμβάσεις (τροποποιήσεις, παρατάσεις, έγκριση ΑΠΕ κλπ.). Στην περ. ιβ ́ να αφαιρεθεί η λέξη «ειδικές», ώστε να μπορεί να συγκροτήσει όλες τις επιτροπές (παρακολούθησης, καλής εκτέλεσης κλπ).
    Στην περ. κγ ́ προτείνουμε:
    – στο iv να προστεθεί η φράση «καθώς και την έγκριση της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Κοινωφελούς Επιχείρησης για είσπραξη εύλογης αποζημίωσης κατ’ άρθρο 259 παρ.3 ΔΚΚ»,
    – στο vi μετά τη φράση «την έγκριση των προϋπολογισμών» να προστεθεί η φράση «των ετήσιων προγραμμάτων δράσης, των ισολογισμών και των εκθέσεων πεπραγμένων …».
    Επίσης, υπενθυμίζουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 72 του Ν. 3852/2010, που αντικαθιστάται με το άρθρο 16 του Σχεδίου Νόμου, η Οικονομική Επιτροπή έχει και τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

– εισηγείται προς το Δημοτικό Συμβούλιο την επιβολή (φόρων) τελών, δικαιωμάτων και εισφορών,
– αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών.
Παράλληλα να προστεθεί ερμηνευτική διάταξη με την οποία να διευκρινίζεται ότι όσον αφορά τις αρμοδιότητες που μεταβιβάζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο σε Επιτροπή (Οικονομική Επιτροπή ή Επιτροπή Ποιότητας Ζωής), εφεξής ως «αρμόδιο όργανο» νοείται η Επιτροπή αυτή.

  1. ΕΚΛΟΓΗ ΝΕΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ
    Το Σχέδιο Νόμου υιοθετεί την πρότασή μας, αν η θέση του Δημάρχου μείνει κενή, νέος Δήμαρχος να εκλέγεται μεταξύ των συμβούλων του συνδυασμού του (άρθρο 17).
  2. ΘΗΤΕΙΑ ΑΝΤΙΔΗΜΑΡΧΩΝ
    Το Σχέδιο Νόμου προβλέπει ότι η θητεία των αντιδημάρχων δεν είναι διετής, αλλά μπορεί να είναι μονοετής (άρθρο 18, παρ. 2.β). Συμφωνούμε με την αλλαγή αυτή, αλλά προτείνουμε να απαλειφθεί η εξάμηνη δέσμευση του Δημάρχου και θεωρούμε ότι για την αντικατάσταση του αντιδημάρχου αρκεί η «ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Δημάρχου».
    Επίσης, προβλέπει ότι αντιδήμαρχος που ανεξαρτοποιήθηκε ή διαγράφηκε από την παράταξή του εκπίπτει αυτοδικαίως από το αξίωμα αυτό (άρθρο 18, παρ. 7.α).
  3. ΕΚΛΟΓΗ ΠΡΟΕΔΡΕΙΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
    Για την εκλογή Προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου προτείναμε την επαναφορά των διατάξεων του Ν. 3852/2010 με τις αναγκαίες προσαρμογές, διότι εάν η πρώτη μαζί με τη δεύτερη και την τρίτη σε δύναμη παράταξη συγκροτήσουν σύμπραξη, το Προεδρείο θα είναι μονοπαραταξιακό και διότι η εκλογική διαδικασία του Ν.4555/2018 είναι πολύπλοκη.
    Η πρότασή μας δεν υιοθετήθηκε στο Σχέδιο Νόμου.
  4. ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
    Το Σχέδιο Νόμου υιοθέτησε την πρότασή μας, Πρόεδρος του συμβουλίου κοινότητας να ορίζεται ο σύμβουλος του πρώτου κατά σειρά συνδυασμού που έλαβε τους περισσότερους σταυρούς (άρθρο 18, παρ. 10.α).
    Επίσης, υιοθέτησε την πρότασή μας να μετατραπούν σε εισηγητικές οι αποφασιστικές αρμοδιότητες του συμβουλίου κοινότητας που αφορούν την κατανομή των ΚΑΠ και την εκτέλεση των έργων και δράσεων (άρθρο 18, παρ. 10. δ).
  5. ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΙΩΝ Ν.Π. ΟΤΑ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ
    Το Σχέδιο Νόμου υιοθέτησε την πρότασή μας, η παράταξη του Δημάρχου να έχει την πλειοψηφία των αιρετών μελών των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων και των συνδέσμων των ΟΤΑ (άρθρο 19).
    Για τον ορισμό των μη αιρετών μελών, εκτός από τον εκπρόσωπο των εργαζομένων, προτείνουμε να αποφασίζει το Δημοτικό Συμβούλιο, μετά από πρόταση του Δημάρχου.
  6. ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ
    Το Σχέδιο Νόμου καταργεί τις διατάξεις του Ν. 4555/2018 που αναφέρονται στον Δημοτικό Διαμεσολαβητή και επαναφέρει τις διατάξεις για τον Συμπαραστάτη του δημότη και της επιχείρησης (άρθρο 20).
  7. ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
    Θέση Ειδικού Συμβούλου Πολιτικής Προστασίας (άρθρο 27) θα μπορούσαν να συστήσουν και οι Δήμοι που έχουν τη σχετική οικονομική δυνατότητα.
    Το Σχέδιο Νόμου υιοθέτησε εν μέρει την πρότασή μας για την παράταση της προθεσμίας που αφορά το πιστοποιητικό πυρασφάλειας παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών (άρθρο 26). [Η ΚΕΔΕ πρότεινε παράτηση μέχρι τις 31.12.2020].
    Επίσης, υιοθέτησε την πρότασή μας να ισχύει η απόφαση διορισμού του Γενικού Γραμματέα Δήμου από την υπογραφή της (άρθρο 29, παρ. 1.β). Προτείνουμε να περιληφθεί στο Σχέδιο Νόμου ανάλογη ρύθμιση για τους ειδικούς συμβούλους, τους επιστημονικούς συνεργάτες και τους ειδικούς συνεργάτες του Δημάρχου.
    ΟΙ λοιπές προτάσεις μας για ειδικά θέματα δεν υιοθετήθηκαν.

ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΜΕ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ

ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Για την μεταφορά των μαθητών, όπως προβλέπεται από τις οικείες διατάξεις, έχουν διενεργηθεί ήδη διαγωνισμοί από τις αρμόδιες Περιφέρειες, κατά τα προβλεπόμενα από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.
Δεδομένου όμως ότι οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των διαγωνισμών και ανάδειξης αναδόχων, κατόπιν άσκησης προδικαστικών προσφυγών και πιθανής άσκησης αίτησης ενδίκων μέσων στα αρμόδια Διοικητικά Δικαστήρια, θα καθυστερήσουν την κατακύρωση αυτών με κίνδυνο να μην είναι εφικτή η άσκηση της αρμοδιότητας αυτής από τις Περιφέρειες και να μην είναι δυνατή η μεταφορά των μαθητών, κατά την έναρξη του σχολικού έτους, κρίνεται αναγκαία η ακόλουθη νομοθετική ρύθμιση.
Άρθρο …..

  1. Στις περιπτώσεις των εκκρεμών, έως την έναρξη του σχολικού έτους 2019– 2020, διαγωνισμών, τους οποίους προκήρυξαν οι Περιφέρειες για τη μεταφορά μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δημοσίων σχολείων, η Οικονομική Επιτροπή μπορεί, κατ` εξαίρεση των κειμένων διατάξεων, να αποφασίζει την ανάθεση της εκτέλεσης των σχετικών δρομολογίων στους προσωρινούς μειοδότες ή προσωρινούς αναδόχους μέχρι την ολοκλήρωση των διαγωνισμών με την υπογραφή των οικείων συμβάσεων και πάντως το αργότερο μέχρι 31.12.2019.
  2. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν έχουν αναδειχθεί μειοδότες ή προσωρινοί ανάδοχοι στους εκκρεμείς διαγωνισμούς, η Οικονομική Επιτροπή μπορεί με απόφασή της να παρατείνει την εκτέλεση των συμβάσεων, που ήταν σε ισχύ στις 30.06.2019, έως τις 31.12.2019, προσαρμόζοντας τους συμβατικούς όρους στα νέα δεδομένα εκτέλεσης των δρομολογίων, αν αυτό απαιτείται, και όπου αυτό είναι αδύνατον, να αναθέσει το σχετικό έργο με αιτιολογημένη πράξη της, ακολουθώντας τη διαδικασία της διαπραγμάτευσης, χωρίς δημοσίευση προκήρυξης, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του άρθρου 32 του ν. 4412/2016 (Α ́ 147), με τους ίδιους ή τροποποιημένους όρους, και κατ’ εξαίρεση των κειμένων διατάξεων περί έγκρισης της διαδικασίας διαπραγμάτευσης από την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ.). Σε κάθε περίπτωση, λαμβάνονται υπόψη κριτήρια οικονομικότητας και εξασφάλισης συνθηκών γνήσιου ανταγωνισμού.
  3. Τα κατακυρωτικά έγγραφα των προσωρινών μειοδοτών των ηλεκτρονικών διαγωνισμών μεταφοράς μαθητών της παραγράφου 1 του παρόντος, όπως αυτά ορίζονται με την παρ. 2 του άρθρου 6 του π.δ. 118/2007 και με τις κείμενες διατάξεις του ν. 4412/2016 (Α` 147), γίνονται αποδεκτά, εφόσον κατατεθούν σε φυσική μορφή ενώπιον της Οικονομικής Επιτροπής μετά από απόφασή της και σε χρόνο τον οποίο αυτή ορίζει.
    Λοιπές Διατάξεις
    Άρθρο …..
  4. Η παράγραφος 4 του άρθρου 9 του Ν.3870/2010 (ΦΕΚ Α ́ 138), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «Αντίγραφο του ανωτέρω βιβλίου κατατίθεται μέσα σε ενενήντα (90) ημέρες, από την ημέρα ανακήρυξης των επιτυχόντων συνδυασμών, στην Επιτροπή Ελέγχου δαπανών και εκλογικών παραβάσεων του άρθρου 12».
  5. Η παράγραφος 2 του άρθρου 11 του Ν. 3870/2010 (ΦΕΚ Α ́138), όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: «Η αναλυτική κατάσταση των εκλογικών εσόδων, δαπανών και τα παραστατικά τους, για τους υπόχρεους της παραγράφου 1 του παρόντος, υποβάλλονται μέσα σε ενενήντα (90) ημέρες από την ανακήρυξη των επιτυχόντων συνδυασμών και των υποψηφίων, στην Επιτροπή Ελέγχου δαπανών και εκλογικών παραβάσεων του άρθρου 12».

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΟΤΑ

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α ́
ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ ΤΟΥ Ν. 4555/2018 («Κλεισθένης») ΚΑΙ ΤΟΥ Ν. 3852/2010 («Καλλικράτης»)
(Οι βελτιώσεις αυτές αφορούν το σύνολο των δήμων προκειμένου να βοηθήσουν την κυβερνησιμότητά τους και ιδίως των δήμων των οποίων ο δήμαρχος εκλέχτηκε στον Β ́ γύρο )
Άρθρο 1
Αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου –
– Τροποποίηση του άρθρου 65 του ν.3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α)

  1. Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 του άρθρου 65 του ν.3852/2010 αντικαθίστανται ως εξής:
    «1. Το δημοτικό συμβούλιο είναι το επιτελικό συλλογικό όργανο του δήμου και ασκεί προγραμματικές και κανονιστικές αρμοδιότητες. Ειδικότερα :
    α) Με βάση τις εισηγήσεις της εκτελεστικής επιτροπής αποφασίζει το επιχειρησιακό πρόγραμμα και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης του δήμου, καθώς και τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών.
    β) Με βάση τις εισηγήσεις της οικονομικής επιτροπής αποφασίζει τον προϋπολογισμό και εγκρίνει τον απολογισμό του δήμου και αποφασίζει τους φόρους, τα τέλη, τα δικαιώματα και τις εισφορές, τη σύναψη δανείων, τον εξώδικο συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχουν αντικείμενο που υπερβαίνει το ποσό των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ και το σχέδιο διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου.
    γ) Με βάση τις εισηγήσεις της επιτροπής ποιότητας ζωής εγκρίνει τα ρυθμιστικά και τα πολεοδομικά σχέδια, περιλαμβανομένου του καθορισμού των χρήσεων γης, σχέδιο προστασίας του περιβάλλοντος και διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής, Κανονισμό χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων και επιχειρήσεων και τις κανονιστικές αποφάσεις της παρ. 1 του άρθρου 79 και της παρ. 1 του άρθρου 82 του Κ.Δ.Κ. (ν.3463/2006).
    δ) Γνωμοδοτεί όποτε δημόσιες αρχές ή αρμόδια όργανα ζητούν τη γνώμη του και για όλα τα θέματα που αφορούν στην τοπική ανάπτυξη και τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής σε τοπικό επίπεδο, καθώς και τη λειτουργία του δήμου, τα οποία εισάγονται με εισήγηση του δημάρχου στο δημοτικό συμβούλιο.
  2. Το δημοτικό συμβούλιο, με βάση εισήγηση της εκτελεστικής επιτροπής, καθορίζει με Κανονισμό λειτουργίας του δήμου τις διαδικασίες που διασφαλίζουν τη διαφάνεια της λειτουργίας του δήμου, τη λογοδοσία του συστήματος διακυβέρνησής του και τον ελεγκτικό ρόλο του δημοτικού συμβουλίου. Στον Κανονισμό αυτόν εντάσσονται i) Χάρτα δικαιωμάτων και υποχρεώσεων δημοτών και κατοίκων, ii) Κανονισμός πληροφόρησης των πολιτών, iii) Κανονισμός διαβούλευσης και iv) Κανονισμός μέτρησης και αξιολόγησης της απόδοσης των δημοτικών υπηρεσιών κατά την ισχύουσα νομοθεσία. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, μετά από γνώμη της ΚΕΔΕ, εκδίδεται πρότυπος Κανονισμός λειτουργίας του δήμου, τον οποίο εξειδικεύει το δημοτικό συμβούλιο, όπου αυτό απαιτείται.
  3. Με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, μετά από εισήγηση του δημάρχου, κατανέμονται στην οικονομική επιτροπή, την επιτροπή ποιότητας ζωής και την εκτελεστική επιτροπή οι πέραν των αναφερομένων στον παρόντα νόμο αρμοδιότητες που έχουν ανατεθεί ή ανατίθενται στους δήμους με νόμο ή προεδρικό διάταγμα».
  4. Στο τέλος του άρθρου 65 του ν.3852/2010 προστίθενται παρ. 7 και 8 ως εξής:
    «7. Στην περίπτωση που το δημοτικό συμβούλιο δεν εγκρίνει σε δύο διαδοχικές συνεδριάσεις του, που απέχουν μεταξύ τους τουλάχιστον 5 εργάσιμες ημέρες, στην πρώτη συνεδρίαση με την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού συμβουλίου ή στη δεύτερη συνεδρίαση με τη σχετική πλειοψηφία των παρόντων μελών του, εισήγηση της εκτελεστικής επιτροπής ή της οικονομικής επιτροπής ή της επιτροπής ποιότητας ζωής και δημιουργείται κίνδυνος ζημίας των δημοτικών συμφερόντων, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου αναπέμπει το θέμα στην επιτροπή που το εισηγήθηκε, η οποία λαμβάνει τη σχετική τελική απόφαση. Η απόφαση αυτή μπορεί να προσβληθεί από τους αιρετούς του δήμου ενώπιον της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Εποπτείας ΟΤΑ κατά τις διατάξεις του άρθρου 227 του ν.3852/2010. Παρερχομένης απράκτου της 15θήμερης προθεσμίας αυτού του άρθρου, τεκμαίρεται η νομιμότητά της.
    Κατά τη συζήτηση των εισηγήσεων των επιτροπών στο δημοτικό συμβούλιο, στην πρώτη και στη δεύτερη συνεδρίασή του, της παραγράφου 7 του παρόντος άρθρου, ο δήμαρχος ή ο εξουσιοδοτούμενος για το σκοπό αυτόν αρμόδιος αντιδήμαρχος, μπορεί να αποδεχθεί τροποποιήσεις των εισηγήσεων αυτών που προτείνουν δημοτικοί σύμβουλοι, ιδίως στην περίπτωση που η αποδοχή αυτή οδηγεί στη ψήφισή τους κατά τα προβλεπόμενα στις διατάξεις της ίδιας παραγράφου».
    Άρθρο 2
    Αρμοδιότητες εκτελεστικής επιτροπής –
    – Τροποποίηση του άρθρου 63 του ν.3852/2010
    Το άρθρο 63 του ν.3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
    « Η εκτελεστική επιτροπή ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
    α) Παρακολουθεί την εκτέλεση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου.
    β) Συντονίζει την κατάρτιση και παρακολουθεί την εκτέλεση του επιχειρησιακού προγράμματος, το οποίο και εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο.
    γ) Συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών του δήμου στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού και εισηγείται το προσχέδιο του προϋπολογισμού και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης προς την οικονομική επιτροπή.
    δ) Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού.
    ε) Καταρτίζει το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου σύμφωνα με το εγκεκριμένο ετήσιο πρόγραμμα δράσης και έχει την ευθύνη της υλοποίησης του.
    στ) Αποφασίζει τον Οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου κατά την ισχύουσα νομοθεσία.
    ζ) Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο σχέδιο του Κανονισμού λειτουργίας του δήμου της παρ. 2 του άρθρου 65 του ν.3852/2010 (όπως αντικαθίσταται με τον παρόντα νόμο), παρακολουθεί την εφαρμογή του και μεριμνά για την έκδοση, ενημέρωση και διακίνηση του Οδηγού του δημότη, στον οποίο περιγράφονται οι διαδικασίες, οι όροι και οι προϋποθέσεις παροχής των υπηρεσιών του δήμου σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
    η) Αποφασίζει για ζητήματα διαφάνειας και ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
    θ) Εισηγείται τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών, σε εναρμόνιση με τα αντίστοιχα σχέδια της περιφέρειας και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
    ι) Παρακολουθεί, αξιολογεί και συντονίζει τη δράση των νομικών προσώπων και υπηρεσιών του δήμου και ενημερώνει σχετικά το δημοτικό συμβούλιο».
    Άρθρο 3
    Αρμοδιότητες οικονομικής επιτροπής –
    – Τροποποίηση του άρθρου 72 του ν. 3852/2010
  5. Η παρ. 1 του άρθρου 72 του ν.3852/2010 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 54 του ν.4447/2012 και με την παρ. 3 του άρθρου 203 του ν.4555/2018 αντικαθίσταται ως εξής:
    «1. Η οικονομική επιτροπή είναι όργανο παρακολούθησης και ελέγχου της οικονομικής λειτουργίας του δήμου. Ειδικότερα έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
    α) Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και τον προϋπολογισμό του δήμου.
    β) Ελέγχει την υλοποίηση του προϋπολογισμού και υποβάλλει ανά τρίμηνο έκθεση προς το δημοτικό συμβούλιο, στην οποία παρουσιάζεται η κατάσταση των εσόδων και εξόδων του δήμου. Η έκθεση αυτή στην οποία καταχωρούνται και τυχόν παρατηρήσεις της μειοψηφίας, δημοσιεύεται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του δήμου.
    γ) Εγκρίνει τις τροποποιήσεις του προϋπολογισμού του δήμου εφόσον διατηρείται το συνολικό ύψος των προβλεπόμενων εσόδων και εξόδων του.
    δ) Προελέγχει τον απολογισμό και υποβάλει σχετική εισήγηση στο δημοτικό συμβούλιο.
    ε) Αποφασίζει αιτιολογημένα για τις περιπτώσεις απευθείας ανάθεσης προμηθειών, παροχής υπηρεσιών, εκπόνησης μελετών και εκτέλεσης έργων.
    στ) Αποφασίζει αιτιολογημένα τροποποίηση άπαξ έως πέντε τοις εκατό (5%) του φυσικού ή οικονομικού αντικειμένου, συμβάσεων ποσού έως εκατόν είκοσι χιλιάδων (120.000) ευρώ, πλέον Φ.Π.Α., σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Στις συμβάσεις του προηγούμενου εδαφίου εγκρίνει το πρωτόκολλο παραλαβής με αιτιολογημένη απόφασή της.
    ζ) Καταρτίζει τους όρους, συντάσσει τη διακήρυξη, διεξάγει και κατακυρώνει όλες τις δημοπρασίες σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Για τη διεξαγωγή των δημοπρασιών και την αξιολόγηση των προσφορών μπορεί να συγκροτεί επιτροπές, από μέλη της, δημοτικούς ή δημόσιους υπαλλήλους ή ειδικούς επιστήμονες.
    η) Εκμισθώνει απευθείας δημοτικά ακίνητα στο Δημόσιο και φορείς του Δημόσιου τομέα, σε άλλους ΟΤΑ και σε συνεταιρισμούς για δική τους χρήση.
    θ) Μελετά την ανάγκη συνάψεως δανείων, καταρτίζει τους όρους τους και εισηγείται σχετικά στο δημοτικό συμβούλιο.
    ι) Εισηγείται προς το δημοτικό συμβούλιο την επιβολή φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών.
    ια) Αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών.
    ιβ) Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο σχέδιο διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου. Παρακολουθεί την υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου και ενημερώνει το δημοτικό συμβούλιο.
    ιγ) Αποφασίζει για την υποβολή προσφυγών στις διοικητικές αρχές.
    ιδ) Αποφασίζει για την άσκηση ή μη όλων των ένδικων βοηθημάτων και των ένδικων μέσων, καθώς και για την παραίτηση από αυτά.
    ιε) Αποφασίζει για το δικαστικό συμβιβασμό και τον εξώδικο συμβιβασμό ή κατάργηση δίκης που έχουν αντικείμενο μέχρι του ποσού των τριάντα χιλιάδων (30.000) ευρώ και εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο για τον εξώδικο συμβιβασμό ή την κατάργηση δίκης που έχουν αντικείμενο που υπερβαίνει το παραπάνω ποσό.
    ιστ) Αποφασίζει για την πρόσληψη πληρεξουσίου δικηγόρου και για την ανάκληση της πληρεξουσιότητάς του, σε όσους δήμους, είτε δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία, είτε αυτοί που έχουν προσληφθεί δεν έχουν δικαίωμα να παρίστανται σε ανώτατα δικαστήρια. Μπορεί επίσης να αναθέτει την παροχή γνωμοδοτήσεων, μόνο εφόσον δεν έχουν προσληφθεί δικηγόροι, με μηνιαία αντιμισθία. Με απόφασή της είναι δυνατή, κατ’ εξαίρεση, η ανάθεση σε δικηγόρο, εξώδικου ή δικαστικού χειρισμού, ανά υπόθεση, ζητημάτων, τα οποία έχουν ιδιαίτερη σημασία για τα συμφέροντα του δήμου και απαιτούν εξειδικευμένη γνώση ή εμπειρία. Στις περιπτώσεις αυτές η αμοιβή του δικηγόρου ορίζεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 281 του Κ.Δ.Κ.».
  6. Καταργείται η παρ. 3 του άρθρου 72 του ν.3852/2010 και η παρ. 4 αναριθμείται σε παρ. 3.
    Άρθρο 4
    Αρμοδιότητες επιτροπής ποιότητας ζωής –
    – Τροποποίηση του άρθρου 73 του ν. 3852/2010
  7. Η παρ. 1 του άρθρου 73 του ν.3852/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
    «1. Η επιτροπή ποιότητας ζωής συνιστάται σε δήμους άνω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων, είναι αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο άσκησης των σχετικών με την ποιότητα ζωής, τη χωροταξία, την πολεοδομία και την προστασία του περιβάλλοντος αρμοδιοτήτων του δήμου. Κατά την άσκηση των σχετικών αρμοδιοτήτων της λαμβάνει ειδική μέριμνα για το σχεδιασμό δράσεων που αποβλέπουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και την εξυπηρέτηση των ατόμων με αναπηρίες. Ειδικότερα:
    Α. Εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο:
    i) το σχέδιο Κανονισμού χορήγησης αδειών ίδρυσης και λειτουργίας καταστημάτων και επιχειρήσεων,
    ii) τα ρυθμιστικά και τα πολεοδομικά σχέδια που αφορούν το δήμο, περιλαμβανομένου του καθορισμού των χρήσεων γης και της χωροθέτησης κοιμητηρίων και κέντρων αποτέφρωσης νεκρών,
    iii) Σχέδιο προστασίας του περιβάλλοντος και διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής.
    Β. Είναι αρμόδια, με την επιφύλαξη του άρθρου 83, για:
    i) την έγκριση ίδρυσης καταστημάτων και επιχειρήσεων μετά από έλεγχο του σχετικού αιτήματος του ενδιαφερομένου,
    ιι) την ανάκληση ή την οριστική αφαίρεση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας των καταστημάτων, των επιχειρήσεων και λοιπών εγκαταστάσεων και δραστηριοτήτων αρμοδιότητας του δήμου,
    iii) τη χορήγηση ή ανάκληση της άδειας λειτουργίας μουσικής.
    Η σχετική απόφαση λαμβάνεται μέσα σε είκοσι (20) ημέρες αφότου περιέλθουν στην επιτροπή όλα τα νόμιμα δικαιολογητικά και στοιχεία.
    Γ. Είναι αρμόδια για τη λήψη των αποφάσεων που αφορούν: i) την εκπόνηση πολεοδομικών μελετών,
    ii) την εφαρμογή των ρυθμιστικών και πολεοδομικών σχεδίων, περιλαμβανομένης της εισφοράς σε γη και σε χρήμα και της αποζημίωσης των ρυμοτομουμένων,
    iii) την εφαρμογή του σχεδίου προστασίας του περιβάλλοντος και διαχείρισης της κλιματικής αλλαγής,
    iν) το σχέδιο κανονιστικών αποφάσεων της παρ. 1 του άρθρου 79 και της παρ. 1 του άρθρου 82 του Κ.Δ.Κ.».
  8. Καταργείται η παρ. 3 του άρθρου 73 του ν.3852/2010 και η παρ. 4 αναριθμείται σε παρ. 3.
    Άρθρο 5
    Αρμοδιότητες του δημάρχου –
    – Τροποποίηση του άρθρου 58 του ν.3852/2010
    Στην παρ. 1 του άρθρου 58 του ν.3852/2010, μετά το εδάφιο α προστίθεται το ακόλουθο εδάφιο β και αναριθμούνται τα εδάφια β, γ, δ, ε, στ, ζ, η, θ και ι σε γ, δ, ε, στ, ζ, η, θ, ι και ια αντίστοιχα:
    « β) έχει το τεκμήριο της αρμοδιότητας όλων των ατομικών πράξεων που δεν ανήκουν στην αρμοδιότητα άλλων οργάνων και κατανέμει με απόφασή του τις πέραν των αναφερομένων στον παρόντα νόμο αρμοδιότητες διοίκησης του δήμου στην εκτελεστική επιτροπή, τις λοιπές επιτροπές του δήμου, τον δήμαρχο και τους αντιδημάρχους».

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β ́
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΞΕΛΕΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ – Β ́ ΓΥΡΟ
Άρθρο 6
Σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων

  1. Στην πρώτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και πριν τη συγκρότηση του προεδρείου του, ο δήμαρχος καταθέτει στον προεδρεύοντα σύμβουλο γραπτή δήλωση για τις συμπράττουσες δημοτικές παρατάξεις διακυβέρνησης του δήμου, η οποία συνυπογράφεται από τους επικεφαλής των παρατάξεων αυτών. Στη σύμπραξη αυτή περιλαμβάνεται οπωσδήποτε η δημοτική παράταξη του δημάρχου. Στην ίδια δήλωση περιλαμβάνονται και τυχόν μεμονωμένοι δημοτικοί σύμβουλοι ή σύμβουλοι που έχουν ανεξαρτοποιηθεί κατά τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρου 73 του ν.4555/2018 και συμπράττουν με την παράταξη του δημάρχου και δημοτικοί σύμβουλοι που εντάσσονται στην παράταξη του δημάρχου κατά τις διατάξεις της παρ. 6 του άρθρου 73 του ν.4555/2018. Ο δήμαρχος διατηρεί το δικαίωμα κατάθεσης της γραπτής δήλωσης σε επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου εντός του πρώτου τριμήνου από την έναρξη της δημοτικής θητείας.
  2. Οι δημοτικές παρατάξεις που μετέχουν σε σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων μπορεί να συνενωθούν σχηματίζοντας νέα παράταξη κατά τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 73 του ν.4555/2018 ή να λειτουργούν ως σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων με κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας που ψηφίζουν σε κοινή συνεδρίασή τους.
  3. Ο δήμαρχος που έχει συγκροτήσει σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων μπορεί να ζητήσει από το δημοτικό συμβούλιο την έγκριση κοινού δημοτικού προγράμματος αυτών, κατά τα επόμενα.
  4. Το κοινό δημοτικό πρόγραμμα εγκρίνεται και υπογράφεται από τον δήμαρχο και τους δημοτικούς συμβούλους των συμπραττουσών δημοτικών παρατάξεων, περιλαμβανομένων των επικεφαλής αυτών. Σε περίπτωση που ένας εκ των δημοτικών συμβούλων αυτών δηλώσει γραπτά ότι δεν συμφωνεί, θεωρείται ανεξαρτοποιούμενος και δεν λογίζεται ως μέλος της παράταξης με την οποία εξελέγη.
    Το κοινό δημοτικό πρόγραμμα υποβάλλεται προς ψήφιση στο δημοτικό συμβούλιο κατά την πρώτη συνεδρίασή του ή όποτε κρίνει αναγκαίο ο δήμαρχος και εγκρίνεται εφόσον ψηφίσει θετικά η πλειοψηφία του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου. Για τον υπολογισμό της πλειοψηφίας αυτής, αφαιρούνται από τον αριθμό του συνόλου των μελών του δημοτικού συμβουλίου οι λευκές ψήφοι και οι αποχές.
    Η διαδικασία των προηγουμένων εδαφίων, εφόσον υπερψηφιστεί το κοινό δημοτικό πρόγραμμα της σύμπραξης των δημοτικών παρατάξεων, μπορεί να επαναληφθεί μόνο μετά την παρέλευση έτους, οπότε υποβάλλεται από τον δήμαρχο στο δημοτικό συμβούλιο, με τήρηση της αρχικής σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων, επικαιροποιημένο δημοτικό πρόγραμμα. Εάν αυτό απορριφθεί από το δημοτικό συμβούλιο, ο δήμαρχος μπορεί να συγκροτήσει νέα σύμπραξη δύο ή περισσότερων δημοτικών παρατάξεων και να επαναληφθεί η σχετική διαδικασία. Κατά τη διάρκεια αυτού του έτους δεν επιτρέπεται η αποχώρηση δημοτικής παράταξης ή δημοτικού συμβούλου από τη σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων.
  5. Εφόσον εγκριθεί το δημοτικό πρόγραμμα σύμπραξης δημοτικών παρατάξεων, τα όργανα του συστήματος διακυβέρνησης έχουν και τις ακόλουθες πρόσθετες αρμοδιότητες:
    α) Η εκτελεστική επιτροπή αποφασίζει το ετήσιο πρόγραμμα δράσης του δήμου, με βάση το εγκεκριμένο επιχειρησιακό πρόγραμμα.
    β) Η οικονομική επιτροπή αποφασίζει τους φόρους, τα τέλη, τα δικαιώματα και τις εισφορές, καθώς και τη σύναψη δανείων, με βάση τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό.
    γ) Η επιτροπή ποιότητας ζωής αποφασίζει τις κανονιστικές αποφάσεις της παρ. 1.α4 του άρθρου 79 και της παρ. 1 του άρθρου 82 του Κ.Δ.Κ. (ν.3463/2006), με βάση τα εγκεκριμένα ρυθμιστικά και πολεοδομικά σχέδια.
    Άρθρο 7
    Εκλογή προεδρείου δημοτικού συμβουλίου –
    – Τροποποίηση του άρθρου 71 του ν.4555/2018 (ΦΕΚ 133 Α)
    Επαναφέρονται οι διατάξεις του άρθρου 64 του ν.3852/2010 με τις ακόλουθες αλλαγές :
    – Ο πρόεδρος και ο γραμματέας του δημοτικού συμβουλίου προέρχονται από τις συμπράττουσες δημοτικές παρατάξεις διακυβέρνησης του δήμου και τους δημοτικούς συμβούλους της παρ. 1 του άρθρου 8 του παρόντος.
    – Ο αντιπρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου προέρχεται από την μεγαλύτερη σε αριθμό συμβούλων μη συμπράττουσα δημοτική παράταξη.
    – Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 64 του ν.3852/2010, νοουμένων των συμπραττουσών δημοτικών παρατάξεων και των δημοτικών συμβούλων της παρ. 1 του άρθρου 8 του παρόντος ως “πλειοψηφήσαντος συνδυασμού”.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ ́
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΕΞΕΛΕΓΗ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΨΗΦΟΦΟΡΙΑ – Α ́ ΓΥΡΟ
Άρθρο 8 Επαναφορά διατάξεων του ν.3852/2010
Στους Δήμους που ο Δήμαρχος εκλέχθηκε στην πρώτη ψηφοφορία – Α ́ γύρο, επαναφέρονται σε ισχύ οι διατάξεις του ν.3852/2010 που αφορούν στη συγκρότηση του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου (παρ. 2, άρθρου 64) και στη συγκρότηση και εκλογή της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής (άρθρο 74).

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ ́
ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΟΤΑ
Άρθρο 9
Εποπτεία των ΟΤΑ

  1. Καταργούνται οι διατάξεις των Τμημάτων Α ́ και Β ́ του Κεφαλαίου Ζ ́ (άρθρα 108 έως 123) του ν.4555/2018 και επαναφέρονται σε ισχύ οι διατάξεις των άρθρων του Μέρους ΣΤ ́ του ν.3852/2010 που αντικαταστάθηκαν με το ν.4555/2018 (άρθρα 214, 215, 216, 217, 218, 220, 223, 225, 226, 227, 228, 229, 230 και 231).1
  2. Καταργείται το άρθρο 118 του ν.4555/2018 και επαναφέρεται σε ισχύ το άρθρο 227 του ν.3852/2010 (που αφορά στην προσβολή των αποφάσεων
    1 Για λόγους τακτικής, αντί να καταργηθούν, μπορεί να ανασταλεί η εφαρμογή των εν λόγω διατάξεων μέχρι το τέλος του 2020, ώστε «να δοθεί η δυνατότητα συνολικότερης επανεξέτασης και επαναρρύθμισης των θεσμών εποπτείας των ΟΤΑ». των συλλογικών ή μονομελών οργάνων των ΟΤΑ από οποιονδήποτε έχει έννομο συμφέρον).

Άρθρο 10
Ιδιαίτεροι γραμματείς δημάρχων

  1. Σε δήμο που είναι πρωτεύουσα νομού ή έχει πληθυσμό πάνω από δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους και έχει την ανάλογη οικονομική δυνατότητα μπορεί με τον Οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του να συνιστάται θέση μετακλητού ιδιαίτερου γραμματέα δημάρχου στον οποίο καταβάλλονται αποδοχές ειδικού συνεργάτη δήμου.
  2. Ο ιδιαίτερος γραμματέας διορίζεται και απολύεται με απόφαση του δημάρχου, που δημοσιεύεται σε περίληψη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ο ιδιαίτερος γραμματέας παύει να ασκεί τα καθήκοντά του και απολύεται αυτοδικαίως αμέσως μόλις ο δήμαρχος που τον προσέλαβε αποβάλει την ιδιότητά του για οποιονδήποτε λόγο.
    Άρθρο 11
    Γενικοί γραμματείς δημάρχων
  3. Οι διατάξεις των παραγράφων 1 και 3 του άρθρου 161 του ν.3584/2007 (ΦΕΚ 143 Α ́) όπως ισχύουν, τροποποιούνται ως εξής:
    «1. Όλοι οι δήμοι, καθώς και οι σύνδεσμοι δήμων με συνολικό πληθυσμό των μελών τους πάνω από 200.000 κατοίκους, εφόσον έχουν την ανάλογη οικονομική δυνατότητα, μπορούν με τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας τους να συνιστούν θέση μετακλητού γενικού γραμματέα.
  4. Στις θέσεις αυτές επιτρέπεται ο διορισμός υπαλλήλων και λειτουργών του δημόσιου τομέα, όπως αυτός εκάστοτε ισχύει, ανεξάρτητα από τη σχέση με την οποία υπηρετούν σε αυτές. Επίσης, στις θέσεις αυτές επιτρέπεται και ο διορισμός υπαλλήλων των περιφερειών, καθώς και πρώην δημάρχων. Εξαιρούνται οι υπάλληλοι που υπηρετούν στον ίδιο δήμο ή σύνδεσμο.
    Ο χρόνος υπηρεσίας των ως άνω υπαλλήλων που διανύεται στις θέσεις αυτές λογίζεται, για όλες τις συνέπειες, ως πραγματική υπηρεσία στην οργανική τους θέση. Σε περίπτωση αποχώρησής τους από την παραπάνω θέση, επανέρχονται αυτοδικαίως στη θέση που κατείχαν πριν τον διορισμό τους.
    Αν η θέση αυτή δεν είναι κενή, θεωρούνται ότι κατέχουν ομοιόβαθμη προσωρινή θέση, που συνιστάται αυτοδικαίως και καταργείται επίσης αυτοδικαίως, όταν αποχωρήσουν από την υπηρεσία».
  5. Κατά τα λοιπά εξακολουθούν να ισχύουν οι παράγραφοι 2, 4, 5 και 6 του άρθρου 161 του ν.3584/2007, όπως ισχύουν.
    Άρθρο 12
    Ιδιάζουσα δωσιδικία – Εξαίρεση από τη συνοπτική διαδικασία – – Συμπλήρωση του ν.3852/2010
    Στον ν.3852/2010 μετά το άρθρο 234 προστίθεται άρθρο 235 ως εξής: «Άρθρο 235
    Ιδιάζουσα δωσιδικία – Εξαίρεση από τη συνοπτική διαδικασία
  6. Οι δήμαρχοι, οι περιφερειάρχες, καθώς και οι πρόεδροι των συνδέσμων υπάγονται στην ειδική δωσιδικία της παρ. 6 του άρθρου 111 του ν.4620/2019 (Κώδικας Ποινικής Δικονομίας).
  7. Για τα πλημμελήματα των αιρετών της παραγράφου 1 που διαπράττονται κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και εξαιτίας αυτών, δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις των άρθρων 417 έως 427 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας όπως κάθε φορά ισχύει.
    Επίσης, προτείνεται η τροποποίηση του άρθρου 236 του ν.3852/2010 που αναφέρεται στην «Έκπτωση εξαιτίας καταδίκης» «ώστε να τίθενται σε αργία οι αιρετοί στην περίπτωση κακουργηματικών διώξεων μετά από πρωτόδικη καταδικαστική απόφαση».
    Άρθρο 13
    Λοιπές Διατάξεις
  8. Μετά την παρ. 7 του άρθρου 66 του ν.3852/2010 προστίθεται παράγραφος 8 ως εξής:
    «8. Η διαγραφή δημοτικού συμβούλου από την παράταξη αποτελεί πράξη που προσβάλλεται ενώπιον των αρμόδιων δικαστηρίων».
  9. Στις τέσσερεις (4) κατά μήνα συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου για τις οποίες οι δημοτικοί σύμβουλοι δικαιούνται αποζημίωση κατά τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 33 του ν.4483/2017, προστίθενται οι επαναληπτικές συνεδριάσεις της παρ. 7 του άρθρου 65 του ν.3853/2010, όπως αυτή προστίθεται με το άρθρο 1 του νόμου αυτού.
  10. Οι διατάξεις που αφορούν την εκλογή του προεδρείου του δημοτικού συμβουλίου (άρθρο 7), τη συγκρότηση της οικονομικής επιτροπής και της επιτροπής ποιότητας ζωής και τη συγκρότηση των διοικητικών συμβουλίων των νομικών προσώπων και των συνδέσμων εφαρμόζονται και στην περίπτωση που ο δήμαρχος δεν επιτύχει τη σύμπραξη δημοτικών παρατάξεων.
  11. Στο τρίτο εδάφιο της υποπερίπτωσης αα ́ της περίπτωσης α ́ του άρθρου 31 του ν. 4270/2014 (Α ́ 143), όπως τροποποιήθηκε με την περίπτωση α ́ της παραγράφου 1 του άρθρου 58 του ν.4607/2019 (Α ́ 65) και με την παρ. 1 του άρθρου 125 του ν.4611/2019 (Α’ 73 και Α’ 75), η ημερομηνία «31.7.2019» αντικαθίσταται με την ημερομηνία «31.12.2019».
  12. Με την κατάργηση της διάταξης του άρθρου 4, παρ.3, του Ν. 4275/2014, με την παρ. 6 αρ. 31 του Ν. 4369/2016, η οποία προστέθηκε με το άρθρο 3 παρ. 2 του Ν. 4464/2017 (ΦΕΚ Α 46/4-4-2017), άνθρωποι που έχουν αποδεδειγμένα υπηρετήσει σε επιτελική θέση ευθύνης, καλούνται να επιστρέψουν στις υπηρεσίες τους ως απλοί εισηγητές. Προτείνουμε την επαναφορά της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 4 του Ν. 4275/2014 με αναδρομική ισχύ από την κατάργησή της.
  13. Στο τέλος της περ. α ́ της παρ. 1 του άρθρου 155 του Ν.4555/2018 μετά τη λέξη «επιστημών» προστίθενται οι λέξεις «καθώς και Π.Ε. Μηχανικών όλων των ειδικοτήτων των Πολυτεχνείων και των Πολυτεχνικών Σχολών ΑΕΙ».